Resident Evil Village cover
Zdroj: Capcom

To, co provázelo Ethana, by snad nechtěl zažít nikdo z nás. A smrt spolu se strachem budou i nadále následovat každý jeho krok. Utrpení hlavního hrdiny ještě nekončí a ze šílenství, do kterého se dostal při záchraně manželky, pokračuje dále, i když nabírá úplně jiné rozměry.

Resident Evil Village 3
Zdroj: Capcom

Série Resident Evil toho má za sebou opravdu hodně. První díl viděl světlo světa před 25 lety, za tu dobu vyšlo nespočet dílů.

Některé jsou lepší, některé zase horší, ale v celé sérii se snad neobjevil ani jeden díl, který by byl vyloženě propadákem.

Před čtyřmi lety se však vývojáři pokusili výrazněji odklonit od zaběhnutých kolejí. Tak se zrodil Resident Evil 7: Biohazard. A změna nenastala jenom předěláním kamery z pohledu třetí osoby na pohled první osoby.

Hra nabídla hutnější a mnohem hororovější atmosféru, lepší akční fázi, zábavné souboje s bossy a poutavý příběh. Snad jediné, co zůstalo z originálu, byly nápadité hádanky a omezený inventář, který je někdy nervy drásající.

Osobně mě sedmý díl série naprosto uchvátil a považuji ho za dosud nejlepší vydaný díl. Proto byla moje očekávání od přímého pokračování po dvou předělávkách starších dílů hodně vysoká. Po odehrání první demoverze a shlédnutí pořádného traileru, jenž nám ukázal některé postavy, bylo očekávání ještě větší.

Zatím neprozradím, zda je Village lepší, nebo horší než předchozí díl, ani jestli se vývojářům podařilo naplnit mé převeliké tužby a očekávání. Sedmý díl mě uchvátil i díky příběhu, a i zde hraje výraznou roli. Dokonce hra přímo navazuje, jen od konce a záchrany hlavní postavy uběhlo pár let, ale je tu jedno velké „ale“.

Vlkodlaci a upíři

Resident Evil Village 4
Zdroj: Capcom

Příběh v předchozím dílu mě hodně upoutal a pokračování se snaží držet podobného ražení.

Akorát nyní nehledáme manželku, ale unesenou dcerku v oblasti zamořené nakaženými bytostmi a dalšími nadpřirozenými silami.

Kromě tradičních tuhých zombíků na vás čeká i pěkně silná smečka vlkodlaků, kteří do hry přináší zcela svěží vítr. Vývojáři opět dokazují, že Resident Evil již dávno není jenom o zombících a T-viru.

Také jsou zde zajímaví bossové, jelikož nad celou oblastí vládne Matka Miranda, která má po svém boku hned několik silných následovníků a věrných psů.

Z videí je hodně známá upíří šlechtična se svými dcerami. Ty vám vaši cestu zkříží po chvilce hraní, ale jak je u upírů známé, tak si se svojí kořistí rádi hrají. Proto vás její dcery nahání po prostorách zámku, a tak nikdy dopředu nevíte, kdy na vás vyskočí a porazit je není tak snadné.

A to se samozřejmě nejedná ani o jednoho z hlavních bossů, tam je cesta k přežití ještě těžší a mnohem nápaditější.

Celkem jsou v Resident Evil Village čtyři hlavní pomocníci Matky Mirandy a každý je zcela odlišný a využívá i jiné překážky a nepřátele, které vysílá na bojovou štaci. I díky tomu se zážitek při hraní neustále mění, a tak zažijete pořádnou jízdu po celých jedenáct hodin, které u tohoto kousku strávíte.

Resident Evil Village 5
Zdroj: Capcom

Jak jsem již zmínil, tak hlavní protagonistou Resident Evil Village zůstává Ethan Winters.

Tentokrát se nám ale trošku rozpovídal, což na jedné stránce může být příjemná změna, ale na té druhé působí někdy až příliš afektovaně.

Na to, že si prošel samotným peklem, tak ho i někdy nepodstatná věc naprosto vykolejí a postava působí jako malá školačka s panickou hysterií.

Pokud by se hrálo za úplně novou postavu, tak by se to dalo chápat, ale takhle bych byl raději, aby byl opět ten málomluvný Ethan.

Sestřel to! Nebo raději ušetři náboj

Než začnete hrát, tak mám jedno velké doporučení, hru hrajte převážně jen v noci, nebo alespoň ve tmě a ideálně se sluchátky. Hra hodně sází na temnou a strašidelnou atmosféru. Při hraní za denního světla to vůbec nefunguje.

Zkoušel jsem hrát jak přes den, tak v noci, a při denním hraní mě hra téměř nebavila.

Denní hraní mi nedokázalo navodit pocit strachu a takové drobné lekací aspekty hry, jako je mizející mrtvoly, přeběhnutí čehosi před vámi, spadnutí nějakých předmětů, či jiné zvukové efekty na navození strachu, neměly skoro žádný efekt.

Resident Evil Village 6
Zdroj: Capcom

Rozhodně by to byla velká škoda, jelikož hra střídá jednotlivé pasáže. Jedna se snaží hráče vystrašit a navodit pocity hororové atmosféry.

