Bloodshot 1
Autor: Sony Pictures

V době, kdy filmovým comicsovým adaptacím vládnou filmy, které nejmenovaný zasloužilý režisér přirovnal spíše k zábavním barevným parkům, se do kin dostává film, který se rozhodl adaptovat comics z vydavatelství Valiant. To se po svém, ne tak dávném, restartu identifikovalo jako superhrdinské universum pro dospělé čtenáře. Jednou z jejich vlajkových lodí je pak comics Bloodshot. 

Americký voják, dobrý voják

Bloodshot 2
Autor: Sony Pictures

Ray Garrison je přesně ten druh mýtického amerického vojáka, který vlítne v africkém slumu do doupěte plného podvratných, po zuby ozbrojených živlů a sám je nastavený stylem, že jakýmsi šestým smyslem vnímá plížící se vojáky za zády, zatímco pálí hlava nehlava a nakonec zachrání rukojmího, který má u hlavy nabitou brokovnici, zatímco sám utrží jen menší šrámy. Pak se vrací domů a s pohledem na svou krásnou mladou ženu pronese pár ostrých hlášek o službě a důvodu, proč bojujeme a už se muchluje. 

Manželská ponávratová idylka samozřejmě netrvá dlouho a Ray se nachází připoutaný k židli na jatkách, naproti němu sedí spoutaná manželka a kolem tančí záporák do rytmu písně Psychokiller (a věřte mi, že tohle se tam opravdu děje!!!).

Bloodshot 3
Autor: Sony Pictures

Po krátkém výslechu, to odnese manželka ve stylu Tahle země není pro starý, a když zabiják, který se představí celým jménem, není úplně spokojen s odpověďmi, tak střelí do hlavy i našeho hrdinu. Je čas na úvodní titulky.

Ale tím to pro Garrisona nekončí. Probudí se bez vzpomínek na lůžku prapodivné ordinace. Potrhlý mužík s robotickou rukou za ním příběhne a obdivuje ho jako zázrak vědy. Byl totiž oživen pomocí nanobotů, kteří mu dávají nadlidské schopnosti a velmi vysokou schopnost regenerace (Wolverine a Deadpool se můžou jít vycpat).

Bloodshot 7
Autor: Sony Pictures

Následně se dozví více o firmě Rising Spirit Technologies (dále jen RST), která pomocí různých vylepšení zlepšuje lidstvo a je představen i týmů bývalých vojáků, kdy jeden nemá oči, druhý nohy a třetí plíce, a které RST vrátila do akce lepší než kdy předtím. 

Brzy se ovšem Rayovi vrací vzpomínky a vydává se na pomstu záporákovi, kterého jde rozporcovat, jak se sluší a patří. Ale není to poprvé a ani naposledy, co se mstí a každý, kdo viděl trailer, tak ví, že Ray, krycím jménem Bloodshot, je díky nanobotům programovatelný a zabije každého, koho mu v simulaci naservírují jako zabijáka jeho manželky. Když se ovšem dozví pravdu, tak není rád, není vůbec rád.

Akce, akce a …akce

Bloodshot 4
Autor: Sony Pictures

Jak už nadpis napovídá. prim v tomhle filmu hraje akce. Jsou tu mačety, nože, motorky, granátomety, bitky ve výtahu, v utrženém výtahu, přestřelky, přestřelky v autě, přestřelky autem…no prostě všechny možné akce, jež si dokážete představit. A hrozně důležitá věc je, že režisér David S.F. Wilson zvládá akci na výbornou, přestože jeho jméno mohlo na první dobrou vyvolat nemalé rozpaky.

Aby taky ne, protože tenhle chlápek má zatím na kontě jenom jednu epizodu k animovanému seriálu z dílny Netflixu Love, Death & Robots, a ač je to seriál i epizoda (Sonnie’s Edge) kvalitní, tak těžko budovat důvěru k režisérovi na takové prvotině.

