Za čárou / Outside the Wire cover
Zdroj: Netflix

Netlifx uvedl nové sci-fi z vlastní produkce Za čárou (Outside the Wire). Mělo to být myšlenkově bohaté drama, ve kterém se řeší vznešená témata jako civilní oběti během válečných konfliktů, smysl války jako takové, robotizace a umělá inteligence.

Za čárou / Outside the Wire 1
Zdroj: Netflix

Streamovací síť Netflix se pro rok 2021 rozhodla zaplavit diváky vlastní produkcí a sázet jeden snímek týdně.

Už z této frekvence je jasné, že kvalita jednotlivých děl nemůže být vždy 100% a novinka z poloviny ledna Za čárou to jen dokazuje.

Režie se chopil Mikael Håfström, který natočil například vizuálně zajímavý horor Pokoj 1408 s Johnem Cusackem nebo Plán útěku s Arnoldem Schwarzeneggerem a Sylvesterem Stalonem.

Tvůrčí tým doplnilo duo režisérů, které tvořili: Arash Amel a Rowan Athale.

Zjevně chtěli natočit něco mezi skvělým Training Day a Já, robot, jenže nedokázali ani pořádně odvyprávět příběh, natož aby vytvořili ve filmu nějaké napětí.

Z Falcona androidem

Za čárou / Outside the Wire 2
Zdroj: Netflix

Už trailer prozradil, že hlavní hrdina nebude jen tak obyčejný. Anthony Mackie, známý Falcon z marvelovských filmů, hraje kapitána Lea, který je android.

Na scéně ho doplňuje mladý poručík Harp, kterého ztvárnil Damson Idris. A tady začínají problémy.

Poručík Harp neuposlechne přímý rozkaz nadřízeného, čímž zabije dva spolubojovníky. Místo toho, aby ho poslali do lochu, pošlou ho do akce.

Boj se odehrává na Ukrajině, v jakési demilitarizované zóně, kde Američané působí jako staří dobří ochránci míru proti… Takže jen sedí na svých základnách a nechávají na sebe střílet.

Do relativně patové situace zasáhne utajovaný android Leo, který místo nasazení v nejtěžších bojích, sedí ve skladu a píše na psacím stroji.

Za čárou / Outside the Wire 3
Zdroj: Netflix

Že je android nikdo neví, což je v dost velkém rozporu, protože americká armáda roboty běžně používá, takže jakýkoliv modernější, tedy i efektivnější typ umělého bojovníka by byl vítaný.

Tak prý není. Ani se neptejte proč, film to neřekne.

Problém s androidem je ale hlavně v tom, že jej filmaři absolutně a ostudně nevyužili. Leo v jednom kuse mluví o tom, že je umělý, ale že má emoce, že cítí bolest, v jenom kuse se směje i mračí… jenže o tom vlastně jen vypráví, ale divák z toho nemá absolutně nic.

Je úplně jedno, že je umělý organismus, kdyby měl dřevěnou nohu, dopadlo by to úplně stejně.

Kromě pár akčních scén, kdy se tedy Leo maličko zrychlí, udělá pár akčních skoků a opakovaně zmáčkne spoušť své zbraně. O to hůř pak vypadá zbytek filmu, protože filmaři využívají jeho schopnosti absolutně nahodile.

V jedné scéně kapitán android střílí na všechny strany a nedokáže trefit ani vrata od stodoly, v druhé scéně pistolí přes sklo na 500 metrů skolí ležícího člověka jedinou ranou. Nehledě na fakt, že když už se umí zprůhlednit, aby předvedl své hi-tech vnitřnosti, mohli mu jeho konstruktéři dodat třeba funkci změny barvy kůže.

Nesmyslné prostředí

Za čárou / Outside the Wire 4
Zdroj: Netflix

Upřímně řečeno, produkce obsadila do hlavní role dva herce tmavé pleti.

To je naprosto v pořádku a vůbec z toho není cítit nucená diverzita za každou cenu.

Oba hrají ucházejícím způsobem, jenže když je pošlou na „tajnou“ misi na Ukrajinu mezi bílé Slovany, snímek působí jako ten otřepaný vtip, jak CIA vycvičí agenta, pošle ho do Ruska a dědeček v první hospodě mu říká: „Ty mluvíš jako Rus, vodku piješ jako Rus i na balalajku hraješ jako Rus, ale ty nejsi Rus. Ty si černoch.“

A tahle nepozornost je jen špička ledovce v naprosto tristní sérii logický chyb a nesmyslů, které snímek nabízí.

Hrdinové jdou zničeným městem, střih, najednou procházející pod šumícími stromy zalitými sluncem, střih, už jsou na tržišti, kde lidé v poklidu nakupují, střih, hrdinové projíždění naprosto liduprázdnými ulicemi, kterých se válka ani nedotkla.

A to nemluví ani o schopnosti hlavního hrdiny se zázračně teleportovat z místa na místo podle toho, jak to scénář právě potřebuje.

Nuda a šeď bez života

Za čárou / Outside the Wire 5
Zdroj: Netflix

O nějakém přirozeném plynutí filmu nemůže být ani řeč. Scény na sebe navazují jen tím, že v nich vystupují stejní herci, ale snímek působí trhaným, nesouvislým dojmem.

