Krotitelé draků rozjeli novou streamovací kampaň online hraní Dungeons & Dragons, jejímž cílem je přivést ke hraní RPG her na hrdiny nové fanoušky a hráče. Úvodní díl z minulého týdne zaznamenal rekordní sledovanost a tudíž přišel čas vyzpovídat Game Mastera, který provádí družinu aktuálním dobrodružstvím.
Matyáš Valenta
Herec a moderátor, studující film a videohry. Vyrostl na Fablu, Skyrimu, knižních fantasy sériích jako Odkaz dračích jezdců, Harry Potter, Hra o trůny a podobně.
DnD hraje jako hobby několik let, v posledních dvou letech ho začal zkoumat a snažit se ho pochopit jako příběhové médium, v čem Matyášovi pomáhá i studium rozdílů ve stavbě příběhů filmů a videoher na Katedře filmových studií na FF UK.
Matyáši, jak jsi se dostal k fantastice?
Jako dítě jsem miloval všechno superhrdinské a fantasy. Od komixů, přes seriály a filmy po videohry. Takže jsem se k tomu nedostal, spíš fantastika dostala mě a vlastně mě nikdy neopustila.
Když bys mě měl nalákat na hraní dobrodružství DnD pod tvou správou jako Game Masterem, co bys o sobě řekl, jak bys hráče nalákal?
Jednak že jsem naučil DnD hrát spoustu lidí, kteří nikdy před tím nehráli, takže mám s poměrem jednoduché/zábavné zkušenosti. O to se vlastně snažíme i v momentální kampani Krotitelů draků – soustředit se na jednoduchost a zábavnost, spíš než na komplexitu děje, jak jsme zvyklí.
Vysvětlíš čtenářům rozdíl mezi DnD a Dračím doupětem?
Jsou to dva různé systémy pravidel. DnD je ten původní, který vznikl v sedmdesátých letech v Americe. Dračí doupě je český systém s jednoduššími pravidly. Je na každém, co ho baví víc, já mám třeba radši DnD, protože mi komplexnější pravidla přijdou zábavnější.
Jaké je se dostat z role hráče do role Game Mastera? Jaká je ta geneze? A co úskalí?
Já začal „Gamemasterovat“ poměrně brzy po tom, co jsem začal hrát.
Před několika lety jsem si to chtěl jednorázově zkusit v naší domácí hře, kterou vedl Ladislav Karpianus a hráli jsme třeba i s Naomi Adachi, která se v Krotitelích objevila na začátku první kampaně.
Když potom tahle skupina přestala na nějakou dobu hrát, dal jsem dohromady vlastní družinu hráčů, kteří se chtěli DnD naučit. Od té doby pro ně dělám Game Mastera.
A upřímně, žádná velké úskalí jsem nezaznamenal. Když člověk chce dělat vypravěče, musí znát základ pravidel a nebát se učit všechno za pochodu. Nic víc. Je to jednodušší, než by si člověk představil.
Nebo takhle; v angličtině se takovým činnostem říká easy to learn, hard to master. Být hodně dobrý vypravěč chce cvik a zkušenosti, ale člověk si dobře zahraje i bez nich.
Pomáhá ti při hraní/Gamemasterování tvoje herecká zkušenost?
Docela jo. Každý vypravěč má svůj styl. Laca Karpianus je scénárista a na jeho hrách je to hodně vidět. Nesoustředí se tolik na souboje a na pravidla, a věnuje hodně pozornosti příběhu, který připomíná spíš fantasy seriály jako Game of Thrones, než klasickou domácí DnD hru.
Já se zas soustředím spíš na level design, který mě hodně baví, a na co nejpoutavější vyprávění. A když nevyprávím ale hraji, tak herecké techniky používám, jak při vymýšlení, tak při hraní postav.
Ale není to nic složitého a myslím, že člověk nemusí být herec, aby se tyhle vychytávky naučil. Já sám koneckonců herectví nikdy nestudoval, čerpám jen ze zkušeností.
Co může fandům fantastiky přinést hraní DnD aneb Proč by měli hrát?
DnD (nebo jakýkoliv jiný TTRPG systém) dává hráčům něco, co žádná jiná hra nenabízí – není omezena žádným předprogramovaným obsahem.
