Některé herní, či filmové příběhy nepřináší pro lidské pokolení příliš dobrou předpověď. Ale Stellar Blade přináší i naději.
Máme tu další očekávanou herní novinku, která si pohrává s myšlenkou, že lidstvo už nemá své právoplatné místo na planetě Zemi a elita uprchla do vesmíru. Zde přežívá a čeká na svojí šanci opět získat planetu pro lidstvo, které by opět stanulo na vrcholu potravinového řetězce.
Po silném začátku roku, kdy vycházela jedna velká a očekávaná hra za druhou, přichází menší útlum herního průmyslu a velké pecky, které vyjdou v průběhu několika měsíců, bychom dokázali napočítat na prstech jedné ruky.
Proto není divu, že si Stellar Blade aktuálně ukousl docela slušnou pozornost, i když v době oznámení tomu tak úplně nebylo. Jak se ale blížilo vydání, hype narůstal a nemalou měrou tomu bezpochyby přispěla i „realistická fyzika“ některých předností hlavní hrdinky.
Společnost Sony navíc v letošním roce neplánuje vydat žádnou velkou hru od svých studií, a tak se letos více zaměřuje na partnery. I díky tomu zde máme v krátkém čase druhou velkou exkluzivní hru pro PlayStation 5.
Nedávno recenzovaný Rise of the Rōnin nedopadl vůbec špatně a Stellar Blade se bude chtít také podívat do obýváků milionům majitelů konzole PlayStation 5. Ale ruku na srdce, otázkou stále zůstává, jestli si hra uloupila tolik pozornosti na základě kvalit hry, nebo jen díky trošku kontroverzní hlavní protagonistce EVE.
Ta se na poslední větší prezentaci hry představila v dosti odhalujících kostýmcích, které sice zakrývají všechny důležité partie, ale na druhou stranu s nimi pracují, aby vypadaly co nejuvěřitelněji. Jako základ jim posloužila úspěšná korejská modelka Shin Jae-eun a osobně v tom žádnou velikou kontroverzi nevidím, ale internetem se to šířilo jako lavina.
Myslím si, že ať by byla hlavní hrdinka sebe více odhalená, tak na konci dne to prodejní čísla a úspěch hry nedělá. Vývojáři se tomu mohou jen smát, že díky tomu získali daleko větší pozornost a o hře se v tomto ohledu psalo tolik, že se díky tomu k ní dostane více hráčům. A pokud se bude jednat o dobrou hru, tak na tom vývojáři mohou jen vydělat. Ale pojďme si tuto otázku zodpovědět.
Dystopická sci-fi budoucnost
Jak jsem nastínil v úvodu, tak lidstvo prchlo do vesmíru, kde si vybudovalo nové kolonie a zaznamenalo technologický pokrok, o jakém se nám může zatím nechat jen zdát. Ale boj s mimozemskou rasou ještě lidé nevzdali a na planetu Zemi vysílají výsadkem svá bojová komanda.
Je teda trošku překvapivé, že jsou to většinou hezké ženy v sexy oblečcích, ale vypadá to, že většina mužů nejspíš bojuje v jiném universu za šíření demokracie mezi brouky.
A jednom takovémto výsadku vstupujete do hry vy v roli EVE, jakožto členky 7. výsadkového oddílu, který se má pokusit vykopat mimozemské Naytibas z povrchu zemského.
Nicméně nic nejde podle plánu a výsadkové lodě jsou sestřeleny. Nicméně několik výsadkových modulů je přesto vystřeleno k Zemi. Při tomto krkolomném výsadku ale dopadají moduly všude možně a dochází k jejich selhání.
Naše hrdinka je v jednom z nich, který se nedaří otevřít, ale naštěstí na pomoc přispěchá členka týmu Tachy, která EVE osvobodí a společně se vydávají hledat další členky týmu.
Série neštěstích pokračuje dál a dynamické duo dostane trošku nakopáno, když v tom na scénu přiletí pilot Adam, aby naši hrdinku zachránil a hra se mohla po příběhové stránce trošku uklidnit.
Postupně odhalujeme, co všechno se odehrává na naší bývalé planetě, potkáváme nové lidi, kterých tedy není mnoho, a to málo se ukrývá hlavně v posledním lidském městě. Cílem EVE je zneškodnit všechny Alpha Naytibas a tím si otevřít cestu do jejich hnízda a vyhnat je ze Země.
Do toho se EVE zapojuje i do pomoci posledním obyvatelům, kteří jenstěží přežívají. Část lidstva je ukryta v kapslích pod městem, a aby mohlo dojít k jejich probuzení, je potřeba sehnat dostatek energetických zdrojů.
