Silikonový ostrov cover
Zdroj/Autor: Jonah De Vanh / Alpha Coders

Levná pracovní síla ze všech koutů Číny zde dře, coby znepokojivé černé svědomí západní společnosti, která sem již po mnoho let ve velkém vyváží odpad, převážně ten elektronický. Vyjednávání mezi místními vládci a západem, střet tradice a modernity a osobní příběhy „šroťáků“ tvoří velice zajímavou koláž environmentálně laděného kyberpunku. Vítejte na Silikonovém ostrově.

V čínské provincii Kuan-tung leží město s názvem Kuej-jü (doslova Vzácný ostrov), který je v environmentálních kruzích notorický známý jakožto masivní skládka elektroodpadu, kde čínští, často hanebně placení, dělníci pracují na recyklaci elektroodpadu za použití levných, leč zdraví ohrožujících postupů.

Vyměníme-li znak kuej貴 za stejně znějící kuej 硅, stane se z názvu skutečného ostrova autorova slovní hříčka a Silikonový ostrov je na světě. Nadějný pekingský spisovatel Čchen Čchioiu-fan, známý též pod jménem Stanley Fan, reálný Kuej-jü skutečně navštívil a silný zážitek přetavil ve fascinující knihu, představující čínský kyberpunk v tom nejlepším světle.

Celá kniha je rozkročena mezi dvěma hlavními tématy. Tím prvním je bezesporu environmentalismus – klimatická změna a masová produkce, která vede k obrovskému množství odpadu a její etické důsledky.

Silikonový ostrov obálka
Zdroj: Nakladatelství Planeta9

Odpad pochopitelně jen tak nezmizí a levná pracovní síla v nelidských podmínkách Silikonového ostrova vnáší do hry úvahy nejen nad nutností řešení environmentálních problémů, ale také nad nutností jejich správného řešení na rovině celospolečenské a politické.

Základní zápletku díla tvoří příchod vyjednavače fiktivní americké korporace Wealth Recycle Co. Ltd. Scotta Brandlea na Silikonový ostrov, kam přináší až podezřele lukrativní nabídku na recyklaci elektronického odpadu. To, co může vypadat jako oboustranně výhodný návrh je ve skutečnosti velice problematickým vstupem na scénu, která je americkému člověku velice cizí a nepřátelsky nakloněná (byť za vlídnou „orientální“ maskou).

Místní ostrov již po generace ovládají tři klany, které tančí ve složité choreografii vzájemné řevnivosti, úcty, soubojů o moc a pletich. Představa zámořského vlivu není pro nikoho z nich zrovna lákavá a Brandle je především postaven před náročný úkol vyznat se v místní situaci a v jemných odstínech komunikace a diplomacie.

Druhým klíčovým tématem knihy je technologie. Děj se odehrává v blíže nespecifikované, leč blízké budoucnosti 21. století, kde jsou již běžné věci jako nanotechnologie, virtuální realita, tělesné modifikace a implantáty, přenosné OLED filmy a mnoho dalšího.

Zajímavým specifikem Silikonového ostrova je přítomnost tzv. nízko rychlostní zóny, která omezuje rychlost připojení a je de facto všudypřítomnou kontrolní instancí připomínající policejní stát. Připočteme-li ještě černý trh s nelegálními zařízeními, roboty a technologie rozšiřující vědomí, máme celkem klasickou kyberpunkovou výbavu, která knize dodává značnou šťávu.

Silikonový ostrov 1
Zdroj: Nakladatelství Planeta9

Mimochodem, z kyberpunku si kniha bere i nejedno klišé a vizuální dojem čínské ulice se svítícími neony a obrazovkami za deště místy až příliš silně evokuje Blade Runnera. Není to zcela na škodu, ale čtenář se neubrání dojmu, že autor využívá všechny dostupné žánrové konvence.

Příběh zahraniční firmy a vyjednávání s místními autoritami je propleten s osudem obyčejné a nevýrazné dívky jménem Mimi, která je typickou „šroťačkou“ – námezdní pracovnicí odkudsi ze severu Číny, která na Silikonový ostrov přijela s vidinou výdělku, který chce přinést zpět do své vzdálené domoviny.

