Mezi fanoušky fantastiky není snad nikdo, kdo by neznal legendárního Zaklínače. Ať už jako knižní sérii, počítačové hry nebo polskou filmovou a televizní verzi. Případně chystaný a očekávaný seriál od Netflixu s Henry Cavillem v roli Geralta z Rivie. A k tomuto fenoménu připojila i česká hudební formace Deloraine svým debutovým albem Vlaštovka.

V České republice a okolních luzích a hájích naleznete poměrně dost kapel, které tvoří hudbu ve středověkém, keltském nebo slovanském stylu. Když si chcete poslechnout něco dobrého vybíráte mezi jistotami kvality jako jsou Strigôň, Perkelt, Snaga, a nebo právě Deloraine.

Deloraine

Kapela Deloraine vznikla v roce 2017. Jejími zakladateli jsou hlasově nepřehlédnutelná zpěvačka Lori a multiinstrumentalista a zpěvák Derias, kteří původně figurovali ve skupinách Tezaura a Derias & Spars či Místy Ways.

Duo se ale velmi rychle rozšířilo na plnokrevný kvintet s flétnami, klávesami a hlasem sibiřské muzikantky Marie Vesny, houslemi Davida Horáka, který k nim na koncertech hraje i na bubny, a dunění basisty Jakuba Peška. Vlaštovka tak vznikla jako dílo celé kapely.

Přilétla Vlaštovka

Vlaštovka není klasický hudební soundtrack, jako jsou například alba Marcina Przybylowicze nebo Krysztofa Wierzynkiewicze a Percivalu, jejichž jednotlivé tracky můžete poslouchat během hraní Zaklínače 2 a 3.

Vlaštovka je atmosférická pozvánka do známého světa stříbrovlasého zabíječe nestvůr, která vás okouzlí a pohltí tak, že si jednotlivé písničky budete broukat ještě dlouho po poslechu alba, ale také si je s radostí přizvete ke čtení knižního Zaklínače a nebo hraní her.

Album samotné obsahuje 14 tracků, z nichž se tématům spojeným se Zaklínačem věnuje první devítka a pět následujících jsou cover verze jiných songů, které vás ale stále udrží v středověké a mystické fantasy náladě.

Deloraine do toho vlétne hned od začátku. Otvírákem alba je rychlá skladba Zaklínač, která vás nenechá na pochybách o tom, co že to vlastně posloucháte. Zároveň vám však na tváři vykouzlí úsměv z poznání známého prostředí a atmosféry.

Taneční a okouzlující Yennefer vás jen utvrdí ve vašem prvním dojmu, že tohle bude opravdu pecka poslech, možná i překvapivě. Výborné vokální schopnosti obou zakladatelů Deloraine dominují celé skladbě a vy tančíte ve víru jarní bouře s Yennefer.

Ale Vlaštovka není jen o rychlých a dynamických písničkách, které můžete poslouchat k tanci nebo boji. Naleznete zde i romantické linky v podobě pomalé skladby Triss a srdceryvné Ciri, či pozvánce na Maliny.

A pak je tu Marigold. Skladba, u které se budete usmívat od ucha k uchu, podupávat si a bavit se u dvojsmyslné hry s textem a významy slovních spojení.

Zpověď prokleté Strigy vám ze začátku naskočí na hravou notu, která však má smrtelný závěr a výborný refrén, který je svou veselostí pravým opakem nestvůry. A stejně jako v dalších skladbách Vlaštovky, i zde vás bude hodně bavit výborné aranžmá zobcových fléten, které přímo vybízí si k pohvizdování melodie.

Kaer Morhen je už pak spíše instrumentální závěrečnou linkou s nezpívaným doprovodem ladného hlasu Marie Vesny. Vcházíte do starobylé pevnosti Zaklínačů a chloupky na rukou se vám ježí napětím, strachem a očekáváním neznámého.

Pokud jste fanoušci Zaklínače a jeho světa, oceníte bohatý text písní a jejich propracovanost, která vás nenásilně přenese na stránky knih, které jste s Geraltem četli a prožívali.

Ale to neznamená, že by si Vlaštovku neužili i posluchači, kterým nic Sapkowski a jeho tvorba neříkají. Hudba i texty jsou natolik chytlavé, že snadno osloví jakéhokoli milovníka dobré muziky.

Po zaklínačské části následují covery. Těmto pěti písním dominuje Priscilla´s Song, což je předělávka jednoho songu z herního Zaklínače 3, ale je zde i Dragobor, který především svým refrénem uhrane a připoutá všechny hráče Skyrimu. Ze Zaklínače 3 je zde ještě česká verze v podobě Steel For Humans a posledními dvěma skladbami jsou Vlků čas a Samhain,

Ač se to tak z popisu může zdát, Vlaštovka není jen jakási rádoby středověká odrhovačka, která hraje na módní strunu slovanského stylu. Právě naopak.

Celé album je s pečlivostí připravené, vycizelované k dokonalosti poslechu a hudba i texty jsou v promyšlené koncepci pečlivě sestaveny do fungujícího celku.

Hudební výraz Vlaštovky je složený z pestrého výběru fléten, strunných nástrojů v čele s houslemi, mandolínou či kytarou, které dohromady vytvářejí kompaktní mix zvuku, jež vám nepřijde již mnohokrát jinde slyšený a už vůbec ne nudný.

Živé vystoupení o level výše

Kapitolou samou o sobě jsou živá vystoupení Deloraine s Vlaštovkou. Pokud se vám album bude zdát energické, pak je to jen zlomek skutečnosti, kterou kapela předvádí při živém vystoupení. Při koncertech a klubových vystoupeních Deloraine v jednotlivých písních dává více prostoru akustickému aranžmá, ale také improvizaci.

Naživo naplno vyniknou osobnosti všech členů kapely, ať už znějí daleko více vokály nebo dostává prosto pro flétnu Maria Vesna Mikhailova. Takový Marigold nebo Yennefer znějí pak ještě o 100 % lépe a pro návštěvníka koncertu jsou zážitkem, který si doslova užije na vlastní kůži.

Deloraine kromě poslechového zážitku u Vlaštovky sázejí i na vizuální dojem. Proto se vrhli i na zpracování některých písní z Vlaštovky do oblíbené formy hudebních klipů. Vznikl tak například působivý klip k Yennefer, či lokacemi prostší Dragobor.

Videoklipy Deloraine nejsou pompézní hollywoodské ukázky předimenzované výpravy, ale odpovídají přesně stylu písní Vlaštovky a vystihují její záměr.

A jako třešinku na dortu Deloraine zveřejňují i videa ze svých koncertů nebo klubových vystoupení, kterým se daří přenést atmosféru právě živého podání Vlaštovky i skrze monitor počítače nebo chytrou televizi.

Drobnosti na konec

Na celé Vlaštovce vás může zamrzet možná jen rozdělení tracků do světa Zaklínače a cover verzí, kdy byste logicky chtěli více toho prvního. Možná by pak však výsledek nebyl tak vybroušený a album by potkaly neduhy některých televizních seriálů, které jsou skvělé nápadem, zpracováním, ale obsahují také spousty nucené vaty.

A byť je Vlaštovka album povedené a její poslech vás určitě bude bavit, rozhodně se nevyrovná setkání s kapelou a živému poslechu písní Vlaštovky před pódiem

Vlaštovka

Vydavatelství: Deloraine

Producent: Derias

Mix: Derias, David

Album art: Petr Eric Hofmann

Počet tracků: 14

Celé album na Spotify: Deloraine – Vlaštovka