Mix žánrů v zábavném balíčku
Hra Stellar Blade má hodně filmový začátek, který vystřídá trošku zvláštní pasáž hry, která ve mně evokovala mix hack and slash a souls-like hry. Po vcelku zábavném začátku přišly přibližně dvě hodiny, které mě úplně nenadchly, ale vše se opět změnilo příchodem do města, kde se hra obohatila o další možnosti, rozhovory a vedlejší úkoly.
Z města se pak vypravujeme do otevřenějších lokalit, kde je toho opět hodně k průzkumu. Hra už dle prvních záběrů poukazovala na velmi pěkné grafické zpracování. I když neustále narážíme na pozůstatky civilizace, mraky hnusných nepřátel, tak je stále na co koukat.
S tím se pojí i velmi dobrý technický stav hry. Stellar Blade nabízí tři grafické režimy a doporučuji nesahat hned po režimu výkonu, jelikož hra i na balance režimu si drží hezkých 50 až 60 FPS bez nějakých propadů, což je za mě ideální volba.
Režim kvality u tak akční hry bych nepoužíval, jelikož hra je opravdu nádherná i v balance režimu odstínů, odlesků, přes nasvícení detailních textur až po nejrůznější scenérie, které vyráží dech.
Hra má rozsáhlý RPG systém, kdy za porážení nepřátel, nacházení sběratelských předmětů a různých dokumentů hráč získává zkušenostní body, které může investovat do několika dovednostních stromů, jako je boj, přežití, speciální útoky, boj na dálku a podobně.
Za cenné materiály lze vylepšovat hlavní zbraň, drona, který pomáhá s hackováním, nebo bojem na dálku. Případně odemykat další sloty pro vylepšení určitých statistik. Vývojáři také avizovali velké množství oblečků pro hlavní hrdinku, ty naštěstí nemají žádný vliv na statistiky či schopnosti, a tak je můžete střídat dle libosti.
Měnit oblečky a střídat moduly do slotů lze kdykoliv, ale vylepšovat zbraně nebo schopnosti lze jen u takových táborů, kde lze v automatu nakupovat podpůrné předměty, vylepšovat zbraně, vyrábět nové kostýmy nebo si doplnit zdraví a léčivo odpočinkem. Na určitých místech si EVE popovídá přes drona s Adamem nebo se spustí nějaká vzpomínka. Také se na těchto místech hra uloží a obnoví se nepřátelé, jako v soulovkách, což je to jediné, co mi na této hře vadí.
Souboje jsou základním stavebním kamenem
Nejvíce času, ale hráč stráví v soubojích. Hra nabízí ze začátku dvě úrovně. Na té příběhové hra nabízí vcelku malou výzvu, ale není to tak, že k dosažení konce stačí jen útočit a vůbec nevyužívat vykrývaní, úskoky a speciální útoky.
Na normální obtížnosti už hra nabízí sakramentsky těžkou výzvu a možná i trošku nevyváženou. Jelikož mě několikrát na jednom místě zabil i obyčejný pěšák, ale dva bossy po sobě jsem snadno zvládl bez úmrtí.
Boj je jinak velmi akční a podobný tomu v Rise of the Ronin stylem správného načasování vykrytí a úskoku. Na druhou stranu nemusíme řešit žádnou výdrž, ale souboje baví, každý nepřítel je trošku jiný, a hlavně bossové využívají jinou taktiku boje.
Kromě boje a průzkumu na hráče čekají i nejrůznější minihry, třeba u otvírání zamčených truhel. Občas je potřeba i někam vyskákat nebo vyřešit mini hádanku. Ale kromě úvodní části má hra skvělé tempo, které baví až do konce.
Stellar Blade je nakonec příjemné překvapení, které nestaví jen na sexy kostýmcích hlavní hrdinky, ale nabízí kvalitní zážitek ve všech směrech.
Vizuální a technická stránka hry jsou vyladěné na jedničku, příběh je slušný, ale ne tak velkolepý, jak bych očekával. Souboje jsou originální a zábavné, jen kdyby si hra odpustila ty souls prvky, kterých mám za poslední dobu už trochu po krk. Hudební doprovod je silně asijský a nemusí sednout každému, ale rozhodně patří k tomu lepšímu.
Majitelé konzole od Sony i přes to, že se letos nedočkají žádné velké značky, tu mají další skvělou exkluzivitu, a tak své koupě ani pro letošní rok nemusí litovat.
Stellar Blade
Vývojář: SHIFT UP Corporation
Platforma: PlayStation 5
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Česká lokalizace: Ne
Herní doba: 25-45 hodin