GameCon Pardubice

GameCon je čtyřdenní neziskový festival nepočítačových her a aktivní zábavy konaný poslední roky vždy předposlední víkend července. A nám se naskytla šance vyzpovídat Petra Mazáka stojícího za celým festivalem v pozici jednoho z klíčových členů organizačního týmu.

Jak by jsi představil GamecCon fanouškovi deskových nebo karetních her, který o něm nikdy neslyšel? A jak rodičům dítěte, které tam nikdy nebylo a mohlo by ho to zajímat?

Gamecon.cz - Pardubice logo GameCon je festival všech stolních a společenských her, od deskovek přes rolové hry až po akční a pohybové hry, který se nese v letně festivalovém duchu. Tj. nejenže si tam můžeš zahrát hromadu suprových her (které ti pořadatelé všechny rádi představí a vysvětlí, tj. prakticky všechen program včetně těch pár skutečně hodně „geeky“ nebo obskurních her je přístupný i začátečníkům), ale můžeš se čtyři dny prostě jen bavit a odpočívat.

A je jedno jestli si to představuješ tak, že vstaneš brzo, strávíš 12 hodin hraním larpů, RPGček, únikovek a wargamingu a pak ještě s kamarády budeš do tří do rána sedět v deskoherně, nebo tak, že vstaneš před polednem, dáš si jednu nebo dvě odlehčené hry, zajdeš si zaběhat a zastřílet na paintball, mezitím pokecáš s kamarády, potkáš pár nových lidí a večer strávíš na koncertě. Což je super, protože si tam každý vždycky najde svoje podle své vlastní povahy a/nebo nálady, což z GameConu činí u nás opravdu unikátní akci.

Přidej k tomu suprovou uvolněnou a otevřenou atmosféru a velmi dobré zázemí a organizaci a prostě nemůžeš nepřijet.

Jak vznikla myšlenka na festival „nepočítačových“ her?

Gamecon.cz - Pardubice soska GameCon vznikl v roce 95 jako platforma nakladatelství Altar pro Mistrovství v Dračím doupěti a rychle se rozrostl do hlavní komunitní akce fanoušků Dračího doupěte. S plynoucími roky a vývojem a posuny celé komunity se na něm začaly objevovat i jiné hry na hraní rolí (RPG), které tam jejich hráči jezdili ukázat ostatním.

Někdy kolem roku 05 se ukázkové hry staly standardní součástí programu – nejprve neformálně a živelně, později už s organizační podporou pořadatelů. Krátce na to se na GameConu objevily i první komorní larpy, jejichž velký rozmach u nás tehdy teprve začínal. A pro zpestření a volnou chvíli se ustálil i rozsáhlejší doprovodný program v podobě různých akčních her. Vše se ale stále točilo hlavně kolem Mistrovství a rolových her obecně.

Zlom nastal mezi lety 08 a 09, kdy Altar celou akci předal jejím skalním fanouškům. To přineslo mnohé organizační změny, otevřelo to dveře větší spolupráci s ostatními herními vydavateli, a hlavně to bylo ohromné gesto vůči celé přidružené herní komunitě, která dala GameConu úžasnou podporu.

Gamecon.cz - Pardubice deskovky Tehdy se velmi rozrostla deskoherna a deskoherní program, larpy se vedle RPG ustanovily jako třetí plnohodnotná programová linie, záhy následoval Wargaming, během dalších pár let přibyla samostatná linie epických deskovek (velkých her s delším herním časem), od doprovodného programu se plnohodnotně vydělila linie akčních her a pohybových aktivit, vedle Mistrovství v Dračím doupěti vznikly Legendy klubu dobrodruhů jako druhá a odlišně (víc příběhově a roleplayingově) pojatá linie organizovaného hraní RPG atd. Všechno to přitom vznikalo spontánně s tím, co organizátoři a i sami návštěvníci chtěli na GameConu dělat.

Z poměrně úzce profilované akce se tak během let stal multižánrový festival pro fanoušky všech možných typů her a komunitní událost, která jako jediná tyto jinak relativně nezávislé komunity spojovala dohromady.

