Nákaza, krev, násilí a vládní intriky. Ne, tohle nejsou zprávy z koronavirové fronty, ale druhá řada netflixovské pecky Kingdom o zombie apokalypse ve středověké Koreji. Udržel si loňský seriálový fenomén úroveň?
Nakažlivá zábava
V lednu 2019 Netflix ohromil seriálem Kingdom, který výborně namixoval historické drama, politické intriky hodné Hry o trůny a zombie apokalypsu. Chytrý scénář, krásné kostýmy, perfektní vizuál a více než zdařilé herecké výkony zajistily minisérii okamžitě kultovní status. A pár týdnů zpátky jsme se konečně dočkali pokračování.
Mutace virová a žánrová
Druhá série začíná tam, kde končí první. Prohnilá vláda na severu uzavřela mohutné zdi oddělující od zbytku země jih, kde se zrodila zombie nákaza. Na jihu je uvězněný také korunní princ, jenž byl o svá dědická práva okraden zlotřilým dvorním rádcem. A král samotný je ve skutečnosti zombie. Pevnost u hlavního jižního města se chystá na invazi nemrtvých, kteří ožívají pouze v noci – pravidla hry se ovšem mění. Hordy infekčních stvůr zaútočí až po rozbřesku.
A mění se i pravidla žánru, ke kterému se Kingdom snažil přináležet. První série se snažila v líbivých historických kulisách následovat spíš vybraná témata postapokalyptického vyprávění a zobrazovala bezmocnost jedince vůči nákaze a zkorumpovanému systému, druhá série se postupně adaptuje do podoby akčního filmu, ke kterému patří hrdiniství, epičnost a dějový i emocionání patos.
Zatímco vloni celkové vyznění příběhu napovídalo, že pokud by se někam vydala malá skupinka hrdinů, čeká ji s největší pravděpodobností porážka, smrt a nutnost útěku, letos nám servírují skupinku hrdinů, která je předurčena k úspěchu – melodramatickému úspěchu podkresleném tragédií, ale přesto úspěchu.
Samozřejmě, protagonisti nemohli zůstat bezmocní po celou dobu, v jednu chvíli se karta musela obrátit, problémem ovšem je, že karta se neobrátila ani tak v důsledku logických dějových zvratů, jako spíš výše zmíněnou změnou žánru. Hlavní postavy se z prchajících obětí stanou hrdiny bez bázně a hany tak nějak přes noc, aniž by změnili politickou situaci či docílili jasné převahy.
Změna k lepšímu?
Toto řečeno, je nutno poznamenat, že žánrová transformace není sama o sobě chybou – zároveň ovšem nelze nepoznamenat, že to šlo udělat tak nějak líp. Gradovat takovou šachovou partii, jakou rozehrál právě Kingdom, nebylo nic jednoduchého, a tvůrci nakonec zaškobrtli v několika rovinách – družina protagonistů se rozpadla do několika příběhových linií, které nebyly prostřídány v tom správném rytmu a neměly dostatčnou stopáž.
Některá důležitá témata byla kvůli špatnému tempu vyprávění adresována nahodile, vynesena do popředí a v další scéně zase zapomenuta. Příkladem je třeba motiv zrádce v řadách následovníků korunního prince.
V prvních epizodách se to stává jedním z nejdůležitějších problémů a to jenom proto, aby k tomu nakonec nikdo nic neřekl, nikdo to neřešil a pak se tím korunní princ nechal kousnout do zadku. Samotné rozřešení celkové zápletky se zrádcem bylo naprosto skvělé, ovšem gradace motivu a práce s ním scénáři vaz.
Ryba smrdí od hlavy
Největším problém, jak to tak vypadá, je ovšem práce režie. Po první epizodě převzal režijní taktovku nový člen tvůrčího týmu, Park In-je. Nový režisér v doprovodných materiálech působí sympaticky – vysvětluje, jak se snaží zaměřit na psychologizaci korunního prince a snaží se toho dosáhnout bez hloupých expozičních dialogů.
