Ú.P.V.O. 17: Lidská bytost
Zdroj: Fantasymag.cz

Temné síly nikdy nespí a Úřad pro paranormální výzkum a obranu má a měl vždycky plné ruce práce s fenomény mimo běžné chápání smrtelníků.

Pomstychtiví duchové, nevysvětlitelné události, staletí staré křivdy, traumata a strachy – to vše se potkává v povídkové knize, kde se postupně vystřídají nejznámější hrdinové z Ú.P.V.O. a odhalí nejen něco o tajemstvích, po kterých pátrají, ale především něco sami o sobě a své minulosti.

Lidská bytost je dalším příspěvkem do povídkových knih série Ú.P.V.O. Stejně jako dvě první, i tato je především o minulosti a ve čtyřech příbězích si zaostříme především na Liz Shermanovou, homunkula Rogera a médium Johanna Krause. Jak je zvykem, každé povídky se zhostil jiný výtvarník, který převedl barvité vize Mikea Mignoly na papír svým zcela osobitým způsobem.

První příběh s názvem „Přízraky minulosti“ je dílem výtvarníků Andy Owense a Karla Molinea. Moline v minulosti spolupracoval na jednom z příběhů v knize Ú.P.V.O. Žabí válka, který se blíže zaměřoval na pyrokinetičku Liz Shermanovou a ta je středobodem i tohoto příběhu. Ten nás vrací do roku 1976, kdy Hellboy přesvědčí profesora Trevora Bruttenholma, aby na svůj exorcistický výlet do státu Massachusetts vzal mladinkou Liz Shermanovou.

Ta je po osudném incidentu, kdy uhořela její rodina (v přímém důsledku jejich ohňotvorných schopností), víceméně držena pod zámkem v Ú.P.V.O. Stejně jako i v jiných příbězích je zde Hellboy spojovacím článkem a „lidským“ spouštěčem, který je ze všech členů úřadu schopen nejlépe ukázat vlídnou tvář.

Profesor tedy vezme Liz do strašidelného domu, kde se projevují reminiscence z konce 17. století, kdy v Massachusetts zuřili nechvalně proslulé čarodějnické procesy. Na rozdíl od skutečných procesů v Salemu je zde Mignolou opět jako příčina dosazen fiktivní anglický lovec čarodějnic Henry Hood, který měl být zodpovědný za vyhnání jisté rodiny až za oceán.

Ú.P.V.O. 17: Lidská bytost
Zdroj: Comics Centrum

Zde se ale klidu nedočkají, protože hon na čarodějnice je v plném proudu. Příběh se však historických i paranormálních událostí dotýká jako by jen tak mimochodem – mnohem více jde totiž o mladou Liz Shermanovou, její pocity, tendenci se izolovat a neschopnost navázat bližší vztah. Díky pozvolným krůčkům vstříc přátelství s místním hochem se dozvídáme i zneklidňující detaily ohledně jejího „incidentu“, kdy zahynula její rodina.

Karl Moline a Andy Owens jsou ostřílení veteráni nakladatelství DC, Marvel i Dark Horse, kde spolupracovali mimo jiné i na sérii Buffy. Na rozdíl od Molineho předchozího vstup do Hellboyova univerza je jeho spolupráce s Owensem o něco výraznější s výraznými konturami a lehce afektovanými barvami.

Výtvarná stránka obou příběhů je lehce kontrastní, nicméně je bez debaty, že pro adolescentní ladění tohoto příběhu je zvolená podoba rozhodně vhodnější. Příběh skvěle osciluje mezi tradiční zápletkou vyšetřování v rámci Úřadu a osobním příběhem mladé dívky, která se bojí sama sebe a není schopna se otevřít světu v obavě, aby svým blízkým ještě více neublížila.

