Returnal cover
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Chtěli jste někdy zažít nějakou část života či jeden jediný den znovu? Každý někdy udělá nějakou tu chybičku, kterou by rád napravil skokem v čase, ale co takhle, když vám jde o holý život? Umírat stále dokola asi není nic, co by si někdo z nás přál, ale v tom herním světě to může být i zábava.

Returnal 2
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Pro milovníky sci-fi raketovou rychlostí přilétla další exkluzivní hra pro herní konzoli PlayStation 5, která laserovým kanónem zbourá obvyklé mechanismy her a přinese na světlo něco zcela nového a neotřelého.

Hra si rozhodně pohraje s vaším duševním zdravím, jelikož slovo „Returnal“ a tím spojené cut-scény budete vídat více než „You Died“ ve hře Dark Souls.

Jen pár „souls“ her jsem vydržel hrát až do samotného slavného konce, aby mi nevytekly nervy a hra neletěla z disku rychlostí namydleného blesku.

U hry Returnal jsem ten pocit nezažil snad ani jednou. Nějakým magickým způsobem mě hra upoutala natolik, že i když jsem u prvního bosse umřel více než je zdrávo, a někdy i během cesty k němu, tak jsem měl stále chuť zkoumat neznámou planetu plnou agresivní entity.

Zpátky na začátek

Hra Returnal využívá žánr zvaný roguelike, který jsme doposud mohli znát pouze z nezávislé tvorby. Například veleúspěšný Hades, Dead Cell, nebo Spelunky. První jmenovaný se může považovat za jeden z nejúspěšnějších nezávislých titulů vůbec.

Proto se není čemu divit, že ani velká studia tomuto žánru neunikla. Returnal je ve vývoji již několik let, takže Sony se nebálo investovat do tohoto žánru ještě před velkým viditelným úspěchem her jako je Hades.

Returnal 3
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Žánr roguelike se převážně vyznačuje permanentní smrtí, což znamená, že pokud umřete, vrátíte se na začátek celé hry, ale úplně od začátku vše neprobíhá.

Druhým signifikantním bodem jsou procedurálně generované levely. To znamená, že pokaždé, když se opět vydáte na cestu, tak stavba levelu je trošku jiná a náhodná.

To jsou dva nejvýraznější prvky spojené s několika dalšími o něco méně viditelnými.

První krůčky pořád dokola

Ono se může na první pohled zdát, že toho hra moc nenabízí a prostě předhazuje to samé stále a stále dokola jen s drobnými změnami, čímž natahuje herní dobu, která vzhledem k vysoké obtížnosti může dosahovat i k šedesáti hodinám, zvlášť pokud zabojujete o platinovku.

Ale takhle to rozhodně není. Hra toho nabízí neskutečně moc a je těžké vše popsat, aby se z toho nestalo plácání a skákání z jedné věci na druhou. Jedná se o jednu z mála her, kde má všechno svůj smysl, a i některá drobná rozhodnutí mohou rozhodnout o smrti a tím restartu časové smyčky.

Returnal 4
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Od první minuty hraní nás vývojáři nechávají v malé nevědomosti.

A tak v roli hrdinky Selene nezjišťujeme jen, co je planeta Atropos zač a co se to vlastně děje, ale odhalujeme i kousky minulosti ze života Selene.

Kromě toho ale objevujeme veškeré střípky samotné hratelnosti a její možnosti.

K příběhu prozradím jen to, že hra začíná havárií vesmírné lodě se Selene na palubě na neznámé planetě Atropos. Kvůli tajemné moci Atroposu se pokaždé, když Selene umře, tak se vrátí do doby, kdy padá či spadla s lodí na planetu.

Jediná drobná změna je, že při prvním spuštění nemáte žádnou zbraň, kterou najdete až u těla sebe samé. Při dalších restartech cyklu již disponujete alespoň touto základní pistolí.

Popravdě bych nejraději ke ději hry již moc více neříkal, jelikož každé odhalení hratelnosti trošku odebírá z toho tajemna, které nad celým Returnalem je. A i díky tomu dokázal ohromit nejen herní novináře po celém světě.

Každý krok může znamenat velký skok

Každý cyklus probíhá trošku jinak, a i hráčská strategie se může dost často měnit. První krůčky směřují určitě k průzkumu planety. Je možné najít nové zbraně, ale vždy můžete mít pouze jednu. Kromě klasických zbraní jako je pistole, útočná puška, brokovnice hra disponuje i několika zajímavými kousky.

Returnal 5
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Jednotlivé zbraně mají svoji úroveň a sekundární druh střelby. Tím se pojí i inovativní využití ovladače DualSense.

Jelikož klasicky triggrem L2 míříte, ale když ho stisknete lehce, tedy nepřetlačíte tlak, tak střílíte primárním módem, ale pokud ho promáčknete naplno, tak se aktivuje alternativní a většinou silnější střela, která potřebuje čas na další nabití.

Ve spojení s dalšími vychytávkami a pocity, které v rámci hmatu z ovladače dostáváte umocňuje celkový prožitek a lépe vás vtáhne do celého světa. Zde je po Astro’s Playroom asi nejlépe zvládnuta haptická odezva. Na pocit z kapek deště dopadajících na helmu skafandru jen tak nezapomenu.

