Alien

A kolikrát jsi viděl Vetřelce? Jedničku nebo dvojku? Tak zní jedna vtipná narážka z jednoho českého filmu na jistý typ fanouškovství, nerdství a hlavně na jednu filmovou legendu, která zanechala nesmazatelnou stopu v myslích a paměti mnohých z nás.

Vetřelec – děj

Alien Hlubokým vesmírem pluje těžební vlečná kosmická loď Nostromo. Vše probíhá zatím dle plánu, když v tom palubní počítač a zachytí signál neznámého původu. Dle směrnic společnosti Weyland Yutani, která loď provozuje, je to důvod vzbudit posádku z hybernačního spánku a tím si vyžádat jejich spolupráci. Posádku tvoří sedm osob a kocour Jones.

Probouzí se tedy hlavní kapitán Dallas (Tom Skerritt), dále zastupující důstojník Ellen Ripleyová (Sigurney Weaver), vědecký důstojník Ash (Ian Holm), navigátorka Lambertová (Veronica Cartwright), výkonný důstojník Kane (John Hurt) a mechanici Parker (Yaphet Kotto) a Brent (Harry Dean Stanton).

Po snídani jde kapitán zjistit rozkazy společnosti. Část lodi se odpojí a jde na přistání na neznámém planetoidu v tomto dílu nepojmenovaném. Pro nás dále známém jako LV 426 nebo Acheron. Během přistání dojde ke zničení části rozvodné sítě, kterou musí mechanici Parker a Brett opravit. Také je sestaven výsadek ve složení kapitán Dallas, Lambertová a Kane a z observatoře na ně dohlíží důstojník Ash.

Alien Výsadek narazí na ztroskotanou loď, ve které nejdříve objeví schránku neznámého tvora. Ve Vetřelci pojmenovaném jako Space Jockey, později ve filmu Prometheus známého jako inženýr, stavitel, tvůrce (Builder). Důstojník Kane poté slaní do přepravního prostoru a nalezne zde spoustu kožnatých schránek připomínajících obrovská vejce. Jedno z nich se při prozkoumání otevře a na Kanea se příchytí facehugger, což je první z vývojových stádií vetřelce.

Výsadek se obratem navrací na lod a na palubě zatím dochází k první z konfrontací mezi Ripleyovou a důstojníkem Ashem. Ripleyová, která má velení, nechce dovolit kontaminaci lodi vstupem výsadku se záhadným parazitem. Dochází k hádce i s velitelem Dallasem, který se domáhá vstupu i se zraněným Kanem. Ash neuposlechne, poruší protokoly a vpustí posádku do lodi.

Alien Na marodce se pokusí vědecký důstojník Ash a kapitán Dallas o odejmutí tvora z tváře, ten však začne Kanea dusit a při druhém pokusu o sejmutí Ash i posádka zjistí, že má vetřelec místo krve kyselinu, která propálí dvě patra palub jejich lodě.

Výsadková část lodi znovu startuje a na orbitě se spojuje opět v celek. Ash dále zkoumá tvora a po chvíli volá kapitána i posádku ke Kaneovi, který se náhle probudiů a zdá se úplně fit a v pořádku. Akorát řádně vyhladovělý. Celá posádka jde do jídelny, ve které dochází k notoricky známé scéně, ve které se nejdříve Kane dusí, dochází k zápasu se členy posádky, která je svědkem zrodu nového vetřelce, který projde hrudníkem výkonného důstojníka a pak zmizí v útrobách přepravní lodi. To je druhý vývojový stupeň – tzv. chestbuster.

Tato scéna se točila čtyřmi různými kamerami najednou a jela se na první dobrou. Výkřiky Lambertové i ostatních jsou skutečné, neboť herci nevěděli odkud vetřelec vyskočí a ani o tom, že budou skutečně postříkáni zvířecí krví a vnitřnostmi. Představitel Parkera po tomto natáčení odjel, zavřel se doma a dva dny nevycházel a s nikým nemluvil. Jaký zážitek v něm toto natáčení asi zanechalo.

Alien Posádka rozhodne o odchycení parazita, sestaví několik primitivních zbraní, jako jsou tyče s výbojem a plamenomety. Také je zde prvně ukázán „motion tracker”, tedy přístroj na lokalizaci pohybu.

Z lovců se ale stává lovná zvěř. Vetřelec je zde již ve svém třetím vývojovém stadium dospělce. Nejdříve zabije Bretta. Při honičce ve větrací šachtě i kapitána Dallase. Tímto se dostává k velení Ripleyová a po zbytek filmu již drží otěže pevně v ruce.

Získá přístup k MU-TH-ER, Matce – lodnímu počítači, dozví se o rozkazu číslo 937. Je určen pro důstojníka Ashe a určuje, že společnost Weyland Yutani chce získat za všech okolností vzorek tvora i za cenu obětování posádky. V tom se Ash objeví vedle Ripleyové a rozhoří se mezi nimi druhý konflikt, kdy se Ash pokusí Ripleyovou zabít. Na poslední chvíli přibíhá Parker a při souboji udeří Ashe do hlavy a ten v agónii upadá na zem. Z Ashe se totiž překvapivě vyklube android – robot s lidskou podobou.

Zbytek posádky se rozhodne Nostromo obětovat, odpojit chlazení reaktorů a zmizet v záchranném modulu. Bohužel vetřelec ještě stačí zlikvidovat Parkera i Lambertovou. A nakonec tak zůstává ve finálním boji s vetřelcem jen Ellen Ripleyová…

Vetřelec – film

Alien Film Vetřelec byl natočen v roce 1978 s rozpočtem jedenáct milionů dolarů. Jenže původní rozpočet byl pouze na 4,22 milionů dolarů. Za režisérskou stoličku usedl Ridley Scott a stvořil vcelku unikátní audiovizuální dílo. Vybral především velmi kvalitní herce. A to, že jich bylo jen sedm, dalo možnost více se věnovat trikům a obrazové stránce celého projektu.

