The Witcher - Old World cover
Zdroj: ADC Blackfire

Ke konci letošního roku na český trh nejspíše dorazí nové dobrodružství ze světa Zaklínače – The Witcher: Old World, které hráče postaví do známého světa plného dobrodružství, monster a boje o život.

Od určité doby přistupuji k jakékoliv zmínce o novince ze světa Zaklínače s velkou rezervovaností a odstupem. Zlí jazykové by dokonce mohli tvrdit, že s despektem…

A měli by pravdu. A proto, když se mi dostalo té možnosti vyzkoušet zbrusu novou deskovku The Witcher: Old world, byl jsem v zásadě velmi opatrný v očekáváních a těšení se. Bál jsem se hype, který se na Zaklínače nalepil a spíše mu škodí, než aby mu nějak pomáhal.

The Witcher - Old World 2
Zdroj: ADC Blackfire

Myslím, že svět Zaklínače, knihy, seriály (ano není jen jeden jediný seriál o Zaklínači) mám prožité tam a zpět několikrát. A proto mě, přes všechnu mou opatrnost v těšení se na novinku a ještě ke všemu z mého oblíbeného světa, přeci jen zajímalo, jak se designérům zadařilo.

Old World

Ve hře se ocitáte ve světě pár století před tím, než se odehrává děj Sapkowského prvních knih se zaklínačem Geraltem. Postavy, se kterými se můžete ztotožnit, jsou zaklínači z pěti různých zaklínačských škol, jejichž hlavním a jediným úkolem na cestě k vítězství je získat 4 trofeje.

Takhle jednoduché to zní. Čtyři trofeje. Je samozřejmě několik cest, jak takovou trofej získat. Nepřekvapivě je to zabitím nestvůry, pak například ještě soubojem s jiným zaklínačem, nebo třeba tím, že nějakou svou schopnost vylevelujete na nejvyšší pátou úroveň. 

Ve svém tahu postupně projdete třemi fázemi. Přičemž je dobré zmínit, že hrací plán je uzpůsoben tak, aby vám pomáhal v orientaci průchodem těmito fázemi. A ani lama karty nejsou k zahození.

The Witcher - Old World 2
Zdroj: Fantasymag.cz

Jak se to tedy hraje

První fáze patří pohybu po mapě a aktivování jednotlivých lokací, přes které procházíte. Při každé takové ne-úplně-unikátní aktivaci můžete získat něco, co vám pomůže.

Lektvar, který později můžete použít v boji, možnost zvýšit si zadarmo nějakou svou schopnost, zvýšit si úplně-unikátní schopnost své zaklínačské školy, můžete si zahrát i kostkový poker o peníze… K tomu slouží speciální kostky, na jejichž design si budete patrně, stejně jako já, muset trochu zvykat. 

Vraťme se ještě k samotnému pohybu. Ne, že by na něm samotném bylo něco až tak zajímavého. Zajímavý je způsob jakým se po mapě pohybujete. A tady se dostáváme k nejzajímavější věci, která se mě osobně na TWOW líbí. A tou jsou karty.

Každá karta má na sobě několik symbolů, které se využívají při přesně daných specifických příležitostech. Kupříkladu k pohybu z jedné lokace na druhou musíte mít stejný symbol na kartě, jako je na místě na mapě, kam se chcete pohnout. Pokud na jedné z karet které máte je tento symbol znázorněný, kartu zahodíte (!!!) a můžete na to místo vstoupit.

Jsou tu samozřejmě i další možnosti jak se dostat někam kam chcete, i když nemáte správný obrázek lokace na své kartě, takže se nemusíte bát, že by vás to paralyzovalo v pohybu tam, kam se musíte dostat.

The Witcher - Old World 3
Zdroj: Fantasymag.cz

Ale proč jsem tak zdůraznil skrze vykřičníky to zahození karet? To proto, že používání karet si v TWOW musíte pořádně rozmyslet. Máte-li například hned v další, druhé fázi tahu v plánu zaútočit na příšeru nebo jiného zaklínače a máte přitom na ruce skvělé útočné karty, je škoda se jich zbavovat.

