V mrazivém vzduchu Severního ledového oceánu vrzají prkna lodí pomalu se deroucí skrze ledovou krustu. Nespokojená posádka silně reptá, na špatné počasí, na nedostatek jídla, sama na sebe. Chybí málo a obě lodi se na své cestě zadrhnou. Lodníci budou poté muset na pevninu a vysekávat trup lodi z ledové překážky. Jenže tam venku je něco, co se nese na křídlech nemilosrdné smrti. Něco, co si vybere svou krvavou daň na posádkách obou lodí…

Napněte plachty, pomodlete se a vyplouváme

Když měly v březnu tohoto roku vyplout na seriálové moře lodě Terror a Erebus, těšil jsem se jako malé dítě. Jako fanouška hororů mě totiž láká jakékoliv dílo tohoto žánru, které není stá řada American Horror Story. The Terror navíc vypadal již od počátku slibně. Seriál založený na stejnojmenném románu Dana Simmonse, jenž je navíc inspirován skutečnými událostmi, totiž již z trailerů sliboval hutnou atmosféru a notnou dávku napětí.

A o čemže to je? Dvě výše zmíněné lodi britského královského námořnictva se v roce 1845 vydávají na objevnou plavbu přes Severní ledový oceán, z níž se již nikdy nevrátí. Co přesně se ale během plavby stalo je dodnes předmětem spekulací a příběh toho pochopitelně chytře využívá. Je na vině jen špatné počasí a třeskutý mráz nebo se odehrálo mnohem temnější a krvavější drama, které zavinilo zkázu výpravy?

Není žádný spoiler, že lodi hned z kraje seriálu zamrznou a námořníci se tak stávají vězni uprostřed nedozírné ledové planiny. Zde jsou vydáni na pospas rozmarům přírody, tenčícím se zásobám i ponorkové nemoci, ale ani to všechno ještě není konec jejich útrap.

Co by to totiž bylo za horor, kdyby v něm nebyla nějaká prastará, v tomto případě inuitská kletba a něco tajemného, co postupně zabíjí členy výpravy, aniž by to bylo spatřeno. Přidejte k tomu velení tvořené alkoholikem a náboženským fanatikem a je jasné, že prostoru pro problémy je zde více než dost. Jak to ale celé dohromady funguje?

Hvězdný tým

Ještě než se dostaneme k ději, musíme zmínit tvůrce. U The Terror se sešla špička světového filmového průmyslu. Jednu z producentských židlí obsadil Ridley Scott, pod jehož rukama vznikly takové pecky jako Vetřelec, Blade Runner, Prometheus nebo Marťan. Scénář napsal David Kajganich, který napsal mimo jiné scénář k hororové perle jménem To. Jared Harris a Ciarán Hinds, představitelé hlavních rolí, hrají svou standardní kvalitu, a pokud někdo, tak oni budou ten důvod, proč si The Terror pustíte.

Horor, který by neměl být hororem

The Terror je momentálně asi v polovině své plavby, jež v poměru k jiným seriálům patří k těm kratším, neboť čítá všeho všudy deset epizod. Mé pocity z něj jsou ale již nyní značně smíšené. Nemohu přitom ani náhodou říci, že by se jednalo o špatný seriál, jen jsem prostě čekal trochu něco jiného. Nebo spíš dost.

V prvé řadě je potřeba říci, že formát seriálu obecně nesvědčí hororovému žánru, neboť je potřeba udržovat napětí a strach na poměrně velkém prostoru. I přes to se The Terror rozhodl vydat touto cestou, a dle mého názoru je to věčná škoda.

Toto dílo totiž mohlo být naprosto skvělé historické drama, které ačkoliv je v podstatě dosti komorní, tak i díky skvěle provedeným kostýmům a lodím působí velkolepě. Veškeré překážky, které stojí proti v ledu uvězněným námořníkům pak vytváří prostor pro celou řadu větších i menších dramat, stejně jako pro tísnivou atmosféru beznaděje, pramenící z neustále se ztěžujícího boje o přežití.

Z tohoto pohledu je pak ona hororová linka s něčím, co se ukrývá tam někde v ledu, obchází to kolem lodí a může to kdykoliv zaútočit, to vůbec nejslabší, co navíc solidně narušuje uvěřitelnost celého příběhu. Můžu říci, že první epizody, které se snaží tvářit co nejvíce realisticky jsou skutečně skvělé. Z ledového prostředí mi byla fyzicky zima a kvůli narůstajícímu počtu komplikací jsem byl jako na trní. V okamžiku, kdy se začaly dít nadpřirozené jevy šla ale celá efektnost značně dolů.

Přitom by stačilo tak málo. Vykašlat se na nějakou vraždící bestii a místo toho si pohrávat jen s drobnými náznaky. Vždyť loď zamrzlá v hoře ledu, v jejímž podpalubí se kupí těla mrtvých členů posádky, je přeci hororové místo i bez bubáků.

Každopádně uvidíme, co si pro nás autoři ještě chystají, Kolem třetí epizody jsem získal pocit, že koncept seriálu se stáčí špatným směrem, a že mu dochází pára. V páté epizodě, což je zatím poslední, kterou jsem viděl, ale opět v kotli vzplála jiskřička naděje, že je stále ještě možné otočit kormidlo správným směrem. Tak doufám, že nás ještě čeká pořádné mrazení, a nejen pouhé mrzení.

Poslední věta zmrzlého muže

V ledové pustině nelze být věčně a o tomto článku to platí rovněž. Je proto čas říci pár slov závěrem, ale jen krátce, protože dýchat ledový vzduch se nevyplácí.

Jak na The Terror, tak na Frostpunk jsem se dlouho těšil a jsem rád, že obě tyto záležitosti vyšly v podobnou dobu, neboť se k sobě atmosféricky prostě hodí. V mnohém si jsou podobné a mají k sobě blízko, ačkoliv v konečném důsledku jsem z nich měl zcela opačné pocity.

Zatímco The Terror mě na počátku pevně lapil do svých tenat a následně přišlo určité rozčarování z některých dějových linek, tak Frostpunk mě zprvu mírně odradil komplikovaností a vlažnou atmosférou, ale nakonec mě svou propracovaností přesvědčil o svých vysokých kvalitách. Obě tato díla však rozhodně nejsou špatná a stojí za vyzkoušení.

Pokud jste tolerantnější ke svévolnému přecházení mezi žánry a nehráli jste This War of Mine, tak si výše recenzované dílo užijete naprosto maximálně. Pokud jste tolerantní asi jako já či méně a zmíněnou survival adventuru jste hráli, tak si oba kousky užijete rovněž, ovšem zůstane vám po nich takové to štiplavé „ale“. Bylo to dobrý, ale…

Nenechejte se tím však odradit a zkuste tomu dát šanci. Aspoň se trochu ochladíte v těch letních teplotách, co jsou venku.

The Terror

Režie: Edward Berger, Tim Mielants, Sergio Mimica-Gezzan

Předloha: Dan Simmons (kniha)

Scénář: David Kajganich, Soo Hugh, Gina Welch

Hrají: Jared Harris, Ciarán Hinds, Anthony Flanagan, Declan Hannigan, Matthew McNulty

[review]