- Reklama -
Jmenuju se Peter Parker. Jednou mě kousl radioaktivní pavouk a od té doby jsem Spider-Manem. Tuhle verzi příběhu jistě znáte. Hrdina nového filmu, prvního celovečerního Spider-animáku, se však jmenuje Miles Morales. Ano, kousl ho radioaktivní pavouk, ale je možnost stát se superhrdinou opravdu to, co mladý brooklynský portorikánsko-černošský chlapec chce? Milesův otec je vzorným policistou, pro kterého je fakt, že se jeho syn dostal na výběrovou školu, málem splněným snem. Mladík však vzhlíží spíše ke strýčkovi, který je sice fajn, ale taky představuje škraloup na otcově představě o dokonalém životě. Podporuje ho totiž v jeho velké vášni: tvorbě grafitti.

Černý Spider-Man

OK, možná si řeknete, tohle má být nový Spider-Man? Černoch s hispánsky znějícím jménem zapadá do soudobého trendu atypických hrdinů (dalším levelem bude určitě jednonohá albínka), vznik této postavy lze vysledovat až do roku 2011, kdy v USA vládl první afroamerický prezident. Zároveň však zobrazuje mnoho stereotypů, které má bělošská populace spojené s brooklynskými černochy. Rap, graffiti, drobná kriminalita a neschopnost zapadnout do většinové společnosti. I z takového prostředí mohou přicházet superhrdinové – a to je přesně to, co se nám film pokouší sdělit. Miles však není žádný hlupák (jak jinak by se dostal na výběrovou školu), a tak se při rychlém průletu hodinami fyziky dozvídáme o paralelních světech a teoretické možnosti přesouvání mezi nimi. Již v tuto chvíli je jisté, že si tvůrci připravovali živnou půdu pro šou, která má teprve přijít. Následují mnozí efektové a tradá – seznamte se se všemi Spider-lidmi z různých dimenzí. Spidey totiž není pouze jeden jediný.

Porušení časoprostorového kontinua

V Milesově vesmíru je Peteru Parkerovi 26 let, z jiných dimenzí však přichází také Peter B. Parker, lehce obtloustlý téměř čtyřicátník, elegantní Spider-Gwen, noirový Spider-Man z roku 1933, anime dívka z budoucnosti a Spider-vepř. Jo, vepř. Neptejte se. Proti komu jinému by měla Spider-parta bojovat, než proti starému známému Kingpinovi. Ten v tomto snímku dostal podobu přes dva metry vysoké a stejně tak široké černé díry, jejíž záda (jakkoli se může zdát jejich výskyt nepravděpodobný) kryjí Prowler, Tombstone, Green Goblin a Scorpion (všichni naštěstí pouze v jednom provedení z jediné dimenze). A nechybí ani Doc Ock, tentokráte však v ženském těle. Spider-lidi (a zvířata) jsou po nevydařeném pokusu s dimenzionálním urychlovačem částic vtaženi do Milesova světa, Kingpin ale chtěl něco trochu jiného, a tak teď musí řešit ne jeden problém, ale hned šest (sedm, počítáme-li i Spider-mecha, kterého k boji používá anime dívka z budoucnosti a který obsahuje, jak jinak, radioaktivního pavouka). Spider-parta má ale také drobný problém: jejich DNA se v odlišné dimezi začíná rozpadat a zachránit je může jenom puberťák, který neovládá své Spider-schopnosti. Docela prekérka, že?

