Isaac Childres – Gloomhaven cover

Sebranka podivínů seděla okolo stolu v rohu začouzené hospody a mlčky zírala do svých korbelů, když k nim dorazila záhadná dáma v rudém. Nabídka, kterou od ní dostali, se nedala odmítnout. Jak málo jen tušili, na jakou výpravu se to vlastně vydávají!

Isaac Childres – Gloomhaven krabiceDeskovkám se v Česku daří, o čemž svědčí i fakt, že místní vydavatelé začínají do češtiny lokalizovat čím dál tím větší a dražší hry. Blackfire dal do placu Twilight Imperium, REXíci přidali Ultimátní edici Mage Knighta, ale ten největší majstrštych si pro nás přichystalo Albi. Již několik měsíců si suverénně drží první místo na nejprestižnějším žebříčku BoardGameGeek a nic nenasvědčuje tomu, že by se to v blízké době mělo změnit. Řeč není o žádné jiné hře, než o těžké váze na deskoherním poli (doslova), o hře Gloomhaven!

Dříve, než se pustíme do větších detailů, je vhodné si říct něco málo o samotném konceptu. Gloomhaven je fantasy kooperativní strategické RPG s prvky legacy, které lze hrát jako jednu velkou příběhovou kampaň nebo po samostatných scénářích. A teď znovu a lépe pro ty z vás, jež se v terminologii příliš neorientujete. V rámci hry se budete vydávat za skupinu dobrodruhů, kteří společnými silami budou čelit různým nástrahám a nepřátelům, postupně se vylepšovat a zdokonalovat, přičemž některé vaše činy nenávratně ovlivní celý zbytek hry (o tom ale ještě později).

A nyní se již pojďme společně podívat, co vše tahle pecka Isaaca Childrese nabízí!

Tajemství, která mohou zůstat navždy skryta!

Isaac Childres – Gloomhaven rozbalenoPokud jste si hru nenechali dovézt až domů a poštu nemáte hned za rohem, raději jeďte autem nebo si vezměte vozík, jelikož obsah i s bednou váží dobrých deset kilo. Už tenhle fakt nasvědčuje tomu, že toho na vás čeká v útrobách téhle krabice opravdu dost.

Jakmile shodíte víko a dáte stranou všechny brožury a nálepky, včetně plánu oblasti, čeká na vás 18 kartonových desek s výlisky všech možných žetonů, mapových dílů, překážek a v neposlední řadě taky monster. Někoho možná může napadnout, jaká je to škoda, že zde nejsou plastové figurky nepřátel, nicméně vzhledem k počtu záporáků, jenž se ve hře nachází, by muselo být balení dvakrát větší a cena podstatně vyšší. Navíc, kartonové potvory jsou alespoň pěkně graficky ilustrované, což vypadá lépe, než monotónní šedé miniatury a v zápalu boje si na to stejně ani nevzpomenete.

Jen co se prokoušete o úroveň níže, naleznete velkou spoustu větších či menších krabiček, obálek, počítadel, karet a ukazatelů, nezbytných pro samotné hraní. Zde je dobré začít se řídit instrukcemi – dokud vás k tomu hra nevyzve, neotevírejte nic. Obzvláště pak ty věci, jež na sobě mají pečeť! Připravili byste se o překvapení, jež je nedílnou součástí téhle hry.

Abychom alespoň částečně ukojili vaši zvědavost, v jednotlivých krabičkách se nacházejí samotné postavy – ve větších jsou unikátní karty schopností, přehledové desky a deníky, v menších pak plastové figurky (alespoň hrdinové mají své miniatury). Na začátku máte k dispozici šest z nich a zbytek je opředen tajemstvím, jehož odhalení bude záviset na vašem postupu hrou. A taky se může stát, že některé z nich možná neodhalíte nikdy.

