Středověk je ve všech směrech velmi zajímavá doba. Ať se jedná o rozmanitost zbraní a brnění, historických událostí, různých objevů, architektury, nebo umění. Osobně jsem byl vždy fascinován touto dobou. Hrdinný rytíř žijící na pořádném hradu, jenž se účastní mnoha slavných bitev.
Realita je trošku horší. Smrt, nemoci, hladomor. Většina populace se nedožila více než třiceti let. A jediný odpočinek byl u dobrého jídla či korbelu piva.
Her, které by poukazovaly na krvavé bojiště středověké doby v trošku reálnější podobě, tolik není.
Posledním známým titulem je hra Mordahu, která se donedávna pyšnila vysokou popularitou. Pokud trošku zapátráme v paměti do roku 2012, tak se proti sobě postavily dva velmi podobné tituly prvním z nich byl War of the Roses a tím druhým Chivalry: Medieval Warfare.
Vítězem tohoto klání se stala druhá jmenovaná hra a na pomyslném trůnu zůstala právě do doby, než vyšel Mordahu. Vývojáři z kanadského herního studia Torn Banner Studios neusnuli po úspěchu na vavřínech a po nějakém roce podpory prvního dílu začali pracovat na pokračování.
Ten den již nastal a opět se dvě podobné hry potkávají na bojišti a střetávají se o korunu pro nejlepší multiplayerovou středověkou vyvražďovačku. Abych byl upřímný, tak Chivalry 2 má menší výhodu a to, že vychází dva roky po Mordahu, takže již na první pohled nabízí lepší grafické zpracování, lepší techniku a fyziku. Na ten druhý pohled svého konkurenta válcuje ještě více.
Chivalry 2 bychom mohli přirovnat ke Kingdom Come: Deliverance zaměřené čistě na multiplayerové bitvy. Jelikož svůj soubojový systém vývojáři opravdu vypiplali do posledního detailu, podobně jako vývojáři z Warhorse.
Jen zde se jedná o čistě online záležitost, takže bez připojení k internetu si ani neškrtnete. Stejně tak bez plných serverů plných hráčů, což v tomto případě není vůbec problém. Hra si získala věhlas již prvním dílem a zde bych ani nepředpokládal, že zájem neupadne ani po uplynutí několika let, jak to občas potkává jiné online hry.
Těžce na cvičišti, lehce na bojišti
První kroky ve hře nás zavedou na tréninkové bojiště. Zde se hráči seznámí se základním ovládáním, vyzkouší si různé způsoby útoku, krytí a úhybů. Kromě toho i možnosti, jak nadávat na ostatní hráče, různé povely či jim vyhrožovat, i bez použití mikrofonu.
Trénink je zde velmi důležitý a rozhodně bych nedoporučoval jej přeskakovat. Bez kompletního tutoriálu můžete mít značnou nevýhodu v bitvě, i když jste třeba zkušený harcovník předchozího dílu či konkurenčního titulu.
Chivalry 2 totiž nabízí zcela nové prvky, možnosti a kombinace, které zatím jiná hra dosud nenabídla. Ale i přesto pokud jste nějakou z výše jmenovaných her hráli, tak si budete připadat jako ryba ve vodě a po vyzkoušení nových funkcí se hned můžete na žebříčkách vyšplhat na ty nejvyšší příčky.
Nicméně hru si dokáží užít i hráči, kteří neradi (anebo nezvládají ) větví útoky na sebe či nedokáží včas vyrážet nepřátelské útoky. I s jednoduchým způsobem boje ve stylu „kryt a úder“ se hráč dokáže vžít do skutečné bitevní vřavy a pak třeba i postupem přidávat další útoky, obrané pohyby či speciální vychytávky.
V základu boje jsou tři útoky, sek, bod a směřovaný úder seshora dolů. Jakým způsobem se podrží tlačítko, tak se zvyšuje intenzita úderu a analogovou páčkou ještě můžete měnit či prodlužovat vedení útoků. Pokud dokážete všechny tyto možnosti kombinovat, tak na bojišti zvládnete nadělat neskutečnou paseku.
Pokud ještě zvládnete obrané prvky, jako je některým útokům uskakovat, jiné zase odrazit včas a následně udeřit protiúderem, nebo se jen vykrýt, tak si můžete říkat pravý rytíř. A je tu i velká pravděpodobnost, že nepřijdete o nějakou končetinu, nebo nezůstanete ležet v kaluži vlastní krve.
Skvěle je zvládnuta fyzika bojů, ať se kryjete štítem či zbraní, tak vše vydrží jen určitý počet úderů a časem se celá zbraň nebo zbroj může pod neustálými údery rozpadnout. Což opět zvyšuje realistický prožitek ze hry, který je zde opravdu silný.
Velmi dobře je zpracována i fyzika střelných zbraní, jako jsou luky či kuše, využít lze i vrhací nože a sekery, ale mrsknout po nepříteli lze opravdu cokoliv. Klidně někoho lze trefit obouruční sekerou. Kolikrát se mi povedlo po umírajícím nepříteli hodit třeba i štít a tím ho nadobro sprovodit ze světa.
