Netflix natočil vlastní verzi Johna Wicka – trochu drsnější, trochu přitaženou za vlasy, trochu nudnější, trochu odlišnější a trochu komiksovou. Tajemný a nesmiřitelný zabiják v novém snímku Polar postřílí kupu lidí, zatímco na to diváci budou hledět s pusou plnou popcornu. Tím zabijákem je geniální Mads Mikkelsen, který film drží nad vodou.
Komiksový konkurent Johna Wicka
S krvavými střílečkami, kde hlavní roli hraje nájemný zabiják, se nám v poslední době roztrhl pytel. John Wick má už třetí pokračování, nyní přichází Polar a kdo si vzpomene na Cliva Owena chroupajícího mrkev a střílejícího lidi ve snímku Sejmi je všechny? Inu, Polar chce být jiný a zároveň naplnit všechna očekávání, která diváci od snímku podobného ražení očekávají.
Režie se ujal nám zcela neznámý Jonas Åkerlund, který se scénáristou Jaysonem Rothwellem vytvořili adaptaci komiksu Polar: Came From the Cold. Ten vyšel v roce 2012 u Dark Horse Comics. Mimochodem, vřele jen doporučuji k přečtení, i když si v něm tedy moc nepočtete.
Jeho autor Victor Santos jej nakreslil zcela beze slov a nechává mluvit jen jednoduchou, strohou, leč velmi efektivní kresbu, která skládá hold například Franku Millerovi a jeho Sin City. Zpátky k filmu. Pro jeho pochopení není třeba předlohu vůbec znát, ale už fakt, že to je adaptace komiksu, předznamenává žánr, který může leckterého diváka zklamat. Hlavně ty, co se těšili na temný thriller a dostali jej namixovaný s barevnou komiksovou střílečkou.
Černý Kaiser
Na jedné straně tu máme Černého Kaisera, což je krycí označení pro nájemného vraha Madse Mikkelsena, který cestuje po světě a morduje jeden lidský cíl za druhým. Když se nad tím zamyslíme, je divné, že jej dávno nechytili, protože svůj obličej vystavuje do bezpečnostních kamer jak popová hvězda a otisky prstů pro něj znamenají sprosté slovo… Ale dost již reality, film se snaží diváky pobavit, ne jim naservírovat dokonale připravenou vraždu, kterou by policie nikdy neodhalila.
Což je ostatně první z mnoha klišé, ze kterých je Polar postavený. Black Kaiser působí jako dokonalý archetyp „klasického“ nájemného zabijáka – osamělý muž dokonale ovládající své řemeslo a plnící úkoly nejrůznějšími (a vždy velmi krvavými) způsoby. Divák to vyžaduje, filmař mu to servíruje. A ve filmu to je i zábavné a dočkáme se i různých flashbacků z Kaiserovy minulosti, kdy nám předvede, jak originálně lze mordovat lidi na veřejnosti.
Neoriginální postavu zabijáka neskutečným způsobem tvaruje a vylepšuje její herec. Mads Mikkelsen je prostě boží! Delší, šedé vlasy, strniště, knír, hluboký pohled smutných očí, tvrdá a ostře řezaná tvář odrážející všechny ty hrůzy, které spáchal i přetrpěl. A když dostane v půlce filmu pásku přes oko… můj Bože!
Stane se z něj dokonalý filmový zabiják, který hravě stračí Johna Wicka do kapsy. (Teď se bavíme o postavě, ne o filmu jako takovém, takže nechte ty pistole v pouzdrech, prosím). Jeho chraplavý, trošičku mlaskavý přízvuk jen doplňuje skvělé herecké ztvárnění jinak dost nevýrazné postavy.
Nebýt Mikkelsena, Polar by dost zapadl. Respektive by jej nepřijalo tolik diváků. Snímek totiž kombinuje trochu temného thrilleru s realistickou akcí, trochou komiksové přehnanosti a trochu filmové naivity, takže snímek balancuje na hranici hned několika žánrů.
Je to akční střílečka? Ano, ale předchází jí hodinová čekací doba. Ovšem, když začnou lítat kulky, tak to stojí za to. Diváky však nečeká taktický krav maga balet, jako předvádí John Wick. Mikkelsen nevyhazuje zásobníky bleskovým švihnutím zápěstí a nepřetáčí zbraň, aby s mírnou úklonou střílel za roh přes sekundární hledí.
