Na cestě do peruánského města Arequipy potká profesora Trevora Bruttenholma a jeho tehdy mladičkého démonického svěřence krajně nepříjemná událost v podobě náboženského fanatika, který se pokusí Hellboye zabít. Oba čeká nejedno překvapení v podobě gigantické fauny, mluvících opic, lidí měnících podoby, ale i oživlých mrtvol a upírky.
Zkrátka všechno, co čekáte od dobrodružného románu, jak vystřiženého ze začátku století, zde najdete (a pochopitelně i mnohem víc). Vítejte v utajené zemi.
Tajuplné ostrovy skryté v mlze před zraky běžných smrtelníků nezřídka ukrývají mnohá tajemství. Nejinak je tomu v případě oné pevniny, na kterou narazil profesor s Hellboyem. Že tu něco nehraje je jasné již po pár stránkách, kdy je konflikt s náboženským fanatikem vystřídán soubojem s gigantickými kraby.
Pro naše hrdiny to nevypadá zrovna růžově, naštěstí je však zachrání gigantická opice (zdobící i obal) a malý Hellboy, který poslední roky trpí na śtředí Ú.P.V.O. především nudou, se s profesorem mohou pustit do průzkumu ostrova, kde je čekají další lidoopové, tekuté písky a, světe div se, také dinosauři.
Jejich příchod vyvolá menší pozdvižení mezi místními inteligentními obyvateli ostrova. Ónarové, jazykem vybavení lidoopové, se stanou jejich hostiteli a z velké gorily se vyklube slavná letkyně zvaná Nebeská ďáblice, kterou malý Hellboy moc dobře zná ze svých komiksových sešitů (protože nic jiného, než čtení komiksů se na základně dělat nedá).
Záhy se ukáže, že jejich příchod (nebo spíše vyplavení na břeh polomrtvého muže, který v letadle usiloval o Hellboyův život) rozpoutá sérii událostí na tomto ostrově, který byl prastarou magií vyrván z času. Je totiž vězením obávané upírky Vespery, beroucí na sebe podobu gigantického bílého netopýra.
Celý příběh je pak dobrodružným vyprávěním, které se nevyhne téměř žádnému žánrovému klišé – obří zvířata, dinosauři, souboj titánů, oživlé mrtvoly, prastaré chrámy, vize a věštby. Stejně jako jinde pracuje Mignola s otřepanými klišé zcela záměrně a obratně a čtenář zažívá uchvácení dobrodružstvím především fascinovanýma a dětskýma očima mladého Hellboye.
Celkovému vyznění odpovídá i výtvarná stránka, které se zde chopil Craig Rousseau. Tento americký autor se podílel na řadě sešitů DC (např. Batman či Harley Quinn), ale spolupracoval i s Disney či Marvelem. Jeho výtvarný projev vytváří zcela jinou atmosféru, než na jakou jsme běžně z hellboyovského univerza zvyklí.
Místo horrorové atmosféry, stínů a náznaků zde čekejte plné linky, syté barvy a celkově mnohem veselejší a energičtější výraz jednotlivých postav. Dává tak celému příběhu mnohem odlehčenější tón, kde strach a napětí střídá spíše vzrušení, ale i veselí.
Není také náhodou, že hlavní antagonistkou příběhu je zde upírka. Krom toho, že pozorný čtenář již dávno ví, že Mike Mignola má pro upíry slabost, zde si navíc přizval ke spolupráci na scénáři Thomase Sniegoského, který má na svém kontě hned několik scénářů ke komiksové Buffy, přemožitelce upírů. I to může být důvod, proč je Vespera poněkud křiklavější verzí romantičtěji laděných upírů, jaké známe z Hellboye či Ú.P.V.O.
Atmosféra ztraceného světa a kulis připomínající King Konga či romány Edgara Rice Burroughse (autora legendárních postav jako je Tarzan nebo „marťan“ John Carter) je rozhodně v kontextu Hellboyových dobrodružstvích do jisté míry ojedinělá a vhodně se doplňuje s Hellboyovým mládím.
Jsme svědky retrospektivních scén, kde malý Hellboy nadšeně hovoří o vzrušujících dobrodružstvích pilotky Nebeské Ďáblice a jeho mladistvý zápal rezonuje celým příběhem, který má až lehce absurdně naivní charakter. Zatímco však např. u takového Humra Johnsona, kde je výrazná stylizace funkční součástí celkového estetického vyznění, zde působí místy až rozpačitě.
Jakkoliv je propojení Hellboyova mládí a šestákového dobrodružství scenáristicky ospravedlnitelné a pochopitelné, je již na čtenáři, kterak mu tento dosti specifický koktejl sedne.
Zatímco předchozí díl v „sérii“ Hellboy: Mladá léta si, co se poetiky a atmosféry týče, nezadal s některými nejlepšími Hellboyovskými kousky, Utajená země působí poněkud neohrabaněji. Konečný verdikt je však na čtenáři a jeho vztahu k danému typu literatury, například takoví fanoušci Tarzana si mohou k hodnocení rovnou nějaké to procento přidat.
Příběh se odehrává v roce 1947, tedy rok před událostmi Půnočního cirkusu a tvoří tak jakési intermezzo, které ovšem nutně nenavazuje na předchozí děj, ani neanticipuje děj následující. Vzhledem k tomu, že zákonitosti ostrova vyjmutého z času donutí naše hrdiny k tomu, aby na vše v klidu zapomněli, je trochu ošemetné zhodnotit dopad na celkovou příběhovou linii.
Na posledních stránkách se tak oba dva na malé lodičce vynoří z mlhy a vzpomínky na jejich dobrodružství se jim zcela vykouří z hlavy, což zanechá čtenáře v situaci, kdy si klade otázku, zdali tedy mělo toto dobrodružství nějaký větší dopad, nebo zdali na něj může s klidem zapomenout též.
Zatímco zmiňovaný Půlnoční cirkus představuje atmosférické orgie plné aluzí jak literárních, tak čistě Hellboyovských, zde jde o uzavřenou kapitolu značně epizodního charakteru. Srovnání s Půlnočním cirkusem je o to vtíravější, když se mu povedlo na polovičním rozsahu rozehrát mnohem poutavější a bohatší zápletku.
V obou svazcích pozorujeme svět fascinovanýma očima dítěte, ale v jednom případě perspektivou rodokapsu, a v případě druhém perspektivou klasické literatury. Přes jisté nesporné kvality je tak Utajená země něčím trochu navíc, a výsledný dojem možná není zcela rozpačitý, ale rozhodně nepatří mezi ty nejlepší zážitky, které může Hellboy nabídnout. Nicméně pořád jde o relativně kvalitní dílko, kde je spoluúčast Mikea Mignoly znát.
Fanoušci klasické dobrodružné literatury a filmů jako King Kong či Tarzan budou jistě nadšeni, fanoušci Hellboye si příběh celkem užijí – nic víc, nic míň. No a nakolik je Utajená země pro čtenáře, kteří nespadají ani do jedné z těchto kategorií je snad již jasné – sáhněte raději po prvním dílu série Hellboy Sémě zkázy!
Hellboy – Mladá léta: Utajená země
Scénář: Mike Mignola a Thomas Sniegoski
Kresba: Craig Rousseau
Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2022
Překlad: Alexandra Niklíčková
Počet stran: 128 stran
Cena: 419 Kč