Heslo o „festivalu nepočítačových her“ pak vzniklo ve snaze jednoduše vystihnout podstatu GameConu pro lidi, kteří o něm ještě moc nevěděli. Je to trochu zjednodušení, protože dnes už počítače a technika samozřejmě pronikají všude včetně deskových her nebo larpů. Naše interní a „skutečné“ zaměření jsou hry, jejichž těžiště a většina hráčské interakce probíhá „naživo“ – přesnější by tudíž asi bylo „festival nevirtuálních her“, ale to už nemá tu jednoduchou údernost.

Existují nějaké obdoby GameConu v zahraničí? Čím se liší právě od GameConu?

Gamecon.cz - Pardubice strelba Jistě, spousta. Je to poměrně pestrá paleta akcí, takže jak se liší od GameConu je individuální. Ty známé se od pohledu liší rozsahem, běžně mají o řád, ty největší i o dva řády, víc návštěvníků. Samozřejmě existují i menší akce v rozsahu GameConu, ty ale už ve své lokalitě nemají onen status centrální události roku.

Velký rozdíl dělá původ a zaměření akce. Některé jsou čistě komerční – např. podzimní Spielfest v Essenu, což je celosvětově největší deskoherní událost, funguje v podstatě jako veletrh, kam se firmy jezdí hlavně prezentovat, získat nějaké ty ceny, dát rozhovory o svých hrách pro webové portály atd. GenCon, což je ikonická akce v Americe, která je GameConu programově hodně podobná, je zase v silné režii vydavatelů a nese se v duchu prezentování novinek jednotlivých firem.

GameCon je poměrně unikátní dvěma věcmi. Zaprvé to je fakt, že spojuje poměrně rovnoměrně mnoho různých typů her a jejich komunit. Většina ostatních akcí bývá zaměřená víc na jeden typ her a ostatní tam nejsou nebo plní jen roli doprovodného programu, ale na GameConu lze potkat skutečně všechno a „všechny“. Zadruhé to je fakt, že celá organizace GameConu je čistě fanouškovská a nezisková a přesto má velmi nadstandardní úroveň. Měl jsem možnost nahlédnout do zákulisí pár zahraničních akcí i profesionálních konferencí a i když to mnohdy nebylo špatné, tak organizační tráva tam zelenější nebyla.

Máte nějaký vzor, podle kterého rostete a dál se rozvíjíte? 

Gamecon.cz - Pardubice LARP Popravdě žádný vzor nemáme. GameCon do své současné podoby dospěl dost živelným způsobem. Naše plány do budoucna bývají spíš rámcové a vychází ze současné podoby akce, z přání samotných účastníků a samozřejmě z toho, co mají případně jednotliví pořadatelé chuť (a kapacitu) do budoucna měnit, zlepšovat či přidávat. V zahraničí je pár podobných akcí, ale existují v úplně jiném kontextu (komunity, organizace, financí, návštěvnosti atd.), takže brát si je za vzor by nedávalo moc smysl.

Samozřejmě nežijeme ve vakuu a to, že nemáme vzor, neznamená, že se občas neinspirujeme popřípadě nepřiučíme někde jinde, ať už v tom jak něco dělat nebo jak to nedělat. Např. náš současný model organizace věcí na místě byl kdysi hodně inspirovaný Advíkem (ještě v dobách, kdy jej vedl Trilenid), naše pojetí poskytovaných „služeb“ na akci mělo místy inspiraci ve Festivalu fantazie (vedeném Vaškem Pravdou), podobu naší celoroční organizace hodně ovlivnily mé zkušenosti z pořádání Conventiconu a jednotliví organizátoři přináší zkušenosti z jiných akcí ve svých komunitách (to platí hodně třeba pro larpy). Přirozeně jsme všechny tyhle věci nějak přizpůsobili podobě a realitě GameConu a pak se dál průběžně vyvíjejí, takže často vypadají jinak, než jejich původní „předlohy“.

Co nás moc potěšilo bylo, když jsme se naopak my sami stali inspirací pro ostatní – po vzoru GameConu vznikl v Praze Žižcon. Je to další super akce, kterou se určitě vyplatí navštívit. Osobně doufám, že časem přibudou i další podobné.

Co české akce a cony? Jste jen dalším conem nebo se něčím vymezujete (krom zaměření)?

