Humr Johnson 3: Znamení Smrti cover
Zdroj: Comics Centrum

Maskovaný mstitel z šestákových magazínů, který patří mezi nejoblíbenější hrdiny malého Hellboye, opět zasahuje.

Povídková kniha Znamení smrti přináší směsici nových příběhů plných gangsterů, okultismu, narážek na známé postavy, a především akce v podání nejzáhadnější postavy Hellboyova univerza – Humra Johnsona. Připravte se na baloňáky, samopaly a zástupy padouchů, kteří brzy okusí Humrovo klepeto spravedlnosti.

Přestože předcházející svazek dobrodružství tajemného Humra Johnsona přinesl ucelený příběh a čtenář si jistě žádá pokračování, Znamení smrti představuje spíše krok stranou v podobě pěti samostatných kratších příběhů, které se nicméně místy dějově napojují na minulé události a dočkáme se i několika známých tváří a jednoho důležitého příběhu spjatého s členem Ú.P.V.O.

Humr Johnson 3: Znamení Smrti obálka
Zdroj: Comics Centrum

Úvodem je ještě třeba uvést na pravou míru jistý zmatek v názvech, který by mohl čtenáři znesnadnit hledání informací o této knize. Celá sbírka se totiž v originále jmenuje Satan Smells a Rat, což je název druhé povídky sbírky do češtiny zvukomalebně přeložené jako „Čistič čuje čertovinu“, nicméně v češtině nese svazek jméno dle první povídky Znamení smrti, která je ovšem v angličtině pojmenovaná Caput mortuum (latinsky doslova „mrtvá hlava“, mimochodem není bez zajímavosti, že termín má alchymistické konotace).

Úvodní, eponymní povídka sbírky je jako jediná (spolu s úvodními ilustracemi každé povídky) v rukou chorvatského výtvarníka Tonči Zonjiće, který se bravurně zhostil druhé knihy dobrodružství Humra Johnsona Klepeta spravedlnosti. „Znamení smrti“ nese jeho charakteristický rukopis.

Přesto však jeho excelentní noirově laděný výkon z předcházející knihy není zopakován do plnosti – tento příběh je totiž vyveden v poněkud bohatších barvách a celkově působí plastičtěji a plněji, což může znít jako výhoda, ale ve skutečnosti, tak výtvarný výraz přichází o jasnou charakteristickou stylizaci.

Pravda, rozdíl není do očí bijící, ale pro pozorného čtenáře stále patrný. Příběhově jde o svižnou akční jednohubku, kde nechybí nacisti, vzducholoď, historické křivdy a jedovatý plyn, tedy vesměs propriety, mezi kterými řádí Humr Johnson se svou pistolí a klepetem více než uspokojivě.

Po scenáristické stránce pochází všechny příběhy z pera Mikea Mignoly a Johna Arcudiho, takže jde příběhově o zcela přesně stylizovanou superhrdinskou gangsterku z třicátých let, zajímavé ovšem je, jak si se zadáním poradili jednotliví výtvarníci. „Čistič čuje čertovinu“ je dílem Kevina Nowlana (který se v rámci svazku spolu s Davem Stewartem zhostil i kolorování).

Nowlan má za sebou dlouhou kariéru u řady komiksových vydavatelství, z nichž nejvýraznější je pochopitelně DC Comics. Jeho výtvarný projev je charakteristický výraznou linkou a velikým důrazem na postavy a jejich mimiku. Jeho tvorba zcela zapadá do superhrdinských schémat, nicméně si s nimi (v předem vytyčených mantinelech) umí i zajímavě pohrát. Podobně jako i ostatní povídky této kolekce je tato po příběhové stránce poměrně nepřekvapivá, avšak příběh milionáře na vozíku hledajícího za každou cenu lék rozhodně neurazí.

Krátká, leč úderná třetí povídka upomíná na první zmínky o Humru Johnsonovi z knihy Červ dobyvatel. Setkáme se zde s mafiánem, který uzavřel zdánlivě výhodnou dohodu s pekelnou inteligencí. „Šťastnou chvilku Tonyho Massa“ ilustroval Joe Querio, kterého i český čtenář má příležitost znát jako výtvarníka komiksového Zaklínače. Jeho potemnělý a rozmazaný styl plný kouře, deště a krve je jako stvořený k této okultně laděné miniatuře.