Druhá je ta, kde prohledáváte každý píď mapy kvůli každému náboji, či řešíte různá puzzle.

A v neposlední řadě ta akční pasáž. Při těch akčních částech hry vypálíte všechny těžce nashromážděné patrony, abyste měli opět co škudlit.

Kolikrát si budete říkat, zda není lepší utéct, než vyplácat poslední náboje na ty dva vlkodlaky postávající v cestě. Někdy je útěk zkrátka lepší řešení. Jednak kvůli nové možnosti se zabarikádovat v jedné z budov. Což umožní vyšetřit chvilku času, buď na zneškodnění nepřítele, nebo vymyšlení nějaké strategie.

Za druhé se někdy můžete dostat na místo, kam za vámi nevlezou, nebo hráči pomůže ke zneškodnění nepřátel nějaký přírodní živel či lepší pozice. S tím se pojí i další nová možnost, a to je krytí rukama před útoky nepřátel.

Kryt není všemocný a pouze snižuje utrpěné zranění, ale ani nepřátelé nechtějí útočit do krytu a dost často si počkají na volnou skulinku, čehož se dá taktéž značně využít. Co se týče zbraňového arzenálu, tak hra disponuje velmi rozsáhlou sbírkou.

Resident Evil Village 7
Zdroj: Capcom

Samozřejmě je k dispozici tradiční střelecký arzenál v podobě různých pistolí, brokovnic, samopalů, útočných pušek a odstřelovačích pušek.

Některé zbraně můžete ale dále vylepšovat, ať už od obchodníka, nebo nalezením přídavného módu.

Některé druhy zbraní jsou sice silnější, ale nedají se vylepšit, a tak je někdy potřeba volit, zda využijete raději větší palebnou sílu na začátku, nebo raději našetříte nějaký ten peníz a vylepšíte později.

Do toho je potřeba se stále prát s věčně nedostatečným objemem inventáře. Ten je možné si i u obchodníka zvětšit, ale i tak do něj nenacpete všechny potřebné zbraně a léčiva.

Když je řeč o nákupu, tak na některých místech potkáte obchodníka, u něhož je možné prodávat různé nasbírané cetky. Za to zase nakupovat nejen nové zbraně, vylepšení, náboje a podpůrné předměty, ale i různá schémata na vylepšení vlastností Ethana.

Technická dokonalost

Je dobré, že stále jsou studia, která nepotřebují desítky patchů na opravu chyb nebo dokonce extra čas na dodělání a vylepšení hry po uvedení do prodeje. Po technické stránce je v Resident Evil Village vše zmáknuto na jedničku. Nějak si nevzpomínám, že bych narazil na nějakou chybu.

Resident Evil Village 8
Zdroj: Capcom

Parádní jízda to je i po grafické stránce. Hru jsem hrál na PlayStation 5 a vše vypadalo naprosto realisticky.

Každé prostředí je zpracováno do posledního detailu. Hlavně v prostorách hradu a v uzavřených lokací si s vizuálem vývojáři hodně pohráli.

RE8 navíc nabízí podporu ovladače DualSense v podobě adaptivních triggerů a haptické odezvy, což jsem postrádal v demoverzi hry. Naštěstí plná verze tímhle vším disponuje. Není to sice tak výrazné, jako třeba ve hře Returnal, ale i tak se jedná o velké plus pro PS5 hráče.

Stejně tak tomu je i při využití SSD disku, kdy je načítání dat opravdu rychlé a díky tomu má hra neskutečnou plynulost. Tohle technické vyladění pomáhá v udržení nastavené atmosféry a pozornosti hráčů.

Pro všechny fanoušky předchozího dílu je Resident Evil Village povinností, jelikož jen vytváří nadstavbu nad vším, čím nás sedmí díl uchvátil.

Resident Evil Village 9
Zdroj: Capcom

Po grafické a technické stránce není co vytknout a ani hratelnost se rozhodně nezměnila k horšímu. Jen snad ten systém krytí může někomu připadat moc fádní a nereálný.

Menším bonusem na závěr je mód s názvem Mercenaries, který se odemkne až po dohrání celé hry.

Je zaměřen na akční pasáže, jelikož v něm jde opravdu jen o střílení a likvidaci všech nepřátel. Mód Mercenaries nabízí i možnost měnit různé schopnosti, čímž se průběh hry dosti obzvláštní.

Resident Evil Village

Vývojář: Capcom

Série: Resident Evil

Engine: RE Engine

Platformy: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X a Series S, Google Stadia, Microsoft Windows

Vydavatel v ČR: Cenega

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
85 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
resident-evil-village-nocni-mura-a-boj-o-holy-zivot-jeste-nekonci-prozijte-dalsi-dobrodruzstvi-s-novym-dilem-nejslavnejsi-hororove-serie+ povinnost pro fanoušky Resident Evil 7 + atmosféra + vizuální ztvárnění + udržení laťky hratelnosti + akční mód na závěr - znovu Ethan Winters - mluvící Ethan Winters - systém krytí při soubojích