Love, Death & Robots 3 cover
Zdroj: Netflix

Na Netflix dorazila třetí série Love, Death & Robots. Nová řada nabízí v devíti dílech originální i odvážná díla, jejichž autoři se nebojí experimentovat s formátem i obsahem. Diváky čeká klasická postapokalyptická satira, zombie groteska i zajímavá fůze poezie a sci-fi. Až na jedno jde o povedená a zábavná díla, k niž se po čase rádi diváci vrátí.

Futuristický výlet umělého života

V úvodní povídce Strategie úniku se vrací populární trojice nesourodých robotů, kteří tolik zazářili v první sérii. Trio tentokrát navštěvuje různá místa na zemi, ve kterých se lidé nějak snažili přežít apokalypsu.

Výprava začíná v táboře preperů, kteří věřili v zásoby a pořádnou zásobu zbraní. Robotí výletníci pak přelétnou na předělanou ropnou plošinu, kde úkryt hledala v sílu technologií věřící bohatá smetánka, a výlet zakončí hluboko pod horami v tajném vládním úkrytu. Všude je čeká stejný výsledek. Což neopomínají řádně glosovat.

Love, Death & Robots 3 1
Zdroj: Netflix

Roboti na všech místech zjišťují, jak moc je lidstvo už nyní v háji a autoři povídky apelují na diváky před přicházející zkázou, pokud lidstvo nezmění svůj způsob života a chování vůči planetě. Není to však houpá eko-agitka ukazující prstem a ječící adolescentním hlasem norské dívenky: „Jak se opovažujete!“.

Jsou to naprosto syrová přirovnání, zprvu humorná, ale s jistou pachutí, že by to tak opravdu jednou mohlo skončit. A to už pak ten úsměv zatrhne úplně. Strategie úniku tedy otevírá letošní sérii Love, Death & Robots skutečně slušně.

Kamarádi do deště i do krabího chřtánu

Následuje nejlepší povídka série. Aby ne, do režisérského křesla usedl geniální David Fincher a na palubě lodi rozehrál děsivé drama plné nedůvěry, zrady a podvodu. Povídka Děsivá výprava sice obsahuje obřího a nezničitelného kraba, který žere námořníky na palubě plachetnice, ale to pravé zlo a hrůza se odehrává mezi posádkou.

Krab si totiž poručí, aby ho dovezli k nejbližší osadě. Jeden z námořníků se chopí úlohy kapitána a především jeho revolveru, což mu dodá dost autority, aby si prosadil změnit kurz a zkusit vyhodit příšeru na opuštěném ostrově.

Přežijí to? A táhne posádka svorně za jeden provaz? Inu, na to odpovídá Fincher v geniální ukázce práce se scénářem a postavami. Odhaluje lidskou povahu až na dřeň, stupňuje napětí a vše vrcholí v úžasném finále, které dokáže skutečně překvapit.

Love, Death & Robots 3 2
Zdroj: Netflix

Poezie potká sci-fi u Jupiteru

Z temné a deštěm zmáčené paluby lodi se ve třetí povídce divák přesune do vesmíru. Změní se nejen prostředí i žánr, ale výrazně se promění i výtvarné zpracování. Tep toho stvoření se odehrává na měsíci Io, který krouží okolo Jupitera. Tvůrčí tým s režisérem Philipe Gelattem zvolili pastelové barvy, které se postupně proměňují až do psychedelického tripu.

Příběh adaptuje stejnojmennou povídku Michaela Swanwicka z roku 1998 a vypráví příběh o dvou astronautkách, které prozkoumávají povrch měsíce, dokud nedojde ke katastrofě. Z páru výzkumnic přežije jen Martha Kivelsen, která se musí pěšky vrátit zpět na základnu. Jenže to není jen tak, kvůli poškozenému skafandru musí za sebou táhnout tělo mrtvé kolegyně, k níž má připnutý přívod kyslíku.

To, co na první pohled začíná jako hra na přežití ve stylu Andyho Weira, jen místo Marsu je jupiterský měsíc, se rázem změní do psychedelického tripu plného veršů, odkazů na literární klasiky i jednoho úžasného odhalení.

Tato povídka asi nejvíc připomíná poezii. Kdo pro ni má cit, tak se mu i Tep toho stvoření bude líbit a vychutná si spojení obrazu i slova pomalu odhalující pointu. Kdo básničky rád nemá, nebo čeká snahu o záchranu ve stylu Marťana, bude na to koukat s despektem jako na zmatené blábolení. Osobně si myslím, že to je výborný kus, který není přímočarý ani prvoplánovitý.

