Pod patronátem HBO natočil Ridley Scott nové sci-fi Vychováni vlky. Stanice zveřejnila první tři díly z deseti. Je to jedno z nejdivnějších, ale také stoprocentně nejoriginálnější postapo sci-fi, které se za tento rok objevilo. Epizody nesou jasný Scottův rukopis včetně androidů s bílou „krví“ a seriál má rozhodně potenciál být skvělým až do konce.
Režisérovi Ridley Scottovi se poslední dobou moc nedaří. Jeho snahy o pokračování mýtu vetřelců Prometheus a Vetřelec: Covenant patří mezi opravdu průměrné sci-fi, které potápí hlavně mizerný scénář.
Kdyby nebylo skvělé adaptace literárního bestselleru Andyho Weira Marťan, mohlo by se zdát, že už je třiaosmdesátiletý režisér zralý na důchod. A pak přišel seriál Vychování vlky a prozatím to vypadá, že je Scott opět na výsluní.
Seriál, jehož scénář napsal Aaron Guzikowski, začíná opravdu strašlivě fest pomalu. Žádný wow efekt, kterým by se tvůrci snažili přikovat diváka k obrazovkám a až pak nechali jejich zájem opadnout (jako např. v Lovecraftově zemi).
Scott vypráví příběh velmi postupně a velmi, možná až nesnesitelně, dlouhou dobu nechává diváka čekat, až se na obrazovce něco začne dít.
První půlka pilotního dílu totiž ve zkratce ukazuje, jak na Zemi přistanou dva androidi, kteří začnou vytvářet lidskou kolonii.
Země je přitom poušť se spoustou neidentifikovatelných rozvalin, které spolu s úvodním intrem plným atomových výbuchu napovídají, co se na planetě stalo.
V tomhle „ničem“ dva androidi staví domek a přivedou na svět prvních šest dětí. V tuto chvíli se začíná odvíjet jedna neuvěřitelně zajímavá a zatím docela obstojně podaná dějová linka – vztah umělého androida s člověkem.
Nečekejte žádné hluboce filosofické a filosofující dílo, nicméně scénárista i režiséři si jsou tohoto vztahu velmi vědomi a ustavičně kolem něj krouží a tu a tam i odkazují.
Skvělí herci
Androidovství pomáhají i herecké výkony. Abubakar Salim v roli Otce je výborný a z páru umělých bytostí je patrné, že on je ten „lidštější“, což se zpočátku snaží dokládat tím, že vykládá vtipy.
Ale posléze se začnou projevovat i jeho „city“ k rodině a pochopení pro lidské jednání.
Zato Matka je naprosto, dokonale a úplně robotická. Amanda Collin, který se zatím na stříbrném plátně objevila jen v dánském dramatu Potvora, si ihned získá veškerou divákovi pozornost. Je strašidelná. Silná. Její herecký výkon přesahuje všechny ostatní, a to včetně Travise „Lokiho“ Fimmela.
Ano, sice se začne po chvíli chovat jako pěkná kr**a, ale jak to jen říct – chová se tak v souladu se scénářem a příběhem, který nám tvůrci chtějí vyprávět. Takže se divákům fakt nebude líbit, ale nebude se jim líbit správně.
Když už je řeč o kapitánu Marcusovi, kterého kraje Travis Fimmel, tak ten dostal jasný rozkaz – nehraj Ragnara z Vikingů. Mnoho prostoru nedostal, ale hned si diváky získá. Hlavně když filmaři prozradí jeho původ.
V seriálovém světě totiž existují / existovaly dvě frakce, které Zemi roztrhaly na kusy. Věřící a ateisté.
Zatímco pánbíčkáři ve slušivých bílých outfitech se znakem slunce na hrudi postavili velkou kosmickou archu, co se stalo s ateisty, se zatím diváci nedozví.
Nicméně seriál zatím ještě zdaleka neprozradil všechno, takže má nakročeno k opravdu výživným dílům.