Vzpomeňme třeba Kubrickovu 2001: Vesmírnou odyseu, kde posledních 10 minut je vizuálně tak trochu z jiné dimenze. Ve Vetřelci je kladen velký důraz na vytvoření ponuré atmosféry, tmavých zákoutí a strachu, a to pomocí dlouhých scén bez herců. Však také teaser trailer k tomuto filmu má podtitul: Ve vesmíru nikdo nemůže slyšet váš křik.

Vesmírné lodě se natáčely pomocí modelů v různých měřítcích a model Nostromo byl zhotoven z dřeva a plastu, vše podle návrhu a storyboardu R. Scotta a Roba Cobba. Původně mělo být Nostromo žluté, ale Brian Johnson si během natáčení odskočil a spolupracoval na vizuálních efektech pro film Star Wars: Impérium vrací úder. Scott však při návratu nařídil, že má být Nostromo šedé a tak se již natočený materiál znovu přetáčel.

Chodby a interiér lodi v měřítku 1:1 pak byly vytvořeny z trupů různých vyřazených letadel a strojů ze šrotovišť.  Bohužel při realizaci se zapomnělo na filmový štáb a prostor pro něj, a tak se toto nedopatření prolíná do celého filmu a vytváří ještě větší pocit ponurosti a stísněnosti.

Reklama

Vetřelec – postava

Alien Do projektu byl přizván i H. R. Giger, který se stal duchovním otcem Vetřelce podle svých návrhů a díla Necronomicon. Ten stvořil umělecký směr zvaný biomechanický surrealismus. A jeho návrh tak dal stvořit nejen Vetřelce, ale i Space Jockeye. Vetřelec by ale nebyl kompletní, kdyby by se do jeho kostýmu neoblékl Bolaji Badejo, 210 cm vysoký nigerijský student designu, kterého jeden člen castingového týmu potkal v baru a seznámil ho s R. Scottem. Jeho dlouhé končetiny tak zvýraznily nadpozemské vzezření Vetřelce. Také v původních návrzích měl mít dospělý vetřelec oči, ale ty tvůrci nakonec zrušili.

Vetřelec jako facehugger byl stvořen z mořských zvířat, plodů moře a jeho ocas pak ze střívka ovcí.

Tvůrci také ve scéně s Ashem trochu gastronomicky experimentovali, jeho bílá krev byla směs mléka a bílého jogurtu. A ve scéně, kdy Ripleyová androida znovu zapojí, aby ho vyslechla, tak je použita figurína spolu s vlákny, které jsou z těstovin a nafouklých balónků.

Alien Za povšimnutí také stojí fakt, že kapalina, co teče po kožnatém vejci uvnitř lodi, vlastně teče vzhůru. Schválně jestli ste si toho všimli?

Tento mix nápadů a kreativity také nakonec ocenili i akademici, Vetřelec totiž byl nominován na cenu Oscara v kategorii Vizuální efekty a tu také v roce 1980 vyhrál. A nejen tuto cenu, ale třeba i cenu Saturn za nejlepší sci-fi film roku 1979, cenu Hugo 1980 za nejlepší hrané představení a za nejlepší režii.

Hudbu zkomponoval Jerry Goldsmith a bez této části filmu by nebyl  Vetřelec takovým fenoménem, jakým se stal. Stačí se jen zaposlouchat do tahů smyčců a zvuků flétny, a hned člověku naskočí husí kůže. Také proto si hudba k Vetřelci vysloužila nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší filmovou hudbu. Nahrál jí britský National Philharmonic Orchestra pod taktovkou Lionela Newmana.

A co na závěr?

Alien Film a postava vetřelce dal vzniknout celému universu, byť se v celém filmu, který má délku 117 minut, mihne celý vetřelec jen v několika scénách, které dohromady dávají jen pouhé čtyři minuty!

Ale ona atmosféra strachu z tvora, který by byl v potravinovém žebříčku vysoko nad lidmi nebo i fakt, že onen parazit ke svému vývoji potřebuje člověka, dává celému dílu punc jedinečnosti a obrovskou atmosféru strachu.

V roce 2003 byl na DVD vydán ješte tzv. režisérský sestřih, kdy je film o jednu minutu kratší, ale obsahuje až pět minut odlišných od původního filmu uvedeného v kinech. Třeba scénu u marodky, kdy Lambertová vrazí facku Ripleyové. A novou celou scénu, kdy Ripleyová při cestě do záchranného modulu nalezne kapitána Dallase a Bretta zabalené v kokonu a kapitán jí prosí, aby ho zabila.

Na úspěch Vetřelce pak navazuje několik dalších filmů, komiksů i počítačových her. A jako poctu k jeho čtyřicetiletému výročí bylo natočeno šest krátkých filmů, které je možné shlédnout na youtube nebo na IGN… Ty vřele doporučuji. A pak se zeptám – Kolikrát jsi viděl Vetřelce?

Alien
Horor / Sci-Fi
USA / Velká Británie, 1979, 117 min (Director’s cut: 116 min)

Režie: Ridley Scott

Scénář: Dan O’Bannon

Kamera: Derek Vanlint

Hudba: Jerry Goldsmith

Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen Horton

Reklama

Od mládí mám rád knihy, především fantasy a sci-fi. Jsem trekkie, rád hraji deskové i poočítačové hry. Z mladické nerozvážnosti jsem napsal pár povídek a teď, pokud mi vyjde čas jsem také vášnivý železniční modelář. Momentálně hlavně táta na plný úvazek.