„Muž v černém prchal přes poušť a pistolník mu byl v patách.“ Kdo by neznal tuto legendární větu? Jedině snad někdo, kdo je nepolíben dílem Stephena Kinga, předeším pak jeho zásadním dílem, sérií Temná věž. O její přepracování do komiksové podoby se pokusil nakladatelský gigant Marvel. Nakolik se povedlo zpracovat tak komplikovanou knižní sérii, to si řekneme za chvíli. Teď si však přidržte klobouky a kolty připněte na opasek. Nebezpečí a zrada totiž číhají všude…
Kingův opus magnum
Když jsem v úvodu říkal, že se jedná o zásadní Kingovo dílo, nikterak jsem nepřeháněl. Pracoval na něm od dob svých vysokoškolských studií v sedmdesátých letech a prozatím poslední díl do série, Závan klíčovou dírkou, přidal v roce 2012. Překračuje v něm limity všech klasických žánrů a pohybuje se někde na pomezí fantasy, westernu a hororu. Svět, který vytvořil, je nesmírně komplexní a propracovaný.
Kromě samotných knih z této série najdete odkazy na Temnou věž v mnoha dalších Kingových dílech. Ať už to jsou jasné stopy, jako je tomu třeba v knihách Dračí oči nebo Srdce v Atlantidě, tak i ty méně nápadné, které najdete třeba v Mrtvé zóně nebo Pavučině snů. King prostě protkal nitku Temné věže skrze všechno, co kdy napsal. Je to jeho opus magnum, jehož součástí se stal i on sám poté, co přežil vážnou dopraví nehodu a tuto událost do příběhu zakomponoval.
Proč ale rekapituluji důležitost Temné věže? Protože jedna věc je napsat komiks a druhá je zpracovat do podoby komiksu takto komplexní dílo. Zákonitě vám musí vzniknout obdobný kolos, nebo se uchýlíte ke zjednodušení. Ale to už možná trochu předbíhám. Pojďme se společně podívat, ze kterého konce uchopili scénáristé komiksu příběh Rolanda a jeho společníků.
Jak se Roland stane pistolníkem
Na začátku potkáváme hlavního hrdinu Rolanda a jeho společníky Cuthberta a Alaina, kterak podstupují výcvik mladých pistolníků pod vedením Corta, drsného učitele, který jim nedává nic zadarmo. Aby se z učedníka stal pistolník, musí svého učitele vyzvat na souboj a porazit ho. V opačném případě bude vyhnán z království a bude žít jako psanec. Ani tato hrozba ale Rolanda neodradí a Corta vyzve. Snad neprozradím moc, když řeknu, že na Corta vyzraje. Ostatně to naznačuje sám název komiksu.
Roland i jeho přátelé jsou následně vysláni na tajnou misi. Pod falešnou identitou sčítačů dobytka se musí porozhlédnout v zapadlém meště Hambra. Tam na chlapce čeká nejen nebezpečí v podobě posluhovačů hlavního záporňáka Johna Farsona, ale také první láska a hromada intrik…
A zhruba tady někde začíná problém, který s tímto komiksem mám. Jedná se totiž v podstatě o převyprávění čtvrtého dílu Temné věže, a to zásadně ovlivňuje, jak budete komiks vnímat. Jste v tomto univerzu nováčci nebo zkušení mazáci? Bohužel mi ani jedna varianta nepřijde dobrá. Nejdřív se na to podíváme z pohledu čtenáře Temnou věží nedotknutého – kdo se v tom má sakra vyznat? Karmínový král, John Farson, třináct kouzelných koulí, čarodějnice, řidina, Marten Široplášt, láska k Susan Delgadové… Čtvrtý díl Čaroděj a sklo je druhá nejdelší kniha z celé série.
Samozřejmě rozumím tomu, proč si vybrali pro první díl komiksu zrovna tuhle. Vypráví totiž příběh z Rolandova dětství, což z ní dělá bráno čistě chronologicky první část celého děje. Ale pořád to znamená, že musíte nějak narvat cca 650 stran textu do 240 stran komiksu! Aby se to povedlo, nevyhnete se bohužel zjednodušení a zkrácení.
Nemyslím to snad ani tak, že by děj byl chaotický nebo nepochopitelný. Ale asi proto jsem na začátku psal o komplexnosti Kingova univerza, protože ať se King, David a Furth snažili co to šlo, výsledek dle mého nefunguje. Celý svět je viděn jen jako z rychlíku, počínaje už úvodním výcvikem pistolníků a pokračuje první Rolandovou láskou.
Na nic víc než na stručné uvedení prostě není prostor a mně to přijde škoda. Chybí jakékoliv pozadí a hloubka postav, není jasné, jaká je jejich motivace, charakteristika nebo vlastnosti. Byl bych nerad, aby to znělo jako kritika konzervativního čtenáře, kterému někdo počmáral hračku, proto se na první díl komiksu snažím dívat z obou směrů, prvočtenáře i znalce Temné věže.
A z pohledu znalce nebo alespoň někoho, kdo Temnou věž četl a má ji rád, těžko nacházím v příběhu něco, co by mě zaujalo. Jak jsem již napsal, jedná se o převyprávený příběh z knihy, takže jsem si ho maximálně osvěžil.
Ale opět narážím na problém, že ve chvíli, kdy vím, jakou hloubku může tento příběh reálně mít, přijde mi to prostě ploché. Tady máte pistolníka, tady máte záporňáka, tady máte první lásku. Šup, šup, vy se postřílejte, vy se pomilujte a to bysme měli. Samozřejmě to teď hodně zjednodušuji, ale přesně takový pocit mám i já z komiksu.
Kresba drží komiks pohromadě
Naštěstí to není úplný průšvih, protože to zachraňuje kresba od Jae Leeho a Richarda Isanove. Pohybuje se v temných, oranžovo rudých a fialových tónech a nebojí se věnovat cenný prostor propracovaným detailům, díky kterým se daří tvořit atmosféru. Je snad škoda, že se Lee a Isanove nepokusili ještě více přitlačit na pilu a nebyli o krapet kontroverznější.
Takto se sice jedná o kvalitní práci, která ale nevytáhne celý komiks nikam nad průměr. Pokud vás však příběh nenadchne, vydařená kresba vám pomůže užít si útrapy Rolandova společenství.
Je ten komiks vážně tak špatný? Asi ne, rozhodně to není hrůza, od které byste se měli držet daleko. Na trhu najdete spoustu lepších, ale i horších věcí. Zrození pistolníka dle mého nejvíce doplácí na fakt, že příběh nebyl původně komiksový. Mám z toho stejný pocit, jako by se Popelčina zlá sestra rozhodla, že si ten ztracený střevíček prostě nazuje, ať to stojí cokoliv. Sice si při tom zlomí prsty na noze, ale princ si ji odveze na zámek, tak co.
To však neznamená, že takhle dopadne i celá série, a já jí i nadále dávám šanci. Možná to jsou jen porodní bolesti, ze kterých nakonec vzejde něco dobrého.
Temná věž 1: Zrození pistolníka
Scénář: Stephen King, Peter David, Robin Furth
Překlad: Linda Bartošková
Vydal: Nakladatelství Crew, 2016
Ilustrace/foto: Jae Lee, Richard Isanove
Počet stran: 240
Cena: 368,-