Třetí říše padla a ve válkou zničeném Berlíně panuje nejistota, hlad a zoufalství. Křehké spojenectví mezi Rudou armádou a Spojenci není příliš vřelé, obzvláště proto, že panují obavy, že si Rusové přivlastnili velké množství nacistických magických artefaktů.
Do tohoto chaosu přijíždí profesor Trevor Bruttenholm zjistit, jaké okultní stopy po sobě Třetí říše zanechala. A stopa, kterou objeví se rozvine v mrazivý horrorový příběh, který odhalí plány na hrozivou operaci Vampir Sturm.
Začátky Úřadu pro paranormální výzkum a obranu sahají do dob, kdy se profesor Bruttenholm vydal překazit projekt Ragna Rok, jehož výsledkem bylo přivolání malého Hellboye na zem. Chvíli však trvalo, než se úřadu dostalo zasloužené pozornosti a pochopitelně také financí.
Těžké začátky máme příležitost sledovat v příběhu, odehrávajícím se ve válkou zničeném Berlíně. Zničené město poskytuje přístřeší zdevastovanému obyvatelstvu a neméně vyčerpaným vojenským oddílům Spojenců a Sovětů. Neutěšená a chmurná atmosféra nedostatku, strachu a nedůvěry leží na městě jako těžká opona.
Trevor Bruttenholm přijíždí se svým asistentem, doktorem Howardem Eatonem, aby prozkoumali nacistické okultní fondy a v ideálním případě i odhalili, čeho se zmocnili Rusové. K ruce je jim přidělená poněkud problematická jednotka, která není nikterak nadšená z toho, že se mají probírat německými dokumenty. Že však nepůjde jen o papírování se záhy ozřejmí – dodávky tekutého dusíku do mnoho let nepoužívané psychiatrické léčebny vypadají nadmíru podezřele.
Výprava do nevlídné náruče psychiatrické léčebny je skvělou ukázkou poctivého komiksového horroru s perfektní atmosférou. Zatímco čtenář pozoruje, co se skrývá ve stínech, profesor a jeho asistent, nemají tušení, co na ně číhá. Výprava však skončí neúspěšně, a tak vyšetřování probíhá na jiných frontách. V místní hospodě se profesor dozvídá, že jeden z chovanců ústavu uprchl a schovává se na venkově nedaleko Berlína.
V opuštěné stodole jednoho statku schovává nešťastná matka svého groteskně proměněného syna. Situaci ještě zkomplikuje příjezd ruských vojsk, v čele s vrchní velitelkou sovětského oddělení okultních věd a esoterických studií – Varvarou. S tou se profesor již setkal a rozhodně jej to nenechalo v klidu.
Jak si totiž vysvětlit, že oddílům vojáků a rozsáhlým skladištím plným okultních artefaktů velí drobná dívenka v bílých šatečkách s volánky a s nakroucenými kadeřemi? Varvara si povídá s dospělými infantilním způsobem, hraje si s panenkami, zná řadu znepokojivých tajemství a mezi vězni šíří hrůzu, protože prý „ten, koho vyslýchá malá holčička, se už nevrátí.“
Jakkoliv je Varvařina přítomnost znepokojující, poskytne profesorovi zásadní informace o původu znetvořeného chlapce a celého projektu, který využíval prostory bývalé psychiatrické léčebny. Ukáže se, že Adolf Hitler v zoufalství uzavřel úmluvu s Vladimirem Giurescem, legendárním upírem, se kterým se čtenář mohl setkat již v druhém svazku Hellboye Probuzení ďábla.
A tak se dá do pohybu vyšetřování podivného Himmlerova projektu nazvaného „Vampir Sturm“, který měl Třetí říši pomoci vytvořit armádu nadpřirozených bytostí pro dobytí Evropy, nebo alespoň pro totální likvidaci všeho živého, pokud by měla říše padnout. Do hry se tak dostává další frakce, o které ještě v budoucnu dost uslyšíme – totiž upíři. Těm se Hitlerův plán příliš nepozdával a na scéně se objeví baron König (upír, který proměnu v netopýra vyměnil za proměnu v sovici sněžnou), který na celý případ vrhne více světla.
Postupně se též čtenář dozvídá něco víc o možném původu holčičky Varvary a část, kde se ve vyprávění dostaneme do její matičky Rusi do dob Petra Velikého patří k těm nejlepším (a typický Mignolovský duch z ní jenom srší). Situace eskaluje a léčebnu je třeba prohledat důkladněji.
Velikým plusem je zde fakt, že úvodní rozvržení sil v příběhu nehraje pouhou roli kulis, ale dodává celé knize dynamiku – řevnivost mezi Američany a Rusy, nenávist místního obyvatelstva k okupantům a výslechy zajatých německých důstojníků přibližují příběh plný nadpřirozena dobovým skutečnostem a jen zesilují jeho syrovost a neúprosnost.
Ta je pochopitelně notně nesena také stránkou vizuální, které se zhostil vynikající Paul Azaceta (mimo jiné výtvarník série Outcast, ale také řady marvelovek). Jeho expresivní styl plný silných linek a bledých pastelových barev (v pravých chvílích kontrastovaných notnou dávkou krve) je pro tento příběh zcela ideální a jeho pojetí rozbombardovaného Berlína je fantastické.
Prostoru pro výtvarné vyjádření se ostatně v tomto svazku najde víc než dost. Krom zničeného města je zcela vynikajícím prostředím samotná psychiatrická léčebna, kde se potkává skvělý scénář s výtečným rozvržením okének a vzniká tak perfektní horrová atmosféra se skvěle budovaným napětím. Dočkáme se ale také výjevů z historie, pekelných démonů, upírů a podivných monster, futuristických nacistických robotických uniforem, bezútěšných výslechových místností, ale také méně očekávatelné věci.
Pro zachování momentu překvapení nebudu prozrazovat, ale jen naznačím, že je zde ještě jeden důvod, proč si oprášit svazek Probuzení ďábla, popřípadě Červ dobyvatel (možná napoví opice s umělou čelistí na přebalu knihy). Mike Mignola přispěl Azacetovi řadou návrhů (které naleznete v přiloženém skicáři) a výsledek je velice uspokojivý. Škoda jen, že Azaceta už na dalším Ú.P.V.O. ani Hellboyovi nespolupracoval.
Za scénář je spolu s Mikem Mignolou zodpovědý Joshua Dysart, s jehož prací jsme se již setkali ve svazku Paskřivec a jiné příběhy (jmenovitě v příběhu „Ti, kteří se vydávají v lodích na moře“). O genezi příběhu a jeho spolupráci s Mignolou si můžete přečíst v doslovu. Po něm následuje ještě krátký příběh od stejného trojlístku (Mignola, Dysart, Azaceta) nazvaný „Oleksandrův ďábel“. Jde o miniaturu o výpravě za tajemným grimoárem, kterou vypráví doktor Howard Eaton a popisuje svůj první (notně dramatický) zážitek s profesorem Bruttenholmem.
1946 je vlastně otevřením nové linky v sérii Ú.P.V.O., která zabíhá do minulosti úřadu a rozehrává příběhy s povětšinou novými charaktery. Čtenář se zde však může cítit jako doma, protože vše nese známku Mignolova mistrovství, a navíc slibuje další rozvoj příběhu o divokých počátcích Úřadu pro paranormální výzkum a obranu. Ostatně, upíři ještě neřekli své poslední slovo.
Ú.P.V.O. 1946
Scénář: Mike Mignola a Joshua Dysart
Kresba: Paul Azaceta
Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2019
Překlad: Ladislav Niklíček
Počet stran: 160
Cena: 419 Kč