Gamecon.cz - Pardubice hraci České(-oslovenské) cony jsou co jsem měl možnost posoudit poměrně specifické. Mají hodně velký důraz na fanouškovské přednášky a snahu o takovou řekl bych až „domáckou“ atmosféru. Dá se na nich seznámit s novými lidmi, ale většinou to funguje na „síťovým“ způsobem a potřebujete se seznámit skrze někoho dalšího. Některé velké akce (Festival fantazie, Istrocon) tyhle koncepty sice trochu opustily, ale ta tradice a „ideál“ žijí dál.

GameCon se od toho poměrně dost liší. Nejde přímo o záměr, ale spíš o přirozenou podstatu té akce a toho, kdo na ní jezdí. Naše těžiště a drtivá většina programu spočívá v „aktivní“ zábavě. Aniž bych chtěl shazovat dobrou přednášku nebo film, tak hraní her není pasivní konzumace a to se na podobě akce a celé její atmosféře dost projevuje. Fakt, že na GameConu z podstaty věci potkáš u různých her dost nových lidí pomáhá přirozeně vytvářet mnohem interaktivnější a otevřenější atmosféru, v níž je snazší se seznámit „na přímo“.

Naši návštěvníci jsou také mnohem víc hráči, než fanoušci fantasy, sci-fi atp. Mezi těmi skupinami je samozřejmě velký překryv, ale obecně se trochu liší, což se na atmosféře dál projevuje. V neposlední řadě jsme se už dávno rozhodli, že v kontextu výše popsané podoby našich conů by GameCon měl být nejen conem, ale z části i festivalem – snažíme se hodně podporovat interakci komunit, ať už „tradiční“ cestou tematické párty, koncertu atd., tak „naší“ cestou kdy pro návštěvníky pořádáme různé hry které jdou napříč celou akcí. Některé jsou nárazové a zahraješ si s desítkami jiných lidí naráz, jiné trvají celou dobu GameConu a lze se do nich zapojit ve volné chvíli a další mají podobu různých „služeb“, jako např. hermani, kteří ti mohou pomoci ve volné chvíli sehnat spoluhráče na deskovku, kterou vám rovnou případně i vysvětlí.

To vše dává GameConu hodně specifickou atmosféru, v níž se nikdo nemá moc příležitost nudit – pořád je co dělat a když přijedeš, tak máš možnost na čtyři dny skutečně úplně vypnout a odreagovat se.

Kdo jezdí na GameCon? Co návštěvníky nejvíce zajímá?

Gamecon.cz - Pardubice human Těžká otázka. Návštěvníci GameConu jsou poměrně pestrá směs lidí. Jezdí k nám teenageři, vysokoškoláci, lidé různých profesí. Hry jsou u nás oproti Západu trochu skryté – jsou rozšířenější, než by se zdálo a na „hráče“ lze snadno narazit i tam, kde by to běžný laik moc nečekal (vč. např. top managerů, vrcholných politiků atd.)

Co návštěvníky zajímá nejvíce je snad ještě těžší otázka. Noví hráči obvykle přijdou z některé herní komunity a ze začátku je zajímá hlavně „jejich“ linie. Po dvou třech letech ale obvykle začnou víc chodit i na ty ostatní. Když k nám přijde laik, tak ho obvykle z počátku zaujmou hlavně na pohled obyčejnější části programu, hlavně deskovky a různé pohybové aktivity. Když ho ale hraní a akce chytí, tak další rok většinou také zkusí i něco jiného o čem předchozí rok slyšel od ostatních návštěvníků a většinou se postupně přičlení ke komunitě některého typu her.

Kdysi jsme zkoušeli zjišťovat, jestli mají naši stálí návštěvníci nějaké výraznější preference k té nebo oné programové linii, ale postupně jsme zjistili, že preference programu odpovídá hlavně jeho nabídce – když bylo poměrově víc programu X než Y, tak se zdálo, že hráči preferují X. Když se pak X a Y co do nabídky vyrovnaly, tak se vyrovnala i jejich „oblíbenost“.

Celkově bych asi řekl, že naše stálé návštěvníky zajímá akce jako celek a vidí v ní i příležitost zahrát si všechny ty ostatní věci, které jinak hrají spíš málo. Což je super.

