Ratchet and Clank: Rift Apart cover
Zdroj: Sony
Galaxie je neustále někým ohrožována. Naštěstí se vždy najdou hrdinové, kteří vyženou všechny nepřátelé a zachrání světy před záhubou jenom za trošku slávy a potlesku. Galaktičtí strážci jsou právě jednou takovou skupinou hrdinů ochraňující život a mezi jejich členy se počítají i Ratchet a Clank.
V dnešní recenzi se podíváme na zoubek roztomilému Lombaxovi s tak velkým arzenálem zbraní, že i Arnold Schwarzenegger by mu ho záviděl.
Vlastně se podíváme hned na dva Lombaxe, jelikož se poprvé v sérii objeví další člen tohoto živočišného druhu. Do toho nesmím zapomenout na bývalého bojového robota Clanka.
Ratchet and Clank: Rift Apart 2
Zdroj: Sony
Herní série Ratchet and Clank si největší slávu užila za generace PS2 a PS3. Na tyto dvě generace vyšlo nejvíce dílů. Tahle podivuhodná dvojka se dostala i na PS4 v podobě předělávky prvního dílu a nyní přichází jako jedna z nejočekávanějších exkluzivit pro Playstation 5.
Vývojáři z Insomniac Games toho mají za sebou opravdu hodně a bezesporu patří k nejzkušenějším studiím pod křídly Sony. Snad každý hrál alespoň jednu hru z jejich tvorby.
Namátkou můžeme vzpomenout nesmrtelnou sérii Spyro the Dragon, nebo  sérii Resistance. Také stojí za několika VR tituly hlavně pro systém Oculus Rift, akční střílečku FUSE vydávanou EA a naposledy za mega hitem Marvel’s Spider-Man. Právě poslední Ratchet a Marvel’s Spider-Man či spin-off s podtitulem Miles Morales, který také vyšel pro PS5, dostalo studio zpátky na výsluní.
Ratchet and Clank: Rift Apart je od vydání třetí čistě velkou exkluzivní hrou pro PlayStation 5. Počítám opravdu jen ty hry, které dokáží přitáhnout větší masu hráčů a nepočítám ty, které vyšly i na starší generaci.
Zatím se všechny dost povedly, ale doposud se jednalo o velice obtížné tituly. Remake prvního Demon’s Souls a sci-fi řežba Returnal, kterou jsme nedávno recenzovali. Oboje jsou bezpochyby skvělé hry, ale ne každý má v sobě dostatek rovnováhy, aby došel až na konec. Naštěstí přichází na scénu nová exkluzivka.
Ratchet and Clank: Rift Apart 3
Zdroj: Sony
Nový díl série Ratchet je  totiž hra opravdu pro každého. Ale jestli se povedl na tolik, aby natěšil čekající fanoušky na další kusy konzole ještě více, se snad nemusíte ani ptát.
Prostě spojení Ratchet a Insomniac vždy fungovalo a fungovat bude. Obzvláště když má tato série za sebou relativně dlouhou pauzu, která hře, potažmo celé sérii, bezpochyby prospěla.

