Nemesis cover

Když vás z kryonického spánku probudil křiklavý zvuk poplachu, vyrazili jste s odhodláním plnit své úkoly a zjistit, co se děje s lodí. Záhy však odhalíte, že vám jde o holý život a budete se snažit z hlavy dostat neustále se opakující myšlenku –  ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet.

Nemesis krabice Příběh deskové hry Nemesis se točí okolo neveselého osudu posádky stejnojmenné vesmírné lodi, které potkalo to neštěstí, že se na jejich plavidle usadily agresivní formy mimozemského života. Hráči se ujmou rolí jednotlivých členů posádky a budou se snažit nejen přežít, ale také plnit své tajné úkoly, které ne vždy berou na vědomí blaho zbylých lidí na palubě… Takže se může stát, že jeden z vašich spoluhráčů nechce ty odporné slizké humanoidní vraždící stroje, co obsadili vaši loď vyhubit, ale dovést je na Zemi.

Že to zní tak trochu povědomě? Ano, už jenom samotný obrázek na krabici naráží na jistý kultovní film Ridleyho Scotta, jehož názvu se autoři hry z licenčních důvodů velice obezřetně vyhýbali. Každému je však jasné, že Nemesis přináší na náš stůl atmosféru legendárního Vetřelce. Hru si můžete zahrát až v pěti hráčích, nebo klidně i sami a dle krabice by vám měla zabrat jednu až dvě hodinky.

V útrobách lodi

Nemesis rozbaleno Krabice samotná je impozantní svou velikostí i svou vahou. Ano, není to sice Gloomhaven – ale i tak by si Nemesis mohla dát většinu her v mé sbírce ke svačině. Po otevření na vás vypadnou pravidla, karty s popisem místností lodi, šestidílný rozkládací herní pán a několik plat s žetony, místnostmi a deskami postav.

Pod tím vším se nachází hlavní chlouba celé hry, dvoupatrový pořadač plný plastu a karet. Nejen, že každá hráčská postava, a každý typ vetřelce, má svou vlastní detailní figurku, ale dospělí vetřelci mají několik verzí modelů, čistě z estetických důvodů. Největší figurkou je samozřejmě královna, která má úctyhodných 11 centimetrů.

Tahle horda figurek však nepředstavuje veškerý plast – ve hře jsou i plastové žetony zranění, požáru, hluku a poruchy, barevné rozlišovací kroužky na figurky postav, a také plastové držáky na karty pro každého hráče.

Nemesis vetrelec Karty, těch je tady je také hromada. Každý hráč má svůj balíček deseti akčních karet, do kterého se jim může časem dostat i nějaká z 50 karet infekce. Vetřelci mají také svůj vlastní balíček, stejně tak je k dispozici balíček událostí, balíček úkolů, čtyři balíčky předmětů, karty kurzu, slabin a vylepšení vetřelců.

A dokonce i několik karet s návrhy designu postav – které jsou zde jen tak pro dokreslení atmosféry. Jedná se o jeden z bonusů, které se ve hře objevily díky její veleúspěšné kampani na kickstarteru, díky tomu je hra takto mile přeprodukovaná i ve standardní verzi.

Strastiplná cesta temným vesmírem

Nemesis postavy Tmavý plán lodi před hrou zaplníte náhodně vylosovanými místnostmi a žetony průzkumu. Každý hráč dostane dvě karty úkolů, a pak si v rozlosovaném pořadí vybere jednu ze dvou postav – na výběr jsou kapitán, pilotka, voják, průzkumnice, mechanik a vědec. Liší se jak svým základním vybavením, tak hlavně svými balíčky – každá postava funguje trochu odlišně a přesně tak, jak byste čekali.

Vědec si dobře rozumí s počítači, mechanik opraví každou poruchu jak nic, průzkumnice se pohybuje obratněji než zbytek posádky, voják je nejlépe bojeschopný, pilotka si s lodí rozumí a není pro ni problém ji navigovat, kam potřebuje a kapitán může dávat rozkazy ostatním.

Hra spočívá ze série kol, kdy se střídají hráči v akcích. Vždy, když na hráče přijde řada, musí buď udělat přesně dvě akce. Pokud udělá jenom jednu, nebo žádnou, tak pasuje a do konce kola se už do hry nijak nezapojuje. A jaké akce mají hráči k dispozici? No, není jich málo. Každý hráč má k dispozici 8 základních akcí – pohyb, obezřetný pohyb, výměnu předmětů s ostatními, sestavení předmětů, střelbu, útok na blízko, únik z boje a zvednutí vzorku.

