Nadace / Foundation cover
Zdroj: Apple TV+

Zprávu, že se pomyslnou vlajkovou lodí nového kanálu Apple TV+ má stát velkolepá seriálová adaptace „Nadace“ Isaaca Asimova, už od počátku provázely kontroverzní reakce. Mnoho fanoušků knih otevřeně dávalo najevo, že od tohoto počinu nečekají nic jiného než kolosální průšvih. Nyní jsou venku první čtyři epizody a můžeme začít hodnotit, do jaké míry se chmurné předpovědi naplňují.

Potíže s psychohistorií

Řekněme hned na úvod, v čem se skrývá jádro potíží, které budou popsány dále. Ačkoliv je Nadace právem pokládána za jedno ze stěžejních děl SF, jako předloha k seriálové adaptaci je snad nejméně vhodná ze všeho, co Isaac Asimov napsal.

Nadace / Foundation 1
Zdroj: Apple TV+

Hari Seldon, geniální matematik, vytvoří v podstatě nový vědní obor, psychohistorii, podle níž lze předpovídat vzestupy a pády celých civilizací. Dle jeho výpočtů současná galaktická říše spěje k zániku, který bude následován stovkami let barbarství a úpadku.

Seldon se svými věrnými vypracuje plán, jak pomocí Nadace založené na okrajové, nehostinné planetě Terminus, uchovat vědění říše, které by bylo jinak v chaosu a válkách po kolapsu ztraceno, a celou dobu temna tím velmi zkrátit. Že jeho předpovědi nejsou momentálně vládnoucím mocným po chuti, je pochopitelné.

A potíží, kterým Seldonova Nadace bude muset čelit, se později vynoří ještě mnohem více.

Dějový oblouk Nadace se táhne přes několik tisíc let a vystřídají se v něm desítky postav, z nichž mnohé jsou předky či potomky jiných. Drtivá část děje je zcela bez akce a jen málo protagonistů lze zařadit jednoznačně do kategorií dobré či zlé.

Moderním jazykem je Nadace nejvíc ze všeho politický SF thriller, občas s detektivním nádechem. Rozhodně nejde o epické akční dobrodružství, ani o mystické odhalování záhad cizího světa a plánů v plánech, jako Herbertova Duna.

Nadace / Foundation 6
Zdroj: Apple TV+

Asimov rozvíjí svůj koncept psychohistorie, polemizuje s otázkou, do jaké míry je budoucí vývoj civilizací vědecky či matematicky predikovatelný, a hraje si s možnými kličkami, které teorie skýtá. V závěru pak propojuje Nadaci se svými díly o robotech a završuje svoji fiktivní historii Země.

Toho všeho si tvůrci seriálu museli, anebo měli být vědomi. Stejně tak kultovního statusu původního díla. Přesto se rozhodli oboje ignorovat a s obdivuhodnou sebedůvěrou se pustili do úprav, které měly učinit předlohu divácky atraktivnější.

Takže přepisujeme…

Nikterak překvapivě nejvíce protestů sklízí nejviditelnější úprava, kterou je změna pohlaví a barvy pleti několika hlavních postav. Kňučení různých smutných štěňátek nad černými elfy (hrůza, kam ten svět spěje, nakonec se ještě nějaká progresivní elfka spustí s trpaslíkem… oh, wait!) je mi zpravidla k smíchu, jenže v případě Nadace problém sahá hlouběji a nejde ho odbýt tak snadno.

Ano, v Asimovově díle je velmi málo výrazných ženských postav. V době vzniku Nadace byl i pro renomované autory značný problém prosadit si vydání knihy byť jen s ženou coby hlavní postavou, jak zjistil třeba takový Joe Haldeman, o jiné barvě pleti ani nemluvě. Do jisté míry lze tedy změny tohoto druhu chápat, ovšem musely by být provedeny s mnohem větším citem.

Nadace / Foundation 2
Zdroj: Apple TV+

Pravdou bohužel je, že jak Lou Llobell ztvárňující matematika Gaal Dornick, tak Leah Harvey jako Salvor Hardin, do svých rolí těžce nepasují. Pěst na oko je zejména druhá jmenovaná: Salvor Hardin v knihách je ouřada a politik, rozhodně ne bad-ass Amazonka brázdící pustinu Terminu s puškou přes rameno.

Korunu všemu dávají naprosto zbytečné romanticko-erotické scénky bez obtěžování se s nějakým budováním vztahu, a étos „vyvolenosti“, který tvůrci do její postavy cpou, včetně nějakých těch tajemných schopností.

U Salvor najdeme všechno, čím byla protivná Rey v nových Star Wars – zesílené třikrát. Navíc z toho zavání kalkulovaná výmluva scénáristické neschopnosti: Jakoukoliv kritiku dotyčných postav nebo příběhu půjde pohodlně smést ze stolu jako sexismus či rasismus.

Pokud to však má vážně fungovat takto, je to laciné a vůči fanouškům knih urážlivé. Trollové, kterým je nějaká věrnost předloze ukradená, protože ji často vůbec neznají a touží se jen stát hrdiny v další bitvě kulturních válek, mohou být rovněž vděční za dodávky munice zdarma.

