Zombicide: Zelená horda cover

Jen co se rozprášená vlčí smečka vzdálila z vašeho dosahu, rozlehne se ulicemi města krvelačný řev! Zhoubná nákaza prokletých nekromantů dorazila až za hranice království, odkud vyrazila na svou výpravu celá horda orků. Postavte se novému nepříteli a skoncujte s nemrtvými jednou provždy!

Je to již nějaký pátek, co jsme vám psali o hře Zombicide: Černý mor, a pár sobot také uplynulo od článku na její rozšíření Wulfsburg. Pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat (na rozdíl od naší recenze) a my vám konečně přinášíme další díl z této populární série. Dnes se tedy podíváme na hru Zombicide: Zelená horda.

Do třetice všeho nemrtvého

Zombicide: Zelená horda krabiceMegan se krčila za živým plotem, zatímco pár tlusťochů proběhl kolem. Potichu začala odříkávat slova zaklínadla. Neměla moc času a bylo třeba se rychle dostat na druhou stranu ulice, ke skladišti s dračí žlučí. Horda dorazila, díky čemuž se situace naprosto obrátila. Pokud chtějí město udržet, je nejvyšší čas začít s ohňostrojem!

Hned, jakmile otevřete stylově zdobenou krabici, vám bude jasné, že v tomto balení toho na vás čeká o trochu více, než u předchozího vlčího rozšíření. Důvod je zcela prostý a zároveň podstatný. Zelená horda je totiž samostatnou hrou a nikoliv dodatkem k původnímu Černému moru. Tematicky je však ze stejného období a je tedy plně kompatibilní, tudíž lze všechny tři krabice smíchat do jednoho pořádného zombie masakru. Vezměme to ale pěkně shora dolů napříč bednou, abychom zjistili, co nového zde najdeme.

Dáme-li stranou pravidla a scénáře, dostane se nám pod ruce menší box plný plastových miniatur, karet, kostek a desek pro hráče, velice podobný tomu, jenž je součástí první hry (neznalým zde doporučím přečíst naše předchozí recenze, ať jste trochu v obraze). Jen zde jsou ty potvory tak nějak více do zelena. Pokud vynecháme zombie orky a zaměříme se na ostatní rozdíly, tak k dispozici je šest nových hrdinů, šest nových epických artefaktů a miniatura trebuchetu – o tom ještě později.

Pod krabicí v krabici je pak balík kartonových desek, z nichž dvě jsou plné žetonů a dílků k vyloupání a až na několik kusů zátarasů a křoví jsou prakticky stejné jako v Černém moru. Zbývajících devět čtverců pak tradičně představuje dílky mapy. Netřeba zvlášť zdůrazňovat, že opět detailně vykreslené.

Na tvrdou kůži těžký kalibr

Zombicide: Zelená horda rozbalenoRolf stál uprostřed ulice a jedl jablko. Už dlouho neměl žádné ovoce. Chvíli koukal na ohryzek a v duchu si říkal, že není od věci se čas od času jen tak zastavit a užívat si krás života. Zavřel oči a zhluboka se nadechl. Ucítil smrad výkalů a pálícího se masa. Překvapeně zamrkal. Pak si uvědomil, že uplynulo sotva pár minut od chvíle, kdy se prosekával chodícími mrtvolami. Pokrčil rameny, zahodil zbytek jablka a vyrazil hledat další nemrtvé bestie.

Ač se může zdát, že se Zelená horda obsahově od první hry zas tak moc neliší, rozdílů je zde poměrně dost. Základní mechaniky typu pohyb, útok atd. jsou stejné, což mnohým z vás usnadní učení se pravidel, naproti tomu zásadní novinky přichází ve fázi oživení.

Zombicide: Zelená horda figurkyDrtivá většina karet na sobě totiž kromě klasického počtu nových zombií obsahuje ještě pokyn k umístění dalších nestvůr do tzv. hordy. Ta si jen tak nevinně stojí mimo mapu, postupně se rozrůstá, až najednou přijde další karta oznamující její útok. Poté vezmete všechny figurky, jež jsou součástí hordy, a umístíte je na místo oživení. Takže pokud budete mít echt smůlu, místo tří potvor jich dorazí třeba dvacet najednou. Na jednu stranu budete mnohem rychleji získávat zkušenosti, na druhou stranu vám mohou velmi rychle dojít figurky v bedně. Kdo zná pravidla, ví, že to opravdu nechcete.