Kromě zbraní získáváte z poražených nepřátel krystaly, které je ale potřeba sesbírat do určitého času po přemožení jinak se vypaří. Krystaly slouží k nákupu drobných vylepšení pro daný cyklus. Dost často jsem šetřil na „druhou šanci“, což mě kolikrát zachránilo před restartem cyklu.

V rámci jednoho cyklu si také můžete trošku „vytunit“ zbraň pomocí nalezených součástek, kdy po nasbírání dostatečného počtu zbraň dosáhne požadovaného upgrade. To samé platí o zdraví, které je v Returnalu nazýváno integritou. Pokud máte plné zdraví a seberete lékárničku, tak se vám po určitém počtu lékárniček zvýší maximální kapacita.

Returnal 6
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Pro daný cyklus můžete získat i negativní perky či vlastnosti.

Buď nakažení parazitem, jenž na jednu stranu pomáhá, ale i škodí, nebo nakažením třeba od nevyčištěné truhly.

Ale někdy se může stát, že na posilující vlastnosti stavíte svoji strategii, a to, čím parazit škodí, nikterak zvlášť neublíží.

I některé truhly jsou pošpiněny a při jejím otevření získáte náhodou negativní vlastnost, pokud tedy nemáte dost nasbíraného Ether k jeho očištění.

Ether je další věc, která s hráčem zůstane i po jeho smrti. Ether se někdy používá i k otevření různých dveří, trvalejšímu vylepšení, nebo zisku vzácnějších předmětů.

Kromě Etheru a dalších stálých předmětů, kterých je hodně pomálu, jsou nejcennějšími věcmi, které zůstanou i po restartu cyklu, informace.

Jak prozkoumáváte svět a čím déle se udržíte naživu, tím máte větší šanci na zisk důležitých informací. Ať už se jedná o ty příběhové, jako je rozluštění tajuplných textů, získání nahrávek sebe sama při minulých cyklech, nebo informace o nepřátelích.

Postupem času vypozorujete, jak se který nepřítel chová a jaká je na něj účinná taktika, a u bossů to platí dvojnásob. Díky tomu je každý průchod hrou zajímavý a něčím důležitý.

Returnal 7
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Returnal bychom mohli rozdělit do tří částí, každá z nich nabízí originální prostředí, nepřátele, zbraně a závěrečného bosse.

Ale i když umřete ve druhé části, tak vás hra stejně pošle zpět k lodi.

Pak už jen záleží, jak moc potřebujete prozkoumávat jednotlivé fáze znovu, nebo se za zběsilého běhu opět vrátíte do části, kde jste skončili.

Ani konec neznamená konec

Samotná akční složka hry je hodně živá a pokud hráč chce nějakou delší dobu přežít, musí být neustále v pohybu. Uskakovat, uhýbat, a přitom neustále střílet, přebíjet a někdy ani to nestačí.

Každá část má jiné nepřátele s jinými schopnostmi a způsobem boje. Proto každá část působí jako nová kapitola hry i díky novému prostředí.

Returnal 8
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Tudíž je stále co prozkoumávat či se učit. Velmi dynamická je i obtížnost Returnalu.

Škoda jen, že se Returnal více nesoustředí na části, kde bychom mohli prozkoumávat historii a kulturu planety.

Právě grafické zpracování a drobné tajemno vyzývá k menšímu kochání a odhalování informací.

Ani samotný konec, tedy projití všech tří fází, nemusí znamenat úplný konec. Pokud jste dobří, tak se ke konci dostanete dříve, než objevíte vše, co hra skýtá. I po velkém vítězství lze tedy následně prozkoumávat náhodná prostředí, dosbírat všechny trvalé předměty, audiodeníčky a naskenovat všechny předměty.

Returnal je hra, která se liší všemi směry a od vývojářů menších her jako je Dead Nation či Resogun (obě dvě jsou skvělé hry) se jedná o obrovské překvapení.

Nejedná se o hru, která by zlákala masy hráčů a trhala prodejní rekordy, navíc když je PlayStation 5 stále vysoce nedostatkové zboží.

Returnal 9
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Rozhodně se jedná o ukázku opravdového next-gen zážitku a minimálně se Returnal na konci roku popere o titul nejlepší hry, nebo nějakého inovativního přínosu do herního průmyslu, který v přelomu generací až příliš zabředl do remásterů a remaků.

Returnal

Vývojář: Housemarque

Engine: Unreal Engine 4

Vydavatel: Sony Interactive Entertainment

Žánry: Roguelike, Adventura, Third-person shooter

Platforma: PlayStation 5

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
returnal-hardcore-sci-fi-ve-ktere-budete-dokola-umirat-a-bude-vas-to-bavit-a-take-hra-ktera-konecne-vyuziva-moznosti-playstation-5+ Haptická odezva a 3D zvuk + Poutavá atmosféra + Nápadité herní mechanismy + Zábavná hratelnost + Zběsilá akce + Grafické zpracování - Obtížnost nesedne každému - Hru není možné ručně uložit (vždy po vypnutí se restartuje cyklus)