Proč Pardubice a ne Praha nebo Brno? Má to nějaký vliv na návštěvnost nebo program?

Gamecon.cz - Pardubice figurky GameCon se původně konal v Olomouci, pak se z různých důvodů přesunul do Pardubic. Se změnami, které nastaly po převzetí akce od Altaru, přestala tamější lokalita dispozičně vyhovovat, tak jsme se přesunuli do České Třebové. Ta po dvou letech přestala stačit velikostí, tak jsme šli do Mohelnice. Ta po dvou letech opět přestala stačit, tak jsme se přesunuli do Pardubic, kde jsme našli současnou lokalitu s velkou kapacitou ubytování a hlavně s pro akci naprosto výbornými prostorami a s velmi vstřícnými partnery, zejména pronajímateli a městem (mimochodem rád bych vyzdvihl jak podporu, tak fungování tamějších úřadů – fungování Pardubic a jejich institucí by si většina měst měla vzít za vzor). Při volbě lokality rozhodovala vždy hlavně vhodnost prostor, dostatečná ubytovací kapacita, dopravní dostupnost a přirozeně i cena.

Praha a Brno mají pro akci dvě zásadní nevýhody. První je, že je v nich opravdu těžké sehnat pro GameCon vhodné prostory za přijatelnou cenu. Druhá, horší, je, že když pořádáš akci v Praze či Brně, tak spousta místních a lidí, co mají v místě rodinu či známé, nezůstává přes noc a přijedou třeba jen na část dne, a i ti, co zůstávají, se pak večer rozprchnou všude možně. To se pak nepříjemně projevuje na atmosféře a podobě celé akce.

Na program to žádný vliv nemá. V Praze nebo Brně bychom určitě měli víc návštěvníků z řad laické veřejnosti, ale naši stálí návštěvníci a skalní hráči nemají problém si na víkend do Pardubic zajet.

Kdo stojí za GameConem?

Zapsaný spolek GameCon, který se skládá z jeho celoročních organizátorů. A organizátoři GameConu se z drtivé většiny rekrutují z jeho dlouhodobých návštěvníků, takže v širších souvislostech za GameConem stojí samotná herní komunita. (Organizační tým má v současnosti něco ke 40 osob).

Zodpovídáme se jen sami sobě (a návštěvníkům, samozřejmě) a dlouhodobě razíme politiku co největší nezávislosti, což se projevuje i tím, že se (docela úspěšně) snažíme být finančně soběstační, aspoň co do základního provozu a existence akce. Rádi všem našim partnerům vycházíme vstříc, ale nechceme být v pozici, aby nám někdo mohl diktovat, jak máme naši akci pořádat.

Jak obtížné je v Česku udělat podobný festival? Co je to nejtěžší a co se po letech, nebo i nově, ukázalo jako to nejsnazší?

Gamecon.cz - Pardubice cover Nemám dojem, že by to v Česku (či na Slovensku) bylo nějak víc nebo méně složité, než jinde (byť si neodpustím poznámku o tom, že míra nutné byrokracie v posledních letech vzrostla přímo monstrózně, což, když pořádáš ve volném čase neziskovou komunitní akci, je dost otravné).

Jak obtížné je udělat podobný festival je asi subjektivní. Já jsem svůj první con pro asi 300 lidí s asi 10 liniemi programu uspořádal s pár kamarády, když mi bylo jednadvacet. Zní to otřepaně, ale skutečně to je hlavně o tom nebát se selhat a říct si „ok, pojďme do toho“. (Nutno dodat, že jsem tou dobou už měli nějaké zkušenosti ze sekční organizace na Festivalu fantazie. I když byly dost hodnotné, tak se rychle ukázaly jako ne úplně dostatečné – ale učit se za pochodu je část celé zábavy.) Důležité je hlavně trochu tušit o co jde a co má být výsledek a mít realistické představy.

