Mother/Android cover
Zdroj: Netflix

Zoufalá, těhotná budoucí matka se se svým přítelem snaží zachránit sebe a své nenarozené dítě a zajistit jim lepší bezpečnou budoucnost. Excelentní Chloe Grace Moretz v průměrném filmu o vzpouře androidů, jež chtějí vyhladit lidstvo, na který brzy zapomenete.

Dystopických filmů není nikdy dost a tak je každý nový vyhlížen s nadějemi. Bohužel často se v tomto žánru stává, že se film prostě a jednoduše nepovede a kvalitních snímků s touto tématikou divák moc nedostane.

Nový snímek Mother/Android se bohužel řadí do té většinové kategorie. Tahle postapokalyptická novinka z produkce Netflixu zmizí během pár měsíců v záplavě průměrných snímků a moc lidí si na tento film za chvíli ani nevzpomene.

Mother/Android 1
Zdroj: Netflix

I přesto ale Mother/Android divákovi přinese několik výborných momentů, pár překvapivých zvratů a hlavně opět skvělou Chloe Grace Moretz v hlavní roli.

Vzpoura strojů

Příběh začíná zjištěním hlavní hrdinky Georgie, že je těhotná a řeší se svým čerstvým přítelem, jak s nastalou situací naloží. Během chvíle se jim převrátí život vzhůru nohama, když se proti lidstvu vzbouří androidi. Ti mají jediný cíl – vyhladit lidstvo.

Děj se posune o devět měsíců dopředu a divák sleduje putování Georgie a jejího přítele Sama skrze Spojené státy. Ti se snaží dorazit do Bostonu, odkud by se měli vypravovat lodě do Asie, kde jsou bezpěčné základny.

Čas porodu už se blíží, nebezpečí číhá doslova na každém kroku a jediné, co Georgia se Samem mají, je zoufalá snaha dostat se do bezpečí.

A to je v kostce celé. Bohužel je to už tisíckrát opakovaný scénář, který po většinu filmu nevybočuje z rutinních kolejí žánru.

Mother/Android 2
Zdroj: Netflix

Mother/Android je napsané celkem slušně, ale bohužel se strašně vleče a po většinu času se na obrazovce bohužel moc věcí neděje.

Na druhou stranu je celkem zajímavé sledovat těhotnou Georgii a její anabázi dystopickou Amerikou. Těhotenství je už tak těžké, natož ve světě, kde lidstvo loví krvelační androidi.

Poslední třetina filmu je pak podstatně lepší než předchozí dvě, a nutno přiznat, že se tvůrcům povedlo divákům připravit dva opravdu povedené zvraty, které nečekáte. Obzvláště pak ten druhý je celkem silný a překvapivý.

Skvělá Moretz

Chloe Moretz si během dvou let už podruhé zahrála ve filmu, kde hlavním tématem bylo malé miminko a v obou případech se s tím poprala na výbornou. Shadow in the Clouds bylo sice o level výš než Mother/Android, ale oba filmy v podstatě zachránila od jistého totálního propadáku.

V Mother/Android Chloe předvádí opět fantastický herecký výkon a roli matky, bojující o bezpečí svého ještě nenarozeného dítěte, zvládla bravurně. Několikrát během filmu je vystavena celkem silným morálním dilematům a její herecký výkon v těchto situacích je velmi přesvědčivý a její utrpení prožíváte s ní.

Mother/Android 3
Zdroj: Netflix

Je až s podivem, jak může herečka s takovým talentem hrát povětšinou jen v béčkových filmech. Doufejme, že si ji brzy všimnou i větší studia a dají ji šanci v něčem pořádném, protože si to slečna Moretz opravdu zaslouží.

Další herci ve filmu nestojí ani pořádně za zmínku. Byli nevýrazní a nemá moc smysl se jimi dále zaobírat. Bylo vidět, že studio investovalo jen do jedné herecké hvězdy.

Nic převratného

Mother/Android bohužel opravdu není nic převratného. Jde spíše o komorní survival snímek, na kterém jde vidět, že se do něj moc peněz nezaivestovalo. Díky tomu film vypadá místy doslova divně, až směšně.

