Do kin dorazil nový Batman v temně noirové atmosferické detektivce a přináší nejlepší zpracování po Nolanově trilogii. Skvěle vystavěný detektivní příběh a výborné herecké výkony Pattinsona, a zejména Colina Farrella, bohužel sráží katastrofální akce a brutální stopáž filmu. I přesto je ale Batman velmi dobrý film, který se konečně vydal jinou cestou.
Jeden z nejočekávanějších filmů tohoto roku dorazil do českých kin. Matt Reeves stál před těžkým úkolem. Zrestartovat totiž skomírající akcie DC na poli filmu nebylo vůbec snadnou věcí, protože od Nolanovy trilogie o netopýřím muži, i přes nesporné charisma Bena Afflecka, jsme nedostali Batmana, jakého bychom si zasloužili.
Nový Batman nakonec zůstal stát někde na půli cesty mezi posledními filmy s maskovaným netopýřím mstitelem a Nolanovou genialitou.
Matt Reeves uchopil tuhle komiksovou látku úplně za jiný konec a to je jenom dobře. Naservíroval nám temnou detektivku, která brilantně pracuje s atmosférou, kamerou a hudbou. Jako celek je film určitě nadprůměrný, bohužel ho sráží dolů přílišná roztahanost, která je při tříhodinové stopáži znát více než by bylo milé, a pak také velmi chabá a nepřehledná akce, což je strašná škoda.
Ale pěkně popořadě…
Zpátky v Gothamu
Matt Reeves servíruje divákovi opravdu temnou detektivku, která se asi nejvíce podobá klasickému Davidu Fincherovi a jeho kultovnímu filmu Sedm. Nový Batman jde směle v jeho stopách a v tomto směru funguje na výbornou.
Opět se vracíme do Gothamu, města zločinu a korupce, kde všichni na všechny něco mají a kde je každý člověk něčím vinný. Reevsův Gotham je ale oproti těm předešlým špinavý a tu atmosféru prohnilého města můžete skrze plátno doslova cítit.
Děj je zasazen do druhého roku působení Batmana ve městě. Už si dokázal vybudovat respekt a zasít do srdcí zločinců strach. Vůbec práce s atmosférou je jedna z největších devíz filmu. Reeves velmi umě pracuje s temnotou a nastupováním Batmana na scénu.
Hned první bitka v podzemce a Batmanův nástup, kde dlouho vidíte jen tmu a do ticha cvakají jeho okované boty a vy víte, že se něco blíží, ale nevíte kdy se to na plátně objeví, je opravdu působivý a vlastně je to jedna z nejlepších scén ve filmu.
V Gothamu začne řádit nový sériový vrah zvaný Riddler, který zanechává na tělech obětí vzkazy pro Batmana a ten je tak Jimem Godronem přizván k vyšetřování. Nikdo z vyšetřujících ale netuší, jak moc zapletená je pavučina, do které je Riddler zachytil a všichni zúčastnění se pomalu začnou bořit do bahna zkorumpovaného Gothamu.
Byla by škoda z děje prozrazovat více, nicméně vyšetřování vražd a hledání pachatele je zajímavě zpracované a srovnání se Zodiacem, ale hlavně s již zmiňovaným kultovním filmem Sedm, je více než na místě.
Celý film je opravdu hodně temný, a to nejenom atmosférou, ale i vizuálně. Na rozdíl od Snyderova univerza ale nečekejte žádný „digibordel“, ale vyspělou práci s atmosférou, ze které na vás bude dýchat skoro až ten pravý komiksový noir.
Film se odehrává převážně po nocích a téměř bez ustání prší, což jen umocňuje pocit stísněnosti a díky tomu vás dokáže vtáhnout dovnitř.
Pattinson nezklamal
Ano, je to tak. Jedna z nejpalčivějších otázek před uvedením filmu do kin byla, zda bude Robert v dobrým Batmanem. Dost lidí mu nevěřilo, ale ti kteří Roberta viděli v jeho posledních rolích, už věděli, že se z nešťastné pověsti Stmívání už dávno vymanil a je to herec pár excellence.
A Pattinson v roli Batmana opravdu nezklamal. Jeho uhrančivý pohled plný vnitřního utrpení dodal Batmanovi daleko více vnitřních emocí, než se povedlo třeba Affleckovi nebo Baleovi.
V kostýmu Pattinson vypadá velmi dobře a jeho surovost při soubojích mu nemáte problém uvěřit.
Když ale kostým odloží, tak je Pattinsonův Bruce Wayne jednoduše řečeno velmi divný. Působí tak trochu jako gotický Ken z příběhů o Barbie. Naštěstí scén s Brucem Waynem zase ve filmu není tolik, a tak to celkovou integritu filmu nenarušuje až tak výrazně.
Nejen Pattinson nezklamal. The Batman má vcelku zajímavé obsazení, které povětšinou dostálo svému jménu.
Zoe Kravitz jako Catwoman byla jednou z nejzajímavějších postav filmu. Nedalo se jí upřít charisma, ani herecké umění. Byla tou ideální femme fatale, kterou Batman k sobě do svého příběhu potřebuje. Sexy, nebezpečná a s dobrým příběhem v pozadí děje.
Nezklamal ani Jeffrey Wright jako Jim Gordon. Ten dostal ve filmu daleko více prostoru, než by se čekalo a tvořil s Batmanem hlavní detektivní duo, které se postupně proplétalo případem. Leckomu vadilo, že byl černé barvě pleti, ale filmu to vůbec neuškodilo, naopak díky výbornému hereckému výkonu Jeffreyho Wrighta byla postava Jima Gordona velmi zajímavá.