To není vůbec špatné. Ovšem non-verbální postupy, které k portrétování postavy používá, jsou za hranou kýče. Pakliže je princovi osvětleno, že stojí před hrozivou morální volbou, kamera zabírá pouze detail jeho kamenné tváře a postupně se dramaticky přibližuje. Už chybí jen tradiční zlověstné ta-ta-táááá jako hudební podkres.
V jiné scéně zase válečný hrdina na straně prince otevře dveře jednoho panství, aby stanul tváří v tvář zombie králi. Veterán a nemrtvý král se chvíli měří pohledem, divák čeká, kdy král vyskočí a začne veterána požírat, ale pak mu místo toho odpadne hlava, čímž se odhalí, že za králem celou dobu někdo stál, někdo, kdo mu hlavu setnul ještě před tím, než veterán otevřel dveře.
A to nemluvíme o tom, že katany jsou tu opět tak ostré, že projdou hladce celým krkem, jako by to bylo máslo. Přetnou páteř není žádný problém… I tomuto ryze filmovému stereotypu se první série úspěšně vyhýbala.
Druhý dech
Prvních pár dílů se snaží rychle vypořádat s otevřenými zápletkami první série. Zde se právě nejvíc střetáváme s posunem od „realistického“ k „fimovému, akčnímu“. Po těchto pár epizodách, které nejvíc trpí špatným tempem střídání linií, ignorováním témat a kýčovitými záběry, ošem Kingdom chytá zase druhý dech. Druhou půli snad není možné shlédnout s přestávkami.
Méně realistické ladění tak umožňuje působivě vykreslit emocionální momenty. Princ je surově konfrontován s faktem, že jeho otec je mrtvý, ačkoliv ještě dýchá a pohybuje se. Závěr dějové linky princova osobního strážce je jednoduše srdcervoucí. Závěrečné osudy mladé prohnilé královny, dcery dvorního rádce, poskytnou skutečnou satisfakci atd.
Jedním z velkých kladů seriálu je také to, že věnuje dostatek prostoru nejen protagonistům, ale také záporákům. Dvorní rádce po smrti svého jediného syna propadne pomstychtivosti a v jeho pečlivé síti intrik se začnou objevovat první praskliny.
Ačkoliv je to motiv zoufale neoriginální, je v rámci svého narativu integrální a není neuvěřitelný. Pozice hlavního antagonisty dokonce v průběhu změní obsazení (obsazení postav, nikoliv herců), což je další excelentní dějový zvrat a charakterizace postav na temné straně.
Konec dobrý, všechno dobré
Druhá série uzavírá drtivou většinu motivů, nechává si však prostor na sérii třetí. Autoři stále mají co říct a přinášejí další, tentokrát mnohem zdařilejší žánrovou změnu – přibližujeme se mnohem víc tradiční fantasy.
Na hrdinech už nevisí přímo celá města a národ, ukončuje se definitivně rovina politických střetů a zůstáváme s návnadou na příběh o skupince hrdinů jak z Dračího doupěte – korunní princ v exilu coby mistrný šermíř, lékařka se znalostmi o bylinách s okultními účinky, bývalý voják, kterému ve střelbě z pušky není rovno… Jistým způsobem mi to připomnělo pulpové příběhy ve stylu dejme tomu Indiana Jonese.
Nezbývá než doufat, že třetí série dostane zelenou a udrží si své nebývalé kvality!
Kingdom – 2. série
Jižní Korea, 2015, 5h 9m (44 – 57 minut za epizodu)
6 epizod
Režie: Park In-je
Scénář: Kim Eun-hee
Hrají: Joo Ji-hoon, Ryoo Seung-ryong, Bae Doo-na, Kim Sang-ho, Heo Joon-ho, Jeon Seok-ho a další