Mike Mignola - Hellboy: Pražský upír a další povídky cover
Zdroj: Tavener Scholar

S dalším svazkem Hellboye Mignola ukazuje, že dokud se nevyčerpají prastaré příběhy a mytologie, dokud bude existovat hrůza a napětí, dokud v nás neumře schopnost se nadchnout, tak budou mít příběhy o Hellboyovi stále své neotřesitelné místo ve zlatém fondu toho, co může světová komiksová tvorba nabídnout.

Mike Mignola - Hellboy: Pražský upír a další povídky obálka
Zdroj: Comics Centrum

Nejprve je třeba poznamenat, že kniha Pražský upír a další povídky není svazkem pátým (jak by spořádaný čtenář čekal po svazku čtvrtém), ale rovnou sedmým.

Pořadí svazků celé série totiž nerespektuje chronologii jednotlivých příběhů a jejich návaznosti a pokud chceme toto pořadí dodržovat my, coby čtenáři, je záhodno poradit se se znalejšími.

Pro českého čtenáře připravilo nakladatelství Comics Centrum přehledný seznam, který nás provede zákruty Hellboyova osudu od prvních krůčků v Sémi zkázy, až do epického zakončení v Bouři a běsech.

Nechybí ani různé odbočky a doplnění ostatních spin-offů, takže si můžete užít Hellboyovský vesmír v jeho úplnosti.

Vizuální časovou osu zveřejnilo i vydavatelství Dark Horse a jeho českou verzi jsme mohli nalézt ve speciálním vydání prvního svazku Hellboyovské série.

Obecně platí, že většina povídek se odehrává před událostmi v Cavendish hall (které jsou popsané v prvním díle série) a epizodně vykreslují Hellboyovy peripetie coby „nejlepšího paranormálního vyšetřovatele“ a jeho angažmá v Úřadu pro paranormální výzkum a obranu.

Několik příběhů se odehrává až po zmíněných událostech, nicméně ještě před událostmi páté knihy (Červ dobyvatel). Zmatené či tápající čtenáře stačí odkázat na oba zmiňované prameny sloužící ku lepší orientaci.

Co nám tedy tento svazek přináší? Předně sedm nových příběhu našeho rudého hrdiny, která ho opět, prominete-li mi ten příměr, honí „od čerta k ďáblu“. Norsko, Malajsie, Afrika, Aljaška a jak již slibuje název, také Praha.

Krom mytologických a paranormálních zápletek se zde dočkáme také další novinky, a to sice hned dvou příběhů ilustrovaných jinými autory, což nám umožní podívat se na Hellboye v poněkud jiném světle (a vůbec to není na škodu, a to i přesto, že mi Mignolův temný styl sedí zdaleka nejvíc).

Příběh první nám dává vzpomenout na japonskou miniaturu z minulého svazku. Lakonický název povídky „Penanggalan“ prozrazuje (alespoň pro znalce asijského folklóru) s kým bude mít Hellboy čest v malajském pralese.

Poněkud jiný střih příběhu přináší povídka druhá s názvem „Hydra a lev“. I zde se dočkáme pořádné porce mytologie a souboje s obludou, nicméně celý rámec příběhu a jeho vyznění je poněkud jiné než obvykle. Ostatně, jako obvykle si můžete přečíst autorův komentář, jak tento, poměrně nevšední příběh, vznikl.

Další příběh s názvem „Trollí čarodějka“ je klasickým Mignolovým příběhem, kde na omezeném prostoru dá vyniknou zcela unikátní atmosféře a místnímu folklóru. V několika málo okénkách se přeneseme na norský venkov, kde si vyslechneme příběh dvou sester.

Podobně jako jinde si Mignola bere místní pověst a decentně ji upravuje ku obrazu svému. A pozor, na rozdíl od sběratelů pohádek z 19. století se nebojí připsat hořký konec, pokud mu ten původní připadá příliš mírný.

Pohádkoví puristé se snad neurazí, protože dobře vědí, že přepisování a úpravy k tomuto žánru neodmyslitelně patří.

Titul celé sbírce propůjčila povídka oku našince lahodící dozajista nejvíce – „Pražský upír“. Výtvarné stránky se zhosti P. Craig Russel, známý například epickým komiksem Prsten Nibelungův.

Příběh, ač má typicky Hellboyovskou atmosféru, je osvěžující změnou, která zaujme hlavně po stránce výtvarné nežli scénáristické. Zajímavá je jistě i celá geneze příběhu a návrhů (jako obvykle autorův skicář připojen na závěr – a tentokrát i s komentáři).