Cestovaní nejen galaxií, ale i mezi dimenzemi

Všechno začíná oslavou hrdinského vítězství Ratcheta. Jeho kolegové a kamarádi si pro něj připraví interaktivní oživení historie. Tím vývojáři dokonale připomenou fanouškům již v průběhu hraní velmi letmo, co se vlastně ve světě série událo.
Po chvilce se objeví nepřátelé a vše začíná být trošku podezřelé. Na konci trasy chce Clank předat dimenzátor. Díky jeho pomoci bude moci navštívit jiné dimenze a najít další druhy své rasy. V této dimenzi se objeví superzáporák doktor Nefarious. Ten zbraň ukradne a při pokusu o jeho zastavení dojde k nehodě a celý svět je uvrhnut do chasou.
Jednotlivé dimenze se začínají prolínat pomocí trhlin. V dimenzi, do které se dostane Ratchet společně s Clankem, ale i s Dr. Nefariousem, nebyl žádný hrdina. A tak zde zlo zvítězilo a Nefarious je císařem krutě řídícím celou galaxii.
Tím začíná nová honba za záchranou, jak jiných světů, tak i vlastní dimenze. Do toho se v této nové dimenzi objevuje další člen rodu Lombaxů, který je i tady naprosto posledním.
Už samotné trailery a první herní ukázky leccos prozradily. A tak se nejedná o žádné šokující odhalení. Avšak i přes chybějící wow efekt přichází na scénu další zajímavá postava, kterou si hráči bezpochyby zamilují.
Ostatně, tentokrát to nebude všechno jen o Ratchetovi, ale i o jeho nové souputnici Rivet. Jejich schopnosti jsou však velmi podobné, takže příliš velkou změnu mezi těmito dvěma nečekejte.
Ratchet and Clank: Rift Apart 4
Zdroj: Sony
Změn však přichází na scénu celá řada a velkou část z nich ocení především pamětníci a fanoušci série. Jelikož je v této dimenzi všechno jinak, tak i některé postavy, které známe v určité roli, mají svoji podstatu a směr zcela jiný.
Třeba rezavý Pete není již tak rezavý, ale místo toho je známým vesmírným pirátem. Zbraně tentokrát prodává a vylepšuje paní Zurkonová místo pana Zurkona.  A tak dále, změn zde najdeme celou řadu…

Starý známý jen lepší

Co se týče hratelnosti a zajetých mechanizmů, tak jsme se naštěstí nedočkali žádných velkých experimentů a hra se drží v zajeté linii série, což je v tomto případě rozhodně dobře. Stále na hráče čekají desítky kuriózních zbraní, neustálé akční pasáže plné taktizování, úskoků a střelby.
Přitom se nezapomnělo ani na skákací či logické pasáže. Někdy je potřeba trošku zručnosti na gamepadu, někdy zase zapojit mozkové závity na vyřešení nějaké menší hádanky. Ikonické vylepšování zbraní pomocí jejich používání nebo za pomoci krystalů, také zůstalo beze změny.
O sbírání šroubků na doplňování zásob, a hlavně nákupu nových zbraní, netřeba ani mluvit. Jen pro zlaté šrouby sloužící, jako sběratelský předmět, si tentokrát můžete upravit a změnit skin, pokud by se klasika nezamlouvala.
Vlastně změny nastaly jen v pár dalších možnostech, nové hratelné postavě, velikosti, technickém stavu, rychlosti a využití ovladače. Ale i to stačí, abychom tady měli asi nejlepší exkluzivní titul pro PlayStation 5.
Ratchet and Clank: Rift Apart 5
Zdroj: Sony
Úrovně jsou rozděleny do planet, jak jsme zvyklí z předchozího dílu, tentokrát je  ale každý svět určený pro jiného Lombaxe, takže i tím si vybíráte, s kterým hrdinou budete hrát následující úroveň. Jejich vybavení a vylepšování zbraní se synchronizuje, takže není potřeba každou zbraň vylepšovat dvakrát.
Jen Rivet místo klíče k boji na blízko využívá palici. Nově můžete jednotlivé postavy různě oblékat do získaných oblečků a brnění. Těm pak lze měnit třeba barevné variace, či je kombinovat mezi sebou.
Jednotlivá brnění se dělí na tři části, hlava, trup a nohy. Nové kusy ale nekupujete, nýbrž je musíte objevit či získat, a to buď za splnění vedlejšího úkolu, průzkumem otevřeného světa nebo v dimenzionální trhlině. Jednotlivé komponenty nemají jen vizuální vliv, ale vždy přináší nějaký drobný bonus.

