- Reklama -

Ve světe seriálových adaptací komiksu to nyní vře. Zatímco DC Universe vypustilo v únoru do světa Doom Patrol, Netflix ve stejný den začal vysílat Umbrella Academy. Oba seriály jsou si hodně podobné, neboť vyprávějí o skupině superhrdinů, kteří se na hony liší od standardních Batmanů a Supermanů, a svou originalitu staví právě na odlišnosti a podivnosti. Doom Patrol zatím necháme stranou a pustíme se do Umbrella Academy. 

Komiksovou předlohu jsme na Fantasymag.cz důkladně rozebrali, přesto mi dovolte, abych jednu pasáž zopakoval: čtenáře komiksů, kteří si pustí seriál, i diváky, kteří otevřou komiks, čeká upřímný šok. Obě díla jsou si na hony vzdálená a zároveň neskutečně blízká.  

Základní rámec příběhu se nezměnil – na světě se ve stejný čas narodilo 43 dětí matkám, které předtím nebyly těhotné a sedm z těchto dětí posbíral excentrický milionář Reginald Hargreeves a vychoval z nich tým bojovníků se zločinem Umbrella Academy. 

Scénář psalo, nebo se na něm podílelo, neuvěřitelných deset lidí. Ani na režisérském stolci neseděl jeden zadek. Každý z pěti režisérů měl na starosti dvě epizody. Producentů bylo nepočítaně. I když autorský tým vypadá jak hydra, co strčila hlavu do štěpkovačky, seriál je překvapivě konzistentní. Bohužel, postupně ztrácí dech. 

Úvodní direkt 

První epizoda do diváků doslova šlápne. Zamotá jim hlavy, neodpoví na nic a vše dorazí mluvícím šimpanzem. Kdo nečetl komiks, bude dost dobře s rozumem v koncích, protože otázek bude mít plnou hlavou. Jak? Proč? Kdo to je?

Na scéně defilují podivíni a psychopati jak vystřižení z katalogu, kterým kraluje excentrický Klaus. Muskulatura Luthera napovídá, že nepůjde o jen tak obyčejného svalouše. A když se na scéně objeví poprvé asistent Reginalda Hargreevse, divák už jen rezignovaně začne kroutit hlavou. 

Upřímně řečeno, oni budou zmatení i znalci předlohy. Přeci jenom, úprav, změn a variací je oproti komiksu mnoho. Důležité ale je, že seriál v divách vyvolává silnou touhu podívat se na další epizodu. A to je hlavní. 

Seriál vytváří celou řadu záhad. Zároveň ale nechává diváky poměrně dlouhou dobu i hádat, jak by to mohlo být. Byl jsem velmi příjemně překvapen, kolik prostoru dostávala moje představivost, abych si z náznaků a útržků vzpomínek sestavil vlastní příběhové pozadí Umbrella Academy. 

Stejně jako v komiksu je i seriál rozdělený do dvou dějových rovin. Hlavní příběh se vypráví v pomyslné přítomnosti a hlavní hrdinové se v něm snaží zachránit svět. V pozadí se skrývá neuvěřitelně bohatá historie každého z hrdinů, která se jim navíc navždy zažrala do mysli a vytvořila z nich prvotřídní podivíny. Právě tuto historii seriál postupně odhaluje a doplňuje jimi obsáhlá bílá místa v hlavní dějové lince. Jedno bez druhého by nemohlo existovat. 

Velmi křehké vztahy postupně vychladnou

Seriálová Umbrella Academy se v historii a vztazích mezi členy rodiny rýpe podstatně víc než komiks a zaplňuje jimi výraznou část stopáže jednotlivých epizod. Zpočátku to nevadí. Naopak. Hladem z nedostatku informací zdivočelý divák bude lačně nasávat jakékoliv vysvětlení či další střípek informace, který potvrdí jeho možnou tezi. Seriál ale zase tak složitý není a bylo zábavné odhalovat, co a proč se stalo a také, co se stane. 

Diváci, kteří se ztratí, však mohou zůstat klidní, až přijde správný čas, vysvětlení vždy přijde. A scénáristé jej udělali blbuvzdorné, takže všichni všechno řádné pochopí. Komiksová předloha je přímočará, jak hlášky Clinta Eastwooda a stejně tak úderná. Příběh je proto jednoduchý jak facka a taky se s ním scénárista Gerard Way rychle vypořádá. A přesně ta nemilosrdná krutost, s jakou autor zmuchlal informace do efektivní knihy, seriálu chybí. 

Umbrella Academy začne zhruba od čtvrté epizody postupně zpomalovat, díly se začnou natahovat, monology vyprazdňovat, až nakonec nezůstane nic, jen nuda a křečovitá snaha autorského týmu dotáhnout do epického finále plytké nic, co jim zbylo. 

Kdyby měl seriál pět dílů, bylo by to spektakulární drama. Osm dílů by umožnilo se v mnohem větší míře zaměřit na postavy, řádně si s každým originálním psychopatem pohrát a obnažit před divákem jeho nitro lépe a efektivněji než to udělal komiks. Jenže v centrále Netflixu řekli deset dílů, tak se muselo natahovat. 