V tomto ohledu jsou tvůrci Polaru mnohem jednodušší. Kaiser se umí prát, jeho hmaty a chvaty napodobují ty skutečné, ale stále se drží ve „filmové“ rovině – čili to na obrazovce dobře vypadá, ale doma to nezkoušejte. A v rukou většinou třímá věrnou pětačtyříctku, kterou popravuje nepřátele ranou do hlavy, když kolem nich prochází. Proč ne, je to film, ale když filmaři nechají lidským tělem proletěl téměř třináctimilimetrový projektil vystřelený z odstřelovací pušky Barret M82 a ten člověk ještě žije, hýbe se a mluví! To už je velké sousto na spolknutí.
Je Polar psychologický film? Ano, stárnoucí antihrdina prochází jakýmsi duševním klimaxem, chce v klidu odejít do důchodu, ale svírají jej vzpomínky na jeho krvavou minulost. Ta minulost jej ostatně dožene. A to dost originálním způsobem. Ve flashbacích z minulosti se totiž opakuje jistá sekvence, která nedává smysl, ale postupně nám jejím prostřednictvím filmaři napovídají střípek z minulosti nájemného zabijáka.
Prakticky beze slov divákovi vyprávějí malinký příběh, který se uzavře na konci snímku. Perfektní nápad, drsný, krutý a dotažený do konce. Jenže to je jen plivnutí do sudu, které zapadá vedle mnohem „hlučnějších“ částí filmu.
Komiksový film plný pošuků
Je Polar komiksový film? Ano, a hodně se podobá Kick Ass. Proti Černému Kaiserovi stojí klasický boss – tedy úchylný, excentrický psychopat a Brit k tomu, kterého hraje Matt Lucas. Ve své roli plné nejrůznějších perverzáren se vyžívá, ale v konkurenci stovek jemu podobných postav ve stovkách jiných filmů se dostává na standardní průměr. Pan Blut komanduje celý tým podobně komiksových pošuků, kteří pro něj zabíjejí lidi.
Jsou přesný opak Kaisera. Zatímco on pracuje sám, mlčenlivě a efektivně, jich je pět, jsou barevní, hluční a excentričtí. Jeden má odstřelovačku, druhá latexový obleček, třetí kozy a tak déle. Takhle pestrobarevná banda se přesně hodí do komiksu typu Kick Ass nebo Banda nebo Hitman, nicméně ve snímku Polar, který se snaží si hrát na temný thriller, ji ocení jen právě komiksový fanoušci, zbytku budou lézt krkem.
Atmosféra snímku naplní diváka na jedné straně temnotou, strachem, trochu mrazením v zádech, aby vzápětí vlítl na scénu tým barevných vrahounů a pečlivě budovaný thriller se převrátil do nezávazné komiksové střílečky. Když se potká temný Kaiser a moderní mileniálové, začne velmi efektivní přestřelka, kterou završí krvavé finále v jedné úzké chodbičce. Když myslím krvavé, mám ti na mysli skutečně hodně krvavé.
Filmaři v Polaru totiž posouvají přístupnost R zase o kousíček dál. Krev tu zpracovávají velmi realisticky, na mučeníčko kleštěmi taky dojde a pokud bychom se měli bavit o sexu… inu, už jsem viděl méně explicitní pornofilm.
Příběh Polaru má překvapivě uspokojivou logiku. Firma, pro níž Kaiser pracuje, mu má v padesáti letech vyplatit důchod, který si u ní platil. No a jelikož je firma v dluzích, zabitím zaměstnanců před důchodem jejich úspory zůstanou firmě. Pravda, dost nezvyklý způsob, jak začít střílečku, ale už jsme viděli mnohem trapnější i blbější důvody. (Ne, zabití psa do toho nepočítám.)
Každopádně děj je sice neúprosně jednoduchý, ale hladce ubíhá. Stárnoucí vrah se skrývá, komando vyslané jej zabít, jen hledá, potkají no a dál už to jede jak na běžícím pásu. Nábojovém pásu.
Slušné béčko, které vás bude sakra bavit
Když to shrneme, tak Polar je velice slušné béčko, které si na nic nehraje a divákovi servíruje spoustu násilí, zábavných akčních scén, pár vtipů, úchylného bosse a skvělého Madse Mikkelsena. Kdo hledá odpočinek po náročném dni a nechce se mu moc přemýšlet, Polar je přesně pro něj.
Jenže tím, jak stojí na pomezí komedie, thrilleru a komiksu a všechny tyto žánry se v něm míchají, většina diváků si řekne, že to bylo dobré, ale… a každému bude na snímku vadit něco jiného.
Jo, a ve filmu zemře také jeden pes. Budete koukat, jak.
Polar
USA, Německo (2019), 118 min
Režie: Jonas Åkerlund
Scénář: Jayson Rothwell
Hrají: Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens, Katheryn Winnick, Matt Lucas, Robert Maillet, Ruby O. Fee a další