Zároveň je možné, že nebudete chtít zaútočit na nikoho a na nic, ale budete si chtít vzít kartu s vyšší hodnotou v poslední, třetí fázi vašeho tahu, a tak nebudete chtít zahodit kartu s „vyšší cenou”. Jak jsem napsal, použití každé jedné karty si budete muset dobře rozmyslet.

Mechanismus víceúčelového využívání karet známe třeba s Gloomhavenu, kde si vybíráme z horní a dolní poloviny dvou zahraných karet. Tady je to podobné. Jen s tím rozdílem, že si tu vybíráme účel, za kterým kartu zahrajeme a zahodíme do odhazovacího balíčku. 

Přeskočím teď druhou fázi a skočím až na fázi třetí, která úzce souvisí s tím, o čem jsem tu právě psal. V této poslední, zdaleka nejrychlejší fázi hráčova kola, můžete zahodit kolik chcete karet a dobrat si do tří karet na ruce. Poté máte možnost si doplnit balíček o další kartu z třetí části herního plánu, kde je 6 vyložených karet. Je to v podstatě klasický draw stack, kde na jedné straně je hodnota karet nejvyšší a na druhém konci zdaleka nejnižší.

The Witcher - Old World 4
Zdroj: Fantasymag.cz

Abyste si mohli vzít konkrétní kartu, musíte odhodit do svého odhazovacího balíčku kartu, která má stejnou hodnotu v pravém dolním rohu jako ta daná karta. Tu si pak doberete na ruku. Vlastně si ji tak vyměníte a v příštím vašem kole ji už můžete použít. Je to tak trochu deck building, nicméně takový polovičatý. Sice máte možnost čistit si balík od karet, které se vám nehodí, ale to vlastně ani moc nechcete, protože tím zároveň přicházíte o životy do soubojů. 

Kruhem se vracíme k druhé fázi hráčova kola. Jakmile hráč dokončí svůj pohyb po mapě a vyhodnotí vše, co mohl získat, má možnost vybrat si v druhé fázi jednu z činností. Tou jsou útok na nestvůru nebo na jiného zaklínače, meditace (to jen v případě, že má některou ze svých schopností na nejvyšším pátém stupni), nebo provést průzkum.

Záměrně nedodávám průzkum lokace, na které se nachází, protože jsem mezi akcí průzkum a konkrétními lokacemi nenašel žádnou spojitost. Třeba takovou, jako je v Cestou necestou.

Průzkum je jednoznačně časově nejnáročnější akce celé hry. Až do té míry, že ji až o třetinu prodlužuje. Obzvláště skupinky fanoušků, kteří si budou chtít všechny příběhy přečíst a užít si atmosféru, budou mít hru o dost delší než hráči nestarající se tolik o atmosféru hry.

Jde tak trochu “klasicky” o to, že se aktivnímu hráči přečte situační příběh a dá se mu zvolit ze dvou možností. Narozdíl třeba od Scythe, kde je tato mechanika také, tady neplatí, že ta druhá možnost je vždycky výhodnější (ano, trochu přeháním, ale ne zase tak moc). Aktivní hráč zvolí a jeho rozhodnutí se vyhodnotí. Může se stát, že dostane úkol/quest, za jehož splněním bude muset putovat a po jehož splnění se ještě vyhodnotí speciální unikátní karta vázající se k danému questu. 

The Witcher - Old World 5
Zdroj: Fantasymag.cz

Bít či nebít

A teď se dostávám k tomu, na co možná většina čtenářů podvědomě čeká, k soubojům s nestvůrami. K soubojům s nestvůrami, nebo s jinými zaklínači. Co může být sympatické je skutečnost, že ve hře neumíráte. Ve hře jste, abych tak řekl… “knocked-down”. Ono totiž prohrát souboj s příšerou není zase tak těžké. 

