Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness 1
Autor: Franćois Place
- Reklama -

Titul audiokniha roku pro děti a mládež za rok 2019 předala Asociace vydavatelů audioknih zástupcům tvůrců dramatizace Tobiáše Lolnesse.

Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness obal
Autor: Radioservis

Tobiáš si odnesl mimo zlata v kategoriích Pro děti a mládež a Zvukový design, stříbro v kategorii Nejlepší kniha — absolutní vítěz a třetí příčku obsadil v kategorii Dramatizace.

Tato ocenění naznačují, že jde o audiodílo, které stojí za pozornost a zřejmě by mělo jít o kvalitní počin. Tak se pojďme tomuhle zpracování Tobiáše podívat na větvičku…

Proč na větvičku? Inu, Tobiáš je obyvatelem Stromu. Podle toho, co o něm víme z (audio)knihy nemá ani dva milimetry, stejně tak jako ostatní “lidem podobní” stromoví obyvatelé.

Příběh Tobiáše Lolnesse je námětem původní knihy francouzského autora Timothéa de Fombelle, vyšla v roce 2006. U nás 2007 v nakladatelství Baobab první díl Život ve větvích, resp. 2008 díl druhý Elíšiny oči a v roce 2009 jako souborné vydání Tobiáš Lolness tamtéž.

De Fombelleova kniha posbírala ve světě přes dvacet cen, včetně Ceny Hanse Christiana Andersena a Velké francouzské ceny mladých čtenářů. Dodejme jenom, že celkové souborné vydání čítá přes 600 stran, což není žádná jednohubka. Proto je třeba upozornit, že vítězná audiokniha, které se věnujeme, již svým zhruba čtyřhodinovým rozsahem poukazuje na to, že nepůjde o dílo kompletní.

Karafiát by se divil

Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness obálka
Autor: Franćois Place

Ale zpátky na stromy, tedy na Ten Strom, protože strom je alfa a omega. Strom je dárcem života a všeho, co je k němu potřeba, stejně tak skrývá mnohé nástrahy a nebezpečenství se kterými se jeho pidiobyvatelé potýkají a záludnosti, které strom neskýtá si zařídí jeho obyvatelé sami.

Studiem Stromu se zabývá Tobiášův otec, uznávaný profesor a badatel, který ve svých bádáních dojde tak daleko, že dřevěné Stínce, dřevěné hračce malého Tobiáše, vdechne život, tedy pohyb. Když dřevo samo chodí, co by mohlo více?

Tento pozoruhodný vynález je mávnutím beruščích křídel a tajemství Stínky rozpohybuje sled nešťastných událostí. Na příběhu Tobiáše a jeho rodiny sledujeme vzestup a pád pád totalitní společnosti živené nenávistí k jinakosti, propagandou plebsu a pohrdáním k vědě a umění, kde se charaktery ohýbají a lámou jak větvičky ve větru.

V těchto kulisách hraje dorůstající chlapec Tobiáš svoji roli. Prožívá mnohá dobrodružství, jaká si u drobného tvorečka ve větvích či trávě můžeme představit, ale setkává se i s dalšími tvory a prožívá i mnohé barvité, překvapivé a lidsky se vyvíjející vztahy.

Miniaturizace lidského společenství do dobrodružného a poučného alegorického vyprávění pro děti je ostříleným tématem. Vzpomeňme třebas Artura a Minimoje anebo “naše” Broučky. Někde mezi těmito póly fantastiky a poučné vyprávěnky je rozkročen Tobiáš a při srovnání by vyšel jako vítěz.

Není jenom naleštěnou akcí a jeho morální rozměr je organickou částí života. Zvědavost je tak namístě nejenom proto, abychom se dozvěděli, zda se vysmýkne z pavoučí sítě, nebo je-li chroust nebezpečnější než beruška. Stejně tak ale posluchače zajímá, s kterou z těch holek nakonec Tobiáš skončí. Pavouk není jediné nebezpečí a Elíša není jediná vztahová výzva. I ten tatínek s maminkou se nakonec mají rádi tak nějak přirozeněji než u Broučků.

De Fombelle i do vztahů dávkuje adekvátní míru pochyb a rozhodování, které nese důsledky, čímž je příběh usazenější, tedy stravitelnější.

Audiospektákl nebo audiokniha?

Audiokniha Tobiáš Lolness spatřila světlo světa již před Vánoci v roce 2018, kdy byla uvedena jako pětidílná dramatická povídka k poslechu v odpoledním sobotním čase Rozhlasových her pro celou rodinu Českým rozhlasem. Těch pět sobotních téměř hodinek bylo mimořádným zážitkem.

Předně díky standardně skvělým mluveným hereckým výkonům Viktora Preisse, Martina Fingra, Filipa Kaňkovského, Lenky Vlasákové, Lucie Trmíkové… a zhruba třiceti často zvučných jmen (uvedené pořadí není hodnocení). Konverzační linka je trošku nabobtnalá, protože celý ansámbl se musí projevit v prostoru, který nedává některým víc než štěk, čímž lze trošku ztratit přehled kdo s kým co řeší.

Herecké výkony doplňuje hudební složka a v neposlední řadě profesionální práce ruchařů. Zvuky vydávané hmyzem jsou skutečně majestátné.

Problém, který tak můžeme mít je, že při psaní “audiokniha” se mi v kontextu tohoto zpracování trošku kroutí prsty.

