Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Jako malý kluk jsem vždycky miloval dinosaury. A roboty. Dodnes si pamatuji, jak jsem poprvé viděl animované Transformers.

Roboti, kteří se řezali hlava nehlava a měnili se na auta a letadla a tanky.

Člověk stárne a na podobné kousky tak trochu zapomíná. V roce 2007 jsem ve vitríně jednoho obchodu zahlédl plakát s tehdejším filmovým trhákem, který nesl název Transformers.

Z hlubin paměti se najednou vynořil ostrov vzpomínek na náš obývací pokoj, starou telku a mě přilepeného k obrazu. Byl jsem nadšením bez sebe! To je přece ono! To, co jsem jako prcek sledoval. V extatickém opojení jsem shlédl onen trhák a neskutečně si to užil. Opomeneme kritiky a recenze. Roboti a dinosauři – to bylo vždy mé “guilty pleasure”.

Nikdy bych nevěřil, že může přijít něco, co by předčilo onen nepopsatelný pocit.

A pak přijde nějaké studio Guerrilla Games a naservíruje mi robotické dinosaury. Prostě vlhký nerdí sen na podnose.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

A tady bychom mohli asi úplně s klidem skončit. To by ale byla neskutečná chyba, protože Horizon Forbidden West je mnohem, mnohem víc.

Zpátky do sedla robotického oře

Po pěti letech nám Guerrilla přináší pokračování neskutečně úspěšného titulu Horizon Zero Down – Horizon Forbidden West. A zarytí PCčkáři se ke konvertu dostali před několika týdny. Čekání se vyplatilo, protože tentokrát můžete osedlat prakticky všechno, co má ozubená kolečka, převody a mechanické části.

Opět se ocitáme ve světě, který šel do kytek a byl znovuzrozen díky programu Zero Down (viz první díl). Rogue AI, která se pokusila znovu obydlený svět zničit dostala po ústech a my v roli Aloy (hlavní hrdinky) se pokoušíme napravit nedozírné následky, které poškozená umělá inteligence napáchala.

Naneštěstí jsou následky daleko rozsáhlejší než jsme čekali a před Aloy se tak opět rozprostírá dlouhá cesta vedoucí k záchraně světa. Jakoby nestačilo, že jsme zachránili nejpropracovanější umělou inteligenci Gaiu, která má řídit obnovu fauny a flory a teraformaci celého světa.

Právě ta nám oznámí, že potřebuje obnovit původní nastavení všech svých podsystémů, jinak vše potáhne do pekel.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Příběh pokračování je napsaný minimálně stejně dobře jako díl první. Můžete se tedy těšit na povedený voiceacting, dozvídání se nových informací z různých zdrojů (datapady a nebo právě NPC) a na zápletky, které vám vyrazí dech! A to jsem si myslel, že po prvním díle už ani nebude možné.

Hrábneme tedy po našich nejvěrnějších společnících (luky a šípy) a vzhůru do zcela nové mapy!

Značky na mapě kam se podíváš! A nebo ne…?

Exploration systém je v základu stavěný jako v každé jiné openworld RPG. Rozdíl přichází v nastavení hry, kdy si můžeme zvolit mód Exploration a bez jakékoliv pomoci objevovat na vlastní pěst. Žádná pomocná ručička, šipečky a značičky. Jednoduše “tu máš hráči a teď se s tím poper”.

Díky tomuto nastavení hra nabývá bezkonkurenčně masivních proporcí pro hráče, kteří se v digitálních světech rádi ztrácejí. Tohle se vývojářům opravdu povedlo, protože na výše uvedenou mechaniku značně navazuje revitalizovaný systém výroby a vylepšování vašeho vybavení.

Aloy v průběhu hry také získá čtyři užitečné hračky, které hráči otevřou možnosti nových lokací jako jsou zaplavené jeskyně nebo vysoké hladké skály, na které nelze vyšplhat.

Díky těmto mechanikám máte stále možnost objevit nové věci i v lokacích, které jste již dávno navštívili.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Chcete mít ultramaxibrutaltop luk zabiják? Není problém! Tedy… skoro

Zatímco v prvním díle bylo možné nalezené zbraně a zbroje vylepšovat pouze různými modifikacemi, zde si hráči mohou vylepšovat samotné zbraně. Kapacita vylepšování je omezena raritou jednotlivých zbraní.

Zelené předměty lze vylepšit maximálně na úroveň tři a otevře se vám pouze jeden slot na modifikaci. Jakmile narazíte na nějaký legendární item, můžete ho vytáhnout až na level pět. A jako bonus dostanete možnost pěti modifikací.

Nic ale není zadarmo, a tak se musíte připravit na menší farmu. Zejména na vyšší obtížnosti se docela zapotíte, pokud vaším cílem bude maxování vašeho vybavení. V tuto chvíli přichází na scénu výše zmíněný Exploration režim.

Jednotlivá vylepšení si žádají různé materiály a speciální části různých robotických potvor. Najít potvory v objevovacím režimu není úplně snadné a jejich získávání už vůbec ne.

Systém soustředění se na jednotlivé části potvor (jejich vyznačení při souboji) dostal také nový kabátek. Prakticky hned na začátku se hra snaží vysvětlit nový způsob používání různých druhů střeliva a jeho správné používání.

