Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: Fantasymag.cz

Svět Harryho Pottera je plný čar a kouzel, magických objektů, tajemných knih a kouzelných bytostí. Čarovný svět už ale existoval dávno před Harrym.

Kouzelníci a mágové soupeřili o moc a slávu, malí čarodějové a čarodějky přijížděli do kouzelnických škol a mladí dobrodruzi zapisovali své zážitky z cest a vytvářeli nové učebnice. Jedním z nich byl i Mlok Scammander, jehož útlý bestiář Fantastická zvířata a kde je najít vlastní snad každá kouzelnická domácnost.  

Část Scammanderových dobrodružství zachytila J. K. Rowlingová ve scénáři ke stejnojmennému filmu a k tomuto filmu se obrací také stejně nazvaná desková hra. Hlavním tématem, jak už název napovídá, jsou kouzelní tvorečkové, kteří se rozutekli po New Yorku a úkolem hráčů bude tyto příšerky hledat a sbírat. 

Hra přichází s poměrně zajímavým konceptem tří samostatných variant, určených pro tři věkové kategorie. Nejjednodušší scénář zvládnou už nejmenší hráči od čtyř let, druhá varianta představuje snadnou rodinnou hru pro mladší děti, nejnáročnější verze pak přináší kooperativní verzi pro hráče od dvanácti let.

Ve všech variantách hry se hráči převtělí do jedné z filmových postav a společně se svými spoluhráči se vydají do ulic velkoměsta na lov kouzelných uprchlíků. Na pomoc si budou muset nasbírat lákadla, jimiž potvůrky opět přivolají do magického bezedného kufru, budou moci využívat nejrůznějších kouzel a v neposlední řadě budou muset kouzelnický svět bránit před zraky nečarů, známých spíše jako mudlové.  

Všechny tři varianty hry mají společný herní plán s mapou New Yorku a vyznačenými místy, kde mohou hráči na uprchlé tvorečky narazit. Zatímco cestovatelé ocení pamětihodnosti a známá místa jako je Socha svobody, Brooklynský most nebo čtvrť Tudor City, milovníky filmu potěší třeba umístění Jacobova bytu, Kowalskiho pekárny nebo prodejny šperků S. J. Bernsteina, kde se tolik líbilo hrabákovi.

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: ADC Blackfire

Řemeslné provedení hrací desky je v perfektní kvalitě, z pevného silného kartonu, z horní strany odolná lesklá folie a spodní strana strukturovaná, která zřejmě snese i nějakou drobnou nečistotu a půjde snadno otřít.

Vizuál a balení

Grafická úprava mapy však dost pokulhává, kombinuje totiž náčrtek města z ptačí perspektivy, jednotlivá hrací pole jsou vyznačena nesourodými ilustracemi a fotografiemi z filmu, navíc s popisky v nepěkné oranžové barvě, která dost splývá s věžáčky New Yorku. Vybraná pole jsou zvýrazněna křiklavým růžovofialovým rámečkem.

Celou mapu rámuje místo pro vyložení karet a žetonů, v tomto případě v pěkném, celkem vkusném stylu art deco, zároveň ale doplněné fotografií hlavních postav filmu a stylovým názvem. Výsledkem je poněkud neharmonický hrací plán, který příliš nepotěší oko ani nepomůže v orientaci ve hře. 

Podobně nesourodým dojmem pak působí i hrací karty, kterých je ve hře hned několik typů. Zatímco rubová strana ctí secesní nádech a jednotlivé balíčky karet se liší jen svou barvou, lícové strany opět kombinují fotografie z filmu, počítačové ilustrace a nespočet druhů písma. 

K dalším komponentům uvnitř krabice pak patří hrací žetony zdrojů a Salemistů ze silného odolného kartonu, bohužel v poměrně úzkém saténovém sáčku, do kterého je docela obtížné se dostat, natož v něm žetony promíchat a lovit. Dále pak klasická šestihranná hrací kostka sympatické větší velikosti a kartonové figurky postav v plastových stojáncích.

Až na žlutou postavu Jacoba Kowaleského jsou všechny další figurky v poměrně tmavých barvách, a pokud nehrajete na denním světle nebo pod silným osvětlením, snadno se vám může stát, že si svou postavu zmýlíte a budete táhnout jinou figurkou.  

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: ADC Blackfire

Pro nejmenší

První herní mód, pojmenovaný Chytač začátečník, je určen už nejmenším dětem od čtyř let. Nevyžaduje znalost čtení ani počítání, hráč musí být jen schopen přesouvat se podle počtu ok na kostce, a protože celá hra je založena na náhodě, vyžaduje i trošku štěstí. Ke hře bude třeba nachystat jen hrací desku a na ni náhodně rozmístit žetony zvířat a zdrojů.

Hráči si vyberou barvu své postavy, poté se střídají v hodu kostkou a pohybují se po vyznačených cestičkách mezi hracími políčky. V místě, kde jejich tah končí, odkryjí žeton. Skrývá-li se pod ním hledané magické zvíře, ponechají si jej ulovené před sebou. Pokud najdou některý ze zdrojů, odloží jej stranou a ze sáčku vylosují jiný, který opět položí lícovou stranou dolů na mapu města.