Je to vlastně ultimátní sandbox. Žádné hranice, žádné omezení, než pravidla fiktivního světa, ve kterém se hraje, a schopnosti postav.
Když chcete, každý dungeon a každé sezení může mít jiný žánr, a postava, kterou hrajete, může být vlastně kýmkoliv. Můžete si zahrát koktajícího pyromana závislého na černém čaji s fobií z brouků nebo třeba Ezia Auditore z Assassin’s Creed.
Máte rádi nějaký film? Hru? Knížku? Můžete si ji zahrát. Chtěli byste hrát God of War věnující se asijské mytologii? Odpověď je DnD. Je to na vás.
Jaké vidíš největší rozdíly při hraní/Gamemasterování DnD ve standardním formátu – lidi v jedné místnosti a při online hraní na Twitchi?
Živě má člověk ostatní doslova po ruce. To hraní je osobnější, rozhovory mezi postavami jsou přirozenější a navíc, když skupina sedí u jednoho stolu, daleko líp se drží atmosféra.
Proto jsme vlastně naší třetí velkou kampaň, Za srdcem Azary, odsunuli do doby, kdy se budeme moct scházet osobně.
Ztracený důl Phandelveru, který hrajeme na twitchi každou neděli, ale bereme spíš jako odpočinkovou kampaň, kde děláme hodně blbostí, na to hraní přes internet stačí. A je to vlastně dost sranda.
Stalo se při vysílání prvního dílu něco, co tě překvapilo nebo zaskočilo?
No, s Krotiteli draků teď připravujeme vlastní studio, ze kterého budeme vysílat třetí kampaň. Právě odtamtud já vysílám když hrajeme, protože je tam lepší výbava.
A protože jsem v každodenním životě zmatenej jak lesní včela, zapomněl jsem si cestou do studia poznámky, takže jsem musel celé sezení improvizovat. Ale povedlo se. Hráči ukázali, že jejich postavy dají dohromady tak šílenou skupinu, že mě často v tvorbě překážek k překonání nebudou vůbec potřebovat.
Co plánujete v dalších dílech pro diváky?
Skupina se momentálně snaží (velmi neúspěšně) vyčistit jeskynní komplex plný goblinů. Zatím se jim povedlo zbavit se vlků, kteří jeskyni hlídali, ale nedlouho po tom je goblini doslova vyplavili ven.
Skupina bude muset vymyslet nějaký rafinovanější způsob, jak se jich zbavit.
Jakmile se jim to ale povede, budou nejspíš pokračovat na své cestě do vesnice Phandalin, kde je čeká spousta lidí s vlastními osudy a problémy, z nichž těmi největšími jsou rostoucí moc místního gangu a nebezpeční hledači ztraceného dolu Phandelveru.
Bude nějaká možnost, že by se zapojil do hraní i nějaký náhodně vybraný fanoušek, co vás sleduje na Twitchi?
O tom jsme hodně přemýšleli, zatím ale nic takového neplánujeme. Jde nám především o to, aby bylo naše hraní zábavné, a proto je hodně důležité, abychom byli sehraní a věděli co od sebe čekat.
I hosty, které si do hry zveme, nejdříve sledujeme a řešíme, jestli by se do skupiny hodili, či ne.
To se nám osvědčilo, když jsme ve druhé kampani přibrali streamery Rik_leah a Arcadebullse, kteří jsou kamarádi, takže si při hře dobře rozumí, a jejichž herní styl jsme mohli odpozorovat na jejich streamech, abychom měli jistotu, že to herně bude všechno fungovat.
Proč vlastně vznikla tahle nová série hraní Krotitelů Draků?
Původně jsme chtěli hrát kampaň, navazující na tu, kterou jsme zrovna odehráli. Máme pro ni vymyšlený koncept, který jsme ještě neviděli nikoho hrát a hrozně se na to těšíme.
Pracujeme na ní už dlouho a doufáme, že nabídne něco, co na světové DnD streaming scéně ještě nebylo. Tu ale chceme hrát osobně, aby byla opravdu nejlepší, co může být.
Kampaň Ztracený důl Phandelveru jsme měli vymyšlenou už nějakou dobu a využili jsme ten nápad, abychom vyplnili dobu, kdy nemůžeme hrát osobně. Jejím cílem je ukázat, že DnD nemusí mít komplexní příběhy, vlastní světy nebo profesionální scénáristy za vypravěče, aby bylo zábavné.
