Se čtvrtým svazkem jsme nepochybně teprve na začátku předlouhé podmanivé cesty, kterou Hellboy a jeho souputníci nabízejí, ale už zde nás nepřestane fascinovat ohromné množství nápadů a motivů, které se v Mignolových dílech objevují. Račte vstoupit do další série příběhů z Hellboyovy minulosti, vážně i nevážně, děsivě i zábavně.
Další kniha z Hellboyovské série navazuje na tu předchozí svou formou – jde totiž také o knihu povídkovou, kde nalezneme osm krátkých příběhů z Hellboyova života, a to od jeho nejmladších let, až po události, které bezprostředně navazují na knihy předchozí.
Co do rozsahu nás čekají dvoustránkové miniatury i obsáhlejší a výpravnější práce. Čeká nás opět spousta záhad, folklóru, okultismu, ale i humoru.
Celá kniha je tematicky rozdělena do tří částí – Mladá léta, Léta dospívání a Pravá ruka zkázy. Tyto části nám chronologicky představují různé epizody z Hellboyova barvitého života coby paranormálního vyšetřovatele.
Mladá léta
Část první nám přináší tři příběhy. Jeden jej zavede do Norska za bývalým kolegou Trevora Bruttenholma, který se chce setkat s legendárním vůdcem Divokého honu – králem Voldem. Že tak nečiní možná s úplně nejčistšími úmysly má Hellboy záhy poznat. Jde v zásadě o typický Hellboyův příběh s mytologickým motivem, soubojem a špetkou černého humoru.
V rámci první části se nám také dostane miniatury Lívance – dle vlastních slov chtěl Mignola odpálkovat někoho z nakladatelství Dark Horse, kdo chtěl kraťas o mladém Hellboyovi. Navrhl tedy dvě stránky o tom, jak malý Hellboy jí lívance, v domnění, že na to vyzrál a nebude muset nic psát. Návrh byl však přijat a vtipný kraťas zaznamenal veliký úspěch.
Poslední částí triptychu je příběh jménem Povaha bestie, který nás zavede do Anglie v roce 1954. Hellboy dostává od tajuplného Klubu Osiris úkol vpravdě heroický a archetypální – zabít draka. Hellboy se tedy vydává do lesa sv. Leonarda, kde kdysi zbožný a oddaný mnich zápasil s drakem. Podle pověsti na místě, kde mnichova krev skropila zem, vyrostly bílé lilie.
Příběh je sice kratičký, nicméně je nabit symbolikou a leccos nám napoví o Hellboyově dalším osudu a směřování, ostatně je na něj v budoucnu ještě několikrát odkazováno.
Léta dospívání
Část druhá, Léta dospívání, je tvořena třemi příběhy klasického „hellboyovského“ střihu. Prvním příběh, nazvaný Hlavy, nás zavede do Japonska. Přestože se Mignola v předmluvě přiznává, že o Japonsku neví „zhola nic“, stejně se nám dostane vydatné porce japonského folkloru a samozřejmě i výrazného vizuálu, plného japonských zákoutí, architektury, detailů soch i maleb a také japonských démonů.
Další příběh s názvem Sbohem, pane Tode, je výpravou do světa médií, mesmerismu, spiritismu a pochopitelně i s tím spjaté ektoplazmy. Mignola zde přiznává svou fascinaci tímto tématem a trochu předznamenává jednoho z protagonistů spin-offové série Ú.V.P.O. – médium Johanna Krause.
Příběh třetí, s názvem Vârkolak je další variací na upírská témata, tentokráte Mignola čerpá z legendy o rumunském upírovi, který umí pozřít slunce a měsíc (mimochodem slovo vârkolak je etymologicky spřízněné se slovem vlkodlak). Jak dopadne srážka s tímto rumunským běsem v anglickém Yorkshiru si již musíte přečíst sami.
