Survival projekt, který boří veškerá tabu, a rozhodl se konečně sesadit z trůnu dlouho neohroženého krále DayZ. Během pouhých prvních dvou dnů v prodeji se tato hra stala nejprodávanější hrou na Steamu, a ukázala nám, že i survival může být dobrý! A jak se to vývojářům z Croteamu povedlo? 

Když jsem poprvé slyšel o hře SCUM říkal jsem si, že to bude jen další z řady survival her, která to nikdy nikam nedotáhne. Stačí se přece podívat na ostatní a víme kam tento žánr spěje (do záhuby). Just Survive od Outbreak Games? Před pár dny oznámilo zrušení vývoje – samozřejmě ještě před dokončením. DayZ? To už je samo o sobě k smíchu, vždyť neslyšíme nic než sliby a sliby a sliby, ale „skutek utek“. Miscreated? To skoro nikdo nezná, i přesto jak skvělá hra to je… takže proč zrovna SCUM? Protože přináší unikátní funkce? Protože má už před early accessem většinu z toho, co ostatní jen slibují? Že nevěříte? Inu já taky nevěřil.

Ahoj, prvně bych tě rád poprosil, jestli by ses nám mohl představit a říct něco o své pozici ve studiu Gamepires / Croteamu?

Ahoj všichni! Jmenuji se Igor a zrovna teď vypomáhám jako manažer komunity, jinak se zabývám video editací, cinematic scénami a animacemi pro předběžný přístup hry.

Tak to zní rozhodně zajímavě! O čem ale vlastně je SCUM? Jak se odlišuje od ostatních her jako je DayZ Standalone, H1Z1 Just Survive, Miscreated a ostatní? Už teď před vydáním hry se proslýchá, že váš projekt je takzvaný „zabiják“ DayZ. Co si o tom myslíš?

No lidé nás srovnávali se spoustou různých her, ale je pravda, že DayZ je asi tím nejlepším přirovnáním. Je tu opravdu hodně podobností (včetně velikosti mapy), ale my se snažíme vzít z každé takové hry to nejlepší a ještě k tomu přidat další pokročilou vrstvu realismu, abychom vytvořili něco opravdu unikátního. Spousta hráčů může být ze začátku přehlcena informacemi, když se poprvé podívá na náš „proslulý“ systém metabolismu a mohou si pak i myslet, že musí pečlivě sledovat každou jednotlivou statistiku. O to důležitější je ujasnit si to hned ze začátku – takhle to opravdu není.

Hra má stále klasické prvky – když máš hlad, musíš se najíst. Když žízeň, tak se musíš napít. Nebudete prostě v žádné výrazné nevýhodě, když nebudete používat okno metabolismu, protože takhle detailně nesledujete ani své reálné příjmy kalorií a vitamínů na denní bázi v reálném životě. Jednoduše řečeno, i základní funkce vám umožní to, abyste si hru užili na maximum. Samozřejmě je nutno dodat, že když využijete funkce pokročilého sledování metabolismu na maximum, budete mít prostě 5 hvězdičkovou postavu. Ale to neznamená, že neumřete na headshot od snipera nebo něco podobného.

Mimo survival jsou tu navíc i eventy, do kterých mohou hráči naskočit kdykoliv během hraní. Jedná se o desetiminutové módy – deathmatch, team deathmatch, cargo assault. Můžete si v nich vyzkoušet všechny zbraně a další vychytávky přímo na ostatních hráčích. Získáte tak samozřejmě různé odměny, ale hlavně i slávu. Výhoda je, že za smrt v eventech nedostanete žádné postihy na vaši postavu mimo event!

Tolik obsahu a unikátních funkcí jsem upřímně ani nečekal. Předpokládám, že jste si udělali pro SCUM vlastní engine? Hra z prvních videí vypadá opravdu úchvatně a podle prvních informací prý i skvěle běží.

Hra běží na Unreal Engine 4 a ano, naši vývojáři a grafici odvedli opravdu skvělou práci a využili tak UE4 engine na maximum. Jsme opravdu hrdí na to, jak je hra v takhle brzké fázi vývoje optimalizovaná.

Engine je samozřejmě důležitý i pro samotné mechaniky hry. Jednou z těch nejzajímavějších na SCUM je systém „povědomí“ (pozn. co nevidíte skrz oči postavy, to se nevykreslí – tudíž nelze skrz pohled 3. osoby koukat za rohy), což je v žánru něco úplně nového. Po prvním předvedení, ale systém nesklidil moc kladného ohlasu a způsobil rozepře v narůstající komunitě. Změnil se od té doby nějak?

To nejdůležitější na předčasném přístupu je, vzít si k srdci názor komunity a integrovat ho do hry. Měli jsme nějakou představu, dali ji do hry, odprezentovali a komunitě se to nelíbilo, takže jsme to změnili podle požadavků komunity a všichni jsou spokojeni. Stejné to ostatně bude i s ostatními funkcemi – takže se ujistěte, že budete aktivní na našem fóru a dáte nám vědět, co se vám líbí a co ne!

Druhou nejzajímavější mechanikou je už zmíněný systém metabolismu. Odvedli jste na něm opravdu kus úžasné práce. Nebojíte se, že i přes to všechno bude pro hráče až moc složitý? Vím, že už jsi říkal, že ho nikdo nemusí využívat a všichni se mohou spolehnout na těch pár ikonek se statusem postavy v levém spodním rohu obrazovky, ale jak to bude s nemocemi či otravami?