Druhé povídky nazvané „Oběti“ se zhostil „dvorní výtvarník“ série Ú.P.V.O. Guy Davis a na scénáři s Mignolou spolupracoval Scott Allie. Mohlo by se zdát, že z tohoto osvědčeného koktejlu tedy vzejde přesně to, co si fanoušek Mignolova světa žádá, nicméně ne každý příběh musí být vždy nutně majstrštyk.

Kratičká povídka se tematicky veze na silně vojenské vlně a na půdorysu lovu na (zřejmě) vlkodlaka řeší tíhu velení a vyrovnávání se s odpovědností za padlé spolubojovníky. Dynamiku i poutavost příběh má, nicméně de facto jen krátký rozhovor mezi Abem a Liz postrádá hloubku, aby čtenáře zasáhl, či typicky Mignolovskou jiskru „něčeho navíc“.

Rozhodně nelze říct, že by tato miniatura byla zcela špatná, ale je možné, že na ni čtenář po chvilce zase zapomene, protože na rozdíl od ostatních postavy nijak zásadně více neprokresluje a opakuje se zde v zásadě již jen to, co bylo v té či oné formě řečeno jinde.

Zcela jiná káva je povídka třetí s názvem „Lidská bytost“. Ta pochází z ruky fenomenálního Richarda Corbena, který ji pochopitelně obdařil svým zcela jedinečným rukopisem. Příběhy o odplatě černošské služky plný voodoo, zombie, mučení a hněvu je pro Corbena jak dělaný a zhostil se jej vskutku s gustem. Skvělá naturalistická a hororová atmosféra podtrhuje také celé vyznění příběhu.

Podobně jako v první povídce zde máme Hellboye, který podněcuje vedení Úřadu, aby nenechali homunkula Rogera jen tak zamčeného na pozorování, ale aby jej poslali do akce. Jsme tak svědky Rogerovy úplně první terénní operace, kde má asistovat Hellboyovi. V průběhu odhalování temných tajemství jedné rodiny z Jižní Karolíny dostane prostor především dialog mezi Rogerem a Hellboyem o tom, co to vlastně znamená být dobrým člověkem.

Jak je Mignolovi vlastní, rozhovor mezi zplozencem pekla a umělou bytostí na téma lidskosti je ukázkou perfektního scénáře a vedle hororového vyznění páně Corbena se tak dočkáme i dojemného začátku Rogerovy kariéry coby agenta Ú.P.V.O.

Poslední příběh nese název „Ektoplazmatický člověk“ a zcela nepřekvapivě pojednává o Johannu Krausovi, specificky o jeho úplných začátcích a o jeho fatální paranormální nehodě, která zapříčinila jeho současný, nepříliš utěšený stav.

Dočkáme se zde plného rozvedení příběhu, který byl naťuknut v knize Ú.P.V.O. Dutozem (v ústřední povídce), ale krom samotné nehody se dozvídáme i o Johannových peripetiích při jeho astrálním bloudění. Výtvarně je tato povedená jednohubka dílem Bena Stenbecka, který posléze s Mignolou spolupracoval na dalších příbězích Ú.P.V.O., Humra Johnsona či Kostěje Nesmrtelného, ale především na jeho sérii Baltimore (která není součást Hellboyova světa).

Lidská bytost je dalším vítaným příspěvkem do knižnice Ú.P.V.O. Jak je už v této sérii zvykem, ne všechny příběhy jsou zcela omračující, ale rozhodně jde o jasný nadprůměr, a i přes lehké škobrtnutí v podobě druhé povídky jde o svazek, který objasňuje více do hloubky minulost našich hrdinů a jako takový by tento kousek skládačky neměl žádnému fanouškovi doma chybět.

Ú.P.V.O. 17: Lidská bytost

Scénář: Mike Mignola, Scott Allie, John Arcudi

Kresba: Karl Moline, Andy Owens, Guy Davis, Richard Corben a Ben Stenbeck

Barvy: Dave Stewart

Překlad: Alexandra Niklíčková

Počet stran: 144 barevných

Cena: 419 Kč