Příkladem v pozdější fázi hry je právě ono shánění extra vzácných součástek většinou z velkých potvor. V některých případech část musíte ustřelit nebo odpálit, v jiných jí nesmíte poškodit. A to je často v zápalu boje dust obtížné, zejména pokud onen kousek je pod tunou plátů, které je nejprve třeba oddělit.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Kopí, luky a granátomety

Horizon Forbidden West přináší hromadu nového vybavení. Můžete po světě pobíhat s luky, praky, speciálními rukavicemi, které vrhají hopsající miny, a nebo kulomety, do kterých ládujete zásobníky jako Van Helsing do své automatické kuše. Po zemi můžete rozhazovat hromadu různých pastí (nášlapné nebo s drátem, o který když zakopnete, máte dost smůlu).

A zde přichází jeden z největších rozdílů v soubojovém systému. Můžete ze sebe udělat “godlike” mašinu na kosení nepřátel a mechasaurů, ale už to není tak jednoduché jako v prvním díle.

Počet položených pastí je omezený, takže už nemůžete na centimetr čtvereční vyskládat čtyřicet min, dvacet výbušnin a odpálit robotického Tyranosaura rexe do stratosféry. To ale vůbec není na škodu, protože to hráče relativně nenásilnou formou nutí využívat veškerý arzenál a na souboje se pečlivě připravovat.

Velkou změnu pocítíte i v obstarávání surovin, ze kterých si budete doplňovat střelivo. Kapacita inventáře pro váš materiál je omezená. Lze sice vylepšovat, ale rozhodně se už nelze spoléhat na to, že potvoráky budete do nekonečna ostřelovat sniper lukem. Rozhodně ne v začátcích hry.

Používání zbraní si budete vážně užívat. Souboj je krapet rychlejší a obtížnější než v prvním díle a celkový pocit ze střelby, vrhání a uhýbání je prostě skvělý.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Vše dotahuje do dokonalosti nový dovednostní strom, ve kterém je prostor jak pro zaměření se na souboj s kopím, tak na střílení ze hřbetu osedlaného robosaura. Ke slovu se dostávají i těžké zbraně, jejichž používání bylo lehce opomíjeno v díle prvním.

Novinkou jsou také arény, kde můžete otestovat nové nabyté schopnosti, jak proti lidským protivníkům, tak proti těm kovovým.
Odměnou za úspěšné vykosení arén jsou pak legendární předměty.

Roboprase, roboraptor nebo robopták! A padák!

Jak už jsem zmínil, mount systém byl také rozšířen. Po světě Horizon Forbidden West se můžete prohánět na hřbetě nejen po zemi, ale i ve vzduchu a pod vodou. Mount z posledního DLC je obojživelník s křídly. Představte si, jak skvěle na tom lze řádit!

Právě létací dopravní prostředky značně usnadňují objevovací aspekt hry, a pokud hrajete bez značek na mapě, jsou tyhle potvory jedním z vašich hlavních cílů.

Hudba a zvuk

Dlouhou dobu jsem přemýšlel, jak alespoň trochu vtipně nazvat tuto část recenze. Bez výsledku. V tomto případě by totiž jakýkoliv humor působil nemístně. Hudba Horizon Forbidden West je prostě mistrovské dílo.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Stejně jako u prvního dílu, i zde team Guerrilla Games vytvořil soundtrack, který je přímo neskutečný. Skladatelé z The Flight (Alexis Smith a Joe Henson) spolu s Oleksem Lozowchukem, Nielsem van der Leestem a Jorisem de Manem (původní skladatelé z Horizon Zero Dawn) vytvořili skladby, které jsou nezapomenutelnou třešničkou na dortu celého titulu. Každý moment hry vás bude doprovázet neskutečný zvukový zážitek, který perfektně podtrhuje zážitky z vaší cesty světem Horizon. Vaše uši vám poděkují!

Ať už se zrovna řežete s nějakým megamechem, bavíte se se starým známým nebo pobíháte v divočině, celou dobu jste doprovázeni bohatým zvukovým doprovodem. Až do konce hry jsem se ho nemohl nabažit, a to se stává zřídkakdy.

Stejně jako za Zero Dawn, i za Horizon Forbidden West si skladatelé odnesli několik cen a to včetně Music and Sound Award nebo VGM Online –  Annual Game Music Awards.

PS vs. PC

PC port se vydařil obdobně jako hudba. Ovládání je perfektně responzivní, intuitivní a jednoduché. Hra plynule běží ve více jak 80 snímcích i na nejvyšší nastavení.

Horizon Forbidden West: Dinosauří a robotické herní postapo pošušňáníčko
Zdroj: Guerilla Games

Verdikt

Horizon Forbidden West přináší opravdu vše, co si milovníci otevřených světů přejí. Volný pohyb propracovaným světem plným zapamatovatelných NPCček je přímo neskutečný.

Příběh nového dílu možná nemá ten brutální “wow” efekt jako jeho předchůdce, ale i tak s vámi zamává. Souboje jsou zábavné a svižné, crafting je propracovaný a rozvoj postavy vychytává nedostatky z prvního dílu.

Svět působí živě a v kombinaci s mistrovskou hudbou vás prostě pohltí.

Horizon Forbidden West je herní titul, který ukazuje, skutečně povedené tří áčkové tituly ještě nepatří mezi vyhynulé druhy.

Horizon Forbidden West

Vývojáři: Guerrilla Games, Nixxes Software

Platformy: PlayStation 5, PlayStation 4, Microsoft Windows