Proč jsme tady a co zde děláme? Nikdo z si nepamatuje nic kromě svého jména. Když se vynořili z temnoty, svět kolem nich vypadal jako z populárních videoher. Aby přežili, musí Haruhiro a ostatní utvořit spolupracující tým, naučit se bojovat a udělat první společné kroky ve světě Grimgaru. Co je tam očekává, nikdo neví… ale jejich hlavním cílem je nezemřít. Protože by to bylo doopravdy.

Do světa videoher

Základem tohoto anime je něco, co už jste pravděpodobně slyšeli: „Chlapec z našeho světa se probudí na neznámém místě plném fantasy stvoření a různých jiných monster. Musí si vybrat své zaměření (podobně jako ve hrách), naučit se speciální schopnosti a bojovat spolu s přáteli o slávu a bohatství.“

Je vám to povědomé? Ani se nedivím. Většina z vás už minimálně zaslechla něco o Sword Art Online nebo Log Horizon. Z počátku zde můžete najít jistou podobnost, jenže když se na Grimgar podíváte trošku blíže, začnete si uvědomovat, že se jedná o něco úplně jiného a to z mnoha důvodů.

Tím prvním je to, že svět Grimgaru je skutečný. Přesněji řečeno, postavy si nepamatují svůj pravý svět a tak musí opravdu bojovat o své přežití ve všech ohledech.

Druhý důvod? Souboje s monstry jsou brány neskutečně vážně. Žádná z postav nijak nevyniká v boji – ve skutečnosti má na začátku naše ústřední šestka v čele s Haruhirem, problém porazit jediného goblina. Souboje jsou tady rychlé, brutální a hlavně strašidelné. Postavy vám i díky tomu mnohem rychleji přirostou k srdci a budete se o ně každou chvíli opravdu bát.

Třetím důvodem pak není nikdo jiný než excelentní režisér Ryosuke Nakamura. Ten je znám hlavně projekty, které nějakým způsobem reflektují náš skutečný svět. A právě i díky tomu, je jeho práce s postavami a zpracováním světa Grimgaru tak unikátní a realistická. Nakamura totiž nezůstal jen u režie. Dohlédnul na kompozici celého anime a osobně si napsal i scénář ke každému jednotlivému dílu. Grimgar je tak prakticky jeho vlastním projektem ve všech ohledech a dokazuje kam, až se dá tento specifický žánr posunout.

Všechny tyto důvody dohromady znamenají jen jedno. Grimgar je jiný než ostatní anime v žánru, postupuje pomalu a zarývá se vám čím dál více pod kůži. Jeho propracovanost a hlubokost myšlenky vás vyloženě překvapí.

Boj o život, kde může prohrát každý

Po trošičku rozporuplné první epizodě se v Grimgaru ustálí šestičlenná skupina hlavních dobrodruhů, kterým prozkoumávání a přežívání v tomto nebezpečném světě vlastně moc nejde. Vždyť si ani neuvědomují, jestli spolu dokážou vycházet, natož bojovat! A na to, jak bojují a sotva přežívají i jen základní souboje s gobliny se nebudete jen dívat. Vše to s nimi budete hezky prožívat. Ale nemyslete si. Střety s monstry tady nejsou jedinou náplní. Postavy totiž zápasí i s nedostatkem financí, ostatními skupinami a přizpůsobením se tomuto unikátnímu světu. Grimgar vám prostě hned od začátku dá jasně najevo, že vás nečeká svět plný sluníčka a zábavy. Spíše temnota každodenního života ve světě plném nebezpečí.

To se vlastně nezmění ani s postupným vývojem postav. Ty se totiž jak se dá očekávat, postupně rozvíjí a posouvají dál. Vstupují do vojenského, bojového výcviku, bojují s více monstry, s osudem a snaží se zlepšit si svůj život. Tedy alespoň do chvíle než přestřelí. Že to bude mít fatální následky, asi nemusím říkat. Spoileru se prostě nevyhnu… Jedna z hlavních postav to nepřežije a Grimgar vám tak finálně dá najevo, že tady se hraje na vážnou notu, což je jen vítaná změna oproti spoustě jiných seriálů.

Celá druhá polovina je pak částečně zaměřena na proces truchlení, utužení vztahů ve skupině a hledání náhrady za někoho, kdo se vlastně od začátku zdál nenahraditelným. I díky tomu je Grimgar unikátní záležitostí. Jsou tu momenty plné skutečných a upřímných emocí, které se ještě více rozvinou, když do týmu přijde nový člen. Grimgar prostě bere životy svých postav neskutečně vážně a i díky tomu je mnohem bohatší podívanou než 90% konkurence.

Nějaké ale…

Ano, nic není bezchybné a ani tady se nevyhneme pár protáhlým pasážím bez akce, trošce lehké perverzní linky plné narážek na prsa jedné z postav a dalším tradičním neduhům anime žánru. Jenže v Grimgaru se i tohle ve výsledku ukáže jako potencionálně silná stránka (kdo sakra kdy slyšel, aby narážky na prsa jedné z postav dávala smysl a skvěle doplňovaly děj?!).

Za další a poslední „chybu“ tohoto anime se dá považovat až přílišný důraz na hudbu. Nechápejte mě špatně. Hudba je tu excelentní ve všech ohledech, ale někdy jí je prostě moc. Ano, je krásné dívat se na nádhernou kresbu daného světa za zvuků jednoho z nejlepších orchestrů… jenže když to trvá 3 minuty v kuse, může vás to z něj spíše vytrhnout.

Celková estetika a kresba je na nejvyšší úrovni. Design postav je líbivý a animace jsou zpracovány do nejmenšího detailu. Nenajdete tu prakticky žádné stagnující či opakující se animace jako u jiných projektů. Vše působí přirozeně a plynule a to v poslední době není všude zvykem. Pozadí každé scény je pak doslova úchvatné. Souboje tu pak nejsou jen epickou montáží úderů a vířících mečů, ale dávají najevo beznaděj a opravdový boj o život.

Verdikt

Hai to Gensou no Grimgar (Grimgar of Fantasy and Ash) je vskutku unikátním pohledem na to, jak by to doopravdy vypadalo, kdybyste se jednou probudili ve hře. Zapomeňte na to, že byste byli hned nejlepší, zapomeňte na to, že byste byli neporazitelnými bohy. Připravte se na dřinu, boj o přežití a pravděpodobnosti, že se nedožijete dalšího dne! Nádherné animace, úchvatná kresba a excelentní hudba dělají z tohoto seriálu jedno z nejlepších anime daného žánru, a proto byste si ho neměli nechat ujít!

Hai to gensó no Gurimugaru: Grimgar, svět popelu a fantazie
Režie:
 Ryosuke Nakamura
Scénář: Ryosuke Nakamura
Délka: 12 dílů x 25minut, 2016
Studio: A-1 Pictures
Žánr: Akční, Adventura, Fantasy, Hry, Drama

[review]