Pravá ruka zkázy
No a konečně se dostáváme k části třetí, bez přehánění nejdůležitější, která je tvořena dvěma povídkami, které dějově navazují na události prvních dvou svazků (a také na povídku Spoutaná rakev ze svazku třetího) a dále nám posouvají Hellboyův příběh a tajemství.
Mignola sám poznamenává, že první povídkou, Pravou rukou zkázy, chtěl přitáhnout pozornost k Hellboyově mohutné kamenné ruce a jejímu významu. Cesta zavede Hellboye do Španělska, kde se setká s knězem Adrianem Frostem, synem profesora Malcoma Frosta, který strávil většinu života snahou přesvědčit americkou vládu a Ú.P.V.O., že Hellboy je hrozba a že je třeba jej odstranit.
Celý příběh je pojat jako jakási Hellboyova osobní zpověď, díky které si ujasníme některá fakta a vše se dostane do vzájemných souvislostí. Ale jestli čekáte odkrytí tajemství kamenné ruky, tak si nechte zajít chuť, přece by nám autor vše neprozradil najednou.
Posledním a asi nejepičtějším dílem je závěrečný příběh Skříňka plná zla, kde se dočkáme již poněkud sofistikovanější okultní zápletky.
Hlavním antagonistou příběhu je okultista a vzorový slizký padouch Igor Bromhead, který nejen že s ledovým klidem využije a zradí dva naivní (a bohaté) satanisty, ale také zvládne umě manipulovat i s nižšími pekelnými inteligencemi a pěkně zatopí jak Hellboyovi, tak jeho parťákovi Abeovi Sapiensovi.
Tento příběh nám servíruje to nejlepší, co může Hellboy nabídnout – okultismus a démony, hrůzné rituály, hororovou atmosféru v perfektně zvolených kulisách dotvořenou mistrným citem pro detail, napětí i příběhové zvraty.
Celkově se nám zde jaksi finalizuje náš pohled na hlavního hrdinu a můžeme s klidem říct, že jej známe, víme, jak se staví ke světu lidí a jak vidí svou roli v něm (a také jak má rád své pravé jméno Anung un Rama). Hellboyovská mytologie je zde pro čtenáře již zcela na stejné rovině jako mytologie „skutečná“, známe její zákonitosti a možná i můžeme předvídat, co který čin ještě v budoucnu způsobí.
V dlouhodobějším pohledu je také toto jedna z krás Hellboyovského univerza – rozmanitost a spletitost a přitom jistá nonšalantnost, se kterou autor vplétá své Lovecraftem ovlivněné vize do světa skřítků, démonů, bohů, nacistický experimentů, okultismu a tajných vládních projektů
Celkově vzato zde můžeme sledovat trend, který nás bude provázet i nadále – kvalita tohoto díla je mimořádně vysoká, a to jak po stránce výtvarné, tak po stránce scénáristické. Je až s podivem, jakou vysoký standard se Mignolovi nejen podařilo nastavit, ale také jej dodržet.
Pokud bychom mermomocí chtěli hledat na knize nějaké mouchy, můžeme napadnou repetetivnost základního rámce kratších příběhů, které popisují Hellboyovu cestu do nějaké cizí země, kde se střetne s monstrem pocházejícím z místního folkloru. Nicméně kritizovat u komiksu na pokračování opakující se kostru příběhu je jako kritizovat milostné zápletky v červené knihovně.
Zde je to, dle mého, kritika poněkud vynucená, protože shodný rámec dává vyniknou jedinečnosti každého prostředí a Mignolově hře s folkloristickými a mytologickými motivy. Ať jde o Norsko, či Japonsko, nebo třeba o Irsko či Prahu, vždy nás čeká pastva pro oči a pohlazení po romantické, okultismem a mytologií načichlé duši. Pravou ruku zkázy tedy nelze než doporučit.
Hellboy: Pravá ruka zkázy
Scénář a kresba: Mike Mignola
Vydal: Comics Centrum 2019 (třetí vydání)
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 144
Cena: 420 Kč