„Nejsnazší“ asi nebylo nic. Všechno, co se dělá nově, nebo se to nějak výrazně mění, má nějaké háčky a pasti a někde se stanou chyby atd. Věci se stávají jednoduššími s opakováním a zkušeností. Jakmile něco uděláš jednou trošku dobře, další rok z toho můžeš udělat proces a dál to vylepšovat. Za další rok nebo dva se věci usadí a zautomatizují a můžeš je dělat prakticky bezmyšlenkovitě. Stinná stránka věci je, že se ty věci pak stávají rutinní, což organizátory dost ždímá. Na druhou stranu to dává prostor a motivaci vytvářet stále něco nového. Zároveň teď, když máme akci v rukou deset let, jsme nastřádali a držíme ohromné organizační know-how a u spousty nových věcí jsme schopní říct „jo, to je prakticky stejné jako tahle věc kterou už umíme, uděláme to stejně“.

Těžkých věcí je víc. Hledat nové organizátory je nekonečné utrpení, zvlášť s tím, jak se tým rozrostl – najít někoho, kdo je ochotný, spolehlivý a schopný, není zrovna sranda a s tím, jak se tým obměňuje, potřebujeme takových lidí každý rok hned několik. Udržet akci v chodu i v letech kdy věci okolo padají na hlavu, bylo párkrát dost náročné – loni byla třeba víc jak polovina prostor v rekonstrukci a navíc jsme se to dozvídali postupně, takže se spousta věcí musela seškrtávat, nepříjemně uskromňovat a občas na poslední chvíli náhodně improvizovat, což stálo dost nervů a energie, ale nějak jsme to zvládli.

Letos budou na GameConu i Krotitelé draků, jejichž jsme partneři. Čím jsou pro vás zajímaví?

Krotitele draku poster YouTube a příchod 5. edice DnD vedly dohromady k ohromnému rozmachu streamovaných RPG her – doslova sledování toho, jak nějaká skupina hraje RPGčko. Okolo je spousta takových suprových show a mnohým z nich je přisuzovaný velký podíl na současné popularizaci RPG mezi hrami původně nedotčeným publikem, což je naprosto super, protože to rozšiřuje jak komunitu, tak trh těchto her. Bohužel, z drtivé většiny jsou tyto pořady v angličtině, což u nás stále není přístupné pro každého, takže tu tenhle efekt cítíme jen velmi zprostředkovaně.

Krotitelé nejsou první taková show u nás (z předchůdců viz třeba Strangers & Dragons), ale jsou první show, která se snaží mít skutečně profesionální a vysokou produkční hodnotu a vlastní širokou propagaci. Navíc zvolili trochu odlišný formát dvacetiminutových sestřihů, což by mělo být přístupnější pro lidi, kteří nemohou nebo nechtějí strávit sledováním jednoho herního záznamu třeba čtyři hodiny.

Mít možnost být u toho, když se něco podobného připravuje je pro GameCon samozřejmě zajímavé. Pokud Krotitelé uspějí, tak to bude přínos pro celou komunitu a tím i pro GameCon.

Jaké novinky nebo zajímavosti přinesete letos oproti předchozím rokům pro návštěvníky?

GameCon se vyvíjí průběžně a novinky mají obvykle podobu různých dílčích zlepšení. Letos jsme třeba přidali pár užitečných funkcí na webu, trochu plíživě nasazujeme novou grafiku, rozšířili jsme nabídku v e-shopu o pár žádaných věcí, zase jsme trochu zlepšili fungování náhradníků na hry, našli jsme způsob, jak zrychlit registrace na infopultu a pár dalších věcí, které potěší hlavně stálé návštěvníky.

Jednotlivé programové sekce se opět trochu rozrostly a vybrousily – to letos platí zejména (ale nejen) pro larpy, kterých máme opravdu hodně a navíc s nebývale kvalitními hrami. Co je letos staronová, ale výraznější věc je, že jsme oživili dříve opomíjenou sekci přednášek.

Co naopak na Gameconu návštěvník nenajde?

Stranou už zmíněných počítačových her nemáme hry pro jednoho hráče a hlavně nemáme žádné „mainstreamové“ hry, které jsou rozšířené napříč společností (poker, šachy atp.) Naše přednášky se soustředí především na věci které s hrami alespoň volně souvisí, takže nelze čekat žádný moc „klasicky conový“ přednáškový obsah.

Účastní se vašeho programu nějaké žánrové osobnosti nebo celebrity? Koho známého mohou návštěvníci na Gameconu potkat nebo si s ním třeba i nějakou hru zahrát?