A pak tu samozřejmě je Eto Demerzel. Z císařova ministra se změnila v cosi mezi dvorní inkvizitorkou a chůvou, a nutno říct, že finská herečka Laura Birn ji hraje výborně, se směsí něhy i odtažité, chladné nelidskosti. Jenže co je to platné, když právě tahle postava má v Asimovově díle mnohem hlubší význam i úlohu, kterou seriál nejen ignoruje, ale bez zřejmého důvodu ohýbá úplně jinam. Války s roboty? Věšení jejich stoupenců v palácové zahradě?

Nadace / Foundation 3
Zdroj: Apple TV+

Ne, pánové, tady jste špatně. Mejdan jménem Služebnický džihád se konal o jeden vesmír a ulici dál.

… a přidáváme…

Problém s časovým rozpětím předlohy řeší scénáristé seriálu převážně zkracováním děje a tím, že tvoří postavy s „prodlouženou životností.“ Gaal Dornick tedy končí po vraždě Hari Seldona (ke které dojde bez valného smyslu už ve druhé epizodě) v hibernační kapsli, a kde se vzala tu se vzala, Trantoru vládne už tisíce let dynastie klonovaných císařů.

Nutno uznat, že prvek vládce, existujícího vždy ve třech kopiích nazvaných Úsvit, Den a Soumrak dle fáze svého života, které se plynule střídají, není špatný nápad.

Je zábavné sledovat, co z něj tvůrci dokážou vytěžit, anebo kolik práce si dávají s detaily jako synchronizované pokládání sklenic při společných snídaních. Rovněž Lee Pace coby bratr Den hraje velmi dobře.

Jenže opět, co naplat, tohle prostě není Nadace. Císař s chováním paranoidního psychotika, jemuž se říše drolí pod rukama, a přestává věřit i svým vlastním kopiím, by se hodil do Duny.

Nadace / Foundation 4
Zdroj: Apple TV+

Hodil by se to do libovolného „temnějšího“ SF vesmíru, ale ne sem. Stejně špatně působí další podobné inovace (kupříkladu Synnax, domovská planeta Gaal Dornick, opravdu nebylo doupě vražedných náboženských fanatiků), případně zredukování některých postav na pouhý štěk se jménem z knihy.

O tom, jak s tímto přístupem dopadne takový Mezek, se zatím můžeme jenom dohadovat.

Naleštěná bída

Pokud lze na seriálové „Nadaci“ něco beze zbytku pochválit, je to vizuál. Apple nijak nešetřil a obří rozpočet je vidět v každém záběru, klaustrofobním Trantorem s jeho impozantní univerzitou počínaje, a císařským palácem, zahradami nebo nehostinným Terminem konče. Pokud by s tímto šel ruku v ruce citlivější přístup k předloze, mohl být dojem skvělý, jenže to se neděje.

Snaha vyrobit akční spektákl z velmi neakční předlohy, je křečovitá a vynucené zvraty jednotlivých epizod, které možná časem dostanou nějaký smysl, ale spíš prostě jen hrají na wow efekt, podráží nohy i tomu zbytku, co z předlohy zbylo.

S každou další epizodou tvůrci zkracují, míchají a přepisují děj Asimovových knih, až se výsledek mění z adaptace v karikaturu. A nezdá se, že by se to mělo v dohledné době zlepšit.

Obávám se, že seriálová Nadace nakonec skončí podobně, jako nedávný pokus o adaptaci díla Terryho Pratchetta. Jako naleštěná bída, která je své předloze spíše urážkou.

Nadace / Foundation 5
Zdroj: Apple TV+

Nadace / Foundation

Režie: Rupert Sanders

Předloha: Isaac Asimov (kniha)

Scénář: Josh Friedman, David S. Goyer

Kamera: Steve Annis

Hudba: Bear McCreary

Hrají: Jared Harris, Lee Pace, Cassian Bilton, Lou Llobell, Alfred Enoch, Kubbra Sait, Clarke Peters, Daniel MacPherson, T’Nia Miller, Laura Birn a další

Závěrečné hodnocení
Zábava/příběh/kvalita
40 %
Jan Hlávka
Spisovatel. Autor beletrie žánrů science fiction a fantasy. Jeho první povídky se začaly objevovat v časopisu Ikárie roku 2002 (Devatenáctka). Dvojnásobný vítěz soutěže Ikaros o nejlepší českou SF povídku. Autor románů ze série Agenta JFK a Agenta X-Hawka, fantasy knihy „Dračice“(spo­lečně s Janou Vybíralovou) a série Algor (opět společně s JV).
nadace-nepovedena-adaptace-slavne-sci-fi-sagy-isaaca-asimova-z-dilny-apple-tv+ Působivý vizuál + Některé nápady samy o sobě zajímavé - Necitlivé nakládání s předlohou - Zvraty děje nelogické a zbytečné - Většina hlavních postav nevhodně obsazena