Jedna věc se v komiksech nemění a to, že je jeden hrdina kterého známe všichni, mimozemšťan, který ve své svalnaté široké hrudi skrývá více lidskosti než kdejaký člověk – Superman.
Svaly proti světovému hladomoru
Jak určitě víme, Superman, vlastním Jménem Kal-El, pochází z planety Krypton, která bývala kdesi daleko ve vesmíru a než byla zničena, stihl manželský pár vypravit záchranný vesmírný člun se svým synátorem a poslat ho na Zemi.
Ačkoliv se detaily této události liší podle toho, kdo ho píše a co přesně potřebuje, tak to, že přistál na farmě u Kentů, se v rámci hlavního vesmíru DC Comics shoduje. Bezdětní farmáři Kentovi se chlapečka ujali, dali mu jméno Clark a vychovali z něj zásadového muže, kterého všichni známe. A jejich výchova bude pro tento komiks zásadní.
Události knihy jsou odstartovány tradičním příletem vánočního stromku do Metropolis a to má každý rok na starost i právě všemi milovaný hrdina Superman. Všemu přihlíží obrovský dav sváteční atmosféru pokazí jen volání o pomoc, které svým úžasným sluchem Kal-El zachytí ze středu tísnící a tlačící se masy lidí.
Mladou dívku stihne hrdina jen tak tak zachránit před ušlapáním a všimne si, že je podvyživená a neuvěřitelně lehká, tehdy se konečně pořádně zamyslí nad nebezpečím, které nepřichází z vesmíru a nehrozí sežrat planetu a ani nejde o Lexe LUthora nebo jiného megalomanského maniaka se šíleným plánem na to, jak Supermana zabít nebo alespoň ovládnout svět. Jde o hlad.
Všude na světě trpí statisíce a miliony lidí hladem, zatímco jiní mají přebytek a on by mohl být silou, která jídlo, konkrétně přebytečné obilí doručí, navíc využije i hektary neobdělávané půdy a připraví vlastní sklizeň pšenice. Tak začíná Supermanova cesta za nepřítelem, který není tak hrozný jako klasičtí komiksoví zloduši. Ale jen na první pohled.
Všechno totiž začíná rozdáváním naděje a radosti. Porozuměním a vděčností, jak první hladoví přijímají Supermanův velkorysý dar, ale velice brzy přijde prozření.
Příliš vážné na superhrdinský komiks?
Pod pojmem superhrdinského komiksu si každý představí oelasťákované hrdiny, jak zachraňují svět v pompézních dobrodružstvích a bojích proti dobyvatelům z jiných světů, vesmírů, dimenzí a realit, jako byl například Thanos.
Superhrdinové se spojí a po sériích soubojů proti přesile a výbuchů všeho možného, laserových pohledů a super dramat, vše vypadá dostatečně špatně, aby při posledním vzdoru hrdinové vyhráli a padoucha porazili za doprovodu symfonické hudby (tu si v komiksu musíte představit). Tuto představu koneckonců podporuje i většina moderních superhrdinských filmů, které slovy Martin Scorseseho nejsou cinema, ale jen zábavní park.
Konec 80. let ovšem znamenal příchod období zvaného dark age a ukázal, že vše může být jinak. Superhrdinský komiks může být seriózní čtivo, a tedy abych zodpověděl otázku z nadpisu: Superman – Mír na Zemi je velmi vážné čtení k zamyšlení, ale rozhodně není příliš seriózní na superhrdinský komics, je vážný tak akorát.
Paul Dini, který psal scénář pro tuhle knihu měl na první pohled práci celkem jednoduchou, protože komiks má jen 64 stránek, ale opak je pravdou. Teď už by vám mělo být jasné, že látka a poselství komiksu není žádná lehkovážná kratochvíle pro páteční večery, ale úvaha nad závažným tématem, které trápí reálný svět.
Dostat takovou látku na tak krátký rozsah a předat poselství není nic jednoduchého, ale Dinimu se to povedlo na jedničku. Pro evropského čtenáře tam bude možná příliš mnoho patosu, ale ten je součástí superhrdinských komiksů a neodmyslitelně k nim patří.
Dinimu se tak jasně daří čtenáři evokovat to, co je potřeba. Zamyšlení nad tím, kdy část lidstva žije v přebytku a jiná v bídě, kdy jeden bere svobodu za jistotu a jiný žije v područí diktátorů, kteří i nezištnou Supermanovu pomoc vidí jako další možnost jak kontrolovat své obyvatelstvo, které by se spíše hodilo nazvat otroky.
Ze stránek je velmi snadné vnímat emoce na celé škále jak bylo zamýšleno. Od naděje, přes dojetí a radost, až ke zklamání a znechucení. Tyto emoce jsou samozřejmě přenášeny především pak malbou druhého autora námětu pro tento komiks, kterým není nikdo jiný než sám Alex Ross.
Úmyslně Rossovu práci neoznačuji jako kresbu, protože pokud tohoto autor znáte, víte, že má velmi osobitý styl, který když není označen jako malba, tak mi přijde, že není tak docela doceněn. Jeho realistický a kritický styl je něco, co jde proti zažitým zvykům a představám o superhrdinské kresbě.
Moderní superhrdinský komiks uvádí protagonisty z katalogů modelek s vyrýsovanou muskulaturou těla nejen s nulovým podílem tuků, ale dost často i vody. A ženy, kde vnímáte nejdříve přednosti horní, poté dolní a pak až to o jakou postavu se vlastně jedná. Ross je jiný, jeho malba je realistická a velmi kritická. Jeho hrdinové opravdu nosí pověstné elasťáky a ne hi-tech kevlarové obleky, které by měnil každých 14 dní.
Jeho postavy jsou svalnaté a silné, ale mají očividně i tuk a nejsou vyrýsované jako vlhký sen trenéra fitness. Ženy jsou ženy, ale Wonder Woman v jeho podání by se určitě nestala obětí sexuálního harašení, protože její ohnivý pohled by všechny takové chlípníky odradil, nemluvě o její na první pohled silné stavbě těla. A mnoho mnoho dalších příkladů.
Přesto, že Rossova kresba je jiná a místy si vlastně dělá z klišé superhrdinství leraci, rozhodně nepůsobí výsměšně. Ross je zkrátka mistr malby a v tomto opravdu velkém vydání si ho užijete naplno.
Nebýt celkem krátkého rozsahu komiksu, dal by se Mír na Zemi označit za perfektní knihu. Zvětšený formát, perfektní malba i velmi citlivě napsaný scénář jsou všechno obrovské plusy tohoto díla, které bych spíše než komiksové album označil za grafickou úvahu s velice silným poselstvím.
Paul Dini, Alex Ross: Superman – Mír na Zemi
Vydal: Nakladatelství Crew, 2019
Překlad: Ľudovít Plata
Obálka: Alex Ross
Počet stran: 64 / pevná vazba
Cena: 314 Kč