Lezou vám už superhrdinové krkem? Pusťte si The Boys. Nový seriál Amazonu ukazuje, že „supráci“ nejsou vůbec tak svatí, jak si všichni myslí. Vlastně…to jsou docela slušní zmetci, které na vlastní triko trestá parta zabijáků vedená Karlem Urbanem. Skvěle napsaný a mistrovsky zahraný seriál boří superhrdinské mýty lépe, než legendární Watchmeni Alana Moora.
Předlohou pro seriál The Boys se stal stejnojmenný komiks Gartha Ennise a Daricka Robertsona, který vycházel v letech 2006–2008. První dvě knihy pod titulem Banda vydalo v češtině vydavatelství BB/art. Ennis v komiksu naprosto dokonalým způsobem boří mýtus superhrdinů, kteří v jeho světě úplně normálně existují. Ale s jejich silou vůbec nepřichází velká zodpovědnost. Naopak.
Superhrdinové se sice navenek tváří jako ochránci míru a bezpečí, ale v soukromí to jsou naprostá hovada s nejrůznějšími perverzními sexuálními choutkami a závislá na drogách, alkoholu, touze po moci nebo slávě. Jenže pořád to jsou „supráci“, kteří se vyznačují značnou silou, rychlostí a odolností, takže obyčejných člověk proti nim nemá prakticky žádnou šanci.
Nový seriál od Amazonu si z předlohy bere to nejlepší a divákům představuje ničím neregulovanou, drsnou a akční podívanou, která balancuje na hraně špionážního thrilleru, detektivky a akční oddechovky. Hlášky létají vzduchem a spolu s nimi krev a další tělní tekutiny.
Amazon totiž udělal seriál s přístupností 18+ a na kvalitě je to rozhodně znát. V komiksové předloze si totiž Ennis vůbec nebere servítky, a díky Bohu jeho filosofii převzali i seriálové scénáristé a režiséři. I když jsou hlavní tvůrci tři – Eric Kripke, Evan Goldberg a Seth Rogen, scénář psal jen Kripke, ale skoro každý díl měl vlastní režii, ono to překvapivě funguje jako konzistentní a po kvalitativní stránce velmi vyrovnaný seriál. Funguje dokonce tak skvěle, že bych se o něm nebál říci, že je o fous lepší než komiksová předloha.
Odlišný a přitom tak podobný
Nesmíme tu ale za žádnou cenu srovnávat adaptaci s předlohou. Seriál si vzal z komiksu to nejlepší, zachoval hlavní myšlenku, ale sděluje ji divákům vlastním, velmi jasným a originálním způsobem. Kdo od The Boys čeká superhrdinskou rubačku, kde většinu vysílacího času zabírají akční scény prokládané vtipnými hláškami a vysvětlování příběhu, bude dost zklamaný.
Seriál sází především na odhalování prohnilosti zdánlivě svatých superhrdinů, zaměřuje se na sledování jejich pádu z výsluní do moře a vysloveně si bahní v psychologii postav, které postupně odhaluje a rozvíjí. Mezi všemi exceluje Antony Starr jako Homelander. Homelander umí létat a z očí mu tryskají lasery a nosí plášť s americkou vlajkou. Více američtějšího patriota byste si nevymysleli.
A přitom je to brutální egomaniak, který touží jen a jen po moci a ovládání ostatních a nějaké to sebeobětování si taky dvakrát rozmyslí. Prostě, hrdina k pohledání. A Starr jej hraje naprosto božsky. Od prvního záběru o něm víte, že to je hajzl. Každým slovem vám to potvrzuje. Jeho úsměv mu nevěříte, naopak se ho trochu bojíte. Ennis v komiksu vymyslel a seriál dokončil dokonalého anti Supermana. Chvalme je za to, protože to udělali důkladně a s grácií.
Boříme superhrdinský mýtus
Většina z nás viděla v traileru legendární scénu, jak se chlapec líbá se svojí dívkou a tou nevinnou, milovanou bytostí proběhne superhrdina takovou rychlostí, že ji rozmázne na srač… na kaši. A projde mu to! Superhrdiny totiž v seriálu doslova pase společnost Vought, které vydělávají miliardy. Firma prodává autorská práva, točí filmy, vydává komiksy, otevírá a spravuje zábavní parky… no prostě využívá slávy a obliby superhrdinů a dojí z důvěřivých lidí miliardy. Vlastně to je takový Disney s Marvelem jen s tím rozdílem, že v našem světě superhrdinové nejsou skuteční.
Aby se produkt dobře prodával, musí vypadat a chovat se dobře. Proto když superhrdina něco provede, na oběti naskočí právníci, kteří je donutí mlčet. A PR oddělení udělá vše pro to, aby zářná gloriola neutrpěla a naopak se ještě více rozvíjela.
Proto každý čin, který superhrdina udělá, pečlivé hlídají, korigují, ba dokonce plánují mediální experti, před kterými by bledl závistí i Nick Naylor (marketingový mág z Děkujeme, že kouříte). Ostatně, uměle budovaný mediální obraz „svatého“ superhrdiny je významnou součástí seriálu. Tvůrci seriálu odhalují superhrdinské zákulisí až na dřeň a není to hezký pohled. Divák tyto prakticky odhaluje prostřednictvím postavy Starlight.
