Paní jara je kombinace fantasy a dystopické literatury s příběhem ve světě zničeném třetí světovou válkou.
Když svět, jako ho dnes známe, už neexistuje. Když děti vyrůstají jen v ústavech. Když další válka zničila i poslední střípky lidskosti v nás, přichází ona. Paní jara zahalená v oparu prvních jarních bouřek – bohyně, která je připravena postavit se na stranu obyčejných smrtelníků. Stala se totiž jednou z nás.
Paní jara je kombinace fantasy a dystopické literatury. Setkáváme se zde s hlavní hrdinkou Star, která žije ve světě zničeném třetí světovou válkou. Být rodičem v tomto světě je těžké a smutné, v podstatě jste jen někdo, kdo potomka porodí, ale hned poté je vám sebrán a dán do tzv. vzdělávacího stavu.
Zde se starají o to, aby byl správně vychovaný, vzdělaný, prostě selektovaný. Jakákoli nemoc se nepromíjí, pouze stoprocentně zdraví lidé to mohou někam dotáhnout. Nicméně to je pouze jedna část vyprávění. Druhá se zaměřuje na bohyni Vesnu, jež je bohyní jara, ale nezapomíná ani na její sestry Moranu a Živu.
Květinová grafika
Kniha má nádherně promyšlenou grafiku a přiznávám, že si čím dál víc užívám, jak si grafici dávají záležet. Příběh je rozdělený do několika rovin a oddělený i barevně. Přítomnost má stránky bílé, minulost černé. Do toho všude vidíme překrásné květy s liánami, drobná kvítka, lístky oddělující odstavce a mnoho dalšího.
Přišla jsem si, jak kdybych byla v květinové zahradě a zrovna tady by mi nevadilo, kdyby se přidaly i jiné barvy než černá a bílá. Překvapilo mě, že i dopisy, které hrdinka píše, mají odlišnou barvu.
Dystopické prvky
Určitým způsobem to bylo, jako kdybych četla dystopii Divergence, velmi podobný způsob vyprávění, až na to, že ten se odlišuje fantastickými prvky. Navíc, zde jsou děti do deseti let spolu a nikomu nezáleží, zda je to chlapec či dívka, ale pak je musí oddělit, protože dle protokolu nemohou vyrůstat spolu.
V duchu jsem si říkala, co z toho člověka může vyrůst, když ho neustále vytrhávají od jedné rodiny do druhé. Na řadu s tím přicházejí tzv. macešky a guvernantky, což jsou vychovatelky dětí. Říká se, že nejlepším, co pro sebe člověk může udělat, je stát se Elitou, a tak Star dělá všechno proto, aby to dokázala.
Příběh sledujeme zpočátku naivním pohledem malé holčičky, který se mění tím, jak se mění a roste sama hrdinka. Je zvláštní sledovat, i jak dokáže vyprávění najednou potemnět a nejen hlavní postavě připomenout, že ten svět není krásné místo. Že ho drží pohromadě pár pravidel, která dokážou být laskavá, ale také krutá.
To je krásně vidět, když hlavní hrdinku Star varuje „matka“, aby nikomu nevěřila. Že rodina a přátelství jsou jen iluze a všichni čekají, jak dravci na kořist.
Objevování dystopického světa
Jakožto čtenář jsem si víc začínala užívat čtení, když Star zahájila své putování po světě a děj se trochu rozběhl. Díky tomu se nejdřív z Belvederu dostáváme do Prahy, která ale není taková, jak ji známe nyní. Jediné, co zůstalo, je mnoho věží.
Jak už u podobných knížek bývá, neobejdeme se bez milostné zápletky, které je někdy věnováno víc, než je nutné. Přitom se to mohlo věnovat popisům zajímavě vytvořeného světa, který stojí za podrobné prozkoumání. Proto jsem chvílemi měla pocit, že čtu spíš young adult než plnohodnotnou fantasy, čemuž taky odpovídá chování hlavní postavy.
Nicméně, co mě bavilo číst, byly postupně všechna zákoutí dystopického světa, který se po třetí světové válce musel naučit fungovat jinak a nic již není tak jako předtím. Skončil i běžný systém rodiny. Tomu odpovídá nejen výchova dětí, ale též rozdělení společnosti.
Každý má své určení a do Elity se dostane málokdo. Hlavně to musí být kompletně zdravý člověk, aby se zamezilo problémům. Proto se přísně dbá na zdravotní prohlídky, na to, jak člověk stojí, chodí, dokonce všichni mají přednastavený jídelníček. Všechno je téměř dokonalé, předem nalinkované.
Vesna a její svět v minulosti…
Zároveň se mi strašně líbí ten protiklad, jenž zobrazuje právě minulost, která je mnohem jednodušší. Tedy jednodušší… I tam se pořád něco děje a je strašně zajímavé sledovat myšlení Vesny a jejího světa.
Spisovatelka nezapomene ani na její sestry, na Moranu a Živu. Mají mezi sebou klasické sourozenecké spory. Čtenář není ochuzený o další bohy slovanské mytologie. Zároveň se dočká temného proroctví.
Čtenářovu pozornost drží i délka kapitol. Jsou krátké a tím, že mají i velmi pestrou grafiku, čtení utíká neuvěřitelně rychle. Zároveň autorka střídá popisy s rozhovory, aby udržela čtenářovu pozornost. Ale naštěstí to netřeba, hodně dělá i samotná grafika knihy.
K hlavní hrdince Star si čtenář bude muset hledat cestu, místy působila trochu strojově, ale na její obranu, není se čemu divit. Když si uvědomíme, v jakém světě vyrůstala, a čím vším si musela projít. Ono stačí i to, že v raném dětství byla odebrána „macešce“ a bez vysvětlení poslána do jiné rodiny.
Přesto si hrdinka dokáže najít svoji vlastní cestu a uniknout předurčenému. Hodně dělá její odvaha, nebojí se, má k tomu totiž své důvody a i prostředí dětského domova není nejbezpečnější. Zároveň musela přestat být naivní a žít sama za sebe a přestat věřit.
Za mě čtivá fantasy, která je mixlá trochou té young adult, ale především nádherně promyšlený dystopický svět. A pokud jste čtenáři Divergence nebo Hunger Games, pak je Paní jara tím pravým pro vás. Navíc, co jiného dělat v deštivých dnech, než si zalézt do postele s knížkou, která připomíná rozkvetlou zahradu…
75%
Leandra Sold: Paní Jara
Vydalo: Nakladatelství Canc
Obálka: Zuzana Valková
Počet stran: 276
Cena: 490 Kč