Žoldákem na věčné časy, nebo alespoň do důchodu

Isaac Childres – Gloomhaven NičemniceNičemnice udělala dva bleskové kroky směrem k vůdci banditů, jenž stál v čele celé skupinky odpadlíků. Než stihl na její výpad jakkoliv zareagovat, zarazila mu dýku prudce do krku, načež jej kopla přímo do hrudi, takže se svalil na zem jako pytel brambor. Ostatní lapkové jen zděšeně přihlíželi, jak jejich kápo chrčí a topí se ve vlastní krvi. Nastalá situace je naprosto vyvedla z míry, což vražedkyni jen potvrdilo její domněnky. Je to banda sráčů.

Na počátku dobrodružství, jako i v jiných hrách, vás nejdříve čeká výběr hrdiny (poté, co důkladně nastudujete pravidla). Vybírejte pečlivě, neboť s ním strávíte nějaký ten pátek, než se odebere na zasloužený odpočinek. Ano, čtete správně. Zdejší žoldáci mají rovněž nárok na penzi, kdy budou svým vnoučatům (nebo spíš hospodským povalečům), vyprávět strašidelné historky, kterak drtili nemrtvé v hlubinách starých krypt. Každý hráč si totiž ještě vylosuje náhodně jeden tajný úkol, po jehož splnění odchází jeho postava na důchod. Poté si zvolíte novou postavu, se kterou budete pokračovat dále v příběhu. Jak rychle se se zadáním úkolu poperete, záleží jen na vás. Když budete šikovní, vydrží vám první hrdina po dobu celé kampaně. Na druhou stranu jeho výměna představuje příjemné zpestření hry samotné, tak proč toho nevyužít?

Jakmile máte vybráno a rovněž nakoupeno nějaké vybavení (přece nepůjdete do bitvy s holým zadkem), je nejvyšší čas vyrazit na cestu. Ale pozor, Gloomhaven je město plné nástrah, a tak se klidně může stát, že dojde k problémům ještě dříve, než se někam dostanete. Ano, při každé návštěvě města máte možnost odhalit jednu kartu střetnutí. Ta vám nabídne několik možností, jak se zachovat. Výsledkem však může být jak odměna, tak postih, vybírejte proto opatrně!

Isaac Childres – Gloomhaven kartyPutujete-li navíc mimo město, je třeba rovněž vyhodnotit kartu události, s níž jste se po své cestě museli vypořádat. I zde vaše rozhodnutí může mít různé následky. Některé z nich mohou mít krátkodobý efekt (po dobu následujícího scénáře), jiné budou působit dlouhodobě (např. úroveň vaší reputace).

Jak již bylo zmíněno výše, každý hrdina má vlastní sadu unikátních karet, jež představují jeho schopnosti. Počet se různí od postavy k postavě, stejně tak množství, které si smíte vzít do jednotlivého dobrodružství. Jinými slovy, pokaždé si budete muset vybrat, jaké karty použijete a které zůstanou v krabici, a to ještě dříve, než zjistíte, co vás čeká. Aby vám to hra ještě trochu zkomplikovala, s rostoucí úrovní vaší postavy se bude zvyšovat i počet jejích schopností, ovšem limit použitelných karet zůstane navždy stejný. Občas se tedy stane, že si vyberete špatně, díky čemuž prohrajete. Scénáře se ale dají opakovat, tudíž si příště zvolíte jistě lépe.

Konečně se dostáváme k samotné akci. Jakmile nachystáte herní plán (dle patřičných instrukcí) a vše okolo něj (je to obdobné jako u Descentu, Zombicide či Panství Hrůzy), začíná hra. Každý hráč si zvolí dvě karty, které budou představovat jeho možnosti v daném kole a zároveň udávají hodnotu jeho iniciativy. Ta poté určí pořadí, v jakém se budete střídat, protože i když je hra kooperativní, přece jen jste žoldáci, kteří si tak trochu jedou na svém písečku (ale jen trošku). Zde je ještě třeba říct, že všechny karty akcí jsou rozděleny napůl, na takzvanou horní a spodní akci (vždy se liší), z nichž si budete vybírat. Vždy můžete provést pouze jednu z nich.