To platí i pro akční scény, které nemají žádnou choreografii natož nějakou dynamiku.

Jediné, jak by mohly být vnímány, je alegorie amerických ozbrojených sil v konfliktech posledních 50 let: na skupinu amerických vojáků začne střílet nepřítel a ochránci svobody bezradně stojí, klečí nebo leží v prachu ulice, střílejí na všechny strany a zoufale na sebe křičí.

Bojové scény ve filmu Za čárou jsou nudné, hloupé, bez jakékoliv dynamiky nebo nápadu. A to si tvůrčí tým vymyslel, že kromě lidských bojovníků budou na obrazovce i roboti.

Ano, roboti tam jsou. Provedou dva výsadky z transportního vozidla, které filmaři sprostě zkopírovali, aby ušetřili, a jinak se chovají přesně jako jejich lidští páni. Stojí uprostřed ulice a bezuzdně plýtvají municí divokou palbou do všech stran, aniž by cokoliv zasáhli.

Jak trapně pak tyto scény působí například ve srovnání s několika málo minutami bojů ve skvělém snímku Chappie, kde se vojáci za svými robotickými kolegy kryjí, společně postupují vstříc nepříteli a postupně v divokém boji zdolávají jednoho nepřítele za druhým.

Špatně opsaný Training Day

Za čárou / Outside the Wire 6
Zdroj: Netflix

Roboti jsou ve snímku Za čárou absolutně „zabití“, nevyužití a kvůli jejich zbytečnosti až trapní. Jenže to není jediný umělý život, který filmaři totálně zazdili.

Kapitán Leo měl být hlavní postavou, která směřuje ke svému cíli, má k ruce mladého poskoka, který nic nechápe a společně s divákem se v sérii akčních scén dozvídá, o co tomu starému mazákovi jde. Prostě okatá „vykrádačka“ Training Day.

Jenže scénáristé se při opisování snažili vypadat, že mnohem kvalitnější snímek vůbec nekopírují, tak tuto poměrně jednoduchou dějovou linku zakomponovali do série scén a dialogů, které nedávají absolutně žádný smysl.

Motivace kapitána Lea, který je tu ústřední postavou, prostě chybí. Scénář ji doslova vyřeší dvěma větami, které připomínají technobláboly z prvních sérií Star Treku, kde se nesrozumitelnými termíny snažili scénáristé přesvědčit diváka, že děj na obrazovce dává smysl.

Za čárou / Outside the Wire 7
Zdroj: Netflix

Nedává. Anthony Mackie v jednom kuse nutí svého mladšího kolegu, aby na něj sahal, mluví o emocích a pak jako kyborg nedokáže s Ukrajinci mluvit jejich vlastním jazykem.

Což mimochodem působí fakt idiotsky. Ale zpět k ději.

Příběh se vůbec nesoustředí ani na umělou inteligenci schopnou naprosto dokonale napodobit člověka, nesoustředí se ani na hlavního hrdinu, který se rozhodne porušit své rozkazy a jednat na vlastní pěst, nesoustředí se ani na mladého, namyšleného poručíka, který tváří tvář hrůzám války pochopí, že válka je špatná a on začne cítit pokoru a soucit.

Tohle všechno filmaři jen tak naťuknout v dialozích, které pak okamžitě zazdí nějakou nepovedenou akční scénou a dál se danému tématu nevěnují. Prostě do filmu narvali všechno, co je napadlo, i když by každý námět zasluhoval řádně rozpracovat a především sdělit divákovi.

Zbytečný film

Za čárou / Outside the Wire 8
Zdroj: Netflix

Takhle jsme svědky dvouhodinové „slátatiny“, která prostě nedává smysl. Postavy mluví, zbraně střílejí a planeta se točí dál.

Snímek nedokáže naplnit ani svoji elementární funkci zábavné a oddechové střílečky.

Na to jsou akční scény naprosto tupé a křečovité, kdy režisér Mikael Håfström nechá hlavního hrdinu stát uprostřed přestřelky a divákům tvrdí, že je schovaný, protože natočil kameru tak, aby nezabírala střílející roboty v pozadí.

Snímek Za čárou je prostě ukázkou špatně natočeného filmu, který nedokáže souvisle, natož zajímavě, vyprávět příběh. Když jej srovnáme třeba s Půlnoční oblohou, který taky nedopadl vůbec dobře, tak tahle válečná blbost je ještě o několik řádů horší.

Prostě naprosto zbytečný film, který jen stěží dokoukáte.

Za čárou / Outside the Wire

Režie: Mikael Håfström

Scénář: Arash Amel, Rowan Athale

Kamera: Michael Bonvillain

Hudba: Lorne Balfe

Hrají: Anthony Mackie, Emily Beecham, Michael Kelly, Kristina Tonteri-Young, Damson Idris, Enzo Cilenti, Bobby Lockwood a další



Závěrečné hodnocení
Zábava/příběh/kvalita
20 %
Mám rád fantastiku všeho druhu, ale opravdu s gustem si vychutnám dobrý horor, kyberpunk nebo oddechové akční sci-fi. Jelikož mám rád i publicistiku, stále mě baví psát recenze, reportáže i rozhovory. Doufám, že to někoho baví i číst… Nicméně jednou jsem už byl dokonce citovaný v diplomové práci jako zdroj!