Když si ovšem Wilsonův profil prohlédneme podrobněji a ne jen na ČSFD, tak zjistíme, že se podílel na tvorbě vizuální stránky trailerů pro nejednu počítačovou hru mimo jiné z vesmíru Star Wars a Warhammer 40 000. A když tohle víme, tak nám to všechno zapadne na své místo.

Bloodshot 5
Autor: Sony Pictures

Akce ve filmu Bloodshot je totiž masivní a pompézní. Nadčlověk a vylepšení lidé proti sobě nebo jeden proti desítkám nepřátel vypálí nespočet nábojů a žádná překážka jim nemůže stát v cestě. Betonový sloup? Nevadí, vždycky je fajn potrénovat a když prorazíte boxovací pytel jednou ranou, tak beton jako když najdeš. Obrněné auto? Žádný problém, vezmu granát a aby mi neublížil, tak jako tlumič na mojí stranu použiju vojáka, který má granát připnutý na vestě, a takhle bych mohl jít dál a dál, ale to bych vás o tu řežbu připravil.

Bloodshot 6
Autor: Sony Pictures

Režisérův cit pro akci je zde navíc posílen tím, že je vidět, že Bloodshot neměl kdovíjaký astronomický rozpočet. Částka 42 milionů dolarů v akční komiksovce je dneska plivnutí do větru a například nejnovější Birds of Prey měl budget dvojnásobný a nebyl schopný s tím uhrát ani poloviční akční parádu jako Bloodshot.

Tam, kde chybí peníze, se totiž dá hrát se světlem, a tam je najednou jasné, co se naučil Wilson při tvorbě trailerů: trochu slow motion, nahodit mihotavé světlo z pochodní a můžeme rozjet skvostnou akci a na efektech ušetřit miliony. Co se totiž týká CGI, tak nečekejte žádný zázrak a na těch několika místech, kdy se ve dne využilo v bojových scénách, je to naprosto jasné a nijak oslnivé, ale zážitek z daného momentu to určitě nezkazí pokud nejste hnidopich. 

Bloodshot 8
Autor: Sony Pictures

Související s tématem akce (a nedivte se, že se tomuhle tématu věnujeme tolik, protože tvoří zhruba 75 % celého filmu) je i rating a nyní i poprvé zmíníme comicsovou předlohu. Ta se totiž s ničím nemaže a super efektivními regeneračními nanoboty obdařeného vojáka tak trhají na kusy těžké kulomety, krájejí ho motorovou pilou a porcují výbuchy, a to je doprovázeno potřebným trháním tkáně a hektolitry krve.

Zásadní rozdíl u Bloodshota comicsového a filmového je ten, že zatímco v comicsu má Ray v těle a krvi nanoboty, tak ve filmu nanoboti jsou jeho krev. Místo cákanců červeně nás tedy čeká šedočerné digitální svinstvo , které cáká Vinu Dieslovi z rukou, sedřené kůže obličeje odhalující čelist, nanoboti létají po okolí, když Bloodshot chytí granát a podobně. Všichni, především pak liga rozzlobených rodičů, jsou spokojeni, protože film může bez krve, ňader a sprostých slov vlítnout do kin s Ratingem PG – 13 u nás od 12 let.

Scénář aneb méně je někdy více

Bloodshot 9
Autor: Sony Pictures

Tam, kde Wilson exceluje v režii a vizuálu, tam pokulhává scénář. Za prvé, je neskutečně hloupý. Vezmeme-li v úvahu žánr, kterým je akční mlátička, tak je jenom hloupý. Dialogy jsou tak půl napůl, protože si podle mě dva scénáristé (Heisserer a Wadlow ) nebyli tak úplně jistí, jak moc vážně se film chce brát.