Políčka označená růžovofialovým rámečkem mohou navíc využít jako teleport a přenést se tak do jiné, neprozkoumané části města. Hráči se snaží co nejdříve polapit tři kouzelné tvorečky, v té chvíli hra končí a šťastlivec výherce se stává Chytačem.  

Rodinná hra

Druhý herní scénář je určen pro mírně pokročilé hráče od sedmi let. Hráči zde opět budou hledat uprchlá kouzelná zvířata, aby je však mohli získat, budou si muset nejdříve nasbírat potřebné zdroje.

Ke hře bude potřeba připravit opět hrací desku, figurky hráčů a žetony zdrojů, dále pak ještě karty zvířat a karty kouzel. Karty zvířat se rozloží vedle hrací desky lícem vzhůru tak, aby na ně všichni hráči dobře viděli. Na každé kartě zvířete je vyznačeno, jaké zdroje a v jakém počtu je potřeba nasbírat, aby hráč mohl zvíře polapit.

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: ADC Blackfire

Na hrací políčka na mapě hráči opět náhodně rozmístí žetony zdrojů a zvířat lícem dolů, zbývající ponechají na hromádce vedle hracího plánu, také otočené lícem dolů. Ty budou sloužit jako dobírací zásoba pro doplnění žetonů na plán i jako společný bank odměn za uskutečněná kouzla.

Každý hráč dostane do začátku také dvě karty kouzel. Během svého tahu si pak hráči vždy doberou jednu kartu kouzla, pohnou se na hrací desce a budou hledat zvířata a zdroje a mohou využít i některé z kouzel v ruce. Zatímco v předchozím herním módu pro nejmenší děti hráči žetony zdrojů odhazovali, zde si je naopak budou sbírat v co nejhojnějším počtu.

Čím více zdrojů má hráč v zásobě, tím větší má šanci, že až narazí na žeton zvířete, bude si jej moci vzít. Zvíře totiž smíte polapit jen v okamžiku, když při jeho otočení máte dostatek žetonů zdrojů ve správném počtu, popř. některé z nich nahrazené barevným žetonem symbolizujícím žolíka.

Pokud nemá hráč dostatečné zdroje, musí žeton zvířete opět otočit lícem dolů a ponechat na hracím plánu. Hráči tak mají možnost zapamatovat si polohu některých zvířat a systematicky sbírat ty správné zdroje a pokusit se zvíře odchytit dříve, než se k němu dostanou lépe vybavení soupeři.

Ve sbírání žetonů zde mohou napomoci i karty kouzel. Během jednoho tahu je možné seslat až tři kouzla, z nichž některá poznají fandové potterovských knih a filmů na první pohled. Kouzlem Accio například přivoláte jeden cizí žeton do své zásoby, odhalujícím kouzlem Revelio nahlédnete do karet soupeře a jednu si ponecháte, kouzlem Finite Incantatem zrušíte působení soupeřova kouzla.

Pomocí karet kouzel také můžete získat potřebné krmivo pro zvířata, další karty kouzel nebo se třeba přemístit jinam na hracím plánu. Hráč, který polapí jako první dvě magická zvířata, se stává vítězem a náleží mu titul Student magizoologie.  

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: Fantasymag.cz

Týmová práce

Ve třetím kooperativním módu hry se utkají profesionální magizoologové proti Druhým Salemistům. Do role profesionálního magizoologa je možné nominovat jednoho až šest hráčů, přičemž každá z postav získá svůj průkaz a složku postavy, která kromě jména a fotografie uvádí také počet akcí, které postava může zahrát a speciální vlastnosti, které může ve svém tahu využít.

Do horní části herního plánu pak umístíme karty Druhých Salemistů otočené lícem dolů, do spodní části rozložíme karty míst a vedle hracího plánu promíchaný balíček karet událostí. Podle počtu hráčů pak náhodně vylosujeme karty zvířat a karty míst a žetony odpovídajících zvířat umístíme na správné hrací pole na mapě města. Ve hře dvou hráčů je třeba polapit dvě zvířata, při třech hráčích tři zvířata atd.

Podle počtu hráčů je pak třeba vybrat ještě několik karet míst a na odpovídající části mapy umístit žetony Salemistů. Salemisté představují ve hře protivníky, proti nimž budou hráči bojovat. Poté je třeba ještě sejmout pět karet míst a vyložit je do dolní části plánu na určená pole. Každé z políček je orámováno jinou barvou a tím určuje jiný zdroj, jež je zde možné získat.

V předchozím herním módu tedy hráči získávali zdroje náhodně pouhým postupem po políčkách mapy, zde je nutno dojít na konkrétní místa. Kdykoliv hráči získají žeton zdroje, musí si také sejmout jednu z karet událostí. Zkušený hráč už tuší, že události přináší jak mnoho výhod v podobě žetonů navíc nebo možností pohybu, tak i různé překážky a zákeřnosti, zde například v podobě rozšíření Druhých Salemistů.