Isaac Childres – Gloomhaven 1Jen pro představu, k dispozici budete mít pohyb, útok, sbírání předmětů a spoustu dalších. Poté zahrané karty odhodíte na odhazovací hromádku (případně jsou zcela zničeny, je-li to na nich uvedeno). Stejně tak provedou své tahy i ostatní hráči a rovněž i nepřátelé.

Další kolo bude probíhat stejně jen s tím rozdílem, že si budete vybírat akce z menšího počtu. Jakmile se dostanete do situace, že již nebude možné zvolit dvě karty, musíte vyhlásit odpočinek. Vezmete jednu kartu z odhazovací hromádky a odstraníte ji ze hry, zbylé si pak dáte do ruky a pokračujete standardně dál. Tímto mechanismem je doslova ohraničen čas jednotlivého scénáře. Jakmile vám totiž dojdou karty, prohráváte (a to se může stát opravdu rychle), což vás bude občas nutit nad jednotlivými kroky trochu přemýšlet. A stejným způsobem vás pak může vyšachovat i ztráta zdraví. Není tedy radno hrát si na hrdinu, jsou jich plné hřbitovy.

V rámci jednotlivých scénářů dostanete ještě k dispozici tajné mini úkoly, za jejichž plnění získáte odměnu v podobě talentů – dalších vylepšení vašich postav, která jak brzy zjistíte, se mohou náramně hodit.

Až budu starší, vydám se do světa

Jakmile vaše postavy dosáhnou jisté úrovně, zpřístupní se vám tzv. sólo scénáře. Jedná se o jakési mini rozšíření celé kampaně, v němž absolvujete se svým hrdinou samostatně bez ostatních, jedno dobrodružství. Pokud budete úspěšní a misi zdárně splníte, odměnou vám bude unikátní předmět určený pro váš charakter, jenž vám přinese o něco lepší výhody, než standardní výbava z obchodu.

Zde je rovněž nutno podotknout, že v anglickém originálu nebyl tento dodatek součástí základní krabice a pakliže jste si jej chtěli užít, bylo třeba si jej dokoupit zvlášť. Díky Albi si jej tedy můžete užít i v češtině!

Ke kryptě na sever, do lesa na západ

Isaac Childres – Gloomhaven 2Pomineme-li herní plán pro jednotlivá dobrodružství, který skládáte ze samostatných dílků, je součástí hry rovněž plán celé oblasti okolo města Gloomhaven. Ten představuje jakousi orientační mapu, na níž lze přehledně sledovat postup vaší kampaně.

Po celé krajině jsou rozeseta čísla, jež jsou spjata s konkrétními scénáři. Jakmile vám příběh danou misi zpřístupní, vezmete si nálepku s příslušnou lokací, včetně jejího obrázku a názvu, a nalepíte ji namísto původního čísla. Malý čtvereček u popisu pak slouží k zaškrtnutí, zda máte splněno.

Zde je však nutno podotknout, že i když se na mapě nachází 95 různých lokací, ani zdaleka je nemusíte navštívit všechny. A teď to nemyslíme v rámci hlavního příběhu kampaně, nýbrž za celou dobu vaší hry. Jednotlivé oblasti se totiž odhalují na základě instrukcí, které v průběhu hraní dostanete. Některé získáte po dokončení konkrétního dobrodružství, jiné objevíte formou mapy mezi poklady, další po vyhodnocení jistých událostí či jako následek vašich rozhodnutí. Pokud se stane, že za celou vaši kampaň na danou událost nebo mapu nenarazíte, nikdy si onen konkrétní scénář nezahrajete (tedy pokud budete postupovat dle pravidel).

Mimo nalepování samolepek s lokalitami se na tento plán rovněž lepí ještě vaše globální úspěchy (achievementy) za plnění některých příběhových či nepříběhových linií a zároveň je zde ukazatel blahobytu, jenž hraje svou roli při odchodu postavy do důchodu (o tom více v pravidlech).