Deskové hry Na GameConu lze potkat mnoho herních tvůrců, od nadšenců, kterým vyšly dvě deskovky, přes zaběhlé autory komorních nebo i vysokoprodukčních mezinárodních larpů až po skutečně světové osobnosti herního světa jako je třeba Vláďa Chvátil. Někteří z nich jsou na GameConu „jen“ jako návštěvníci, další na něm své hry uvádí či představují. Snadno lze narazit i na osobnosti jednotlivých komunit, ať už jde třeba o recenzenty, organizátory akcí, autory článků, respektované betatestery nebo třeba „jen“ různé známé postavy dané herní komunity, ať už z webových portálů nebo různých akcí.

Se všemi těmihle lidmi je snadné se potkat a v klidu pobavit (což mě tak napadá, je tak trochu specifikum českého prostředí – zkus se s Vláďou potkat na Spielfestu v Essenu; i když to je zrovna možné, tak si vystojíš slušnou frontu). Na druhou stranu hry nejsou něco, co by lidi proslavilo, takže pokud netušíš, kdo ti lidé jsou, tak je potkáváš jako všechny ostatní účastníky. Což je na jednu stranu trochu škoda, na druhou stranu to má i něco do sebe.

Sledujete nějak strukturu návštěvníků? Rostou s vámi? Vracejí se? Je více nových nebo opakujících se? Co to pro vás znamená?

Sledujeme, velmi pečlivě. Většina našich návštěvníků se k nám pravidelně vrací. Někteří skutečně rok za rokem, další třeba napřesrok, ale obecně platí, že většina lidí, co na GameCon přijede, na něj přijede znovu. A protože nemáme žádné komerční aspirace a jde nám hlavně o super GameCon, tak to je to hlavní, co nás zajímá.

GameCon samozřejmě i roste o nové účastníky. Ten přírůst není ohromný, zato je dlouhodobě dost stabilní, což je pro akci obojí spíš dobře. Obecně jde hlavně o kamarády stávajících návštěvníků, ale objevují se i náhodní nováčci.

Jaké místo mají v Česku vlastně deskové nebo karetní hry vedle těch počítačových?

Nemám dojem, že by si nějak přímo konkurovaly. Je to jiný typ zábavy pro jiné příležitosti. Někteří lidé inklinují k jednomu nebo druhému, pro jiné lidi to je spíš otázka chuti a nálady. Dávat to dohromady nebo do kontrastu jen protože to jsou „hry“ mi osobně nedává moc smysl.

Oproti Západu je u nás trh stolních her pořád pod svým potenciálem, takže stále roste – objevují se noví hráči, prodává se víc her atd., což se děje nezávisle na počítačových hrách. Velká přednost stolních her je přímá interakce. Sejít se na hru není jen o tom zahrát si tu hru, ale i o tom že se skutečně setkáš s přáteli. Stranou samotného hraní i trochu pokecáte, řeknete si co je nového atp. Hraní zároveň dávají podobným setkáním určitou nenásilnou pravidelnost, což spousta lidí oceňuje.

Co se vám na Gameconu nepodařilo zatím zrealizovat? Nějaký sen do budoucna?

GameCon rozvoj Největší selhání, které mě osobně hodně mrzí je, že se nám nepodařilo realizovat anglický program. Zkusili jsme to, ale bohužel jsme koncepci stavěli na pár mylných předpokladech a navíc nám nakonec ani nezbylo tolik organizační kapacity, kolik by si to žádalo. Ta myšlenka ale stále žije a s trochou štěstí se do toho někdy pustíme znovu a líp.

Skutečně by se mi líbilo aby se GameCon stal místem, kde se lze setkat i se zahraničními tvůrci, organizátory a hráči, zahrát si s nimi, vyměnit zkušenosti a prostě si jen tak popovídat. Je mi jasné, že GameCon asi nikdy nebude velká nebo významná mezinárodní akce, ale bylo by hezké, kdyby stala mezinárodní i něčím víc, než jen účastí našich herních kolegů ze Slovenska.