Nemesis veltrelci Za každou s těchto akcí musí vždy odhodit jednu z pěti akčních karet co má na ruce (v případě obezřetného pohybu dvě). Zároveň každá z deseti karet v balíčku představuje další akci. Předměty, které můžete nalézt vám také nabízejí další akce a každá místnost nabízí specifickou akci – podrobně popsanou v pravidlech a na pomocných kartách. Kromě základních akcí, které jsou nejčastější a nejjednodušší, tak je vše velice podrobně popsané na kartách.

Nebudeme se zabývat všemi akcemi, ani těmi základními, nemáme ani dost prostoru zde přepisovat celá pravidla. Jediné, na co se podrobně podíváme, jsou ty dvě hlavní akce – pohyb a boj. Hru začínáte uprostřed lodi, v hibernatoriu – zbytek lodi je zakryt, a tak nevíte kde se jaká místnost nachází. Teda až na motory, ty jsou vzadu, a na můstek, který je vpředu.

Nemesis kickstarter Když se pohnete do neprozkoumané místnosti, tak ji otočíte lícem nahoru spolu s žetonem průzkumu, který je na ní umístěn – ten vám řekne kolik se v místnosti dá najít předmětů a také v jakém stavu místnost je. Může vás tak přivítat sprška mimozemského slizu, hluk ze všech stran, požár či porucha v místnosti, můžou se za vámi zabouchnout dveře a pokud máte opravdu štěstí, tak se vůbec nic nestane.

Dále, když se pohnete do místnosti, kde se nikdo nenachází, hodíte si kostkou hluku, abyste zjistili, ze které z přilehlých chodeb se ozývá hluk – může se stát že z žádné, stejně tak že i ze všech, podle toho, co vám padne. Na daná čísla chodeb umístíte zářivě žluté žetony hluku. Pokud byste však měli umístit žeton tam, kde už nějaký je, tak namísto toho všechny žetony z okolí místnosti odstraníte a táhnete si z pytlíku žeton vetřelce, abyste zjistili, jaká zrůda vám skočila do cesty.

Nemesis fight Žetony vetřelců obsahují na jedné straně znak, určující, o jakého vetřelce jde – zdali o larvu, nymfoida, dospělce, strážce, či samotnou královnu. Na druhé straně je pak číslo určující počet karet, které musí hráč na ruce mít, aby se stihl nějak ubránit. Má-li karet méně, vetřelec zaútočí – otočí se karta útoku vetřelců, a pokud je na ní znak odpovídající typu vetřelce v boji, hráč utrpí daný efekt – může tak získat spoustu příjemných věcí.

Infekci, sliz nebo lehké či vážné poranění. Lehká poranění jsou drobné újmy na zdraví, které se postupně střádají a třetí lehké zranění vám přinese vážné poranění. Vážná poranění jsou… vážná, každé vám nějak omezí herní možnosti, například se zlomenou nohou se vám hůř pohybuje, s pořezanou rukou se špatně manipuluje s předměty a v poraněné paži neunesete velké předměty.

A když dostanete třetí těžké poranění, ocitnete se na kraji smrti a jakékoliv další zranění, jedno jak vážné, vás odešle na věčnost. Sliz sám o sobě nic nedělá, ale zhoršuje pro vás některé efekty a hody kostkou. A karty infekce vám zanášejí akční balíček, takže budete moci dělat méně věcí, a navíc do vás můžou i zanést parazita.

Tváří v tvář nelidské hrůze

Nemesis karty Když stojíte tváří v tvář nelidské hrůze, máte dvě možnosti. Buď se dát na útěk, anebo bojovat. Zvolíte-li si první možnost, tak se přesunete do „bezpečí“ vedlejší místnosti, avšak vetřelec si na vás ještě jednou zaútočí, na rozloučenou. Rozhodnete-li se bojovat tak můžete buď střílet, máte-li čím, nebo si dát s vetřelcem pěstní férovku – což je přesně tak nebezpečné, jak to zní, jelikož pokud se netrefíte, utrpíte vážné zranění.

V obou případech zaplatíte za akci kartou, tak jako u všech akcí, a hodíte si útočnou kostkou. U střelby navíc utratíte jeden kus vzácné munice. Pokud vám na kostce padne symbol zrůdy, se kterou bojujete, nebo jejího vyššího stádia, nebo jeden ze symbolů zásahu, trefili jste se, hurá!

Nemesis zetony To však neznemená že váš nepřítel ihned klesne na kolena, po úspěšném zásahu se otočí karta útoku vetřelců a vy porovnáte, zranění, co má vetřelec na sobě s číslem v horním pravém rohu karty. Je-li číslo na kartě nižší, nebo stejné – podařilo se vám jej zabít. Nikdy tak nevíte, kolik zásahů potřebuje který vetřelec dostat na to, aby umřel.

