Hellboy: Vstříc mrtvým vodám cover
Zdroj / Autor: John Edwards - Injustice 2

Nejenom ságami živ je člověk a ve zbrusu novém Hellboyovi nalezneme silně atmosférickou miniaturu, která nás jistojistě osloví a patří nepochybně k těm příběhům, ke kterým se zarytí Hellboyovci budou rádi vracet.

Hellboy: Vstříc mrtvým vodám obálka
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Navíc, vzhledem k tomu, že se Mignolovy příběhy vyznačují tím, že se jich nelze jen tak snadno nabažit, tak se nemusíte bát, že by šlo o „rychlovku“, na kterou se vám bude v budoucnu doma jen prášit.

Čerstvá novinka z nakladatelství Comics Centrum nám přináší Hellboyův příběh, který se odehrává přímo po událostech šestého svazku – Podivná místa.

Rozsahem jde o pouhých šedesát stránek, nicméně každičká stránka čtenáře odměňuje skvělou kresbou, hutnou atmosférou a poutavým příběhem.

Vše je umně zakomponováno do celku Hellboyovského univerza a jedná se jak o vítané zpestření pro ty, kdo již znají všechny tituly nazpaměť, tak i o plnohodnotný krok na dlouhé pouti těch, co jdou s Hellboyem (a jeho kolegy) krok za krokem od první knihy.

Kniha je dedikována americkému režisérovi Johnu Hustonovi, spisovateli Rayovi Bradburymu a hvězdě stříbrného plátna, Gregorymu Peckovi. Jestli nevíte, co tyto tři spojuje, tak vám napoví dedikace následující – Hermannu Melvillovi. Huston je totiž režisérem filmu Moby Dick z roku 1956. Ray Bradbury byl autorem scénáře a Gregory Peck ztvárnil kapitána Achaba.

No, a že tato dedikace zde není (jak je u Mignoly zvykem) pouhou náhodou, je snad zcela nabíledni. Silná inspirace Moby Dickem je z tohoto útlého sešitu cítit na sto honů. A jak už tomu bývá, vše je víc než jen pouhou poklonou velkým dílům minulosti.

Mignola opět používá literární aluze a zavedená témata, aby vykouzlil stále ještě neokoukaný koktejl něčeho zcela známého a něčeho nového a vzrušujícího, byť to může zavánět dobrodružnou literaturou ve staromilském duchu.

Ostatně poslední velikán, kterému Mike Mignola svou knihu věnuje, je William Hope Hodgson, anglický autor hororových příběhů ze Sargasového moře (téhož autora, opět ne náhodou, nalezneme i ve věnování knihy Podivná místa).

A ani tím odkazy a narážky nekončí, celá povídka je lemována úryvky z básně Samuela Taylora Coleridge Píseň o starém námořníkovi. A pokud si dáte tu práci a báseň si přečtete, tak je pozitivní účinek hned dvojí.

Jednak se vzděláte v klasické literatuře (a třeba zjistíte, že to za tu pozornost stojí) a jednak si uvědomíte, že báseň není v příběhu jen tak náhodou jako zdobné lemování, které by snad mělo ukazovat autorovu erudici, ale že jde o sofistikovanou intertextuální narážku.

Mignola je zkrátka delikátním autorem, který si hraje s příběhy a náměty a dokazuje tak zcela suverénně své umělecké kvality, u kterých platí, že Mignola scénárista nezůstává pozadu za vytrvale opěvovaným Mignolou kreslířem.

Že Hellboye na moři povětšinou nepotká nic pěkného jsme viděli už minule a ani zde nepůjde zrovna o procházku růžovým sadem.

Mimochodem, dva příběhy z knihy Podivná místa byly v angličtině publikovány v roce 2002 (resp. 2005) a tento Mignola napsal až v roce 2017, dělí je tedy pěkná řádka let, byť na sebe v chronologické posloupnosti navazují.

V knize Bouře a běsy (originál z roku 2010) se o této, dosud nenapsané epizodě z Hellboyova života okrajově dovídáme z vyprávění. Svědčí to o tom, že se Mignola ke svým příběhům rád vrací a doplňuje prázdná místa s pečlivostí autora gargantuovské mozaiky, kterou jeho universum bezesporu je.