Na zajímavosti hodně přidávají flashbacky do minulosti kapitána Marcuse, který bojuje v rozvalinách země a snaží se prostě přežít na bojišti, kde se to smrtícími androidy a náboženskými fanatiky jen hemží.
Díky vzpomínkám a postupně se rozvíjející vedlejší dějové lince, která odhaluje stranu náboženských fanatiků, dostává seriál tolik potřebný a žádaný obsah.
Na pusté poušti v depresivním přítmí by deset hodin nedokázal diváka bavit ani Scott, který to dvě hodiny dokázal s Marťanem. A to musel povolat ještě celou NASA jako komické sekundanty vtípkům Matta Damona.
Atmosféra by se dala krájet
Pokud o seriálu lze něco říci s jistotou – je temný, depresivní a zpočátku velmi, opravdu velmi pomalý, skoro bychom mohli říci až nudný.
Teprve v polovině pilotního dílu přestane Scott jen naznačovat a chodit kolem horké kaše a rozjede příběh na dvojku, pak na trojku a na konci prvního dílu dupne na forsáž.
Zbylé dvě epizody už jako diváci zhltnete jedním dechem, protože příběh dokáže zaujmout a udržet vaší pozornost.
Androidka Matka ukazuje, co všechno umí, vztahy s dětmi se přiostřují, pánbíčkáři se chovají přesně tak, jak by se filmový záporáci měli chovat.
Hlavní hrdinové mají tajemství, která si chtějí zachovat, a to všechno se odehrává v tajemné poušti, která asi tak úplně bez života není a divák se chce dozvědět, co se tu stalo a co tam teda jako žije. Žije-li tam vůbec něco.
Ve výsledku tedy výborně natočený seriál, nicméně lze bez jakýchkoliv pochyb říci, že to někdo vypne po deseti minutách jako nudnou blbost.
A divit se mu nelze, protože Scott se nechce podbízet nějakou lacinou a prvoplánovou akčností.
Křižák ve vesmíru
Po grafické stránce je nový seriál více méně Prométheus s lepším příběhem. Scottův rukopis je patrný z celkového ladění každé scény, která permanentně tone pod příkrovem šedých mraků.
V kombinaci s našedlou pouští z každé scény doslova kape zmar a deprese.
Zároveň je to ale sci-fi, takže tvůrčí tým mile překvapuje originálními tvary i stylem řízení kosmických lodí, a také kostýmy, které vycházejí z oblečení a zbrojí středověkých rytířů.
Bylo až vtipné vidět futuristického vojáka, jak pronásledován androidem utíká do krytu a na hlavě má klasickou normanskou přilbu i s nánosníkem.
Přes něj mu pak vyskočí obličejový vizor, takže modernímu hi-tech vylepšení bylo učiněno za dost, ale obecně vzato kostýmy přispívají originalitě celého díla.
Vychováni vlky splnilo očekávání v tom, že to bude pěkně depresivní dystopické drama.
Filmoví tvůrci – otec Ridley i jeho syn Luke v režisérských křeslech zatím předvedli, že mají chuť natočit originální sci-fi i s rizikem, že to někdo nepochopí a nezanedbatelnému procentu diváků se to nebude líbit.
Po nudném úvodu se ze seriálu stala velmi uspokojující podívaná, na kterou se budete těšit.
Vychováni vlky (Raised by Wolves)
Drama / Sci-Fi
Režie: Ridley Scott, Luke Scott, Alex Gabassi, Sergio Mimica-Gezzan
Scénář: Heather Bellson, Aaron Guzikowski
Kamera: Ross Emery, Erik Messerschmidt
Hudba: Ben Frost
Hrají: Travis Fimmel, Jordan Loughran, Amanda Collin, Ethan Hazzard, Winta McGrath, Aasiya Shah, Ivy Wong, Loulou Taylor a další