V Chivalry 2 je i několik tříd a každá využívá jiné speciální schopnosti a i jiný arzenál zbraní. Pak jsou tu speciality jako katapult či balista, které lze také hojně využívat. Někdy stačí vzít i kámen a prostě ho mrštit.
Dva národy čtyři jednotky po třech třídách
I když se jedná o čistě multiplayerovu hru, tak si pro nás vývojáři připravili i úvodní video jenž nastíní, jak vznikl válečný konflikt mezi znepřátelenými strany. Jednu reprezentuje modrá brava s lvem na hrudi s názvem Agatha a druhou zase červená brava s orlicí a názvem Mason. Trošku jako kdyby se znepřátelil český lev proti slezské orlici.
Ani jedna ze stran nemá odlišné vybavení nebo jednotky a vše je v rukou hráčů. Co se týče jednotek, tak na výběr je ze čtyř základních tříd. Archer, Vanguard, Footman a Knight, každá z těchto postav má svoje statistiky jako je určitý počet životů a výdrže.
Každá z těchto tříd má ještě tři podtřídy. Ty se odemykají postupným hraním a získáváním nových zkušeností, stejně tak se odemykají i další zbraně.
Třídu Lučištníka není asi potřeba nijak zvlášť rozepisovat, jedná se o rychlou a smrtící jednotku na boj z dálky, ale zase slabou pro boj na blízko. Jeho podskupiny je Lukostřelec, na další úrovni Střelec s kuší, ten má větší zastavovací sílu, ale zase je pomalejší.
Jako třetí je Skirmisher, jenž využívá více vrhacích zbraní a dokáže se lépe ubránit útokům na blízko. V roli zkušeného hráče může být velmi smrtící jednotkou, ale také dosti obtížnou na zvládnutí.
Vanguard neboli Avantgard je nejrychlejší jednotkou ve hře a využívá ty nejsilnější obouruční zbraně. Kromě toho dokáže vrhat nádoby s ohněm, přesněji jeho první podskupina Devastátor. Nájezdník dokáže zase využívat dvě hlavní zbraně místo sekundární. Přepadávač zase získává bonus za útoky ze zálohy a může si snadno doplňovat své vrhací nože.
Footman je trošku jako dělník a univerzální voják. Pěšák dokáže i léčit svoje spolubojovníky hodem obvazů. Jeho první podskupina Poleman využívá dlouhé zbraně, a tak má nejvyšší dosah. Man At Arms je prostě univerzální voják. Field Engineer má dvojnásobné poškození na rozbitelné předměty, tedy třeba na různé brány a dveře, ale zase využívá jen jednu zbraň.
Posledním je Rytíř. Jak již honosné brnění napovídá, tak tady se bude jednat o tanky skupiny. Sice vydrží nejvíce úderů, ale zase jsou dosti pomalí. Osobně jsem tuto třídu využíval nejvíce, jelikož i s jednoruční zbraní se v rychlosti vyrovná Vanguardovi s obouručkou.
Jeho podskupiny jsou Důstojník, jenž využívá vrhací nože, Strážce je hradbou v boji díky používání štítu, a Křižák je také takovým těžkopádným univerzálem. Mezi třídami panuje i několik omezení, například na každé mapě je povolen jen určitý počet lučištníků a Rytíři zase mají delší čas pro oživení na bojiště.
Svoje jednotlivé vojáky si můžete různě upravovat, a to od hlavy až k patě. Od účesů po okrasné ornamenty na přilbě. Vývojáři toho slibují časem mnohem více, jako jsou možnosti upravovat i kosmeticky zbraně, nové mapy, nebo přidání koní, jako další možný herní mód.
Hru jsem hrál na Playstation 5, a menší zklamání bylo téměř nulové využití haptické odezvy. Nevýhodou na konzolích je i nepřítomnost vyhledávání serverů, takže si nemůžete vybrat do jakého módu a mapy se chcete přidat. Což by měl také vyřešit jeden z následujících patchů.
Ona ta obsahová stránka Chivalry 2 je vlastně jediný kámen úrazu celé hry, hlavně co se týče map a jejich náplní. Některé mapy jsou dělané pouze jako bitevní pole, kde si hráči poměřují své zbraně anebo tu jsou příběhové úkoly, kde vše končí dobýváním nějakého hradu či panství.
Ty jsou rozhodně skvělé a rozdělené do několika etap, jen je škoda, že jich není víc. Zatím je přislíbena jedna další mapa právě s těmito úkoly, tak uvidíme, kolik toho vývojáři časem přidají. V současné chvíli jsou k dispozici dva herní režimy a osm map.
Jinak se jedná o skvělou středověkou válečnou hru plného soupeření, u které dokážete utopit desítky až stovky hodin hraní, jelikož jako správný rytíř se jen tak nevzdáte a budete chtít bojovat stále dál a dál dokud nepobijete všechny svoje nepřátelé.
Chivalry 2
Vývojář: Torn Banner Studios
Vydavatelé: Tripwire Interactive, Deep Silver
Platformy: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows
Vydavatel v ČR: Comgad