Letos prožívá svou malou renesanci přednášková linie, kterou, jak už jsem psal, jsme v posledních letech poněkud zanedbávali, a osobně doufám, že jí do budoucna uvidíme se znovu uchytit a dál růst.

Pak je samozřejmě hodně věcí uvnitř organizace, které návštěvník až tak moc nevidí. Máme hodně vysněných úprav v našem IT systému (ale to budeme mít vždycky a kapacit nebude nikdy dost), já mám osobně sen o tom, že by někdo mohl skutečně zdokumentovat naše procesy a sepsat důležitá know-how, aby to neviselo jen na naší týmové ústní tradici (což se ale asi nikdy nesplní, leda by si u nás chtěl někdo na dané téma sepsat diplomku) atp.

Pořádáte Mistrovství v Dračím doupěti. Co nám o tom můžeš povědět?

GameCon dračí doupě Ten koncept soutěže v RPG připadá spoustě lidí divný, ale ono to má své vlastní kouzlo. Mistrovství vzniklo s GameConem v polovině devadesátek a jeho idea byla v podstatě něco jako soutěžní počítačová adventura v RPGčku – kdo nejlíp vyřeší zápletku, překoná překážky, zvládne projít podzemí plné nepřátel atd. Dnes to může znít divně, ale v té době se RPG hrála trochu jinak. Časem se samozřejmě Mistrovství samo měnilo, přibyl důraz na větší hraní rolí, soutěžní příběhy začaly být uhlazenější a jejich řešení bylo víc o nápaditosti a míň o kombení pravidel.

Pro část lidí má Mistrovství velkou melancholickou hodnotu a jedou si prostě užít hru se starou partou tak, jako kdysi. Je ale i spousta nových hráčů, kteří berou Mistrovství víc jako zajímavý způsob jak si zahrát RPGčko trochu jinak, než normálně. A pro část hráčů tam je samozřejmě zábava z té samotné soutěže a možnosti zkusit vyřešit předložené nápady líp než ostatní. S tím, jak klesl význam pravidlových komb, se Mistrovství i víc otevřelo nováčkům a zdá se, že ten koncept má stále co nabídnout.

Část RPG hráčů samozřejmě ten přímočarý soutěžní aspekt nepřekousla, ale přesto je pro ně na organizované RPG hře, která na akci přesahuje jen jedno sezení, něco zajímavého. Pro takové jsme později vytvořili Legendy klubu dobrodruhů, což je také svým způsobem soutěžní hraní, ale funguje jinak – před hráče jsou předkládané jen zápletky a je na nich aby z toho příběh i jeho řešení vytvořili, přičemž jednotlivé skupiny spolu tak trochu interagují přímo uvnitř herního světa. Hrají se ve Fate a místo pořadím jsou hodnocené nejlepším výkonem ve třech oddělených kategoriích – za nejdramatičtější a příběhotvornou hru, za nejosobitější roleplaying a za týmovou spolupráci.

Samozřejmě, jak Mistrovství, tak Legendy jsou především o tom užít si hraní samotné. Výhra určitě potěší, zvlášť když za ní dostaneš deskovku, ale je to hlavně o tom přijít si zahrát hru, která má nějakou širší návaznost a kterou si zahrají i ostatní skupiny, s nimiž si pak o tom lze popovídat a vyměnit si zážitky.

Co přednášky? Jak vám funguje tahle linie obsahu a na co se letos můžeme těšit?

Fungování jsem už z většiny popsal výš. Na co se lze letos těšit – Krotitele jsi už zmínil sám, budeme mít několik přednášek k pirátům, což je letošní nosné téma GameConu, Yuffie bude mít přednášku o tom, jak málem zešílela z kreslení Hustýho nářezu (komiks Františka Kotlety), určitě se spoustou zajímavostí ze zákulisí, Sparkle bude mít přednášku o plánech pro Tauril, což je takový zajímavý RPG produkt plný inspirace pro (nejen) začínající vypravěče.

Jak by jsi deseti slovy pozval nováčky, kteří nikdy na Gameconu nebyli, na váš letošní festival?

Ohromná spousta her, super lidi, boží atmosféra a výborné párty.

Díky za rozhovor, ať se vám daří.

Díky za možnost si popovídat o naší srdeční záležitosti 🙂

Reklama

Reklama