Je to dramatizace, která je oproti knize osekaná, co do obsahu (pro rozhlas krátila a upravovala Klára Novotná). Pravda, ve formě tlačí na pilu tak, že posluchače mnohdy nechá zanechat toho, co dělá, a řekne si o svoje místo v hlavě. Laskavý posluchač, navzdory tomu, že původně chtěl s touto kulisou mýt nádobí nebo vyplňovat rutinní excelovou tabulku, se najednou přistihne, jak věnuje více pozornosti prolétajícímu chroustovi anebo pluje na loďce z osady Sloupaných.

Ale pokud byste chtěli vědět o všem, co Tobiáš Lolness prožil a nahlédnout i do dalších poselství knih, třebas ekologickou linii rozhlasové zpracování spíše upozaďuje, sáhněte prozatím po papíru.

Je to jiná liga než jsme zvyklí z obvyklých audioknižních zpracování, kdy je původní kniha předána slovo od slova. Zde je leccos vynecháno a něco přidáno na interakcích, hudbě a efektech. Tahle kombinace dělá z poslechu audiospektákl.

Navíc co pár minut slyšíme repliku, která by se vyjímala na motivačním citátku ze sociálních sítí s podmanivým stromem v západu slunce na pozadí. Řekněme, že zde příběh nahání to, co v knize zastupují ilustrace (Franćois Place).

Obrázek neřekne vše

Jedinou ilustrací audioknihy je cover, který je v našem případě zavádějící. Naivní kresbička dvou postaviček s úsměvem ruku v ruce se prohánějící větvičkami je na hony vzdálená obsahu, který je mnohem více bojem o život než naivní pohádkou o pobíhání dvou šťastných lidiček po stromové kůře.

Cover tak klame a svádí k dojmu, že jde o pohádku pro děti, ale ve skutečnosti je kniha škatulkována spíše do kategorie young adult. I sami čtenáři svědčí o tom, že knihu v dětství otevřeli a vrátili se k ní až po letech, kdy vyrostli. Spokojeně ji dočetli a často o ní mluví v superlativech.

Zde se vraťme ještě k jednomu ocenění: Bystrouška. Cena bystrých oušek mladých posluchačů audioknih z nějakého vybraného kolektivu. V ní děti z Uherskohradišťské ZUŠky usadili pro rok 2019 Tobiáše na třetí příčku v kategorii 7–11let. Děti tak ukázaly, že jsou schopné se popasovat třebas s krutě pohmožděnou rukou navrch rozšlápnutou dámským podpatkem a přesto si najít v poetice Tobiáše zalíbení.

S věkovým určením nahrávky (7–11) se lze ztotožnit. Knižní vydání doporučme raději až nad touto hranicí.

Ne? Raději knihu?

Původnímu uspořádání pěti, zhruba hodinovým, inscenacím odpovídá i struktura “audioknihy”. Pět kapitol, každá po dvou stopách (částech). Kde kapitola začíná intrem přednášeným Jiřím Lábusem “… Někdo mluví, někdo zpívá, někdo se toulá…” a tak dále, které poeticky shrnuje předchozí děj.

Je to milé a užitečné, když na epizodu čekáte týden v původním rozhlasovém formátu, nemusí ale být nezbytné, když si na poslech uděláte více času. Ano, ty čtyři hodiny a jedenáct minut celkem lze dát na jeden poslech, což je úctyhodná zkratka.

Lábusovo repetitivní intro tak zbytečně v audioknize ubírá prostor a vypravěče by šlo lépe vytěžit namísto některých dialogů a to je asi největší osten koloběhu přeprodávání původní rozhlasové tvorby na audioknižním trhu bez dalších úprav.

Miniaturní postavičky žijí ve světě plném dobrodružství a když je někdo takhle pidi, má se s čím potýkat. Tohle je dílo poháněné fantazií a moudrostí. V případě audioknihy spíše té lidské než přírodní. Humanistické zásady a hrozbu výměny svobody a charakterního jednání za jakoukoli koblihu není na škodu stále připomínat a tato linka je vyvážena dalšími prvky, které tvoří svět Stromu.

Ve druhém plánu graduje proces dospívání, ukázaný na tom jak Tobiáš vyrůstá, zasáhne do dění a přesto zůstává neokázalým se svými libůstkami a omyly.
Kombinace morálního poselství a dobrodružství je hutný doušek sladké mízy, v této audio podobě obzvláště koncentrovaný. Pokud vám již bylo osmnáct plus, dejte si k němu klidně i něco zkvašeného či přepáleného.

Ale fandíme i těm, kteří razí heslo “Ne, raději knihu!”

Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness

Vydal: Nakladatelství Radioservis, 2019

Formát: audiokniha

Stopáž: 4:11

Účinkují: Jiří Lábus, Marek Lambora, Šárka Vaculíková, Martin Finger, Lucie Trmíková, Igor Bareš, Zuzana Slavíková, Miroslav Hanuš, Viktor Preiss a další…

- Reklama -
Závěrečné hodnocení
Příběh / zábava / čtivost:
70 %
Zpracování / cena:
55 %
Styl a překlad:
50 %
Cíl knihy a splnění:
45 %
Srdcař amatér, co přečetl Neználka už ve školce a potom pod peřinou vše, co bolševik umožnil. Vzpouru mozků, Kruanovu cestu, Galaxiu, Arnala... Dětská sobotní odpoledne jsem trávil s utěrkou u nádobí při poslechu rozhlasových her, kde královnou mých pozdějších vlhkých snů byla doktorka Draga Milčevová (O. Neff, Ano, jsem robot). Po převratu mi do života vstoupili třebas Tolkien, Vasmírná odyssea 2001, A.C. Clarke a Dračí Doupě, kterým jsem propadl a které tlačím i do svých dětí. A stále hledám a objevuji filmy, knihy, komixy, které o další krůček rozšiřují nekonečné hranice lidské fantazie.