Znovu se tu vracíme ke kartám, jejichž management je ve hře zásadní. Hra vám skrze splnění menších úkolů umožňuje získat možnost převzít na začátku boje iniciativu a zaútočit tak jako první. Nemáte-li některý z takových menších úkolů splněný, začíná nestvůra první. Souboj začínáte s tolika kartami, kolik jich máte právě na ruce a všechny ostatní – z dobíracího i odhazovacího balíčku, zamícháte do společného decku a položíte si k ruce.

Tento balíček symbolizuje váš počet životů. Jak už jsem napsal dříve – vlastně nemáte úplně moc důvodů se jakýchkoliv svých karet zbavovat. Na druhou stranu tu jeden důvod samozřejmně je. A tou je možnost vytvářet silná komba navazujících karet.

Každá karta má na sobě na levé straně ilustrace barevný pruh. Ten přiřazuje danou kartu do jedné ze škol. Občas je na tomto pruhu zobrazen nějaký specifický efekt, který karta má. Buď úspěšné zásahy, možnost si dobrat více, resp. i méně karet v další kole souboje, nebo třeba štíty zvedající váš základní status Štítu o jedna výše.

The Witcher - Old World 6
Zdroj: Fantasymag.cz

Další důležitou drobností, která se pojí s barevným pruhem, jsou něco jako záložky, které jsou napojené na tyto barevné pruhy. Pro snadnější orientaci má každá barva zabrané své standardní místo. Tyto záložky jsou z hlediska tvorby kombinací zcela zásadní. Kombinace se tvoří tak, že vyložíte kartu s nějakým efektem, zjistíte jakou barvu záložky má a máte-li stejnou barvu karty jakou má záložka na první kartě, můžete ji připojit do řady.

Tak pokračujete dál dokud chcete, nebo můžete. Jen pozor – všechny karty, které zahrajete, se dávají na odhazovací balíček. Proč je to nepříjemné vysvětlím za chvilku. Vaše sobojové herní kolo vypadá tak, že si můžete vzít lektvar (je tu jistá horní hranice počtu lektvarů, které si můžete za jeden souboj vzít) sestavíte kombo, odehrajete ho, dolíznete si karty, jejichž počet závisí na tom, jak máte vysokou úroveň Boje na desce svého hrdiny. 

Nestvůra má celé soubojové přemýšlení vcelku jednoduché. Vezmete takový počet karet příšer, kolik je číslo na kartě. Tyto karty se stanou životy příšery. Souboj z pohledu příšery vypadá zhruba takto: Hráč po pravici aktivního hráče před tahem horní karty z balíčku řekne, jestli příšera útočí kousnutím nebo prostým útokem. Pak kartu otočí a vyhodnotí, co příšera hráči způsobila. Každá příšera má také nějaký speciální efekt, který je třeba vyhodnotit. 

Proč celý souboj takto zdlouhavě popisuji? Chci ilustrovat, jak moc je důležité si dobře rozmyslet, jestli se karet zbavovat chcete, jaké karty si berete ve třetí fázi svého kola, jakými kartami se pohybujete a s jakými kartami začnete souboj. Celý úspěch hry tkví ve správném používání karet. 

The Witcher - Old World 7
Zdroj: Fantasymag.cz

Suma sumárum

Podle toho, co jsem napsal by se mohlo zdát, že TWOW je vlastně přehnaně komplikovaná a náročná hra. Není tomu tak. Říkám si, že pro hráče je to velmi dobrá fantasy atmosférická hra s prvky deck managementu, pick-up and deliver, point to point movement a pár dalšími mechanikami, které se objevují v takříkajíc “stopovém množství”.

Časová náročnost roste úměrně s počtem hráčů, přičemž největší objem času strávíte ve druhé fázi vašeho tahu v části Objevování. To je jedna z mála věcí které se dají hře vytknout. Každý hráč hraje své kolo bez toho, aby museli ostatní museli jeho aktivitu sledovat. Hra v sobě má mechanismy, kterými se snaží vtáhnout neaktivní hráče a udržet jejich pozornost, nicméně jich není mnoho.

