Po dlouhých pěti letech se na televizní obrazovky vrátil hororový seriál True Detective, česky Temný případ.
Bažiny Louisiany, subtropy Kalifornie a lesy v Arkansasu nyní nahradila ledová pustina Aljašky za polárním kruhem. Mráz, věčná polární noc a hodně… hodně zla pohřebeného nejen v ledu, ale i v srdcích lidí slibuje fantastickou podívanou.
Stanice HBO odvysílala první díl už čtvrté řady velmi populárního seriálu True Detective, jehož tvůrci si libují v temné atmosféře, nelidském chování pachatelů a velmi syrovém prostředí, které jen umocňuje celkovou bezútěšnost pátrání policistů. Nová řada dodržuje všechny tyto atributy a přitom by nemohla být od svých předchůdců více odlišná.
Podtitul nové řady – Night Country (Noční krajina) – nevznikl jen tak. Seriál se odehrává na Aljašce za polárním kruhem, kde právě začala další půlroční polární noc. Bez ohledu na denní dobu malé fiktivní městečko Ennis tak tone v ustavičné tmě. Aby dojem bezútěšnosti byl ještě větší, všude leží hromady sněhu a mrzne až praští. Prostředí jako stvořené pro depresi. A vraždu.
Aby ten pocit byl ještě silnější, tak i tentokrát zasadili tvůrci seriálu děj do naprostého zapadákova… dnech bychom řekli vyloučené lokality. Také v Ennisu se lidé protloukají, jak se dá. A přesně do tohohle prostředí se dostává okem kamery i divák. Potíž je v tom, že na něj tvůrci hodí všechny a všechno najednou.
Hromada postav naráz a každá si nese svůj příběh
Abych byl přesný, tak úvodní necelá hodinka seriálu je intenzivní, možná až příliš násilná představovačka jednotlivých postav. Rozhodně o nich nemůžeme říci, že by nebyly propracované. Každý charakter má nějaké vztahy s ostatními, které pramení z jejich minulosti a dost často i také vzájemných neshod, podrazů a dalších sviňáren, co si provedli, nebo se z nich alespoň obviňují.
Scénáristka a režisérka prvního dílu Issa Lopéz nechala jen a pouze na divákovi, aby si ze střípků informací v dialozích skládal dohromady mozaiku vzájemně propletených příběhů, které mají k happyendu vážně daleko. Tady je důležité poznamenat, že jsme na začátku seriálu, takže v té skládačce je většina míst logicky prázdná.
Potíž je ale v tom, že Lopéz na scénu postupně pouští další a další postavy, které byť mají jen kratičký výstup, jsou tak extravagantní, že celkový dojem z expozice už prostě trochu zahlcují. Na ústřední dvojici žen zákona ale scénáristka našla dostatek času a prostoru, aby se mohly řádně uvést. A je to vskutku paráda.
Drsná a ještě drsnější
Je to už dávno, co Jodie Foster rozmlouvala s Hanibalem Lecterem v Mlčení jehňátek. V Noční krajině hraje stárnoucí policistku silně unavenou životem a tak nějak procházející skrz soustavné problémy, které na ni život a její blízcí nabalují. Ať už je to nezbedný potomek či nová záhada zmizelých vědců, je to jen další kámen na jejím krku, který dál táhne životem.
Zatímco jiní by to už dávno položili, ona to vydrží, aniž by úplně vyhořela. Naopak, smysl pro povinnost v ní dál plane, byť to za těma unavenýma očima není vidět.
Její kolegyně vlastně není její opravdická kolegyně. Jodie Foster hraje policejní důstojnici, kdežto Kali Reis v roli Evangeline Navarro je řekněme… strážnicí, která má udržovat pořádek, ale do vyšetřování skutečného zločinu se nemá plést. Jenže to by to nesměla být Navarro.
Její postava je napsaná tak, aby to byl typický troublemaker v řadách ochránců zákona. Projevuje se to tak, že v touze po spravedlnosti a ochraně slabších nedodržuje příkazy ani předpisy a řídí se svým morálním kodexem. Ano, je otravná, ale v tím skvělým způsobem, z nějž budou nadšení diváci, protože je to uvěřitelná a (zatím) výborně napsaná postava.
Drsňačka s pohnutou minulostí Kali Reis vysloveně sedí. Mimochodem, herečka je šampionkou hned dvou váhových kategorií ženského boxu, takže její postava bojovnice je viditelná, i když má na sobě zimní parku a kulicha. Snadno bychom o ní mohli říci, že to je jen laciný strong female charakter, ale to by byla chyba.
Ano, z ústřední dvojice hlavních postav je Navarro ta silnější a drzejší, ale rozhodně to nepůsobí jako hloupá propaganda, ale jako výborně napsaná postava v temném thrilleru, která má sama dost problémů sama se sebou.
Tyto dvě ženy, které pojí společná minulost s níž se ani jedna nevyrovnala, spojí dohromady naprostá záhada. Z výzkumné základny nedaleko od města prostě zmizí všichni výzkumníci a na zemi zůstane ležet lidský jazyk. Jenže ten jazyk je ženský a patřil pravděpodobně tamní eskymačce.
Tím se otevírají nejen staré policejní archivy, ale celý lunapark plný temných zákoutí a nečekaných pádů, kam tvůrci mohou diváky vzít. Kam zmizeli vědci? Kdo je zabil? Čí je to jazyk? Je spojený s jinými případy? Je to reálné?
Jasný vliv Johna Carpentera
Otázek klade první díl tolik, že to týdenní čekání na další díl bude téměř nesnesitelné. A zejména ta poslední otázka bude vrtat hlavou mnoha divákům, protože Noční krajina více než předchozí řady používá prvky nadpřirozena. Při sledování dění na obrazovce jsem se několikrát nemohl ubránit dojmu, že koukám na nějaký horror z ledového pekla Aljašky.
Issa Lopéz se v jednom z rozhovorů nechala slyšet, že ji inspirovala Věc od Johna Carpentera a Osvícení od Stanleyho Kubricka. Oba tyto dnes již legendární snímky jsou v prvním díle Noční krajiny jasně patrné a to nejen tím, že se stejné jako seriál odehrávají ve sněhu. Nedůvěra a nemožnost úniku z Věci se pojí s vidinami a postupujícím šílenstvím z Osvícení.
Ve výsledku tak diváci dostanou temné drama plné bezútěšnost a pocitu totálního odříznutí od světa. V mnoha momentech budou zpochybňovat, zda to, co vidí na obrazovce je už reálné, nebo už autoři Temného případu připustili existenci nadpřirozených sil? Inu, věřím, že to hraní s realitou bude mít ještě silný vliv v následujících epizodách.
Nelze hodnotit celý seriál podle pilotního dílu, nicméně první dojem z Noční krajiny je vskutku vynikající. Lopéz představila hromadu zajímavých a hlavně výborně zahraných postav, začala vyprávět zajímavou a komplikovanou zápletku a vykreslila úžasně depresivní místo pro odehrání nového seriálu.
Temný případ – Noční krajina
Režie: Issa López
Scénář: Issa López
Kamera: Florian Hoffmeister
Hudba: Vincent Pope
Hrají: Jodie Foster, Kali Reis, Fiona Shaw, John Hawkes, Christopher Eccleston, Anna Lambe, Isabella LaBlanc, Joel Montgrand, Þorsteinn Bachmann a další