Postavu komorníka Alfreda si zahrál charismatický Andy Serkis, který bohužel na plátně nedostal moc prostoru. Jeho vztah s Brucem se vyvíjel celkem zajímavě, protože Bruce se k němu nechoval vůbec příjemně a byla škoda, že se Reeves touto linkou nezabýval trochu více na úkor jiných, slabších dějových linek, kterých je ve filmu celkem dost.
Pak tu máme záporáka Riddlera, který byl díky svému osobitému vzhledu a ujetému creepy chování jednou z největších předností filmu. Paul Dano ho zahrál perfektně, a když si potom Riddler sundal masku, tak ten kontrast vzhledu byl ultimátní.
Riddler zde byl pořádný asociální psychopat, který se v ničem nepodobal Riddlerovi Jima Carreyho a tuhle změnu nelze jinak než kvitovat, protože výsledný zážitek stál za to.
No, a jak už to má v posledních svých rolí ve zvyku, nejlepší herecký výkon podal opět Colin Farrell jako Pinguin. Jeho jméno na seznamu účinkujících je zárukou toho, že minimálně jeho postava bude stát za to. Stačí si vzpomenout na jeho brilantní hereckou show z Gentlemanů.
Sice byl Farrell změněný k nepoznání, ale i přesto tuna make-upu z maskérny nezakryla jeho geniální herecký um a jeho postava díky tomu byla tou nejzábavnější v celém filmu.
Atmosféra není všechno
Ačkoliv je nový Batman opravdu skvostně atmosfericky vybudovaný a zásadně tak odlišuje Batmana od ostatních komiksových filmů, tak to ale bohužel úplně nestačí.
Na všudy přítomnou temnotu doplatila zejména akce, která je katastrofální a ze které nebudete mít v podstatě nic a dění na plátně si spíše musíte domýšlet, než že byste si užívali propracované souboje.
Jediný pořádný souboj je v podstatě hned na začátku filmu v podzemce a pak už to jde s akcí čím dál tím více z kopce. Drtivá většina bojů se odehrává ve tmě, je nepřehledně nastříhaná a celkově vůbec neoslní. Je sice syrovější a surovější, ale to prostě nestačí, když nic nevidíte.
O to hůře, že je ve filmu akce skutečně minimum. Což by vzhledem k pojetí filmu nemusel být vůbec problém, kdyby ale ta troška akce ve filmu stála za to. A to bohužel nestojí ani v nejmenším.
Co ale stojí za to, je automobilová honička, nebo vlastně jakákoli jízda v dopravních prostředcích. Zde je nutné ocenit zejména originální a kreativní práci s kamerou, která byla opravdu dokonalá.
Honička, kde Batman nahání ve svém Batmobilu Pinguina, je bez nadsázky asi nejlepší pasáží celého filmu. Mimo to Batmobil je velmi zajímavě řešený a oproti RC vozítku na ovládání ze Snyderova DCEU je to opravdu krok v před. Když se poprvé Batmobil objeví na plátně, tak po vizuální stránce i po té zvukové vám bude běhat mráz po zádech.
Ve filmu také výborně funguje hudba. Celý snímek provází jedna velmi chytlavá ústřední melodie v různých obměnách a podtrhuje už tak skvělou atmosféru filmu. Michael Giacchino ukázal, že má cit pro hudbu a podařilo se mu poskládat velmi zajímavý soundtrack.
Finální verdikt
Žádný zázrak se nekoná. Matt Reeves natočil velmi kvalitní film, který se diametrálně liší od svých předchůdců a také od konkurenčního Marvelu. Vybudoval skvělou atmosferickou detektivku, která ve svém žánru funguje nadprůměrně dobře.
Bohužel ale v jiných směrech film není až tak úplně funkční. Oproti Nolanovým Batmanům chybí výraznější gradace a tah na bránu. A taky kvalitní a přehledná akce, která byla v novém Batmanovi prostě a jednoduše špatná.
K tomu všemu ho opravdu brutálně sráží dolů tříhodinová stopáž. Tam, kde kralovali Avengers Endgame, jejichž tři hodiny uběhly mrknutím oka, tam Reevesův Batman pokulhává a v určitých pasážích se přistihnete, že se prostě nudíte.
Kdyby film měl dvě hodiny, jednalo by se asi nejspíš o hodnocení k 90%, ale takto tam byla hodina děje v podstatě úplně zbytečná a je to strašná škoda. Batman tak působí velmi rozvlekle a nedokáže naplno udržet divákovu pozornost.
The Batman je jednoznačně lepší než jeho předchůdci od Zacka Snydera a vydává se spíše stopou úspěšného Jokera s oscarovým Joaquinem Phoenixem, který dokázal rozvířit emoce.
Na Nolanovu trilogii o netopýřím muži se film ale bohužel vůbec nechytá. Ta stále zůstává nepokořená, a nutno přiznat, že nový Batman zaostává v mnoha směrech o několik úrovní. Nolanovu trilogii překonává The Batman snad jen v atmosféře snímku, ve zbytku bohužel nestíhá.
Nicméně jako komiksovou temnou noir detektivku můžu nového Batmana doporučit. Když přimhouříte oko nad akcí a tou brutální délkou, budete se u této atmosferické podívané celkem bavit.
Režisér si také připravil půdu pro případné pokračování, kterému bych se vůbec nebránil, protože věřím, že by se ze svých chyb poučil.
Matt Reeves se se svým úkolem popral ve finále velmi dobře a když jeho Batmana nebudeme srovnávat s Nolanovou trilogií, tak se asi jedná o nejlepší snímek s Batmanem, který byl natočený.
The Batman
USA, 2022, 176 min
Režie: Matt Reeves
Předloha: Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)
Scénář: Matt Reeves, Peter Craig
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Jeffrey Wright, Colin Farrell, Paul Dano, John Turturro, Andy Serkis a další