Kostkový poker, v některých lokacích, který s neaktivním hráčem může právě hrající hrát, samozřejmně obrana při útok na jiného zaklínače. Tady se hra snaží udržet pozornost i těch hráčů, kteří nejsou přímo aktivní v roli útočníka nebo obránce. Ostatní si mohou vsadit na vítěze duelu. Herně zbytečná, nicméně milá drobnost.

Dále pak čtením příběhů v Průzkumu lokací, technické vedení boje za příšeru a rozhodování – umím si představit i kolektivní volbu neaktivních hráčů, jakým způsobem příšera zaútočí.

The Witcher - Old World 8
Zdroj: Fantasymag.cz

I tady by se to zdálo jako poměrně hodně způsobů k udržení pozornosti a vtáhnutí do hry, nicméně to tak úplně není. Při několikerém hraní, když už budou mít hráči hru a její mechaniky a fáze naučené, hra může i pěkně odsýpat, ale do té doby bych si nedovolil hru označit za svižnou. Otázkou je, jestli to hráčům bude vadit. Prostředí, téma, postavy… jsou chytlavé a pro fanoušky nebude problém udržet pozornost.

Jedna z věcí, které jsem tak nějak doufal, že budou ve hře trochu víc rozvinuté, jsou zaklínačská znamení. Ta ve hře v podstatě nijak nefigurují, pomineme-li názvy karet, které se k těm nejznámějším odkazují. Jedna z věcí, o které se trochu bojím je překlad hry a pravidel. Nedá se říct, že by hra měla nějak komplikovaná pravidla, nicméně je potřeba je dobře přeložit, jsou v nich kroky, které jsou složitější pro pochopení na první dobrou. A jak všichni víme.

Dobře a srozumitelně přeložená pravidla jsou mnohdy branou k dobrému přijetí hry. Navíc ve hře je celkem hodně textů v příbězích, průzkumech lokací… Upřímně doufám, že hru nepotopí nedostatečný překlad a editační práce vydavatelů.

A když už jsme u překladu – ten by měl zcela jistě dělat někdo, kdo se světem Zaklínače žije a rozumí mu – ve smyslu zná názvy příšer, ví jak se uvádějí například v hrách, v knihách, v seriálech… Znalost slovanské mytologie je jistě vítaná. Věřím, že neumělý překlad, jakkoliv vychytaný a vypilovaný, by celou věc poškodil.  

The Witcher - Old World 9
Zdroj: Fantasymag.cz

Osobně jsem hrou velmi příjemně překvapen. Čím více si nechávám průběh hry, mechaniky, jednotlivé fáze… rozležet v hlavě, tím víc se mi chce si hru zahrát znovu a vyzkoušet nějakou další cestu, jak hrát. A o to jde. Hra nás má nadchnout a přitahovat nás.

TWOW je pro mě jedna z her, které rozkvetou při opětovném a vícenásobném hraní. Jako rodinnou bych ji úplně nedoporučil, ale pro partu fandů světa Zaklínače bych to jako celovečerní kus nabídnul s lehkým srdcem a pocitem dobře doporučené hry. 

The Witcher: Old World

Vydavatelství: ADC Blackfire

Návrh hry: Łukasz Woźniak

Počet hráčů: 1-5

Minimální věk: 14+ (dle vydavatele), 10+ (dle recenzenta)

Délka hry: 90 – 150 (při větším počtu hráčů i o dost delší)

Předpokládaný termín vydání hry: konec roku 2022

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Nejvyšší deskovkář v Městské knihovně v Praze, vášnivý hráč čehokoliv od kolektivních sportů po single módy u deskových her. Skautský instruktor, čtenář fantastiky i sci-fi- obzvláště české, pozorovatel všeho a všech...
+ atmosféra   + management karet, u kterého musí hráč dobře přemýšlet a plánovat postup  + kvalita karet a hráčských desek - čas hry, který zabírá boj a průzkum lokacíthe-witcher-old-world-nejnovejsi-zaklinac-vas-prenese-par-stoleti-pred-dobu-geralta-mezi-pet-zaklinacskych-skol