V tom jim úplně nepomohl představitel hlavní role Vin Diesel, který sice zhubnul, takže je zase skoro nařachanej, ale vždycky se bere nesmírně vážně a snaží se každou hlášku sázet jako by jí tesal na náhrobní kámen a místo dláta používá svůj zatraceně hluboký hlas. Oproti tomu je využit stereotyp hláškujícího IT nerda, který je naprosto super, neber se vážně a funguje vtipně (navíc má anglický přízvuk, což je boží!!!).

Bloodshot 10
Autor: Sony Pictures

Bohužel je fakt, že vtipné a zábavné postavy, které si dělají legraci z klišé, vyčnívají herecky kilometry nad Vina Diesela a to i přesto, že se tentokrát přemohl, sáhl na dno svých hereckých rezerv a mimo vzteku a mračení předvedl i smích.

Krom toho je tu samozřejmě pár věcí, které scénáristům také nedělají příliš dobrou vizitku. Na konci použité malé deus ex machina je naprosto zbytečné a nesmyslné, ale to je vlastně maličkost.

Co je nejhorší je fakt, že se musíme smířit s tím, že se film odehrává ve světě, který je totožný s naším až na to , že jedna zlá korporace (RST), která má ve výsledku asi jen 20 zaměstnanců, ovládá technologie, které nikdo jiný na světě nemá a nejde jen o nanoboty, o kterých se hlavní záporák Guy Pearce zmiňuje jako o tajné, ale třeba i o protézy pro jeho tým, IT technologii, kterou jsou schopni vystopovat i kdo má kolik šušní v nose atd.

Bloodshot 11
Autor: Sony Pictures

Díky tomu vlastně sledujeme svět, ve kterém jsou asi čtyři lidi, kteří vládnou takřka superschopnostmi a pracují pro korporaci, která si může dělat vlastně co chce a žádný úřad ani instituce nic nezmůže. Protože jediní policisté, kteří se ve filmu mihnou, jsou dva superobézní borci v SUV, kteří žerou fast food brečí a z nějakého důvodu mají v autě útočnou pušku. No, jak jsem řekl, scénář je hloupý.

Sám o sobě bych hloupost scénáře zas tak moc neřešil, kdyby to byl scénář původní, psaný pro akční flák, protože tam se na to prostě moc nekouká, ale fakt, že na tomhle pracovali dva lidi a fakt, že jde o zpracování comicsové předlohy je do nebe volající.

Bloodshot 12
Autor: Sony Pictures

Film totiž vychází z celkem nedávného restartu Valiant universa, kdy Bloodshot začínal úplně od začátku a film se v něm několika věcmi jasně inspiruje.

Ale pokud by vzali prvních devět sešitů, kdy Ray hledá svojí minulost a bojuje proti vojenské organizaci a jen lehce změnili závěr, který už dál pracuje s dalšími comicsy, měli skvěle fungující scénář zdarma naservírovaný na stříbrném podnose.

Jestli ji nevyhovovalo to, že comics není tak jasně černobílý v definici toho, kdo je vlastně dobro a kdo zlo nevím, ale je to vyloženě škoda.  To, proč na takovýhle maglajz byli scénáristi dva, to už nechápu vůbec.

Forma vítězí nad obsahem

Bloodshot 13
Autor: Sony Pictures

Neříkám to rád, ale nadpis pro film Bloodshot platí naplno. To, kde pokulhává scénář, a když už se v kině začnete vrtět, protože se děje nějaká blbost nebo postavy moc mluví (a pro některé je moc mluví i dvě věty), tak nastoupí akce a vše je v pořádku. Bloodshot sice neví, jestli se scénáristicky bere vážně nebo ne, ale jedno vím jistě, chce být akčním filmem a tím taky je. 

Bloodshot

USA 2020, 109 min

Režie: David S. F. Wilson

Scénář: Jeff Wadlow, Eric Heisserer

Hudba: Steve Jablonsky

Hrají: Vin Diesel, Elza Gonzalez, Sam Heughan, Toby Kebbell, Guy Pearce a další


Reklama