Love, Death & Robots 3 3
Zdroj: Netflix

Zombíkům groteska sluší

Noc mini mrtvých více méně prozrazuje celý děj. Režiséři Roberto Bisi a Andy Lyon se rozhodli vytvořit zrychlenou verzi zombie apokalypsy. Diváky nečeká žádný příběh, boj o přežití ani řádné pobíjení zombíků, ale více méně zrychlená reportáž o zaplavení Země nemrtvými. Je tam všechno, co k zombie filmům patří – od prvních probuzených mrtvol vylézajících z hrobů, hromada nemrtvých valících se z nemocnice, neúspěšný boj v ulicích, tlupa Amíků v upravených autech střílejících na všechny strany a dělající ze zombií krvavou fašírku…

Noc mini mrtvých není jen miniaturní, ona je i velice kratičká, zrychlená a končí filosofickým povzdechnutím. Jako roztomilá groteska to funguje výborně.

Grizzlyho negryzne ani bazuka

Tým zabijáků si naopak servítky vůbec nebere. Režisérka Jennifer Yuh vytvořila tým bojovníků podobných Rambovi. Odhalené svalnaté paže, v rukou těžké kvéry, na očích brýle a na jazyku vždycky nějaká ta drsňácká hláška. Je ale škoda, že nic z toho nedokázali filmaři vytěžit na maximum.

Povídka se snaží být drsná i parodická, děsivá i humorná zároveň, ale v krátké časové stopáži toho kombinuje až moc. Navíc proti týmu zabijáků stojí ještě větší zabiják, který má tvar medvěda a jaksi prakticky nejde zabít. Většina povídky je tak vlastně jen střílení a křik přerušovaný záplavou krve, když čelisti obludy najdou a rozervou dalšího bojovníka. Víc tam toho není, takže takový průměr, který neurazí ani nenadchne. Za mě osobně nejslabší díl celé série.

Love, Death & Robots 3 4
Zdroj: Netflix

Naivní lidstvo ve vesmíru

Zato Roj se snaží o hodně. Představuje divákům mimozemskou entitu, kterou tvoří společenství tvorů. Je to vlastně upgradovaný včelí roj, kde každý tvor má svou funkci. Lidstvo se s tímto mírumilovným společenstvím potká a začne ho zkoumat. A zkoumá ho tak dlouho, až se ho bude chtít zmocnit.

Příběh je plný fascinujících vizuálních efektů zobrazujících nové mimozemské druhy, ale po příběhové stránce nabízí jen zjednodušenou, ale o to více drsnou dějovou linku o lidské aroganci. Povídka má velmi otevřený konec, kde sice není řečeno nic jasně, ale každý si rychle domyslí, že budoucnost lidstva nebude zrovna dvakrát růžová.

„Freeedoooom,“ vypískl hlodavec

Masonovy krysy vyprávějí drsný příběh plný krve a nepřátelství s nečekaným koncem. Skoro to až vypadá, jako kdyby scénář psal mistr temné fantasy Joe Abercrombie.

A taky že ano! V režii Carlose Stevense se divák podívá na futuristickou farmu kdesi ve Skotsku, kde hospodaří Skot jako poleno – Mason. Pálí si whisky, žije ze dne na den, a když zjistí, že se mu ve stodole přemnožily krysy, pustí se s nimi do boje.

Jenže to nejsou jen tak ledajaké krysy. Jak člověk ničí životní prostředí, příroda na to musela odpovědět, takže se hlodavci vyvinuli. S posíleným intelektem odrážejí jeden pokus Masona o jejich vyhubení za druhým.

Love, Death & Robots 3 5
Zdroj: Netflix

Výborně gradující povídka, ve které farmář objednává stále sofistikovanější nástroje na zabíjení a krysy mu stále odolávají, však končí podivně. Krvavá jatka se náhle promění v happy end, který upřímně nedává moc smysl. Tedy, ne s těmi stovkami mrtvých, které si všichni stále pamatují.

Ale to je možná jen moje kňourání, i tak je vyprávění z futuristické skotské farmy výborná zábava.

Pod horou něco číhá

V klenutých sálech pohřbený je název, který více méně prozrazuje pointu příběhu. O to větší důraz kladli tvůrci na to, aby to bylo vizuální porno. Povídku by si neměli nechat ujít všichni milovníci díla H. P. Lovecrafta, protože obsahuje všechny klasické atributy – skupinu lidí, která netuší, kam lezou, podzemí plné nechutných překvapení a jedno tajemné prastaré zlo.

Tým amerických vojáků pronásleduje skupinu teroristů do na první pohled naprosto nevinné jeskyně v horách, kde tuší jejich základnu. Jenže zakrátko se ukáže, že vlezli do fakticky hodně špatné jeskyně. Tady trochu přestane dávat smysl logika, protože teroristé vedou do jeskyně zajatce, které chtějí zabít nebo ukrýt, ale místo aby při objevení prvních zabijáckých brouků utíkali zpátky, tak pokračují dál.

Love, Death & Robots 3 6
Zdroj: Netflix

Díky tomu ale pokračují dál i vojáci, které sledují se zatajeným dechem i diváci. Můžeme si tak užít zoufalý boj s tajemnými lidožravými brouky i závěrečné grafické orgie plné nevýslovné hrůzy a nepopsatelného zla, které grafici sice zobrazí, ale přesně na tak krátkou chvíli, aby jen naznačili velikost i děsivost monstra a zbytek nechali na fantazii diváků.