Unikátní po vizuální stránce

Film Spider-Man: Paralelní světy však sází vedle atypického hlavního hrdiny také na ojedinělý vizuální styl. Tvůrci se nechali inspirovat komiksovým prostředím, ze kterého všechny Spider-postavy pocházejí, a tak se zejména milovníci rámovaných okýnek budou cítit ve svém živlu. Některé záběry dokonce doplňují malé rámečky s textem či citoslovce a jiná vizuální znázornění zvuků. Chvílemi tak divákovi přestává být jasné, jestli se stále ještě dívá na film. Komiksové stylizaci napomáhá také mírné rozostření některých scén, které zpočátku může působit trochu matoucím dojmem (asi jako když si ve 3D kině zapomenete nasadit brýle), po chvíli se však stává neoddiskutovatelnou součástí Milesova příběhu. Všimnete si totiž filtru tvořeného drobnými tečkami, který má evokovat tištěné stránky komiksu, a pak i ono rozostření dostává smysl: pamatujete, jak vypadají tištěné obrázky, když se nepodaří zcela přesně sesadit barevné vrstvy? Je jisté, že se tvůrčí tým hodně snažil dát tomuto snímku všechno, nač si jen vzpomenete. Jeho animace byla čtyřikrát náročnější než u jiných filmů, a to především kvůli velkému množství vizuálních stylů, efektů a také tomu, že každý záběr byl ručně dokreslován. Původně jsem se domnívala, že se jedná o živé herce převedené do animace a zploštělé pro potřeby komiksové stylizace – natolik vypadají lidé v Milesově vesmíru lidsky. Jedná se však o zcela smyšlené postavy a jedním z mála, kdo vizuálně připomíná živého člověka, je Milesův strýček Aaron, jehož podoba je inspirována hercem, který ho dabuje (což si v české verzi stejně neužijete).

Spider-Manů jako na Comic Conu

Každý ze Spider-party, který přichází z jiné dimenze, si s sebou přináší svůj vlastní vizuální styl: Spider-Gwen jako by vypadla z filmu od Pixaru, anime dívka opravdu připomíná japonskou produkci, noirový Spidey je pouze černobílý, opravdu temný a opravdu plochý. A pak je tu Spider-vepř. Neptejte se. Jejich setkání přináší nejen mnoho akčních momentů, ale také komických. Vtipy jsou opravdu promyšlené a často se u nich zasmějí spíše dospělí než děti, více samozřejmě znalci prostředí. Když se například vlivem porušení časoprostorového kontinua (ano, tohle slovní spojení zazní ve filmu hned několikrát) změní pouliční lampa v barevný kubistický objekt, zeptá se náhodný kolemjdoucí: „Tohle je Banksy?“ Jedním z vedoucích výroby byl také nedávno zesnulý Stan Lee, který své kolegy natolik inspiroval, že jej přímo obsadili do role prodavače v obchodě, kde si Miles koupí svůj první Spider-kostým. Ikonická figurka se však vcelku nenápadně pohybuje mnoha záběry: vyskytuje se na ulicích, je náhodným spolucestujícím v metru… schválně, kdo ho najde vícekrát?

Nesmí chybět poselství

Je Spider-Man: Paralelní světy ještě filmem pro děti? Podobně jako s jinými filmy, každá generace si v něm najde to své. Obsahuje mnoho humorných scén, trochu vědy, hodně narážek pro fajnšmekry, ale hlavně velké poselství. O hrdinství, jak jinak. Hlavní postavou snímku je totiž (jak si jistě z úvodních odstavců pamatujete) syn portorikánské matky a černošského otce. Míšenec. Outsider. V průběhu filmu teprve objevuje své schopnosti, projde si i fází „ještě nejsi připravený“, aby mohl překonat sám sebe a stát se pravým Spider-Manem. Jedním z mnoha Spider-Manů. Chlapcem pod maskou, který koná hrdinské činy. Na jednu stranu tak film říká, že Spider-Manem může být kdokoli. Na tu druhou z něj vyplývá prosté: hrdinou může být každý.

Spider-vepř

P.S.: Ptali jste se, i když jsem vás varovala. Takže: Spider-vepř není odkaz na Simpsonovy ve filmu (2007). Spider-vepř se poprvé objevil v komiksech už v roce 1983. Jedná se v podstatě o poněkud drsnějšího, stále však vtipného a navíc ještě okostýmovaného Porkyho, jehož speciální schopností je za pomoci hozených černých kruhů procházet zdí a vynořovat se prakticky kdekoli. Také je majitelem obří dřevěné palice, která se po vzoru známých animáků vejde do kapsy. To je vše, přátelé. Spider-Man: Paralelní světy orig.: Spider-Man: Into the Spider-verse Premiéra: 13. 12. 2018 Délka: 117 minut Režie: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman Scénář: Phil Lord, Rodney Rothman Hudba: Daniel Pemberton Hrají: Shameik Moore, Jake Johnson, Nicolas Cage, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Liev Schreiber
- Reklama -