Pradávné děsy, oddělené od člověka propastí milionů let. Nezemská hrůza, skrývající se za okrajem věcí, za nejbližší puklinou ve zdi nebo odchlípnutou tapetou. Černá magie, okultní vědy, mytologie, podivnost a krev. Prostě Laird Barron v kostce. O něco méně makabrózní než posledně, ale o to vybroušenější a zralejší. Na půdě devíti kousků perfektně porcované tísně, tajemna a strachu znovu dokazuje, že si titul nastupujícího zámořského krále hororu doopravdy zaslouží.
Ale dost bylo medailonku (i když vám garantuju, že při čtení povídek si na tyhle informace vzpomenete), pojďme se vrhnout na sbírku samotnou, jejíž příběhy svého autora v mnohém reflektují.
Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká je po Okultaci teprve druhou povídkovou sbírkou, která Barronovi v našich končinách vyšla, ale posun v kvalitě i vnitřní autorské integritě je více než patrný. Místní rozpolcenost je pryč, prim začíná hrát obdoba Lovecraftovy oblíbené Providence, Černé údolí a přilehlé vesnice, stejně jako opakující se kulisa zlověstného hotelu Broadsword. Pryč je také nevyvážený výběr charakterů, který podle mého soudu předchozí sbírce nejvíce škodil. Pokud se v Okultaci zdálo, že Barron umí psát pouze neurotiky, alkoholiky nebo alkoholické teplouše, v Nádherné věci se nebojí pustit na půdu, kde dřímají děsy největší.
Sbírku zahajuje lov na jelena společnosti (téměř) viktoriánských gentlemanů, Blackwoodův synek. Na jelena, který je dost možná starý několik století a žije v neprostupných lesích Černého údolí, kde se dějí divné věci. Stejně jako v následující povídce, Redfieldská děvčata, vychází strach spíše z prostředí, z představy, kterou Barron často opakuje i během rozhovorů, že genius loci, duch určitého místa může mít skutečnou váhu a přesah do reality. Kolikrát se vám stalo, že jste se toulali sami na odlehlých místech a náhle vás přepadl intenzivní pocit, že tu nejste vítaní? Daleké kouty přírody, které se obešly bez člověka, zůstávají stále stejně kruté a krvelačné a samotná opuštěnost je často důvodem ke vzniku největších hrůz.
Ve dvacátých letech se ostatně odehrává i Magická ruka; plnokrevná, famózně napsaná gangsterka, která dokazuje, jak moc je Barronův záběr ve skutečnosti široký. Náhled do zákulisí fandomu okultní undergroundové literatury v povídce Více tmy zase přináší množství osobních a žánrových pomrknutí. Barron na ploše 370 stran ani na okamžik neselhává v mistrném střídání tónu i jazyka, a kde oblíbeného autora poznáte podle jeho specifického stylu na první stránce, zůstává proměnlivý a nestálý jako voda, což je známka velkého tvůrce. Neusazuje se v jedné poloze, je neustále v pohybu a odhaluje svou identitu jen mírným pozvednutím klobouku a finálním vyzněním odhalené hrůzy, která má rovněž mnoho podob.
Za zmínku u této výjimečné sbírky stojí i redakční práce českého vydání nakladatelství Gnóm!, neboli nakladatelství o jednom muži, jímž je překladatel Jakub Němeček, která je s přehledem špičková. Knížka menšího rozměru je bez diskuse esteticky krásná a doplněná milými detaily, o které vás nepřipravím. Potěší rovněž poznámky a vysvětlivky překladatele, za něž se neopomene chytrolínům omluvit, ale které všem ostatním poslouží jako výtečná pomůcka.
Jestli prahnete po troše nádherné, lepkavé hrůzy, které ale nepodráží nohy amatérské psaní, dál už hledat nemusíte.
Laird Barron: Ta nádherná věc, jež na nás všechny čeká
Obálka: Karl Wennergren
Překlad: Jakub Němeček
Vydalo nakladatelství Gnóm!, Praha 2017
Počet stran: 384
Cena: 380 Kč
[review]