Konec je velmi otevřený a nabízí dvě interpretace. Já se kloním k té, že americká vojačka neselhala, i když musela zaplatit strašnou cenu.

Ambiciózní konec není pro všechny

Třetí sérii Love, Death & Robots uzavírá povídka Jibaro. Dílo scénáristy a režiséra Alberta Mielgy je ambiciózní, experimentální, originální, ale pro mnohé diváky také velmi těžko stravitelné. Příběh popisuje výpravu do ocelových zbrojí zakutých rytířů do nitra džungle, kde je potká mytická víla Jibaro, jejíž hlavní zbraní je křik. Jediný, kdo odolá jejímu volání, je hluchý rytíř.

V příběhu nezazní jediné slovo a ani jeden náznak na nějakou konkrétní událost nebo místo na Zemi, ale divák se ani moc nemusí snažit, aby v rytířích poznal španělské conquistadory prodírající se džunglí kdesi ve střední Americe, kde narazí na původní obyvatele jež symbolizuje právě Jibaro.

Příběh sám je pak symbolem dobytí aztécké říše, masakru místních obyvatel a jejich oloupení o všechno zlato. To vše ukazuje Mielgo v kratičkých scénách mezi hluchým rytířem a mytickou bytostí. Práce se symboly je výborná, příběh konkrétní i velmi obecný, ale pokud bude něco na povídce vadit, tak její stylizace.

Love, Death & Robots 3 7
Zdroj: Netflix

Je to tak odvážné a experimentální dílo, že se nelze divit některým divákům, kteří to po pár minutých vypnou. Povídka je natočená naprosto nezvykle, je plná divných zvuků, nečekaných, téměř až zvrácených pohybů kamery, nečekaných střihů i zoomování. A to vše bez jediného slova. Divák slyší jen zvuky, když kamera zabírá hluchého rytíře, tak neslyší naopak vůbec nic. Vizuální ztvárnění je plné krve a násilí.

Jibaro rozhodně patří mezi díla, která se nebojí originálního ztvárnění i na úkor toho, že to některé diváky odradí. Přiznám se, že sám jsem na to koukal vyjeveně až téměř zhnuseně, jenže způsob, jakým je to celé natočené, není jen nějaká snaha o co nejoriginálnější ztvárnění, ale pevná součást celého díla. Bez tak divoké kamery a hry se zvuky by to byl obyčejný příběh, kterému by něco chybělo.

Pro mě je Jibaro kvalitní a povedené dílo, které si zaslouží zhlédnutí, nicméně dokážu plně pochopit ty, kteří to nedokoukají ani do půlky.

Třetí série Love, Death & Robots přinesla devět povídek, z nichž až na jednu jsou všechny nadprůměrné a rozhodně stojí za pozornost. Problém s těmito kratičkými epizodami je stejný jako s povídkami. Sotva se čtenář začte do příběhu a sžije se s postavami, text končí a přechází se do jiného světa k jiným hrdinům.

To je problém i povídkové série Netflixu, ale na druhou stranu to nabízí neuvěřitelně pestrou a originální ochutnávku nejrůznější stylů a žánrů. U mnohých by látka nevystačila na celovečerní film, ale zhruba dvacetiminutová stopáž je přesně tak dlouhá na sdělení hlavní myšlenky. Současně je to výborná příležitost pro různé vizuální ztvárnění, nové experimenty a různé pokusy, které nemusí vždy vyjít.

Love, Death & Robots 3 8
Zdroj: Netflix

První série byla vynikající, vtipná a neotřelá. Druhá se krčila ve stínu úspěchu první řady, ale dokázala nabídnout skvělá dílka a o třetí to platí také. Autorům se podařilo udržet vysoký standard a opět ukázat, že lidská fantazie nezná hranic.

Love, Death & Robots (seriál)

Tvůrci: Tim Miller, Jennifer Yuh

Režie: Tim Miller, Víctor Maldonado, Owen Sullivan, (více)

Scénář: Tim Miller, Philip Gelatt, Alberto Mielgo, Meat Dept, (více)

Kamera: Ken Seng

Hudba: Rob Cairns, Ben Locket, Junkie XL, Dan Levy

Hrají: Stefan Kapičič, Elaine Tan, Time Winters, Omid Abtahi, Christine Adams a další

Závěrečné hodnocení
Zábava/příběh/kvalita
80 %
Lukáš Vaníček
Mám rád fantastiku všeho druhu, ale opravdu s gustem si vychutnám dobrý horor, kyberpunk nebo oddechové akční sci-fi. Jelikož mám rád i publicistiku, stále mě baví psát recenze, reportáže i rozhovory. Doufám, že to někoho baví i číst… Nicméně jednou jsem už byl dokonce citovaný v diplomové práci jako zdroj!
love-death-robots-3-postapokalypticka-predpoved-budoucnosti-lidstva-ktera-neni-zrovna-optimisticka+ originalita + napětí + hudba + vizuální ztvárnění - Tým zabijáků