Androidi mají světlé chvíle, ale jinak vypadají pod kůží jako obšlehlí z Terminátora. Je škoda, že si s nimi tvůrci nedali více práce.

Akce je ve filmu opravdu poskrovnu a v podstatě je tam jen jedna výrazná akční scéna, která ale trvá pouze 10 vteřin. Což je škoda, protože tam potenciál byl.

Na druhou stranu režisér Mattson Tomlin se s filmem popral celkem slušně, vezmeme-li v potaz, že to byl jeho úplně první celovečerní film.

Mother/Android 4
Zdroj: Netflix

Dokázal dobře vykreslit atmosféru, která se filmu rozhodně nedá upřít a dokázal velmi překvapivě pracovat s již zmiňovanými zvraty. Jen za ně dostal film o 5% navíc a dalších 15% za skvělou Moretzovou.

Valná část filmu se odehrává hlavně v lesích, které se ale po nějaké době bohužel okoukají a jsou pro další vývoj filmu spíše nezajímavé. Na skok se podíváme do opuštěných domů, nebo do ulic Bostonu, ale to je opravdu jen minimálně.

Mother/Android disponuje také docela slušnou dramatickou hudbou, která dokáže umě podtrhnout tíživou atmosféru snímku.

Režisérovi se také povedla práce s nosnými myšlenkami filmu. Bylo zajímavé sledovat závažná rozhodnutí, která musela hlavní hrdinka dělat, a která pro ni musela být doslova zdrcující.

K zamyšlení pak bylo, co byste jako matka dělali v její situaci a jak daleko byste byli ochotni zajít pro záchranu svého nenarozeného dítěte a co všechno a koho byste obětovali pro jeho šťastný život.

Za zmínku ale rozhodně stojí scéna, ve které se mluví o Karlu Čapkovi a jeho divadelní hře, kde poprvé zaznělo slovo robot, tak jak ho známe a používáme dnes. Dokonce se tam mluví i o tom, že je z Česka, což je na daný žánr dost jedinečná věc a pro českého diváka aspoň nějaké plusové body pro tvůrce.

Mother/Android 5
Zdroj: Netflix

Mother/Android rozhodně žádnou díru do světa neudělal, ale body za snahu se tvůrcům nedají upřít. Filmu bohužel podráží nohy nízký kapitál a zbytečná rozvleklost. Při stopáži 110 minut je to prostě a jednoduše moc roztahané. Těch 70 minut by bylo tak akorát.

Jedno shlédnutí Mother/Android stačí a to hlavně díky excelující Chloe Grace Moretz, ale ani ta bohužel nedokázala film zachránit a vytáhnout ho aspoň do nadprůměrného levelu. A je to škoda, protože dělala co mohla a zasloužila by si to.

Mother/Android / Matka versus android

Režie: Mattson Tomlin

Scénář: Mattson Tomlin

Kamera: Patrick Scola

Hudba: Birch, Kevin Olken Henthorn

Hrají: Chloë Grace Moretz, Oscar Wahlberg, Raúl Castillo, Steve M. Robertson, Algee Smith, Owen Burke, Kiara Pichard a další

Závěrečné hodnocení
Zábava/příběh/kvalita
55 %
Jan Šnajder
Řídím se heslem kdo si hraje nezlobí. Milovník her, knih, filmů, seriálů, komiksů, Japonska. A vlastně všeho spojeného se sci-fi a fantasy. Ve svém věku jsem stále duší kluk, který miluje toulky po fantastických světech všeho druhu. Když pominu Harryho Pottera, se kterým jsem vyrůstal, tak mě ke čtení dotlačila kniha Neila Stephensona - Sníh a Roberta Fabiana – Mariňáci. Tyto dvě knížky v podstatě nasměrovaly můj literární život tím správným směrem a rád se k těmto dílkům vracím dodnes. Když pominu tenhle soubor nerdích vlastností, tak mám svoji taneční skupinu a hraju poloprofesionálně bowling. ?
mother-android-amerikou-otrasa-krvava-vzpoura-androidu-behem-ktere-se-snazi-chloe-grace-moretz-zachranit-zivot-sveho-ditete+ skvělá Chloe Grace Moretz + zajímavé zvraty + Karel Čapek -zbytečně rozvleklé -neoriginální scénář – ostatní herecké výkony chabé