Ano, máš pravdu, část této otázky už jsme probrali na začátku rozhovoru. Co se týče nemocí a otrav, ty budou zobrazeny jen v okně metabolismu, ale nevěřím tomu, že by to pro hráče bylo moc složité. Většina věcí je totiž velmi intuitivní, pokud jste nemocní – najděte léky. Pokud sníte otrávené hřiby, bude vám blbě, takže to buď vyzvracíte nebo najdete protijed – tedy za předpokladu, že se nepředávkujete prášky 🙂

Třetí nejzajímavější mechanikou hry (alespoň pro mě) je systém „slávy“. Jestli správně chápu, každý hráč je součástí televizní show a jeho pověst se zvyšuje či zmenšuje hraním a prováděním nebezpečných činností. Co když nemáš žádnou pověst? Umře tak tvá postava úplně?

Ano, prakticky cokoliv uděláš ti přidá na slávě. Samozřejmě lidé sledující tuto show očekávají řeky krve a koryta mrtvých lidí, takže spoustu slávy dostaneš jen za to, že budeš svině. Faktem je, že část komunity bude vždy sledovat i klasický survival, a to jak dlouho dokážeš přežít bez toho, aniž bys umřel nebo někoho sám zabil. Oba herní styly jsou tedy odměňovány kladnou pověstí, za kterou si můžete pořídit unikátní předměty od svých sponzorů, nebo se oživit s částí vašich předmětů atd. Systém slávy bude jednou z nejvíce upravovaných věcí v předčasném přístupu.

Vzhledem k předcházející otázce, plánujete pro hráče nějakou možnost jak sledovat onu TV show? Tím myslím nějaký spectate mód, kde budou moct hráči hlasovat pro ostatní hráče na serverech a tak?

Něco takového už máme na našem to-do listu, ale nedokážu říct kdy a jak to bude implementováno. Ale je fakt, že tenhle systém odemyká desítky dalších možností.

Jsem rád, že váš tým uvažuje i nad takovými funkcemi. Teď trošku z jiného soudku. Tvorba postavy je ve hře velmi detailně zpracovaná, plánujete přidat i ženskou postavu?

Samozřejmě, že budou ženské postavy také implementovány, ale proces samotné implementace není tak lehký, jak se zdá. Mužská postava má aktuálně stovky animací založených na tom, jaké zbraně například drží v rukou, v jakém postoji atd. Budeme tedy muset vytvořit stovky těchto animací i pro ženskou postavu a to zabere spoustu času.

Myslím, že to je něco, co musí každý pochopit takže držím palce. Jak na tom ale budou vozidla? Najdeme ve hře nějaká? Motorky, kola, auta atd.?

Gamepires studio je samozřejmě známé svou hrou Gas Guzzlers, takže víme jak implementovat vozidla, jejich fyziku i ostatní prvky. Takže ano, v budoucnu je ve hře určitě najdete!

V jednom ze svých streamů jste zmínili, že se hráči mohou zabarikádovat v budově. Můžete si v ní i uzamknout věci, aby se k nim nikdo nedostal? A proč ve hře nebude stavba bází?

Myslíme si, že kdyby ve hře byla stavba bází, hráči by nebyli dostatečně vtáhnuti do děje. Představte si, že jste se připojili k serveru, kde nějaký hráč postavil bázi, která z části poletuje ve vzduchu. To prostě nesedí k tomu, o co se tu snažíme. Ale co se týče barikádování se v domech, s tím problém rozhodně nemáme. Do budoucna tak očekávejte barikády oken, uzamykání dveří, různé pasti a jiné vychytávky.

Co není, může být, aneb moddeři si poradí. Plánujete podporu modifikací? A pokud ano, budete sami rozhodovat, které dovolíte a které ne?

Je to možné, ale ještě jsme se o tom pořádně nebavili. Nejprve chceme vyladit základní hru a pak se uvidí, jestli implementujeme i modifikace.

A co questy? Neuvažovali jste, že byste přidali nějaká ta NPC, co mohou hráčům zadat různé úkoly?

Rozhodně máme v plánu vytvoření kampaně, příběhového módu ve kterém budou i NPC. A NPC, které vám dají úkoly v multiplayeru? V den spuštění ne, ale určitě se shodneme na tom, že by do budoucna mohli do hry přinést spoustu „zábavných“ prvků.

Jsem si jistý, že na tom se shodnou i samotní hráči. Nakonec bych se tě rád zeptal, na kterou funkci hry se ty osobně těšíš nejvíce? Co podle tebe doslova odrovná všechny hráče? A je tu něco, co by jsi chtěl vzkázat našim čtenářům?

A sakra, nejtěžší otázka na konec. Upřímně se sám ještě stále seznamuju se hrou (vzhledem k tomu, že jsem součástí týmu teprve chvilku), takže nedokážu určit jen jednu funkci. Všechny funkce jsou výborné a přinášejí úplně jinou perspektivu. Nejvíce mě zatím zaujala asi funkce lovu. Ostatním se mohou líbit eventy, a další třeba jen budou chtít být těmi nejlepšími hráči na serveru.

Takže, víte co? Pořiďte si hru, protože stojí pouhých $19,99 a vyzkoušejte si ty funkce sami. Věřím, že vás pak uvidím na Discordu, Steamu nebo kdekoliv jinde, kde budete sdílet své zkušenosti a názory na hru. My si pak vše projdeme, zvážíme a třeba to jednou i implementujeme.

Děkuji za rozhovor a doufám, že jsem zodpověděl aspoň pár z otázek, které by vás mohly zajímat.