Spousta drobných vychytávek pro lepší zážitek

Isaac Childres – Gloomhaven 3V úvodu článku jsme zmínili, že se jedná o legacy hru. Pro ty z vás, kdož by nevěděli – některé vaše úkony hru nenávratně poškodí takovým způsobem, který neumožní její opakované hraní v plném rozsahu, jaký poskytovala na svém začátku. Jedná se právě o lepení nálepek, roztrhávání pečetí na obálkách a dalších citelných zásahů do samotného obsahu.

Na jednu stranu tenhle prvek umocňuje samotný zážitek ze hry – je zde to vzrušení z jedinečnosti okamžiku – na stranu druhou, mnozí z vás nesnesou ten pocit, když dochází k poškození deskovky. A přesně pro vás existuje možnost zakoupit si za pár stovek náhradní sadu nálepek, které lze použít místo originálu a zároveň jsou snadno odstranitelné, takže si hru můžete zahrát buďto znovu, nebo ji „nepoškozenou“ prodat dál.

Isaac Childres – Gloomhaven PrasklivecPokud by vám nevadila angličtina, lze také pro vylepšení atmosféry použít aplikaci „Gloomhaven – scenario viewer“, ve které naleznete všechna dobrodružství ze hry, nicméně na rozdíl od papírové brožury, zde uvidíte vždy jen po první dveře. Jinými slovy, při přípravě scénáře je třeba nachystat dílky mapy, příšery atd. a ten z vás, kdo se o to bude starat, bude dopředu vědět, co vás čeká (v případě použití příručky), což mu částečně kazí moment překvapení. V aplikaci jsou vám odkrývány jednotlivé místnosti postupně, tak jak do nich vstupujete, takže se na ně nelze dopředu připravit.

Máte-li rádi své pohodlí, je nutno dodat, že i když se všechny komponenty do krabice krásně vlezou, rozložit a složit celou hru zabere poměrně dost času. Někteří z vás již jistě podobnou situaci zažili a takovým nejlepším „low cost“ řešením, které celou situaci zlepší, jsou krabičky na háčky a návnady z rybářských potřeb. Nicméně jestliže si potrpíte i na estetiku, pak nezbývá, než si koupit „insert“, jenž existuje přesně na míru pro Gloomhaven. Jen se to trochu prodraží.

Suma sumárum

Isaac Childres – Gloomhaven mohylaGloomhaven je epická fantasy hra pro náročné hráče, která nabídne desítky hodin příběhu, v jehož průběhu sehrajete nemalou roli a díky svému zajímavému konceptu se z něj stává velice chytlavá záležitost. Celý zážitek je ještě více podtrhnut legacy nádechem, díky čemuž budete chtít prozkoumat co nejvíce zákoutí téhle hry, která je po grafické stránce plná barev a jednotlivé komponenty jsou vyvedeny do nejdrobnějších detailů.

I když jsou pravidla poměrně obsáhlá, jsou jasně srozumitelná a pochopit by je měli i méně zkušení hráči. Koneckonců, základní mechaniky nejsou až tak složité. Ta náročná část spočívá spíše v množství drobných detailů v kombinaci s délkou jak jednotlivých partií, tak celé kampaně. Nehledě na to, že strategie zde hraje podstatnou roli a najít občas synergii mezi jednotlivými postavami není vůbec snadné!

Gloomhaven sice patří k těm dražším hrám, nicméně vzhledem k obsahu je cena více než přijatelná, minimálně pokud budete hledět na to, kolik hodin u něj strávíte. Když už je řeč o obsahu, drobným nedostatkem je zde čas, který strávíte přípravou a úklidem samotné hry, jelikož je třeba nachystat toho opravdu hodně. To lze ovšem řešit pořízením vhodného pořadače a záleží jen na vás, jak moc vás tento problém trápí.

Poslední rada závěrem. Pokud máte v plánu si tuhle jedničku z žebříčku BoardGameGeek.com pořídit, nachystejte si dostatek místa ve skříni, neboť jej budete rozhodně potřebovat.

Isaac Childres – Gloomhaven

Vydal: Albi

Počet hráčů: 1-4

Doporučený věk: 12+

Doba hry: 120+ min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 3000 Kč