Pojďme tedy již k samotnému příběhu. Hellboy narazí na moři na loď, která vzezřením svým i vzezřením svého osazenstva působí jako zjevení z minulosti, konkrétně z devatenáctého století. Pověrčiví námořníci jej ohromným svazkem řetězů připoutají ke stěžni, kde čeká na svůj osud.

Již samotný úvod je exkurzem do života lodní posádky – panoptika čítající pověrčivé námořníky, mořské vlky nasáklé rumem, vypočítavého kapitána či malého chlapce se psem. Nejzásadnějším pasažérem je ovšem bezesporu tajuplná „madam“, která má faktické velení nad lodí a je strůjkyní expedice, na které se loď nachází.

V jejím případě odvádí Mignola skvělou práci v práci atmosférou a skvěle kombinuje protichůdné vlivy, které se v této personě setkávají.

Madam se sama prezentuje jako osoba „moderní vědy“, která zatočí s pověrami a nevědeckými představami o světě. V zásadě se jeví jako moderní a osvícená žena přelomu 19. a 20. století. To ovšem příliš neladí s jejím vzezřením a scénou, kdy se poprvé objeví – zvonky cinkají, ráhna skřípají a až vampiricky vyhlížející postava se příznačně zjeví před samotným Hellboyem.

Mistrná hororová scéna, kterou bychom čekali spíše při uvedení na scénu nějaké lamie či démona. Že to ovšem s touto „madam“ nebude tak jednoznačné je zcela jistě jasné. Ovšem co nalezla v pradávném hyperborejském městě, jak před učenou společností rozmluvila mrtvolu a co ji přivedlo do těchto nebezpečných vod si čtenář bude muset zjistit (a náležitě užít) sám.

Výtvarnou stránku si zde vzal pod taktovku Gary Gianni, americký kreslíř, známý především jako jeden z autorů legendárního komiksu Prince Valiant. Zahraniční čtenáři jej mohou znát také jakou autora ilustrací Rytíře Sedmi království od G. R. R. Martina (ovšem pouze v anglické verzi, český čtenář se jich ovšem nedočkal).

Osobitý, do jisté míry realistický a do jisté míry stylizovaný, výraz se skvěle hodí k dějinnému období, které příběh zachycuje. Navíc je i zajímavé ohlédnutí za minulými událostmi, které můžeme mít ještě v živé paměti zachycené rukou Mikea Mignoly – zde nám je Gianni převypráví v jiném světle.

Rozhodně se ukazuje, že Mignola nesvěří péči o nejlepšího světového paranormálního vyšetřovatele s upilovanými rohy jen tak někomu.

V rámci chronologického čtení jde také o první Hellboyův příběh, který nepřekládal zesnulý Jan Kantůrek.

Pomyslnou pochodeň přebrala Alexandra Niklíčková a rozhodně odvedla skvělou práci. Jazyk a jeho rytmus a přirozený tok je v díle tak pečlivě vytvořeném, jako je Hellboy, zásadní, a neobratnosti by velice rychle a nepěkně vynikly. S potěšením však musím uznat, že se zde nic takového neděje.

Jako celek je Vstříc mrtvým vodám dalším perfektním kouskem do Hellboyovské knihovny, kterému v celkové perspektivě neškodí ani malý rozsah. Ten zajistí, že se ke knize čtenář dozajista vrátí, aby si toto mořské dobrodružství mohl užít opakovaně.

Hellboy: Vstříc mrtvým vodám

Scénář: Mike Mignola a Gary Gianni

Kresba: Gary Gianni

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum ,2021

Překlad: Alexandra Niklíčková

Počet stran: 64 stran

Cena: 279 Kč

Závěrečné hodnocení
Příběh, zábava, čtivost
85 %
Zpracování a cena
85 %
Styl a překlad
85 %
Cíl knihy a splnění
85 %
Václav Valtr
Sinolog, divadelník a dj. Milovník velkolepých fikčních vesmírů, spekulativní fikce, SW i ST, HP i LoTR, young adult i pohádek. A v neposední řadě otec dvou dětí, u kterých doufá, že podědí jeho lásku k fantastice.
hellboy-vstric-mrtvym-vodam-pekelnemu-demonovi-hrozi-prodej-do-cirkusu-ale-nebyl-by-to-hellboy-aby-to-unoscum-nerozmluvil+ Silně atmosférické mořské dobrodružství + Kresba Garyho Gianniho, která jde skvěle k tomuto příběhu - Délka