V místech, kde by měl seriál gradovat, se osmá, devátá a hlavně desátá epizoda už jen bezduše vlečou a diváka od scrollování na telefonu vytrhne už jen hluk nějaké akce, jinak se dál budou věnovat Facebooku. 

Parádní vedlejší postavy

Skvěle našlápnuto měl seriál v postavě hlavního záporáka, jemuž se musí členové Umbrella Academy postavit. Postupně sledujeme jeho vývoj, který jde ruku v ruce s tím, jak se adoptivní sourozenci znovu učí se alespoň snášet v jedné místnosti.

Perfektní nápad, sice snadno odhalitelný, ale stejně zábavný a uspokojující na koukání. Hlavně, když příběh pamatuje na obě strany a zásobuje diváka bohatými dávkami informací, aby vůbec odpověděl na ten gazilion otázek položených předtím. 

Vynikající roli tu hraje i dvojice časových zabijáků jménem Hazel a Cha-Cha (Hazel je chlap). Korpulentní vousáč s komisní černoškou dokáží členům Umbrella Academy pořádně zatopit a nakonec se i jejich vztah pěkně zamotá a ve finálním gambitu budou hrát hlavní roli koblihy.

Upřímně řečeno, vedlejší příběhová linka této dvojice, která se od hlavního děje postupně oddělí, měla efektivnější kataklyzma než celý seriál. A obě postavy vykazují víc charismatu než skoro celá týmovka Umbrella Academy. 

Když už jsme u postav, část se jich povedlo vykreslit na výbornou, část autorský tým prostě zabil. Luther byl jednoduchý už v komiksu – silák a vůdce není nic převratného. Tom Hopper jej hraje zcela adekvátně, jako zcela nudného a nezáživného troubu, který je v seriálu naprosto zbytečný.

To platí i pro Diega hraného Davidem Castañedou. Ten se plíží po městě v oděvu z černé kůže a hraje si na samostatného drsňáka a je platný jak automat na kondomy ve Vatikánu. Emmy Raver-Lampman v roli Allison v seriálu vlastně jen významně kouká do kamery a přenáší na diváky potřebné emoce. 

Zato Číslo pět je úplně jiný materiál. Od svého komiksového tvůrce dostala postava hodně originality – šedesátník, který byl časovým zabiják, se vrátí v čase a zůstane uvězněný v těle svého desetiletého já. Aidan Gallagher starého mladého hocha kraje s gustem a velkou přesvědčivosti. Stejně tak Ellen Pageová, coby představitelka Vanyi. Zpočátku bledá sociopatka postupně nachází nejen oporu, ale i samu sebe. 

No a pak je tu Klaus.  

Robert Sheehan v roli excentrického buzeranta se závislostí na drogách vysloveně září. Divák jej má chuť umlátit čímkoliv jen vzdáleně připomínající vražednou zbraň, ale přesně v tom se skrývá kouzlo té postavy. On je otravný správně.

A čím dále se posouváme v příběhu, tím se jeho charakter mění a jeho kratičký minipříběh z Vietnamu patří k tomu nejlepšímu, co v seriálu diváci mohou vidět. Na hlavní dějovou linku to vliv absolutně nemá, samostatně by to neobstálo ani náhodou, ale vpleteno do první poloviny epizod, skvěle doplňuje stále bohatší omáčku, v niž postavy plavou. 

Na konci už jen nuda a křeč

Kdyby seriál nebyl tak dlouhý, plytkost valné většiny hlavních postav by nestačila vyjít tak okatě najevo. Ve výsledku tak máme skvěle našlápnutý seriál, který zpracovává vynikající komiks a v jistých částech je dokonce i lepší, protože toho říká prostě víc.

Scénáristé se nebojí nechat diváka chvilku tápat v neznalosti, hrají si s informacemi a postupně se na sebe vrství v příjemně zamotané mozaice. Postupně se však z epizod začne vytrácet napětí i zábavnost a zůstane jen šedá nuda.

Seriálu prostě před koncem dojde dech a do finále proklopýtá v těžkých křečích, které z povinnosti dokoukáte (a možná ani to ne) a seriál odložíte jako průměrný. 

The Umbrella Academy 

Tvůrci: Jeremy Slater, Steve Blackman

Režie: Peter Hoar, Andrew Bernstein, Ellen Kuras, Stephen Surjik, Jeremy Webb 

Scénář:  Mark Bomback, Rawson Marshall Thurber, Steve Blackman, Jeremy Slater, Ben Nedivi, Matt Wolpert, Lauren Schmidt, Robert De Laurentiis 

Kamera: Neville Kidd, Craig Wrobleski

Hudba: Jeff Russo

Hrají: Ellen Page, Tom Hopper, David Castañeda, Emmy Raver-Lampman, Robert Sheehan, Aidan Gallagher, Mary J. Blige, Cameron Britton, Adam Godley, Colm Feore, Sheila McCarthy, Justin H. Min a další

- Reklama -
Mám rád fantastiku všeho druhu, ale opravdu s gustem si vychutnám dobrý horor, kyberpunk nebo oddechové akční sci-fi. Jelikož mám rád i publicistiku, stále mě baví psát recenze, reportáže i rozhovory. Doufám, že to někoho baví i číst… Nicméně jednou jsem už byl dokonce citovaný v diplomové práci jako zdroj!