Tento nerovný boj můžete na svou stranu naklonit tím, že odhalíte slabiny vetřelců rozpitváním jejich vejce, mrtvoly či mrtvoly člena posádky. To lze udělat v laboratoři. Avšak to už se dostáváme k popisu jednotlivých místností, a v tom nyní pokračovat nebudeme.

Pro ukázku toho, jak se hra hraje to myslím stačí. Jen je ještě třeba připomenout, že po tahu hráčů přijdou na své vetřelci, kteří zaútočí na postavy, které jsou s nimi v místnosti, náhodné události a evoluce vetřelců hráčům znepříjemní život a ti se pak mohou snažit bojovat o svůj život dál. Tak, a teď si můžeme říct, jak se Nemesis vlastně vyhrává.

Vítězství nebo smrt

Nemesis figurky Pokud čtete pozorně, tak si vzpomenete, že každý z hráčů na začátku dostal dva úkoly. Ty jsou dosti různorodé. Můžete se tak snažit o to, vyslat signál a doletět s lodí na Zemi, zabít královnu vetřelců, nasbírat hromadu předmětů, zničit loď, nasměrovat loď na Mars nebo zajistit, aby některý ze spoluhráčů nepřežil… Ze dvou úkolů se vyberete jeden, který se budete snažit plnit.

K výběru dojde ale až ve chvíli, kdy se objeví první vetřelec, a vy tak můžete vybrat, který z daných úkolů je pro vás lepší na základě odhalených místností a rozmístění jednotlivých členů posádky. Pokud se dožijete konce hry, a splnili jste úkol jste vítězové. Vítězů tak může být více, anebo taky žádný.

Nemesis zadni strana Hra končí několika způsoby – buď skončí poslední z patnácti kol, nebo loď z různých důvodů vybuchne (požár, mnoho poruch, autodestrukce), nebo všichni hráči opustili loď, či jsou zpátky v hibernací, anebo když jsou všichni hráči mrtví (všichni jsou mrtví, Dejve!). Pokud se vám i lodi podařilo přežít, tak se nejprve zkontroluje, zdali loď úspěšně doletí.

Pokud jsou dva ze tří motorů poškozeny, loď vybuchne při startu a pokud směřuje někam jinam než na zemi, tak se z hibernace už živí neprobudíte. Pokud se vám podařilo doletět na zemi, tak stejně jako v případě útěku v záchranném modulu, ještě ověříte, zdali jste si v sobě nedovezli malého kamaráda. Skenerem ověříte všechny svoje karty infekce, a pokud aspoň na jedné z nich je nápis parazit, tak víte, že máte v sobě vetřelčí larvu.

Zamícháte si všechny své karty, líznete čtyři a jestli mezi nimi není ani jedna karta infekce můžete se radovat a s nadšením všem ukázat, jestli se vám podařilo splnit váš úkol či nikoliv.

Zážitky z děsivého střetnutí

Celá hra je velice atmosférická, strach, ne přímo děs z neznáma je na každém kroku – jak komponentově – krásné figurky, temný herní plán (možná až moc temný a na to, aby na něm byly dobře vidět chodby), tak i herně. Nejen že v temných koutech lodi číhá vražedná smečka vetřelců, ale navíc nevíte, komu můžete věřit. Samotný herní systém postavený na jednotlivých akcích je příjemně intuitivní a nikterak složitý. Ale… ale bohužel to nějak dohromady nefunguje, teda alespoň ne pro mě.

Na Nemesis jsem se obrovsky těšil, jako hráč a fanda Vetřelce. Lákala mě představa plížení se po chodbách, úskočného přesvědčování ostatních o tom, aby jednali podle mého plánu a krvavých soubojů s vetřelci, zakončených vyhozením královny do chladného vesmíru. Sice jsem více méně tyhle věci v krabici Nemesis dostal, avšak po zahrání ve mně však zavládlo zklamání a lehká pachuť. A nepřešla ani po několika partiích.

Proč? Tak to vezmeme postupně. Na začátku hry nevíte, kde jaká místnost je, a tak začnete jen tak bezcílně pobíhat po lodi jako skupinka zmatených mravenců, odhalující místnosti a generující hluk. Dobrá, můžete chodit pospolu – ale to nestihnete prozkoumat motory spolu s přídí, navíc většina úkolů po vás chce najít konkrétní místnost, rozdělení posádky je tedy nevyhnutelné.

No a úkoly, pojďme si o nich něco povědět – myšlenka že si z nich vyberete až po objevení prvního vetřelce zní fajn, avšak první vetřelec se většinou objeví záhy po začátku hry, kde není objevený dostatek místností, žádný z hráčů není zraněn a vy ani netušíte kam letíte, a v jakém stavu jsou motory – výběr je tedy téměř úplně stejně neinformovaný jako by byl na začátku hry.

