První polovina seriálu nás navnadila, žonglovala s našimi očekáváními a pečlivě rozehrávala hru se zajetými stereotypy Star Treku a moderním seriálovým stylem. Měli jsme dost času na to, abychom pochopili, kudy se seriál bude ubírat a druhá polovina drží kurz zadaný kapitánem.
Zatímco první díly nás uváděly do tématu, chystaly si jeviště i herce a pohrávaly si s některými zabudovanými schématy, od pátého dílu dál již sledujeme jasně vytyčenou příběhovou linku s poměrně přesnou představou, o co v seriálu jde.
Hledání Bruce Maddoxe a Soji pokračuje, po jejich záchraně se dočkáme drobného intermezza a v závěrečných epizodách se dozvíme pozadí celého příběhu; zápletka nakonec vyvrcholí konfliktem na planetě Copellius. Tento článek shrnuje děj seriálu Picard, tudíž je zcela prolezlý spoilery, takže čtěte na vlastní nebezpečí.
Pátá epizoda
Pátá epizoda „Stardust City Rag“ nás zavede na planetu Freecloud, hnízdu lecjaké uvolněné zábavy, svobody, ale též organizovaného zločinu. Právě zde se nachází Bruce Maddox, v zajetí mafiánky Bjayzl (jejíž představitelka se neskutečně podobá mladé Marině Sirtis, která ztvárnila Deannu Troi). Bjayzl chce Maddoxe prodat Romulanům a naše posádka, v křiklavých bombastických převlecích, se nabídne coby prostředník obchodu.
Jak se dá čekat, nic nepůjde zcela hladce, obzvlášť, když se dozvíme, že Bjyazl „sklízela“ implantáty z bývalých Borgů a Sedmá z Devíti, nový pasažér na Picardově lodi, na ní má spadeno. Místy poněkud frivolnější epizoda vyústí v záchranu Maddoxe a naše posádka se dozví, že Soji je na Artefaktu. Krom toho se ukáže, že pohnutky doktorky Jurati nejsou tak čisté, jak se mohlo zdát. A ač ji k Bruci Maddoxovi vázalo silné pouto, je to právě ona, kdo jej prostřednictvím medikompu zabije.
Další krok v příběhu je vyvrcholením dosavadních snah admirála Picarda – jde o cestu na Artefakt a zkontaktování (a posléze záchranu) Soji. Artefakt se nachází v romulanském prostoru a díky tomu uvidíme Jean-Lucovy diplomatické schopnosti v plné síle. Díky konexím Raffi se mu podaří dostat se na Artefakt coby velvyslanci k Borgskému rekultivačnímu projektu.
Již při setkání se Sedmou z Devíti vyplouvají některé temnější chvilky z Picardovy borgské minulosti, příchod na Artefakt a setkání s Hughem tyto vzpomínky jen zesílí. Soji je mezitím v rukách Nareka, který se rozhodne vyextrahovat z ní vzpomínky pomocí romulanské meditační techniky Zhal Makh.
Scéna, kdy provádí Soji jejími falešnými vzpomínkami a odhalí tak lokaci její domovské planety, aby ji vzápětí otrávil silnou radiací patří k silným momentům celé série – obojakost Nareka a jeho těžce skrývané pocity z něj činí jednu z nejzajímavějších postav (a na rozdíl od své sestry, která je poněkud stereotypní záporačkou, je on tím záporákem sympatickým). Soja pomocí borgské technologie spolu s Picardem uprchne na Nepenthe.
Nepenthe je vzdálená planeta, která poskytla útočiště dvěma důvěrně známým tvářím – Williamu Rikerovi a Deanně Troi. Celá epizoda je skvělým intermezzem, které zvolní dosavadní tempo a krom znovuuvedení starých postav se dočkáme především intimnějších momentů, nostalgických chvil, otevírání starých ran a budování vztahu mezi Soji a Picardem.
Napenthe
Epizoda Nepenthe zcela výtečně využívá to nejlepší, co může nostalgický moment, jakým je shledání starých přátel, nabídnout, aniž by sklouzla do zbytečností. Svým způsobem jde o nejvíce „star trekovskou“ epizodu ze všech, a to nejen kvůli svému tempu, ale i proto, že se obrací k motivacím jednotlivých postav a k jejich skrytým hloubkám. Když na Nepenthe dorazí La Sirena kapitána Riose, aby Picarda a Soji vyzvedla, neubráníte se jistě alespoň drobnému dojetí.
Před závěrem série se dílky konečně poskládají dohromady a všechny karty jsou vyloženy na stůl. Dozvídáme se o původu organizace Zhat Vash, o hrozbě technologicky neskutečně vyspělých syntetiků, kteří čekají na signál, kdesi ve vzdáleném vesmíru. Posádka se dozvídá o činu Agnes Juratiové, kapitán Rios otevírá staré rány a Artefakt se dostává znovu pod kontrolu Borgů (a Sedmá si na chvíli vyzkouší roli královny).
