Láska, smrt a roboti je osmnáctidílná serie cca čtvrthodinových animovaných filmů, jejichž spojující motivy jste si právě přečetli. Někde jsou všechny tři prvky šťavnatě namixovány, jinde některý chybí. Někde chybí láska, jinde roboti, nejmíň ale absentuje ten prostřední – smrt. 

Šestnáct let po Animatrixu, několik měsíců po Spidermanových Paralelních světech a pár týdnů před oslavami Vetřelcových čtyřicátin přišla na Netflix antologie pro labužníky animovaných žánrů, sci-fi a fantasy.

Když mi tajmlajnu začali plnit animátoři a ilustrátoři hashtagem s tímhle trojslovím, #lovedeathandrobots a žádný nešetřil chválou, a když se semtam objevil snímek z některého z dílů, receptory mých instinktů reagujících na výjimečné estetično vrněly blahem a bily na poplach.

“Tohle musíš vidět!”

Měly pravdu. Zaujala mne už jenom stylistika ikon v úvodních titulcích epizod, která napovídá něco o obsahu dílu a tím tahle jízda teprve začíná.

Tedy obezřetně, prosím. Láska, smrt a roboti mají rating nastavený na nejvyšší kalibr a to oprávněně, nejenom smrt a roboti, ale i láska je v některých dílech tak explicitní, až se budete trošku ošívat. Až se mi při kompozici těchto řádků několikrát podařilo napsat místo “smrti” “sex”.

“Láska, sex a roboti” je druhé jméno téhle série (Freude, Freude…) a je třeba to mít na paměti, nemyslet si, že když je to animované, pustíte to děckám v neděli po obědě a nebo k romantice večer při svíčkách, i když tam záleží na naturelu toho, s kým tu romanitku míníte provozovat.

Každý díl je unikátní. Tvořilo jej jiné studio a jiný tým, celou serii spojují zejména dvě jména, která jsou signifikantní:

David Fincher. Producent. Třeba představovat? Tak jen v rychlosti chronologický výběr z režijní dráhy — Vetřelec 3, Sedm, Hra, Klub rváčů, Sociální síť, Muži, kteří nenávidí… o tý holce s dračím tetováním, víme? A spoustu dalšího.

Druhé jméno je zajímavější
Tim Miller — zajímavější proto, že ne tak známý. Tim Miller je animátor. Krom podílu na krátkém animovaném snímku Gopher Broke (nominace na Oskara 2005) je známější spíše pro svá animovaná intra. Úvodní prolog k Thor: Temný svět anebo třebas jako autor úvodní titulkové sekvence právě k Fincherově Girl With Dragon Tattoo.

Režijně debutoval s prvním Deadpoolem, a že to byl zdařilý nástup jak červeňáka na filmová plátna tak i Millerův na režisérskou stoličku asi nezpochybňujeme.

Teď přišel s láskou, smrtí a roboty a na podzim se chystá do kin další Terminátor, možná bude pod Millerovou taktovkou důstojně rebootován. Uvidíme, tenhle chystaný Terminátor má podtitul Dark Fate, tak mu názvu navzdory přejme jen světlé zítřky.

Ale zpět k lásce, robotům a vy víte čemu. Každý díl je unikátní a probírat se tu osmnácti hlubinnými rozbory obsahu i formy… Uděláme to takto. Já vám sem napíšu název každého dílu a ke každému jednu, ideálně nespojleroidní, větu. Když víc nebo to bude spojler — umře koťátko. Pojďme na to.

01. Sonnie’s Edge — Ideální otvírák serie, připraví vás na všechno, s čím se dále potkáte.

02. Three Robots — Postapo filozofická a encyklopedická rekapitulace tří robotů, cože to ti lidé (a kočky) byli (jsou) zač.

03. The Witness — Něco tak sexuálně přímočarého, erotického a vizuálně odvážného (ála Spider-Verse) v jednom, není jen tak k vidění.

04. Suits — Když farmáři mají místo traktorů podomácku vyrobené mecha boty a neváhají je použít.

05. Sucker of Souls — Žádní roboti a opět kočky.

06. When the Yogurt Took Over — Spider-Verse mělo své prase, tak zde reprezentuje umělou inteligenci jogurt, fakticky.

07. Beyond the Aquila Rift — Tu myšlenku, jak se dá ve stavu beztíže při sexu zdecimovat postel, a potom ještě nějaké věci ohledně mezidruhového množení, nedostanu z hlavy.

08. Good Hunting — Syn čínského “něco jako Zaklínače” v čisté tklivé steampunkové žánrovce.

09. The Dump — Hnus a špína skládky Hnusáka Dejva, který živý svýho mazlika.

10. Shape-Shifters — Žádní roboti, žádný kočky, nějací vlci a troška amerického vlastenectví.

11. Helping Hand — Smíchejte Gravitaci se Boylovým 127 hodin a dostanete tuhle hodně CGI realistickou hříčku.

12. Fish Night — Vizuálně orgastický příspěvek k tématu lásky otce a syna.

13. Lucky 13 — Srdcovka dokonale naplňující téma a žánr.

14. Zima Blue — Překvapivé rozuzlení, v hlavní roli bazénová modř.

15. Blind Spot — Zběsilá honička směřijící k otázce, zda mají roboti duši nebo stačí datová záloha.

16. Ice Age — To je pořád samá láska, smrt a roboti, že by se jeden bál otevřít i lednici …

17. Alternate Histories — Na českém Stream.cz kdysi běžel pořad Mrazivá tajemství, tak asi tak, jenom tam neměli Putina na Měsíci.

18. Secret War — Zprávy z ruské fronty: “Německá vojska na jihu, démoni, podobni svým kamrádům z filmu Kong: Ostrov lebek, na severu.”

Rekapitulace je za námi. Spočítejte mrtvá koťátka a můžete se pustit do jednotlivých epizod. Ano, některé by zasloužily samostatný celovečerák, ale vezměme krátkou stopáž jednotlivých dílů jako výhodu. Je to jednoduše tak akorát.

Hodnocení jednotlivých epizod neuvádím zcela záměrně, jenom vím, že třetí epizoda The Witness je vyzdvihována nejčastěji a rozhodně vybočuje.

Nicméně, i když úroveň jednotlivých dílů kolísá, neklesne nikdy pod 75% a s žádnou epizodou nesáhnete vedle, a jestli popořadě anebo si budete vybírat jednotlivé díly jako z bonboniery, stejně napoprvé nebudete s jistotou vědět, po čem saháte.

Love, Death + Robots

Seriál Netflix (2019) —  18 epizod
Režie: Tim Miller a Další

Animovaný / Komedie / Fantasy / Horor / Sci-Fi
USA, 2019, 3 h 47 min (Minutáž: 6–18 min)

Milan Kovář
Srdcař amatér, co přečetl Neználka už ve školce a potom pod peřinou vše, co bolševik umožnil. Vzpouru mozků, Kruanovu cestu, Galaxiu, Arnala... Dětská sobotní odpoledne jsem trávil s utěrkou u nádobí při poslechu rozhlasových her, kde královnou mých pozdějších vlhkých snů byla doktorka Draga Milčevová (O. Neff, Ano, jsem robot). Po převratu mi do života vstoupili třebas Tolkien, Vasmírná odyssea 2001, A.C. Clarke a Dračí Doupě, kterým jsem propadl a které tlačím i do svých dětí. A stále hledám a objevuji filmy, knihy, komixy, které o další krůček rozšiřují nekonečné hranice lidské fantazie.