Trhliny prostorem i časem

Velkým lákadlem byly právě dimenzionální trhliny, kdy na ukázkách bylo možné vidět, jak hráč skáče instantně na různé vzdálenosti, místa i časy. Všechno to ve hře opravdu funguje bez jakéhokoliv načítání.
Někdy trhliny využíváte na změnu prostoru, tedy překonání nějaké překážky, někdy vás hra sama pošle úplně někam jinam. Dokonce se v některých úrovních můžete pohybovat i časem.
Tohle je ukázka toho, co nová generace konzolí dokáže, jelikož vývojáři dokázali využít rychlost ke změnám prostředí tak, aby hráče neodtrhlo od hraní žádné načítání či bezduché prolétávání vizuálem a načítání na pozadí.
Dokonce se i z domácí obrazovky do hry hráč dostane během několika sekund (cca 5 vteřin).
Ratchet and Clank: Rift Apart 6
Zdroj: Sony
Herní prostředí jsou daleko rozlehlejší a nabízí hráčům i více možností jak se po mapách pohybovat. Stále jsou zde i menší planetky, kde nás hra drží v koridoru, ale je to dělané vždy s nějakým záměrem. Malé plochy nabízí více možností pro překonávání nejrůznějších překážek.
Rozlehlejší mapy zase nabízejí více prostoru pro průzkum a dopravní prostředky. Na některých planetách můžete osedlat něco mezi šnekem a světluškou, nebo se proletět na zvířeti připomínající wyverna.
Někdy zase využijete svoje tryskové boty, nebo magnetickou obuv, či se projedete na dráze. Možností je prostě mnohem a mnohem více než kdy bylo.
Zábavné jsou i pasáže, kdy Ratchet využívá svého robotického pavouka s jménem Glitch. Tím dokáže odvirovat některá zařízení. Jedná se o takovou minihru ve hře.
Robotický Glitch využívá svých mikroskopických kulometů a raket k zneškodnění viru. Jedná se o takové akčnější pasáže s troškou taktizování. Občas je potřeba využít elektřinu ke zničení ochranného pole a někdy stačí jen mít stále stisknutou spoušť a zbavit se všech nepřátel.
Ještě jsem nezmínil haptickou odezvu s adaptivními triggery, kterou samozřejmě hra také využívá. Zatím žádná hra nepřekonala v této disciplíně Astro’s Playroom, což je takový vzor, s kterým vždy srovnávám využití funkcí ovladače.
Musím říct, že Ratchet and Clank: Rift Apart se k tomuto zážitku hodně přiblížilo. Opravdu je cítit každá zbraň trošku jinak, i povrch do kterého mlátíte rezonuje do ruky úplně jiným způsobem.
Díky tomu jsem si užíval každý přelet vesmírné lodi, každou větší bitvu. I triggery u každé zbraně kopou trošku jinak.
Ratchet and Clank: Rift Apart 7
Zdroj: Sony
Dokonce vývojáři využívají podobnou funkci jako u nedávno recenzované hry Returnal a to když promáčknete páčku úplně na doraz, tak využijete alternativní režim zbraně, nebo jeho maximální výkon. Returnal sice dával větší odpor a opravdu byly cítiti dva režimy, zatímco zde je to trošku jemnější.
Vzhledem k silnému využití haptické odezvy jsem musel po pár hodinách hraní dobíjet ovladač. To, že je jedinou slabinou jinak skvělého ovladače k PlayStationu 5 horší výdrž baterie, což je vzhledem k funkcím i pochopitelné. Ale u nového Ratcheta jsem měl pocit, že neustále jeden ze dvou ovladačů nabíjím.
Ratchet and Clank: Rift Apart naplnil všechny očekávání a osobně hře nemůžu nic vytknout nebo najít něco špatného. Možná by mohla obsahovat o trošku více humoru, kterého je v tomto díle trošku méně.
Vývojáři z Insomniac Games to opět dokázali a naservírovali neskutečnou exkluzivitu, která opět nakloní misky vah více k Sony a hlavně ukazuje, co všechno dokáže rychlost PlayStationu 5, jak by měla vypadat podpora a využití ovladače Dualsense.
Málem bych zapomněl na velmi důležitou věc. Hra totiž obsahuje i českou lokalizaci v podobě titulků, což nám opět dává naději, že ty největší hity od Sony budou i na této generaci dále obsahovat české titulky.
Ratchet and Clank: Rift Apart
Datum vydání: 11. června 2021
Vývojář: Insomniac Games
Série: Ratchet & Clank
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Lokalizace: české titulky
Platforma: PlayStation 5
Žánry: Plošinovka, Akční adventura, Third-person shooter

Reklama

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
90 %
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.