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: Fantasymag.cz

Pokud hráči při pohybu po mapě přechází přes pole s žetonem Salemistů, musí se s nimi utkat. Podobně jako v mnoha jiných hrách, i zde probíhá souboj pomocí kostky. Při hodu čísla 3 a vyššího jsou Salemisté na tomto místě zničeni a hráč pokračuje sejmutím nové karty událostí. Při nepodařeném souboji může hráč pokračovat znovu. Na každý pohyb nebo jeden souboj se Salemisty využije postava právě jednu akci.

Celkový počet akcí v jednom tahu udává každé postavě průkazka, kterou hráč dostal na začátku hry. Většina postav má v průběhu tahu k dispozici čtyři akce, jen postava Porpentiny Eisther Goldsteinové může využít 5 akcí. Na rozdíl od jiných postav však Porpentina zase nemá žádné speciální vlastnosti.

Když se všichni hráči vystřídají v tazích, končí kolo a posouvají se karty míst a objeví se nové žetony Druhých Salemistů. Všechny použité karty míst, tzn. míst, odkud si hráči vzali barevné zdroje, se umístí dospod dobíracího balíčku, zbylé karty se posunou a nahradí novými. V každém kole se tak mění umístění barevných zdrojů, které je potřeba nasbírat k polapení zvířete.

Zároveň se na konci každého kola objeví nový žeton Salemistů, je třeba jej umístit na pole místa, které určí karta ve spodní části plánu. Pokud by se stalo, že na určeném místě už jiný žeton leží z předchozího kola, umístí hráči žeton Salemistů do horního části hracího plánu do oblasti Salemistů.

Podle počtu hráčů je určen maximální možný počet žetonů, který se smí na tomto místě objevit. Ve dvou hráčích je to maximálně šest žetonů a při umístění sedmého hráči prohráli, ve hře tří magizoologů soupeří hráči maximálně s osmi Salemisty a ve čtyřech a více hráčích je kritickým číslem desítka. Každé sudé místo v oblasti Salemistů je pak ještě označeno žlutým praporkem, který připomíná, že hráči mají navíc otočit ještě kartu Druhých Salemistů a vyhodnotit její efekt.

Fantastická zvířata a kde je najít: kouzelný svět Harryho Pottera pro malé hráče deskovek
Zdroj: ADC Blackfire

A protože Salemisté jsou nepřátelé, zde žádné výhody nečekejme, všechny karty přináší hráčům nějakou překážku či komplikaci. Jakkoliv to vypadá komplikovaně, hráči během tahů mohou spolupracovat a všechny žetony sdílí a sbírají společně. Kdykoliv se jim podaří nasbírat potřebný počet zdrojů k získání zvířete, přesunou se postavy na pole vybraného zvířete, žetony zdrojů odhodí a žeton zvířete a jeho kartu si ponechají jako trofej.

Polapení zvířete nestojí žádnou akci, přesunout se tedy mohou i hráči, kteří své tahy v daném kole již odehráli.  

Přestože poslední herní varianta má být určena zkušeným hráčům od dvanácti let, ve skutečnosti se i zde jedná o poměrně jednoduchou hru založenou hodně na náhodě.

Zajímavá je zde možnost spolupráce v týmové hře, která se dobře uplatní v rodinách s menšími dětmi. Rodič sleduje hru a jednotlivé akce, děti se jednoduše přizpůsobí, sbírají hrnečky a kufříčky a budou mít radost z polapení roztomilého hrabáka, děsivého mečoroha nebo legrační rotulice.

Herně však mnoho nabídnout nemůže a zkušený hráč i v podobě staršího dítka pravděpodobně hru příliš neocení. Hru si tak zřejmě nejvíce užijí fanoušci filmu, kteří s deskovými hrami nemají mnoho zkušeností. Dobře může posloužit také na společných akcích, kde chtějí hrát menší děti společně se staršími kamarády. 

Fantastická zvířata a kde je najít 

Vydavatelství: ADC Blackfire 

Autor: Owen Michaud 

Jazyk: Čeština 

Počet hráčů: 1-6 hráčů 

Minimální věk: 4+/7+ 

Délka hry: 10 min/30 min 

Cena: 1089,- Kč 

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
55 %
Eva Šilerová
Dětská knihovnice, vášnivá deskohráčka a čtenářka, milovnice krásných ilustrací, obdivovatelka montessori i waldorfu, hračička a patla matla všeho DIY, máma malého deskohráče a čtenáře
fantasticka-zvirata-a-kde-je-najit-kouzelny-svet-harryho-pottera-pro-male-hrace-deskovek+ propojení více herních módů pro děti i dospělé + kooperativní i kompetitivní varianta + přístupné i pro fanoušky filmu, kteří nejsou zběhlí v deskových hrách  - nepříliš povedená grafika hry - herně nijak zvlášť zajímavé - nejsložitější herní varianta 12+ věkově hodně nadsazená, s přehledem ji zvládne už 8leté dítě