To byla první rozmrzelost z úkolů, druhou pak byla slibovaná zrádcovská mechanika, člověk nemá z čeho dedukovat, co má který hráč za lubem, a naopak pokud chcete vymyslet nějaký skvělý podlý plán, nemáte jak. No, sabotovat loď nějak jde – ovlivnit smrt někoho jiného z posádky téměř ne. Ale je to jedno, stejně všichni dříve nebo později umřou. Ano, jste pod neustálým tlakem od hry, smrt visí na každém kroku, a tak vlastně neřešíte, kdo vám lže a kdo ne – a pokud se snažíte loď v pořádku někam dovézt, tak si stejně ověříte motory a kurz sami, nebo se o to budete pokoušet.

Ano, hra umožňuje i čistě kooperativní mód, kde společně plníte odhalené úkoly. Ale ani ten mi tolik nesedl a raději sáhnu po jiných osvědčených titulech.

Co však nemohu hře upřít, je její atmosféričnost. Již od prvních pár kroků se bojíte jít kamkoliv dál a děsíte se, co za vetřelce si vytáhnete z pytlíku. Od začátku jste pod tlakem a vaše postavy sice něco umí, ale nejsou nijací superhrdinové, a časem se jejich schopnosti razantně sníží díky zraněním a kartám infekcí.

Nejistota karet infekce, u kterých nevíte, zda obsahují parazita či nikoliv, a které navíc krásně reprezentují vysílení postav, je nádherná. Samotný zoufalý boj s vetřelci, kdy máte malou šanci se trefit a ani nevíte, jestli je zabijete je neuvěřitelně zábavný, a když se vám podaří je skolit, tak skáčete radostí. Smutné je, že to vlastně vůbec nesouvisí s cílem hry a nemá to na ni ani moc vliv.

To je asi moje největší výtka – jsem schopen prominout krutou náhodu, která je na každém kroku a znemožňuje vám plánovat cokoliv dopředu. To je možná i tématické, i když nevědět kde je co na lodi, je opravdu divné – asi bych více ocenil odhalené místnosti na okraji lodi jen s žetony průzkumu, ale co už. Ale to, že nejzábavnější na hře je bojovat s vetřelci, sledovat utrpení ostatních a smát se, když vozíčkář dělá hluk, kde se dá… –  tedy věci nijak nesouvisející s cílem hry, to je za mě fakt smutné.

V jedné partii jsem měl za úkol nashromáždit sedm předmětů, našel jsem evakuační komoru plnou předmětů, zatímco zbytek posádky zoufale bojoval s vetřelci na druhé straně lodi. Nejlepší, co jsem mohl udělat, by bylo čekat na místě, prohledávat místnost a počkat až první člověk umře. Vydržel jsem to dvě kola, pak jsem se raději hrdinně vydal na druhý bok lodi vyoperovat si parazita z mé jediné infekce, přičemž jsem cestou zpět umřel jako druhý hráč při souboji s vetřelcem.

Byla to zábava? Ano, skvělá! Dávalo to herně smysl? Ani trochu. A pokud mi hra dává rozhodnutí mezi tím, hrát ji nesmyslně a bavit se, nebo se nudit při optimální strategii… tak nevím, jestli ji vlastně chci hrát.

Ano, nevím, jestli Nemesis chci hrát. Za mě to rozhodně není tak dobrá hra, jak by jen mohla být (a teď do mě!). Ale je to rozhodně velice zajímavý zážitek. Natolik zajímavý, že i přes veškeré výtky si ji doma nechám a třeba vytáhnu na tematický večer, kdy se všichni nabažíme zoufalství jedné posádky vesmírné lodi v kosmu.

A věřím že se u toho budeme i bavit, pokud to nebudeme brát jako hru, ale jako interaktivní divadlo pro sadomasochistické herce, kteří si libují v hororu. Když nad hrou nebudeme přemýšlet, možná ji i zvládneme zahrát za tu dobu, co píšou na krabici, a ne za poměrně standardní tři hodiny.

Nemesis

Vydavatel: MindOK

Jazyk: Český

Herní doba: 60 – 120 minut

Počet hráčů: 1 – 5

Věk: 10+

Cena: 2 899 Kč

Reklama

Reklama

Kromě hraní her a psaní o nich se rád baví metalem a četbou SF a fantasy (zejména všeho co vypadne z pera Neila Gaimana). Jeho profese marketingového specialisty ho deformovala zájmem o data a statistiky, a tak si všechny deskoherní výsledky zapisuje, a analyzuje své tahy za dlouhých zimních večerů.