Richard K. Morgan: Zlomení Andělé cover
Autor: Netflix

Sanction IV je chudá planeta izolovaná od okolního světa. Navíc zde probíhá docela ošklivá, celoplanetární, chcete-li občanská, válka. Věci, které si zde na lidé na obou stranách fronty jsou schopni provádět, přesahují dalece hranice konvencí. A mezi výbuchy a smrtícími výstřely z geneticky upravených kalašnikovů se zde přirozeností sobě vlastní pohybuje Takeshi Kovacs.

Půjčovna masa a Zlomení andělé

První díl cyberpunkové, ale volně propojené, knižní trilogie od Richarda K. Morgana, s názvem Půjčovna masa, byl více městský cyberpunk říznutý s temnou detektivkou. Zlomení andělé jsou zařaditelní do akční space opery kombinované s cyberpunkem.

Tam, kde v Půjčovně masa Takeshi Kovacs v těle (pouzdru) místního detektiva pátral po vrahovi, na Sanction IV dává plně rozvinout svým vojenským schopnostem a žoldnéřské mentalitě nájemného střelce. Během nemilosrdného konfliktu pomáhá těm, kteří mu nejlépe platí a dělá to, co mu jde nejlépe. Zabíjí.

Tohle je válka, ne soutěž v oblíbenosti

Richard K. Morgan: Zlomení Andělé obálka
Autor: Triton

Takeshimu poměrně vyhovuje ona jednoduchá rovnice ekonomického mlýnku na maso a peněz, ale uvnitř sebe cítí mentální únavu a ve skutečnosti touží ze Sanction IV vypadnout. A dopomůže mu náhoda.

Když se jedna akce maličko nezadaří a celá jednotka je rozprášena, Takeshi Kovacs skončí zraněný na nemocniční lodi. A právě tam potkává Schneidera, pilota, který není zrovna morálním etalonem, ostatně to ani samotný Kovacs. Ale má pro Takeshiho jednu zajímavou nabídku, která se neodmítá. Akci, na jejímž konci je hrnec plný zlata a celá by měla probíhat jako po másle.

Ďábel se skrývá v detailech a plán se zdá prostý. Na jeho konci je mimozemský artefakt, o který by měla zájem obchodní korporace. A na úplném začátku je vyzvednutí archeoložky jménem Tanja Wardaniová, z internačního tábora.

Co zbývá…dát dohromady tým. Avšak jelikož jsme v cyberpunkovém světě Richarda K. Morgana, kde jsou lidská těla nepodstatná, je nutno sehnat báze s lidskými identitami, potom těla samotná – zde vojenské prvotřídní (a antiradiační) úrovně, vybavení… a dobrodružství může začít.

A, vlastně ještě maličkost. Než se Kovacs vydá za duhou, na jejímž konci je onen hrnec plný zlata, musí vyřešit válku na Sanction IV. Respektive nějak vysvětlit oběma bojujícím stranám, aby šly šířit smrt a zmar někam jinam, než kam míří on se svým týmem. No, a pak je tu ještě fakt, že zájemců o ten hrnec je více a ten hrnec vlastně není hrncem, ale jedinou existující a funkční marťanskou lodí.

Humanoidní Marťané s ptačími křídly

Hlavním pozadím pro Zlomené anděly je zaniklá marťanská civilizace. Dle oficiální archeologické organizace, je platný názor, že konec marťanské civilizace zapříčinila občanská válka. Avšak v rámci archeologické obce se objevují i odvážnější názory, že Marťané, humanoidní bytosti s s ptačími křídly, byli zcela odlišní.

Bohužel se nikdy nenašly „pořádné“ pozůstatky marťanské civilizace a jejích členů, byť za sebou tyto mimozemské bytosti nechali napříč celým vesmírem haldu pozůstatků, které lidé pravděpodobně nikdy nepochopí. Což se ovšem změní velmi záhy.

Morganův svět

Richard K. Morgan pokračuje ve svém umění, které ukázal již v knize Půjčovna masa. Povedeně kombinuje zápletku i žánry a neváhá míchat i genderové či rasové atributy. Tak vám připadnou cizí jména jednotlivých postav samozřejmá, nepozastavíte se, že jsou asijská či latinoamerická. On Kovacs taky není zrovna americké příjmení. A navíc, v Zlomených andělech, oproti Půjčovně masa, má svou bázi vsazenou do pouzdra afroamerického typu.

Z planetární války s jadernými zbraněmi (použitými, neboť autor neváhá vyhladit město na kontinentu pomoci nukleární střely) si odskakuje klasické sci-fi. Poodkrývá tajemnou mimozemskou rasu, vzbuzuje ve vás dychtivost vědět více, aniž by vám více řekl a vlastně se tak trochu vrací i k oné detektivce, jak jsme na ni byli zvyklí z prvního dílu trilogie. A jako koření dodává mix korporátního obchodu, archeologie, intrik, zrady ale i politiky.

Morgan vás ale hlavně bude bavit Takeshi Kovacsem. Věčným cynikem, ale i zabijákem, který tam někde uvnitř není zas takovým zloduchem. Nalézá zbytky svědomí a pamatuje si, co je správně a co ne. A z tvora, který je víc nástrojem k zabíjení se vrací do své lidské podoby.

Zároveň však Morgan ve své knize výborně vykresluje atmosféru neutěšené budoucnosti, kdy lidský život nemá cenu ani špíny za nehtem malíčku.

Svou myšlenku absolutní zbytečnosti a naopak i variability geneticky upravitelných lidských těl, dovádí do maximálního zážitku, kdy při náboru týmu Takeshi Kovacs vybírá členy z virtuální databáze a nakupuje je na Trhu duší na hmotnost. Na kila bází, která nejsou mnohdy ani očištěna od zbytků masa a kostí. A po nákupu jsou nabírána lopatou a přesypávána do kýblů na štěrk.

V jedné scéně Takeshi Kovacs vyhrožuje jednomu z protivníků trvalým setrváním v opakující se uzavřené počítačové realitě, ze které není úniku. Kterou jeho báze přestane brzy vnímat a jeho vědomí se z ní zblázní. V této chvíli si uvědomíte, že ve světě Richarda K. Morgana se jeho obyvatelé nejvíce nemají bát smrti, ale naopak nesmrtelnosti. Protože ta může být daleko hrůznější.

Ale i tak je Morganův svět pro čtenáře velmi lákavý. Přetechnizovaná společnost kombinovaná s propracovaným vesmírem, který je detailně promyšlený a funkční. Morgan se se svými postavami zrovna nepáře, spoustu z nich nečeká zrovna dobrý konec. Ale tak nějak to vše zapadá do jednoho logického celku, který vás vtáhne a sakra baví.

Závěrem

Richard K. Morgan po Půjčovně masa přináší čtenářům další knihu s Takeshi Kovacsem, ale tentokrát nastavil laťku výše a překonává sám sebe, kdy se jako zástupce žánru cyberpunku dostává i nad legendárního Williama Gibsona.

Možná s pomalejším rozjezdem, ale s daleko hutnějším zpracováním a zcela jiným příběhem si užijete každou stránku knihy.

A na konci možná nebudete tolik přemýšlet o Marťanech nebo závěrečné akci, ale o tom, zda má v tomhle světě identita nějakou cenu, když se lidský život změnil v podstatě jen na data.

Richard K. Morgan: Zlomení andělé

Vydal: Nakladatelství Triton, 2012

Překlad: Eva Brožová

Obálka: Renata Brtnická

Počet stran: 416 / brožovaná

Cena: 251 Kč