Stanice HBO vydala další díl Hry o trůny. Ne, pardon, zpět! Je to prequel ke Hře o trůny, který popisuje historii Sedmi království a jmenuje se Rod draka. Když se ale na právě zveřejněný první díl nové série podíváte, uvidíte starý dobrý původní seriál, jen část herců má paruky dlouhých bílých vlasů, které jim moc nesedí.
O čem Rod draka je? George R. R. Martin, když ještě mohl psát, tak rozpracoval historii Westerosu několik staletí před události, které popisuje v románové sérii Píseň ledu a ohně. V roce 2018 vydal tyto dějiny v samostatné knize Oheň a krev a kousek historie rodu Targaryenů se nyní objevuje na obrazovkách pod hlavičkou HBO.
Příběh začíná vyprávět příběh krále Viseryse I. Targaryena (5. král v pořadí po zakladateli rodové linie v Západním království), takže se ocitáme zhruba 70 let po začátku historie Targaryenů a asi 200 let do vzpoury Roberta Baratheona a začátku samotné Písně ledu a ohně. Hlavní roli tu hraje vládnoucí královský rod s erbem draka, okrajově se tu mihnou Baratheoni i Starkové, ale jen jako kratičká mrknutí na pozorného diváka, že slyšel správně známé jméno.
Trailer víceméně prozradil děj celé první série a v deseti dílech se nebude řešit nic menšího než pokračování vlády a královo nástupnictví. Viserys totiž nemá přímého mužského potomka, takže jsou ve hře dva další možní nástupníci – mladší bratr Daemon a Rhaenyra, která sice vzešla z králova moudí, ale má tu obrovskou nevýhodu, že je žena…
Tím jsou v podstatě karty rozdané a bude záležet na scénáristech, jak kvalitní hru intrik, přesvědčování, zrad a protizrad vymyslí, aby dokázali pobavit namlsané publikum, které v seriálové Hře o trůny vidělo snad úplně všechno.
Úplný návrat domů
Soudě podle prvního dílu, který měl ve světě premiéru 21. srpna (u nás o den později), tak se tvůrčí tým rozhodl jít cestou naprosté kopírky vizuální podoby Hry o trůny, jen se vyměnili herci. Jak už jsem psal v úvodu, když bychom neznalému divákovi pustili pár minut děje z prequelu i hlavní série, jen těžko by hádal, která je která.
Tvůrci Rodu draka se naštěstí nepokusili (zatím) překonat původní seriál tím, že by byli krvavější a explicitnější. Upřímně řečeno, víc by to už snad ani nešlo, aniž by se z toho nestal pornofilm s krvavými scénami. Naopak by se mohlo říci, že brutálního násilí a souložících scén ubrali, a to takovým způsobem, až skoro působí nadbytečně.
Nepovažujte mě prosím za starého papriku, ale když z ničeho nic rozseknou rytíři hlavu sekerou, nebo se dlouhými vzdechy konečně objeví avizovaná soulož, tak na to už tak nějak otupěle kouká a říká si: „Je to vůbec nutný?“
Rod draka tedy není ani moc krvavý ani moc sexuální, jaký tedy je? Já se zdráhám to říci, ale zatím mi přijde strašlivě sterilní, vytvořený s cílem nabrat sledovanost, pobavit a neurazit. Že by šlo o nějaký prudce originální nebo výjimečný počin, o tom se zatím nedá mluvit ani náhodou. Ano, je to velmi kvalitně natočeno. Z každého záběru jsou cítit peníze a důvěra pokladníka HBO ve značku Hra o trůny, takže scény jsou otevřenější, bohatší, rozmanitější.
Nic špatného, ale také dechberoucího
Když to srovnáme s prvními díly Hry o trůny, tak přibylo víc komparzistů, propracovanějších kostýmů i vskutku kvalitních CGI efektů. Aby ne, v Rodu draka jsou od počátku draci a draky umí tvůrčí tým za klávesnicemi počítačů vytvořit vskutku majestátní. Jenže pod zlatým pozlátkem se zatím ukrývá sice profesionálně napsaný, ale velmi opatrný příběh, který postrádá onen závěrečný twist nebo alespoň eskalaci emocí, na jaké jsme byli jako diváci zvyklí v prvních sériích původního seriálu.
Na vině jsou v první řadě postavy. Jsou napsané tak, aby naprosto dokonale splňovaly všechny náležitosti daného archetypu. Máme tu krále Viseryse I. Paddy Considine hraje hodného, ale nešťastného vládce, protože otázka následnictví mu nedá spát a lidé na něj tlačí ze všech stran, aby to nějak vyřešil, protože jinak bude občanská válka.