Et in Arcadia Ego
Jak se celá série jeví až do tohoto bodu? Jako dobře vystavěný pokus přenést Star Trek se svou specifickou poetikou do 21. století. Místy může být ztráta některých iluzí bolestivá, ale celkově jsou to často právě ty momenty, které stojí na změně perspektiv a relativizaci některých hrdinů či hodnot z dřívějška, které dodávají celému seriálu jeho hloubku.
Příběh je napínavý, herecké výkony skvělé a přes drobné výhrady jde zkrátka o vynikající sci-fi seriál. Jak však s celým příběhem zamával konec v podobě dvou epizod Et in Arcadia Ego?
V nich se konečně dostáváme na planetu Copellius, která je útočištěm syntetického života (jeho jediný živý obyvatel je doktor Altan Inigo Soong, syn Nooniana Soonga a Datův „bratr“, též ztvárněný Brentem Spinnerem). Nastává závěrečná konfrontace postav, která vyvrcholí zatčením Picarda a snahou syntetiků kontaktovat onu záhadnou vzdálenou umělou inteligenci, která je má zachránit (a dle Romulanů přinese naprostou zkázu všemu živému).
Celý motiv oné tajuplné syntetické civilizace, která hlídá ostatní a při určitém stupni vývoje syntetiků zasáhne je poměrně dynamický. Nejprve jsme s ním konfrontováni skrz splynutí myslí doktorky Jurati a Romulanky Oh.
Romulani chápou tuto civilizaci jako největší hrozbu a varování berou velice vážně, sám Jean-Luc však nabízí alternativu – místo tajnůstkářství a strachu spolku Zhat Vash by se měli všichni dívat vstříc budoucnosti s optimismem, otevřeností a zvídavostí a nevidí celou zprávu tak fatálně. Syntetikové (konkrétně Sutra) vidí v této civilizaci naději a rozhodnou se jí přivolat.
Celý akt přivolání pak evokuje spíše scénu z Lovecraftovského univerza – zlovolným portálem se derou na planetu syntetická chapadla slibující zkázu. Tím se vlastně dává za pravdu Romulanům a ospravedlňuje jejich obavy (ostatně Narek se raději spolčí s členy Picardovy posádky, aby hrozbu zastavil).
Rozdíl je především v řešení – Romulané chtějí celou planetu z bezpečnostních důvodů vyhladit, Picard (a nakonec i s podporou Federace) se snaží Soji přesvědčit, co je správné a odvrátit jí od zoufalého činu.
Závěrečná konfrontace je podtrhnutá ještě jedním prvkem – Picardovou fatální nemocí, které začne v krizových okamžicích podléhat. Jeho smrt na konci není ničím překvapivým a představuje velice elegantní zakončení, pokud by ovšem nenastalo jeho znovuoživení technologií syntetiků.
Ano, vzhledem k předchozímu vývoji bylo i to předvídatelné, nicméně emotivnímu finále to dodalo poněkud nepříjemnou pachuť. Celý konec je pak poněkud arbitrární – Picard a jeho posádka se vydají na cestu…kam? Jako by posledních deset minut bylo jen tvrzením – pokračování bude, nebojte se (což jsme tedy věděli ještě před odvysíláním prvního dílu, kdy byla potvrzena druhá série).
Název posledních dvou epizod – Et in Arcadia Ego – je narážkou na stejnojmenný Poussinův obraz; tradiční výklad obrazu pastýřů před náhrobkem zní: „I já (Smrt) jsem v Arkádii“. Osada syntetiků je jakýmsi odrazem pastorální idyly, která je ovšem ničena mnoha způsoby – Sutra a její sobeckost, či touha poručíka Daty v kvantové simulaci ukončit svou existenci.
Čekání na druhou sezónu
I v tomto ráji řádí Smrt a jeho idyličnost je jen čímsi vzdáleným. Muselo se však sáhnout až po Picardově smrti, když byla záhy znovu popřena? Opravdu potřeboval divák důkaz o schopnosti Jeana-Luca se obětovat pro správnou věc? Ze samotného závěru čiší jistá myšlenková nedotaženost.
To však neubírá na působivosti a zábavnosti celému seriálu. I diskutabilní konec (který, jak jsem zjistil, navíc leckomu sedl) je „jen“ konec a není radno mu přisuzovat přílišnou váhu; příběh totiž šel po své cestě, vyvíjel se a poutal nás po celou dobu a nejen, že seriál opravdu stál za to, ale i přes některé výhrady se rozhodně můžeme těšit na to, co nám Patric Stewart a další nabídnou v další sérii.
Star Trek: Picard
Akční / Dobrodružný / Drama / Sci-Fi
Tvůrci: Akiva Goldsman, Michael Chabon, Kirsten Beyer, Alex Kurtzman
Režie: Hanelle M. Culpepper, Jonathan Frakes, Maja Vrvilo
Scénář: Michael Chabon, Akiva Goldsman, James Duff
Kamera: Philip Lanyon, Darran Tiernan
Hudba: Jeff Russo
Hrají: Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones, Evan Evagora, Michelle Hurd, Santiago Cabrera, Harry Treadaway, Brent Spiner, Jeri Ryan a další