Hrajeme, abychom divákům dodali odvahu hrát. A kdo by si chtěl vypravěčství sám zkusit, den/dva po každém dílu vysíláme s Lacou rozbor odehraného dílu, kde mluvíme o tom proč jsme hráli tak, jak jsme hráli, a co bychom poradili těm, kteří si chtějí sami zahrát.
Jedním z největších důvodů, proč tohle celé děláme, je snaha DnD popularizovat a tahle kampaň je tu vlastně hlavně proto.
Máte nějakou zpětnou vazbu po odvysílání prvního dílu od hráčů?
Vlastně mě překvapilo, že jsme nezaznamenali žádné negativní reakce, první díl překonal rekord ve sledovanosti na našem kanálu a naši diváci nás na Discordu a v chatu na Twitchi zahrnuli pozitivními ohlasy.
Máme z toho hroznou radost, protože přeci jen zkoušíme něco, co jsme doteď nedělali. Tahle poklona jde ale hlavně za hráči než za mnou.
Upřímně, nikdy jsem neviděl zahrát tolik špatných rozhodnutí za jediné sezení a po prvním dílu předpokládám, že to je rekord, který se ještě bude překonávat.
Jaký máte s Krotiteli Draků cíl ohledně DnD? Čeho chcete dosáhnout, než zapíchnete meč do země a půjdete pást kozy/ovce/draky?
Laca vždycky říká, že Krotitele draků vymyslel, abychom si hráli disciplinovaně, protože to se při domácí hře vlastně nemá šanci stát. A já s ním vlastně v tomhle souhlasím.
Když se všichni soustředí, protože ví, že na ně míří kamera, ta hra je pak už jen proto jiná a příběhově daleko lepší. To, co hrajeme s Krotiteli draků, to bychom doma nikdy nezvládli, a hrozně si to takhle užíváme. A jak už jsem říkal, snažíme se DnD popularizovat, což se nám zatím, podle všeho, daří.
Vidíme, jak roste komunita lidí, které nás baví sledovat, a společně zakládají nové DnD skupiny, radí si navzájem ohledně pravidel a baví se o všem od fantasy světů až po ananas na pizze.
Máme pocit, že stavíme dům, kam se čím dál víc lidí chodí bavit a trávit tam svůj volný čas, a to je pro nás momentálně asi největší motivace řešit všechnu tu práci, která za streamem není vidět.
Už jsem slyšel názory na “online vysílání hraní DnD” – co je to za kravinu, proč bych se měl dívat, když můžu hrát? K čemu mi to bude? Tak proč a k čemu?
Taky už jsem to několikrát slyšel a je pravda, že spoustu lidí sledování/poslouchání DnD prostě nebaví. A to je v pohodě.
Je to ale stejné jako u videoher nebo u sportu. Proč koukáme na profesionální hráče či streamery hrát hry a proč chodíme na fotbal, místo abychom si ho sami zahráli?
Ne každá domácí DnD hra má za vypraveče profesionálního scénáristu, a sejít se se skupinou a hrát je často složité. Navíc jsme všichni z televizní/filmové/divadelní branže a snažíme se být co nejprofesionálnější, přistupovat k tomu tak, jak ke svým povoláním přistupují komici, herci či improvizátoři.
Protože díky tomu jsme schopni nabídnout seriálový příběh našich DnD kampaní, které domácí hra málokdy nabídne. Dáváme tomu hrozný kopec práce, spoustu příprav a učení se různých přístupů, stylů a technik.
A to jsou znalosti, které můžeme sdílet, ať už tím že hrajeme, nebo tím, že o tom přímo mluvíme s diváky, aby je mohli sami používat.
I kdyby se na nás nikdo nedíval, naučili jsme se už o hraní DnD tolik, že si společné hraní užíváme o to víc a hráli bychom i bez diváků.
Matyáši, díky za rozhovor a hodně štěstí dnes večer, ať zase trhnete rekord ve sledovanosti.
Druhý díl online vysílání hraní Dungeons & Dragons Starter Set kampaně ze světa slavných Baldur’s Gate (Forgotten Realms) začíná dnes od 20:00 na Twitch kanále Krotitelů draků.