To je mladičká a naivní superhrdinka, kterou čerstvě přijali mezi nejvyšší elitu společnosti Vought – do top týmu superhrdinů jménem Sedmička. To je parta nejlepších z nejlepších, vlastně takoví Avengers. Každý z nich je parodií, respektive zrcadlem pro nějakého superhrdinu, kterého známe. Třeba Deep odkazuje na Aquamana, Královně Maeve posloužila jako předobraz Wonder Woman. Ani jeden z těchto hrdinů své originály neparoduje. Jen je… alternuje a ukazuje, jak by to mohlo dopadnout, kdyby nebyli tak morálně silní.
Nezkušená Starlight toto všechno zjišťuje. Najednou pochopí, že její noví kolegové nejsou dokonalí polobozi, jak je vykreslují média, ale zakomplexovaní prospěcháři, kteří se starají jen sami o sebe. Kromě toho její každý krok plánují experti, aby vypadala na veřejnosti co nejlépe.
Autoři The Boys divákům nekompromisně odhalují, že superhrdina vlastně superhrdinou vůbec není, že by to zvládl i průměrný herec schopný usmívat se do kamery. Ale to je přitom jen kulisa pro hlavní vyprávění, kterým je křížová výprava proti superhrdinům vedená Řezníkem.
Skvělí herci s Urbanem v čele
Herecké výkony nemají chybu. Karl Urban s tváří zarostlou hustým plnovousem musí hrát prakticky jen očima, ale ty v kombinaci s jeho hrubým, hlubokým a nesmiřitelným hlasem vytvářejí postavu dokonalého hajzla, který se rozhodl bojovat proti suprákům a neváhá pro to obětovat cokoliv.
Skvěle mu sekunduje Jack Quaid. Ten představuje Hughieho, toho mladičkého troubu, kterému jeho přítelkyni doslova rozmázne superrychlý hrdina A-Train. Oproti komiksu tady scénáristé udělali nejmarkantnější změny, kdy Řezník není tak všemocný, drsný a nedotknutelný a Hughie není tak naprosté budižkničemu, jak je vykresluje Ennis. Seriálový Hughie zpočátku působí jako totální nicka, ale neustále se dostává do opravdu hnusných situací, ze kterých musí najít cestu ven a on to dělá naprosto přirozeně a s takovou grácií, že mu divák nadšeně fandí.
Na pozadí nehraje žádné Eye of Tiger, aby filmaři demonstrovali proměnu nýmanda v konkurenta superhrdinů. Hughie se z obyčejného kluka stává vrahem superhrdinů. Jo, přesně tak, protože když si to vezeme kolem a kolem, tak skupina lidí, které kolem sebe Řezník shromáždí, nejsou nic jiného, než vrazi. Oni totiž jednají jen ze své (Řezníkovy) iniciativy, která není posvěcena žádnou autoritou (aspoň z počátku). Čili se stávají samozvanými strážci pořádku, kteří ale nebojují proti zlým zlodějům, ale zlým superhrdinům.
To je naprosto dokonalý příběh, který seriál vypráví vyrovnaným, přehledným a neustále zajímavým způsobem. A divákovi rozhodně nedá nic zadarmo. V celé stopáži pořádně nenajdete žádnou vysvětlující pasáž, kde by divákovi po lopatě řekli všechno, co potřebuje vědět. Vše se musíte dozvědět pozorným sledováním dění na obrazovce.
Postupně odhalovaný příběh má skvělý konec
Na začátku nebudete vědět vůbec nic, hlavně motivace Řezníka, který je hlavním hybatelem dění, bude zahalena podivným tajemstvím. Postavy budou neustále odkazovat na divákovi neznámé události z minulosti, až se v tom budete zpočátku hodně plácat. Časem se však vše začne objasňovat. Dílky puzzle začnou zapadávat do sebe a teprve s poslední minutou posledního dílu si budete moci říci, že víte zhruba všechno. A máte z toho radost!
Příběh The Boys není nijak prudce originální, ale způsob, jakým je odvyprávěný, z něj činí vynikající podívanou, která nemá jediné hluché místo. Oceňuji i zkrácení délky seriálu z dnes takřka standardních deseti dílů na osm. Díky tomu se vyprávění mohlo zhustit a stáhnout tak, aby diváka udržovalo v pozoru a napětí, co se stane dál.
Seriál The Boys si dovolím označit za jeden z nejlepších superhrdinských seriálů, které byly dosud natočeny. Tvůrci neváhali použít krve, sprostých slov ani ožehavých témat. Divákovi předávají jasné emoce a srozumitelný příběh plný překvapení, tajemství a napětí, díky kterým je radost se na seriál dívat. Navíc se jim podařilo uzavřít první kapitolu velmi důstojným, emocemi nabitým gambitem.
Nejlepší na něm je ale fakt, že si autoři nechali spoustu prostoru pro pokračování. Divák tak bude televizi vypínat spokojený, že ví, jak to dopadlo, ale zároveň se bude těšit na pokračování. Už aby byl rok 2020 a s ním pokračování v podobě druhé sezóny!
The Boys
USA, 2019, osm zhruba hodinových epizod
Tvůrci: Eric Kripke, Evan Goldberg, Seth Rogen
Režie: Dan Trachtenberg, Jennifer Phang, Philip Sgriccia, Stefan Schwartz, Daniel Attias, Frederick E.O. Toye
Předloha: Garth Ennis, Darick Robertson (komiks)
Scénář: Eric Kripke
Kamera: Jeremy Benning, Dylan Macleod, Jeff Cutter, Evans Brown
Hudba: Christopher Lennertz
Hrají: Karl Urban, Jennifer Esposito, Jack Quaid, Elisabeth Shue, Colby Minifie, Brittany Allen, Laz Alonso, Chace Crawford, Brittany Drisdelle, Karen Fukuhara a další