Ú.P.V.O. – Univerzální stroj cover
Zdroj: Comics Centrum

V dozvuku tragických událostí předchozího svazku se na prvních stránkách této knihy na chvíli vzdálíme od zuřivých válečných scén. Univerzální stroj se vzdaluje od velkého konfliktu s žabími monstry a věnuje se otázce palčivé ztráty v řadách Úřadu pro paranormální výzkum a obranu. 

Jak může věc, která nikdy nebyla tak docela živá, zemřít? Lze u homunkula, umělého člověka, jehož fyzická schránka je stvořená z koňské mrvy, vůbec mluvit o smrti? Tyto otázky nechávají pracovníky Ú.P.V.O. na vážkách, ale většina si zdaleka není jistá.

Není snad Johann Kraus pouhým ektoplazmatickým reziduem? Nepřežil snad kapitán Benjamin Daimio svou smrt? Není Abe Sapiens původně zcela jiným člověkem, který spal mnohá desetiletí na dně moře?

Ú.P.V.O. – Univerzální stroj 1
Zdroj: Comics Centrum

Vzato kolem a kolem, požadavek na to, aby se s Rogerovými ostatky nezacházelo, jako s kusem mrtvé tkáně, nejsou až zas tak přehnané a faktem zůstává, že na rozloučení s homunkulem ještě není nikdo v úřadu tak docela připraven.

A tak se Kate Corriganová s agentem Andrew Devonem potají (aby nedávali kolegům zbytečnou naději) vydávají do zapadlého koutu Francie, kde sídlí tajuplný sběratel okultních starožitností, který má údajně ve svém vlastnictví pozoruhodný grimoár nazvaný „Tajný oheň“, který by mohl obsahovat návod na oživení Rogera.

Návštěva městečka Ableben se postupně záhy změní na souboj intelektů – sběratel Thierry je totiž nadšen Kateinou erudicí a ukazuje ji stále význačnější kousky své sbírky. A badatelka Ú.P.V.O. je pochopitelně unešena, přesto ne vše je tak jak má být. Nebyl ten domek zvenčí mnohem menší? A samotný hostitel je sice sečtělý, ale také notně podivínský.

Že z návštěvy obchůdku nevzejde nic dobrého zjistí záhy agent Devon, který jej opustí v marné snaze najít telefonní signál. Když se konečně dočká místní telefonní budky, s hrůzou zjišťuje, že dveře obchůdku se zavřely a po jejich vyražení nalézá jen prázdnou místnost, kde na zdi visí obraz sídla, které kdysi stávalo na kopci nad vesnicí.

Mezitím v sídle Ú.P.V.O. v Coloradu jsme svědky toho, jak si kolegové poklábosí v kuchyňce při kávě. Jen od běžného hovoru mezi spolupracovníky ve standardním zaměstnání se zde místo tlachání o milostných aférách či trapasech dostane na přetřes nejedna mystická záležitost.

Předně se nám konečně poodhalí něco z minulosti kapitána Benjamina Daimioa, dozvíme se, jak přišel ke svým nepěkným zraněním a jak se stalo, že vstal z mrtvých. Nicméně tato linka je zde zatím jen načata a čtenář se nemusí obávat, že by nebyla v budoucnu ještě dořečena.

Johann Kraus dá k lepšímu historku, kdy se zamiloval do mrtvé manželky veterána jugoslávské války a znemožnil se ve světě mrtvých. Liz Shemranová přispěje svým snem, ve kterém se vyrovnávala s dětským traumatem, kdy její pyrokinetické schopnosti zavinily úmrtí jejích blízkých. A Abe Sapiens zase odvypráví dávný zážitek, kdy jeli s Hellboyem do Kanady přebrat odchyceného Wendiga, kanibalský přízrak z mýtů Algonkinů.

Celá scéna s vyprávěním historek působí jako nenucené a zajímavé odlehčení, které pomáhá určovat tempo a stupňovat napětí hlavní linii příběhu, která se točí kolem grimoáru a možnosti Rogerova oživení. Ukáže se, že francouzský sběratel Thierry je značně zběhlý v okultních vědách, démonologii i alchymii. A obzvláště pro homunkuly má obzvláštní slabost.

Celá linka v rámci dosavadní tvorby pod hlavičkou Ú.P.V.O. patří asi k tomu nejvíce „hellboyovskému“, máme zde dva vyšetřovatele, kteří se vydávají do zapadlého koutu Evropy, kde jsou konfrontováni s místním folklórem a historií. Ostatně sám Mike Mignola v doslovu přiznává, že základní osnova vznikla původně jako příběh pro Hellboye samotného, ale nakonec na ni nezbylo místo.

Po letech však konečně našla uplatnění právě zde, přičemž však celý příběh působí hladce a elegantně, až se čtenář někdy zdráhá uvěřit vysvětlivkám o tom, jak byly na sebe jednotlivé části postupně naroubovány. Inu, tvůrčí proces nabývá mnohých podob.

Nedílnou součástí svazku je i výtečný skicář s poznámkami, kde se dočkáme nahlédnutí do kuchyně nikoliv scénáristické, ale výtvarné. Číhá zde jaguáří bůh a jeptiška z příběhu kapitána Daimioa, francouzská smetánka z 18. století s perfektně vyvedenými netopýřími nosy (pochopitelně řádně napudrovanými), samotný zrůdný a hladový Wendigo, ale i dvě nadpřirozené entity ze závěru příběhu (o nichž není radno nic více prozrazovat).

Celkové vyznění svazku je perfektní – hlavní linka přináší dostatek napětí a fascinujících zvratů a nápadů, aby nás udržela v konstantním napětí a navíc zcela v duchu těch nejlepších Hellboyovských příběhů.

Kniha však nadále rozvíjí to, v čem se série Ú.P.V.O. liší od zbytku Hellboyova univerza – v pocitu sounáležitosti a kolegiality v rámci onoho nestandardního pracovního kolektivu.

A aniž by byla vyzrazena pointa celého díla, je možno říct, že jde o více než pouhou tryznu za zesnulého homunkula.

Závěrem nelze než pět chválu. Univerzální stroj patří jistojistě doposud k tomu nejlepšímu ze série Ú.P.V.O. a v ničem si nezadá s těmi nejlepšími příběhy o ďáblovi s upilovanými rohy.

Pokud bychom tento svazek vyjmuli ze série a snažili se jej hodnotit separátně, se zlou bychom se potázali, protože právě na návaznosti celé série je vidět, že si čtenář buduje vztahy jednotlivým protagonistům a že jejich pečlivě vybudované vztahy mu nejsou lhostejné (pokud vámi nehnul Rogerův skon, je načase sérii odložit, poněvadž vám zřejmě něco uniká), a přestože jsou zde události spjaté s žabím morem odsunuty zcela do pozadí, jde o mnohem více než o pouhý předěl či intermezzo.

Univerzální stroj je plnohodnotný přírůstek do knihovničky Hellboyova univerza a vše, co přináší si fanouškovo srdce přeje – jaguáří bůh, Wendigo, kouzelný dům ukrytý v obraze, démoni, umělí lidé, napudrovaní upíři s parukami, a především otázky spjaté se smrtí drahého přítele.

Ú.P.V.O. – Univerzální stroj

Scénář: Mike Mignola, John Arcudi

Kresba: Guy Davis

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2016

Překlad: Jan Kantůrek

Počet stran: 144

Cenu: 419 Kč