A aby toho nebylo málo, orkové jsou silnější, než standardní zombie z Černého moru. Běžně tedy nedávají jedno, nýbrž rovnou dvě zranění. Je tedy důležité dát si pozor, ať se z ničeho nic neocitnete uprostřed vřavy, ze které již není úniku.

Ať to ale není vše tak depresivní, hrdinové dostali do rukou nástroj hromadného ničení, alias trebuchet. Díky němu můžete ostřelovat téměř celou mapu a zároveň také hordu umístěnou vedle ní. K dispozici máte hned tři druhy střeliva – kamení, cihly a balvan. Podle zvolené munice se pak mění počet kostek a zároveň síla útoku. Lze tak sestřelit celý hlouček potvor či třeba nestvůru. Malé varování, stále zde platí pravidlo o „zásahu do vlastních“!

Někdy je lepší hra na schovávanou

Zombicide: Zelená horda figurky 2Kulhající chodec se bezmyšlenkovitě došoural až k živému plotu. Sice na druhou stranu neviděl, ale za to dobře slyšel. Večeře, plná měkkých vnitřností a šťavnatého mozku, je určitě na druhé straně. Vrazil ruce do křoví, ve snaze jej rozhrnout. V ten samý okamžik se ze zeleného listí vynořila čepel zakřivené dýky a zabodla se mu přímo do oka. Neutišitelný hlad zmizel spolu s posledními zbytky nemrtvého života. Seli se jen spokojeně ušklíbla, načež vběhla do nedalekých dveří. Čekala ji ještě spousta práce.

Mezi další novinky, které Zelená horda nabízí, patří také několik terénních doplňků, jenž více či méně ovlivňují pohyb a viditelnost. Zásadním prvkem se stávají zatopené zóny, tedy části ulic, kde se nachází voda. Ta sice nikterak neovlivňuje viditelnost, ale většina vašich pohybů vás bude stát, na rozdíl od zombií, o akci navíc, což v případě nějakého zběsilého úprku může představovat nemilou komplikaci.

Zombicide: Zelená horda baleniNa druhou stranu, nemrtví jsou natolik hloupí, že se za vámi nebudou schopni vyškrábat z některých míst ven na břeh, tudíž je můžete nechat daleko za sebou.

Oproti základu je v této hře poměrně dosti zelené. Pomineme-li název a figurky potvor, přibyly nám zde ještě živé ploty, které mohou lemovat některé ulice, domy či zóny. Ty sice nikterak nebrání pohybu, ale na rozdíl od zatopených oblastí přes ně nejde vidět. Toho se dá občas dobře využít, pokud budete schopni správně pracovat s hlukem (každý přece ví, že čím větší kravál, tím víc zombií).

Poslední překážkou je pak zátaras. Zde není asi moc o čem psát. Jednoduše se skrz něj nedá projít, ale vidět a střílet smíte dle libosti.

Suma sumárum

Zombicide: Zelená horda grafikaPakliže jste již četli naše články na Zombicide: Černý mor a Wulfsburg, tak již není třeba nějak sáhodlouze popisovat jednotlivá pozitiva a negativa, vztahující se k celkovému konceptu a zpracování, jelikož v tomto ohledu se Zelená horda zas až tak moc neliší.

Co ovšem stojí za zmínku je větší náročnost oproti původní hře. Díky silnějším útokům nemrtvých bestií se nyní budete muset mnohem častěji rozmýšlet, do jakého souboje vletíte po hlavě, a kterému se raději vyhnete. Nehledě na neustálé riziko útoku hordy. Strategie tedy hraje důležitější roli!

Zombicide: Zelená horda grafika 2Zaměříme-li se pak ještě na srovnání obsahu jednotlivých krabic, zde je toho přeci jen o trochu více, než v Černém moru. Ať už se jedná o trebuchet, artefakty či terénní prvky. A rovněž i cenově vychází Zelená horda o něco lépe, než první Zombicide.

Pokud jste již ostřílení hráči a přemýšlíte, po které zombicidě sáhnout jako první, vůbec bych se v tomto případě nebál vzít to od konce. A vy ostatní, kteří ve své sbírce už první dva kousky máte – nemrtvých potvor není nikdy dost, zvlášť když je nyní mnohem snazší zemřít!

Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult, Raphaël Guiton: Zombicide: Zelená horda

Vydal: ADC Blackfire entertainment s.r.o.

Počet hráčů: 1-6 (s předchozími díly 1-10)

Doporučený věk: 14+

Doba hry: 60+ min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano

Cena: 1700 Kč