- Reklama -

Pokud máte rádi herní sérii Assassins Creed, možná jste zaregistrovali i knihy s ní spojené. Ta s podtitulem Bratrsvo se váže ke stejnojmenné hře této série (v originále nazvané Brotherhood). Boj tajného řádu assassinů s templáři musí pokračovat až do úplného vítězství jedné ze stran!

Bratrstvo se poměrně úzce váže na předchozí knihu série s podtitulem Renesance. Boj mezi řády pokračuje, a ačkoliv by se mohlo zdát, že všechny trumfy drží v ruce assassíni, nakonec to vůbec není tak jednoznačné. Templáři totiž mají všehoschopné vůdce bez skrupulí, kteří dokud dýchají, kladou odpor, líčí pasti a intrikují proti svým odvěkým nepřátelům. Jenže bratrstvo zabijáků pohybujících se ve stínech se podobných výzev nebojí a je odhodláno usekat templářské hydře pěkně jednu hlavu po druhé.

Podruhé – a značně lépe

Jak již bylo řečeno, je Bratrstvo druhým dílem knižní série Assassins Creed. Bohužel, první díl se příliš nevydařil. Nejde snad o to, že by Oliver Bowden byl mizerný spisovatel; problém spočíval spíše v tom, že nedostal od Ubisoftu volnou ruku, a tak jediné, co mohl, bylo tupě přepakouškovat textovou formou dění v počítačové hře. Děj byl díky tomu rozkouskovaný na jednotlivé mise a postavy charakterově ploché že by leckterý parní válec mohl závidět, čímž dostala zábavnost dost na frak.

Nabízí se tedy logicky otázka: je druhý díl lepší? Díky bohu ano, je! Na druhou stranu to vlastně ale není žádná velká výhra, protože o moc „blběji“ už to v první knize po technické stránce udělat prostě nešlo, takže nepřeskočit tuhle laťku by byl vážně průšvih. Ale pojďme si to rozebrat trochu podrobněji, ať víte, na čem jste tentokrát.

Musíme to o(d)pravit

Pokud se něco nemění, tak to, že je Bratrstvo přepisem počítačové hry. Tentokrát však už mnohem více připomíná scénář než doslovný popis toho, co se odehrává při hraní na obrazovce. Některé herní prvky, zejména rozdělení na jednotlivé mise, jsou z textu pořád ještě patrné, ale Bowden ve spolupráci s jeho chlebodárci z Ubisoftu prokázal tentokrát snahu zahladit hrany a předěly, díky čemuž neskáčete z místa na místo jako zmatený klokan. Člověk by řek, že se jedná o drobnost, ale v konečném výsledku to změní dojem poměrně výrazně.

Na druhu stranu nelze Ubisoftu upřít, že by jejich hry neměly zápletku. Byť se hlavní hrdina Ezio Auditore (ano, ten samý chlapík co v předchozím dílu, jen o něco starší)  snaží neustále o to samé, totiž o vyhlazení rodiny Borgiů coby nejvlivnějších protivníků a zároveň vůdců templářského řádu, není to napodruhé úplně to samé. Opět se hraje i o mocný artefakt a samozřejmě nadvládu nad celou renesanční Itálií, opět je třeba likvidovat nepohodlné jedince uprostřed davu, vrhat se po hlavě do sebevražedných misí a organizovat lidi… Celkem zajímavým dějovým prvkem je dohra po uvěznění jednoho z Borgiů a štvanice na jeho poskoka, která stojí odděleně od předchozího děje a tvoří jakousi samostatnou povídku.

Hlavní rozdíl je ovšem v postavách. Bowden v této oblasti udělal razantní krok vpřed – i když opět musíme zopakovat, že v předchozím dílu psychologie postav v podstatě neexistovala, takže se v Bratrstvu dostáváme zhruba někam do průměru. Každopádně už budete mnohem více chápat motivaci jednotlivých postav a celý děj působí sevřenějí. Hrdinové už mají i trochu vnitřního života, myšlenkových toků a nepůsobí jako oživlé loutky šustící papírem. Sláva!

I tentokrát se v ději setkáte s reálnými historickými postavami, byť jejich chování občas neodpovídá obecně vžité představě – zejména Lucrezia Borgia a Niccolo Machiavelli jsou lehkým zklamáním.  Poměrně podstatný part sehraje i známý umělec a vynálezce  Leonrado da Vinci, bez jehož znalostí a zručnosti by byl Leonardo nahraný.

A ještě jednou na skok k postavám: příjemným zjištěním je fakt, že tentokrát nejsou všichni striktně a jasně kladní nebo záporní. Přesto, že hlavní hrdina zabíjí „na potkání“, je tím dobrým, podobně jako celý řád Assassínů. Jenže i hodní chlapci mohou mít ve svých řadách špicla, který jim dost nabourává jejich plány. Samozřejmě, jsou i složitější zápletky, zvláště s přihlédnutím k faktu, že problém s infiltrátorem se vyřeší tak nějak náhodou.

Staré bolesti

I přes některá zlepšení ovšem v Bratrstvu zůstalo mnoho bolestí z předchozí knihy. Jedna z nich, nad kterou se dá ovšem mávnout rukou, je fakt, že text je prošpikován italskými slovíčky a větami. Lovení ve slovníku na konci knihy dost brzdí plynulost děje, ale význam některých odhadnete nebo usoudíte, že nejsou zas tak podstatná a budete číst zkrátka dál.

Mnohem hůře se ovšem vyrovnává s faktem, že Bowden neumí napsat záživnou bojovou scénu. V předchozím dílu tento neduh příliš nevynikl, protože tam bylo neslané nemastné téměř vše, ale nyní, když už kniha alespoň za něco stojí, vás bolestně udeří do očí. Boj se vždy „nějak“ odbude, přičemž logika často brečí. Buď je souboj přeskočen s tím, že během chvíle bylo po všem, nebo se dočkáte situací, ve kterých jsou nejspíš nepřátelé zaskočení tím, že ten drzý assassínský hajzlík si dovolí bránit se a to je stojí život. A jak už to v podobných knihách bývá, má hlavní hrdina i kopec štěstí a smrtelné rány ho míjejí o vlásek.

O jasném, i když mnohem lépe maskovaném dělení na jednotlivé úseky (questy) již řeč byla v předchozím textu.

A nakonec opět postavy. I přes avizované zlepšení jsou stále dosti šablonovité a především předvídatelné. A to je bohužel docela nuda, protože některá překvapení a zvraty uhodnete předem.

V celkovém součtu je Bratrsvo průměrnou fantasy. S přimhouřenýma očima už může fungovat jako samostatný román, ale ona pupeční šňůra pojící ho s herní sérií je stále pro knihu velkým limitem, takže pořád budeme tvrdit, že se jedná spíš o merchandising pro fanoušky než o knihu, kterou by si mohl přečíst i milovník fantastiky herní předlohou nedotčený.

A na samý závěr ještě drobná omluva: autor hru nikdy nehrál, proto hodnotí knihu pouze jako literární dílo bez ohledu na to, jak rozvíjí nebo naopak věrně kopíruje herní sérii. Pro hráče může  mít určitě toto dílo přidanou hodnotu.

Oliver Bowden: Assassins Creed: Bratrstvo

Překlad: Kateřina Niklová

Vydal: NakladatelstvíFantom Print, 2013

Počet stran: 284

Cena: 279 Kč

- Reklama -