„Vůně lotosu“ je nejen nejzdařilejší, ale zároveň také nejdelší povídkou kompletu. V příběhu, do kterého jsou zapleteny čínské triády operující v New Yorku, se objevují nejen známé postavy z minulého dílu, ale poprvé se dozvídáme i něco víc o babičce kapitána Daimioa. Krom skvělé atmosféry, kde se potkává noirové napětí, historické reálie z Ameriky a Číny a násilí a orientální magie, je příběh mimořádně umě proveden fenomenálním Sebastiánem Fiumarou.

Práce na Humrovi Johnsonovi jsou jeho debutem v Hellboyově univerzu, ale jeho skvělou hru světel a stínů a realistické pojetí figur, které jeho divokou akcí nasáklé kresbě dává až filmový nádech, nevidíme naposled, Fiumara se totiž výtvarně podílel i na cyklu „Dark and Terrible“, jehož protagonistou je Abe Sapiens (snad se v časem této lahůdky dočkáme i v češtině).

„Vůně lotosu“ je esencí toho, co má dobrý noirový příběh mít a díky napojení na reálie (jak minulé, tak budoucí) jej činí nejlepším zážitkem z celé knihy.

Poslední příběh s názvem „Obřad Nefeřin“ pak poněkud trpí ve srovnání se svým předchůdcem. Mohlo by se zdát, že ve stylizované parafrázi šestákových příběhů nelze nic zkazit dobrým příběhem s tajnou společností a odhalováním egyptské mumie. Bohužel, Wilfredo Torres, který má na svědomí výtvarnou stránku, a který působil jak u Marvelu tak u DC, má místy až „disneyovský výraz“, což značně vynikne především v barevném provedení a působí poněkud rušivě.

Pokud tento specifický styl čtenáři (tak jako mě) nesedne, pravděpodobně pro něj najednou nezafunguje to, co jinde fungovalo tak dobře. Příběhy Humra Johnsona jsou totiž vždy sbírkou klišé a stereotypů, ale dané dohromady s patřičným nadhledem. Ten se ale může zdát nedostačujícím, pokud nějaká složka díla moc nezapadá.

Svým způsobem je parafrází a s patřičným nadhledem leccos z Hellboyova univerza (ostatně nejvíce asi samotný Hellboy), ale tím, že Humr Johnson tento aspekt akcentuje asi nejvíce ze všech, je také nejvíce citlivý na překročení pomyslné čáry. Dokáži si ovšem představit, že pro čtenáře, kterým Torresův výtvarný styl sedne, povídka zdaleka tak rušivá připadat nebude a v klidu si ji užijí.

Znamení smrti je poctivá sbírka plná dobrých příběhů. S výjimkou „Vůně lotosu“, která ostatní dalece převyšuje, jde o poctivou, leč nepřekvapivou porci zábavy, na kterou jsme, po přečtení prvních dvou svazků byli asi všichni připraveni.

Barvitost vlastní povídkovým výborům o Hellboyovi či Ú.P.V.O. je zde poněkud potlačena faktem, že dobrodružství Humra Johnsona se odehrávají téměř výlučně v New Yorku třicátých let.

Přesto však jde důstojné pokračování, či spíše mezi dech před čtvrtým dílem série, který má opět pod výtvarnou taktovkou Tonči Zonjić, takže je na co se těšit (jen se ho dočkat v češtině).

Humr Johnson 3: Znamení Smrti

Scénář: Mike Mignola a John Arcudi

Kresba: Tonči Zonjić, Sebastián Fiumara, Kevin Nowlan, Joe Querio, Wilfredo Torres

Barvy: Dave Stewart, Kevin Nowlan

Překlad: Ladislav Niklíček

Počet stran: 144 barevných

Cena: 419 Kč

Závěrečné hodnocení
Příběh, zábava, čtivost:
78 %
Zpracování, cena:
78 %
Styl a překlad:
78 %
Cíl knihy, splnění:
78 %
Václav Valtr
Sinolog, divadelník a dj. Milovník velkolepých fikčních vesmírů, spekulativní fikce, SW i ST, HP i LoTR, young adult i pohádek. A v neposední řadě otec dvou dětí, u kterých doufá, že podědí jeho lásku k fantastice.
znameni-smrti-nacisti-gangsteri-i-demoni-okusi-klepeto-spravedlnosti-maskovaneho-mstitele+ rozdílný výtvarný přístup ke stejné látce + opět skvělá atmosféra let třicátých + vůně lotosu - rozkolísaný výkon výtvarníků