Vedle něj stojí Matt Smith, který prince Edwarda z Koruny na Netflixu vyměnil za prince Daemona na HBO, a od první chvíle mu z jeho uštěpačných a arogantních očích věříte, že on bude tím „zlým“ aspirantem na trůn a nenechá si ústrky líbit.
Jeho protipól – královskou dceru Rhaenyr – hraje zatím Milly Alcock (později ji vystřídá Emma D’Arcy). Jestli z nějaké postavy cítíte zatuchlost nudného archetypu, tak je to právě u této bělovlasé princezničky. Ta by chtěla jezdit na drakovi a šermovat a užívat si jako muž, ale nemůže, protože je to holka a holka musí sedět doma ve hradu a rodit děti. A scénáristé jí to ústy postav okolo ní opakují tak nudným a tolikrát viděným způsobem, že to už snad nemůže bavit ani zaryté feministky.
Mnoho prostoru mladá aspirantka na trůn nedostala, ale zatím ji vykreslili jen jako povrchní a v ničem nezajímavou postavu. Archetypů ženy bojujícího o své prosazení ve světě mužů je svět Hry o trůny plný, a i v konkurenci s postavami z vlastní franšízy Rhaenyr je zatím nejméně zajímavá.
Já doufám, že se to v dalších dílech změní a že se začne vlivem událostí chovat jinak, nově, originálně, že prokáže svou sílu v zákulisních bojích a nemilosrdných vyjednáváních. (Zdravíme nemilosrdný úsměv a pohled krutých a nenávisti plných očí Leny Headey v roli královny Cersei, jejíž dialogy bylo radost sledovat.) Zatím máme jen průměrně napsanou postavu skvěle zahranou mladou herečkou, takže zůstáváme v naději, že se z ní stane něco víc.
Poslední, do zatím v seriálu vystoupil nějak výrazněji, je (jaké překvapení!) králův pobočník Rhys Ifans jako ser Otto Hightower. Opět zcela nečekaně začíná rozehrávat svou vlastní hru o trůn a bude zajímavé sledovat, jak se mu to rozvine.
Začala nová hra o trůny
No ale to je všechno. Víc první díl seriálu nenabídl. Ano, začala se v něm odehrávat nová hra o trůn, kdo usedne na nepohodlnou a dost nebezpečně vypadající železnou sesli, ale rozhodně to nebyl nijak dramatický start. Spíš rozvážný výklus, jako kdyby scénáristé měli jen děsně málo příběhu a ten začali natahovat do deseti epizod už od pilotního dílu. (Doufejme, že ne!)
Mé pocity byly rozporuplné – díl s mi líbil, estetika původní hry o trůny zůstala zachovaná a jen ji vylepšili o pár detailů z „targaryenské“ doby. Kostýmy jsou nádherné. Zbroje sice téměř nereálné, stejně tak boj, ale je to nereálné správně – působí skvěle teatrálně, hezky se na to kouká. Fanoušci Hry o trůny musejí jásat nadšením, protože tohle je přesně ten návrat do Sedmi království, na který tak dlouho čekali.
Jenže pomineme-li nadšení fanouškovské základny, se kterým tvůrci více než počítají, tak příběh toho zatím opravdu mnoho nenabídl. Připomíná začátek šachové partie, kdy rozmístíte na desku všechny figurky a uděláte první tah. Pro diváka je to stále prázdná plocha s několika málo posunutými figurami, které se zatím vůbec neohrožují. Není to ale na pilotní díl, který má strhnout napětím, málo?
Návrat do Západozemí se HBO povedl, ale ze seriálu je prostě cítit naprostá opatrnost nepřekročit to, co diváci od pokračování Hry o trůny očekávají, a tak jim servírují další Hru o trůny, tentokrát s bělovlasými postavami. To je vše.
Rod draka / House of the Dragon
Režie: Miguel Sapochnik, Greg Yaitanes, Clare Kilner, Geeta V. Patel
Předloha: George R.R. Martin (kniha)
Scénář: Ryan J. Condal, Miguel Sapochnik, Sara Hess, Kevin Lau
Kamera: Fabian Wagner
Hudba: Ramin Djawadi
Hrají: Paddy Considine, Olivia Cooke, Emma D’Arcy, Matt Smith, Steve Toussaint, Eve Best, Rhys Ifans a další