Mignola se do Prahy dostal v roce 2000 s režisérem Guillermem Del Torem při přípravách filmu Blade II. Mignola se nejen kochal architekturou, ale také se vzdělal v historii pražských strašidel a notně ji vytěžil.

Byť se v divokých scénách poněkud míchá pražský místopis, tento příběh nepochybně zaujme své místo v srdci nejednoho pragofila. Kritičtí jen zůstáváme (spolu s překladatelem Janem Kantůrkem) ve volbě hry – pražský upír by opravdu měl hrát spíše mariáš než poker.

Je však pravdou že poker náš karetní prostor zamořil již poměrně dostatečně, takže to snad ani dnešního čtenáře nevyvede z míry.

Další dvě povídky opět spíše nepřekvapí. V „Experimentu dr. Carpa“ se po delší odmlce opět setkáváme s výtvarnou obsesí Mikea Mignoly – s obří opicí (a mnozí z vás již jistě tuší, že to opět skončí rvačkou…ale nechte se překvapit).

Povídku „Ghůl“ sám Mignola hodnotí velice kriticky, nicméně jde zřejmě o nejstarší Hellboyův příběh vůbec a jako takový zde nalézá své zasloužené místo. Nemusíte se ale bát zklamání, nemrtvý citující Shakespeara rozhodně neurazí.

Neoddiskutovatelný vrchol sbírky tvoří závěrečný a nejdelší příběh zvaný „Makoma aneb příběh vyprávěný mumií 16. srpna 1993 v Newyorském klubu cestovatelů“. Jde o vzpomínky na Afriku v Hellboyovském kabátě, a i kdyby kniha byla tvořena jen touto jedinou povídkou, tak stojí za koupi.

Mignola se zhostil úvodu, kdy Hellboy navštíví Newyorský klub cestovatelů, kde je vystavena zvláštní mumie. Ta Hellboyovi začne vyprávět příběh, o chlapci zvaném Makoma. Jde o převyprávění příběhu ze Zimbabwe, který líčí vpravdě archetypální pouť hrdiny se železným kladivem (ovšem v komiksu jej nahradí Hellboy a jeho kamenná ruka).

Když vplujeme do tohoto příběhu v příběhu, štětce se chopí legendární komiksový ilustrátor Richard Corben, který celému vyprávění propůjčí svůj nezaměnitelný styl.

Příběh, který v sobě snoubí neúprosnou přímost lidových vyprávění s až snovými scénami a zvraty atmosférou přímo přetéká a padne-li vám do oka stejně jako mě, budete na něj ještě mnoho let vzpomínat.

Gigantičtí lvi a nosorožci, město mrtvých, kouzelný pytel a nekonečná pláň kostí – to jsou jen střípky z bohaté a imaginativní palety této povídky.

Závěrem opět zbývá nelehký úkol knihu poctivě zhodnotit a zvážit, zdali má i nějaké ty mouchy.

Domnívám se, že ti, kdo s Hellboyem došli až sem, pro to mají své důvody a není třeba je přesvědčovat, že tato kniha za to stojí. Pokud k ní někdo zabloudí náhodou, možná jej neosloví zcela vše, protože ne všechny povídky dosahují kvalit „Makomy“, ale jistou nevyrovnanost kvality bychom měli být schopni povídkové tvorbě odpustit.

Vždyť právě vůle pouštět se do nových variací známých příběhů, ale i prozkoumávat spektrum, kterém může rudý paranormální vyšetřovatel pokrýt je něčím, co činí v širším pohledu tuto sérii zcela jedinečnou a zasluhující náš obdiv.

Mike Mignola – Hellboy: Pražský upír a další povídky

Scénář: Mike Mignola

Kresba: Mike Mignola P. Craig Russell, Richard Corben

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum 2019 (druhé vydání)

Překlad: Jan Kantůrek

Počet stran: 144 stran

Cena: 419 Kč

Závěrečné hodnocení
Příběh, zábava, čtivost
90 %
Zpracování a cena
90 %
Styl / překlad
90 %
Cíl knihy a splnění
90 %
Václav Valtr
Sinolog, divadelník a dj. Milovník velkolepých fikčních vesmírů, spekulativní fikce, SW i ST, HP i LoTR, young adult i pohádek. A v neposední řadě otec dvou dětí, u kterých doufá, že podědí jeho lásku k fantastice.
prazsky-upir-pekelny-demon-a-paranormalni-vysetrovatel-hellboy-se-tentokrat-vyda-i-do-alchymisticke-prahy-po-stopach-mistniho-upira+ Podmanivá cesta do Afriky + Praha + Spolupráce dalších výtvarníků - Kolísavá úroveň jednotlivých příběhů