Po několika peripetiích se její osud proplete s osudem syna jednoho ze tří dominantních klanů a je zjevné, že sehraje zásadní úlohu v rozdmýchání celého příběhu, protože čím více odkrýváme pokličku exotičnosti, tím více je zjevné, že Silikonový ostrov je jeden velký sud s prachem a my budeme jen užaslými diváky divokého víru událostí.

Ačkoliv se může zdát, že kniha daný žánr víceméně využívá, je třeba zdůraznit, že unikátní směs ingrediencí ji činí něčím do jisté míry novým a neotřelým.

Témata jako rozšiřování vědomí a „duch ve stroji“, která mohou být pro žánrového čtenáře obnošenou vestou, se zde proplétají jednak s velice aktuálními a palčivými environmentálními otázkami (a zde je opravdu výrazně znát, že jde o čínský pohled zevnitř, takže může být pro evropského čtenáře značně nestandardní) a jednak samotný vhled do čínské mentality, která je vykreslena velice plasticky i se svými podivnostmi a místními tradicemi.

Jednou z postav, která nás provádí příběhem je tlumočník Čchen Kchaj-cung, rodák ze Silikonového ostrova, který ovšem studoval a žil dlouhá léta v Americe a je pro čtenáře jakýmsi mostem spojujícím čínskou a americkou mentalitu. Nejde ovšem jen o nějaký výlet plný exotiky a neznámého, Čchen Čchiou-fan je kritický pozorovatel, který prostřednictvím svých postav umě kritizuje jistou dávku environmentálního pokrytectví a zároveň je schopen nešetřit kritikou svou rodnou zem a její nešvary.

Silikonový ostrov 3
Zdroj: Nakladatelství Planeta9

Síla knihy spočívá i v tom, že nejde o pouhou angažovanou fikci, ale zmíněná témata hrají roli v celém příběhu, kterému nechybí ani napětí, ani lyričnost. Zvláštním rysem tedy může být množství vědeckých a technických termínů a tendence vysvětlovat řadu fenoménů čtenáři, který po tom mnohdy ani netouží. Jde jistojistě o specifikum čínského sci-fi, kde se řada autorů hlásí k odnoži tzv. „hard sci-fi“ (za všechny jmenujme legendárního Liou Cch‘-sina, autora Problému tří těles), zdali jde o jistý dozvuk čínského kultu vědy a techniky, jehož původ sahá minimálně do tzv.

Májového hnutí na počátku 20. století je již na zvážení čtenáře. Tak jako tak, je tendence vysvětlovat jisté věci (ať již technologie, ekonomické procesy, či reálné mezinárodní úmluvy či společnosti) do nejmenších detailů pro našince přinejmenším nezvyklá (a jistě představovala i značnou výzvu pro překladatelku Hanu Đỗ, která se ovšem překladu zhostila na výbornou).

Silikonový ostrov je jednoznačně jízda, jízda plná palčivých otázek, akce, násilí, rozšířeného vědomí, robotiky a starodávných tradic. Poslední jmenované hrají v příběhu nemalou roli, jistá míra pověrčivosti a spoléhání se na tradici, minulé vzory, osud a nadpřirozené síly tvoří jistou protiváhu k neustále protežovaným technologiím.

I to činí z tohoto brilantního počinu skvělé čtení a můžeme být jen rádi, že se nakladatelství Planeta9 zhostilo poněkud nestandardního projektu.

Čchen Čchiou-fan: Silikonový ostrov

Vydal: Nakladatelství Planeta9, 2021

Překlad: Hana Đỗ

Počet stran: 376

Cena: 404 Kč

Závěrečné hodnocení
Příběh, zábava, čtivost
80 %
Zpracování a cena
70 %
Styl a překlad
90 %
Cíl knihy a splnění
80 %
Václav Valtr
Sinolog, divadelník a dj. Milovník velkolepých fikčních vesmírů, spekulativní fikce, SW i ST, HP i LoTR, young adult i pohádek. A v neposední řadě otec dvou dětí, u kterých doufá, že podědí jeho lásku k fantastice.
silikonovy-ostrov-cinske-kyberpunkove-peklo-mezi-haldami-elektronickeho-odpadu-a-enviromentalnich-problemu+ Skvělý mix environmentalismu, kyberpunku a místních obyčejů + Napínavé čtení - Místy až příliš cyberpunkové klišé